Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Polityka recenzowania
    • Polityka Open Access
    • Bazy indeksowe i abstraktowe
    • Polityka nieodpłatnego publikowania
    • Polityka archiwizacyjna
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Badania podobrazi malarskich caravaggionistów na podstawie obrazów z polskich kolekcji muzealnych
  • Strona domowa
  • /
  • Badania podobrazi malarskich caravaggionistów na podstawie obrazów z polskich kolekcji muzealnych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 48 (2017) /
  4. Artykuły

Badania podobrazi malarskich caravaggionistów na podstawie obrazów z polskich kolekcji muzealnych

Autor

  • Mateusz Jasiński Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuk, ASP w Warszawie
  • Jerzy Nowosielski Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuk, ASP w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2017.009

Słowa kluczowe

podobrazia malarskie, malarstwo barokowe, caravaggionizm, Caravaggio, techniki malarskie

Abstrakt

Badania nad podłożami malarskimi caravaggionistów przeprowadzono w ramach projektu badawczego Technika i technologia obrazów caravaggionistów w oparciu o polskie zbiory muzealne. Projekt został sfinansowany przez Narodowe Centrum Nauki (nr 2013/09/N/HS2/02116, PRELUDIUM V) i jest tematem rozprawy doktorskiej realizowanej pod kierunkiem prof. Jerzego Nowosielskiego.

Powstanie nowej estetyki za sprawą Michealangelo Merisiego zwanego Caravaggio spowodowało modę na naśladowanie zasad luminizmu, nowych form i tematów w środowiskach artystycznych Włoch, Hiszpanii, Niderlandów, Niemiec i Francji.  Artyści przyjęli zasady warsztatowe od Caravaggia, jednak w użytych materiałach można doszukać się naleciałości z tradycji kręgów artystycznych, z których się wywodzili. Caravaggioniści najczęściej stosowali grubo tkane płótna, często o skośnym splocie, które służyły uzyskaniu określonych efektów artystycznych. Jednak jednym z najważniejszych aspektów technologii Caravaggia i jego naśladowców było użycie barwnych zapraw, które odgrywały ogromną rolę w budowaniu tonacji całego obrazu i oddaniu dramatyzmu przedstawianych scen. Kolory zapraw u poszczególnych artystów często różniły się dość znacznie między sobą i użytymi wypełniaczami.

Do badań wybrano 23 obrazów z polskich muzeów. Na szlifach stratygraficznych przeprowadzono badania wypełniaczy zapraw metodą SEM–EDS, co pozwoliło wykazać podobieństwa i różnice pomiędzy poszczególnymi warsztatami.

Bibliografia

Bastek, Grażyna. Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i w XVI wieku. Warszawa: Wydawnictwo UW, 2011.

Białostocki, Jan. Caravaggio. Warszawa: Wydawnictwo Sztuka, 1955.

Ciatti, Marco, i Carlo Lalli. “Caravaggio’s the Behanding of Saint John the Baptist in Malta. Investigation into Execution, Technique, Style, and Restoration”. W Caravaggio’s Painting Technique. Proceedings of the CHARISMA Workshop, Firenze, 17 September 2010, red. Andrea Gelazzi, 11–22. Firenze: Nardini Editore, 2012.

Falucci, Claudio. “Practices and Processes, from Odescalchi Conversion of Saint Paul to the Adoration of Shepherds”. W Caravaggio’s Painting Technique. Proceedings of the CHARISMA Workshop, Firenze, 17 September 2010, red. Andrea Gelazzi, 31–40. Firenze: Nardini Editore, 2012.

Hommes, Margriet van Eikem. Changing Pictures. Discoloration in 15th–17th-Century Oil Paintings. London: Archetype Publications, 2004.

Jasiński, Mateusz, Badania dwóch obrazów Jana Lievensa: Młody mężczyzna zapalający żagiew, 1625; Młody mężczyzna z fajką dmuchający na żar, 1625;ze zbiorów Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. http://www.wilanow-palac.pl/badania_dwoch_obrazow_jana_lievens_a_z_kolekcji_wilanowskiej_cenne_obrazy_w_nowym_swietle.html. Dostęp 22 kwietnia 2018.

Jeżewska, Elżbieta. „Opracowanie budowy technologicznej w zakresie stratygrafii warstw oraz użytych pigmentów i wypełniaczy na podstawie próbek pobranych z obrazu autorstwa Hendricka Ter Brugghena pt. Król Dawid grający na harfie i chór aniołów”. Dokumentacja badań, Warszawa 2015, Archiwum Katedry Technik i Technologii Malarstwa Sztalugowego WKRiDS ASP w Warszawie.

Jeżewska, Elżbieta. „Opracowanie budowy technologicznej w zakresie stratygrafii warstw oraz użytych pigmentów i wypełniaczy na podstawie próbek pobranych z obrazu autorstwa Theodora Romboutsa pt. Gra w karty”. Dokumentacja badań, Warszawa 2015, Archiwum Katedry Technik i Technologii Malarstwa Sztalugowego WKRiDS ASP w Warszawie.

Keith, Larry. “Three Paintings by Caravaggio”. National Gallery Technical Bulletin 19 (1998): 37–51.

Martin, Elisabeth. “Grounds on canvas 1600–1640 in various European artistic centers”. W Preparation for Painting: The Artist's Choice and its Consequences, red. Joyce H. Townsend, Tiarna Doherty, Gunnar Heydenreich, Jacqueline Ridge, 59–67. London: Archetype Publications, 2010.

Mayerne, Théodore de. “Pictoria, Sculptoria, Tinctoria et guae subaltern rum atrium”. W Gudrun Bishop, Das de Mayerne-Manuskript. Die Rezepte der Werkstoffe, Maltechniken und Gemalderestaurierung. Munchen: Siegl, 2002.

Michnikowa, Anna. „Badania technologiczne obrazu Francisco de Zurbarana, Madonna Różańcowa adorowana przez kartuzów, nr inw. MNPFR 433”. Dokumentacja badań, Poznań 2012, Archiwum MN w Poznaniu.

Roy, Ashok. “Caravaggio’s Influence in the North”. W Caravaggio’s Painting Technique. Proceedings of the CHARISMA Workshop, Firenze, 17 September 2010, red. Andrea Gelazzi, 85–94. Firenze: Nardini Editore, 2012.

Rzepińska, Maria. Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego. Warszawa: Arkady, 1989.

Seccaroni, Claudio, i Cecilia F. Cassacia. “A New Survey of Caravaggio’s Canvases and Preparatory Layers: Materials and Aesthetic Effects”. W Caravaggio’s Painting Technique. Proceedings of the CHARISMA Workshop, Firenze, 17 September 2010, red. Andrea Gelazzi, 59–68. Firenze: Nardini Editore, 2012.

Sidoti, Giancarlo, Fabio Talarico, i Giuseppina Vigliano. “Caravaggio’s Painting Technique Through the Study of Cross­-Sections: Optical Microscopy Survey and SEM–EDS Analyses”. W Caravaggio’s Painting Technique. Proceedings of the CHARISMA Workshop, Firenze, 17 September 2010, red. Andrea Gelazzi, 69–78. Firenze: Nardini Editore, 2012.

Skaug, Erling. “Not Just Panel and Ground”. W Preparation for Painting: The Artist's Choice and its Consequences, red. Joyce H. Townsend, Tiarna Doherty, Gunnar Heydenreich, Jacqueline Ridge, 22–29. London: Archetype Publications, 2010.

Vodret, Rosella, i Belinda Granata. “Not Only Caravaggio”. W Caravaggio’s Rome 1600–1630, red. Rosella Vodret. T. 1, 21–95. Rome: Museo Nazionale di Palazzo Venezia, 2012.

Ziemba, Antoni. “Johan Carl Loth, Śmierć Katona”. W Serenissima. Światło Wenecji. Dzieła mistrzów weneckich XIV–XVIII wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie w świetle nowych badań technologicznych, historycznych i prac konserwatorskich, red. Grażyna Bastek, Grzegorz Janczarski, 256–261. Warszawa: Muzeum Narodowe, 1999.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-06-19

Jak cytować

1.
JASIŃSKI, Mateusz & NOWOSIELSKI, Jerzy. Badania podobrazi malarskich caravaggionistów na podstawie obrazów z polskich kolekcji muzealnych. Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo [online]. 19 czerwiec 2018, T. 48, s. 229–246. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2017.009.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 48 (2017)

Dział

Artykuły

Licencja

CC BY-ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie. 
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1591
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

podobrazia malarskie, malarstwo barokowe, caravaggionizm, Caravaggio, techniki malarskie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa