Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Editorial Policies
    • Open Access Policy
    • Abstract and Index Services
    • Publishing free of charge
    • Archiving policy
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici [Heritage Studies and Conservation Science]

Research on canvases and wooden supports used by Caravagesques based on paintings in Polish collections
  • Home
  • /
  • Research on canvases and wooden supports used by Caravagesques based on paintings in Polish collections
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 48 (2017) /
  4. Articles

Research on canvases and wooden supports used by Caravagesques based on paintings in Polish collections

Authors

  • Mateusz Jasiński Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuk, ASP w Warszawie
  • Jerzy Nowosielski Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuk, ASP w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2017.009

Keywords

painitng support, baroque painting, caravaqescue, Caravaggio, painting techniques

Abstract

The research on Caravagesques paintings’ grounds was conducted as part of an exploratory project: Technique and technology of caravaggisti paintings based on polish museum collections. The project was financed by National Science Centre (2013/09/N/HS2/02116, PRELUDIUM V) and it is a subject of doctoral thesis carried out under prof. Jerzy Nowosielski's guidance.

The new aesthetics emerging from the style of Michealangelo Merisi, popularly known as Caravaggio, started a trend of imitating the rules of luminism, new forms and themes among artistic communities of Italy, Spain, the Netherlands, Germany and France. The artists adopted Caravaggio's technique rules although some local artistic traces can be spotted in Caravagesques works. They frequently used thickly woven canvas, often diagonal, to achieve particular artistic effects. The most important aspect of Caravaggio and his imitators' works is the usage of the dark ground, which played a huge role in creating painting's tonal quality and faithfulness to the dramatic effect. The colours of the ground in particular artists' works may vary regarding colour and filler used. By an in-depth examination of paintings we can learn and compare of artist painting workshop working in different areas of Europe, who were under the strong influence of Caravaggio works. 

The research was based on twenty–three works in the collections of Polish museums. The examination of fillers using a SEM-EDS method conducted on the cross-sections enabled to show similarities and differences between particular layers.

References

Bastek, Grażyna. Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i w XVI wieku. Warszawa: Wydawnictwo UW, 2011.

Białostocki, Jan. Caravaggio. Warszawa: Wydawnictwo Sztuka, 1955.

Ciatti, Marco, i Carlo Lalli. “Caravaggio’s the Behanding of Saint John the Baptist in Malta. Investigation into Execution, Technique, Style, and Restoration”. W Caravaggio’s Painting Technique. Proceedings of the CHARISMA Workshop, Firenze, 17 September 2010, red. Andrea Gelazzi, 11–22. Firenze: Nardini Editore, 2012.

Falucci, Claudio. “Practices and Processes, from Odescalchi Conversion of Saint Paul to the Adoration of Shepherds”. W Caravaggio’s Painting Technique. Proceedings of the CHARISMA Workshop, Firenze, 17 September 2010, red. Andrea Gelazzi, 31–40. Firenze: Nardini Editore, 2012.

Hommes, Margriet van Eikem. Changing Pictures. Discoloration in 15th–17th-Century Oil Paintings. London: Archetype Publications, 2004.

Jasiński, Mateusz, Badania dwóch obrazów Jana Lievensa: Młody mężczyzna zapalający żagiew, 1625; Młody mężczyzna z fajką dmuchający na żar, 1625;ze zbiorów Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. http://www.wilanow-palac.pl/badania_dwoch_obrazow_jana_lievens_a_z_kolekcji_wilanowskiej_cenne_obrazy_w_nowym_swietle.html. Dostęp 22 kwietnia 2018.

Jeżewska, Elżbieta. „Opracowanie budowy technologicznej w zakresie stratygrafii warstw oraz użytych pigmentów i wypełniaczy na podstawie próbek pobranych z obrazu autorstwa Hendricka Ter Brugghena pt. Król Dawid grający na harfie i chór aniołów”. Dokumentacja badań, Warszawa 2015, Archiwum Katedry Technik i Technologii Malarstwa Sztalugowego WKRiDS ASP w Warszawie.

Jeżewska, Elżbieta. „Opracowanie budowy technologicznej w zakresie stratygrafii warstw oraz użytych pigmentów i wypełniaczy na podstawie próbek pobranych z obrazu autorstwa Theodora Romboutsa pt. Gra w karty”. Dokumentacja badań, Warszawa 2015, Archiwum Katedry Technik i Technologii Malarstwa Sztalugowego WKRiDS ASP w Warszawie.

Keith, Larry. “Three Paintings by Caravaggio”. National Gallery Technical Bulletin 19 (1998): 37–51.

Martin, Elisabeth. “Grounds on canvas 1600–1640 in various European artistic centers”. W Preparation for Painting: The Artist's Choice and its Consequences, red. Joyce H. Townsend, Tiarna Doherty, Gunnar Heydenreich, Jacqueline Ridge, 59–67. London: Archetype Publications, 2010.

Mayerne, Théodore de. “Pictoria, Sculptoria, Tinctoria et guae subaltern rum atrium”. W Gudrun Bishop, Das de Mayerne-Manuskript. Die Rezepte der Werkstoffe, Maltechniken und Gemalderestaurierung. Munchen: Siegl, 2002.

Michnikowa, Anna. „Badania technologiczne obrazu Francisco de Zurbarana, Madonna Różańcowa adorowana przez kartuzów, nr inw. MNPFR 433”. Dokumentacja badań, Poznań 2012, Archiwum MN w Poznaniu.

Roy, Ashok. “Caravaggio’s Influence in the North”. W Caravaggio’s Painting Technique. Proceedings of the CHARISMA Workshop, Firenze, 17 September 2010, red. Andrea Gelazzi, 85–94. Firenze: Nardini Editore, 2012.

Rzepińska, Maria. Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego. Warszawa: Arkady, 1989.

Seccaroni, Claudio, i Cecilia F. Cassacia. “A New Survey of Caravaggio’s Canvases and Preparatory Layers: Materials and Aesthetic Effects”. W Caravaggio’s Painting Technique. Proceedings of the CHARISMA Workshop, Firenze, 17 September 2010, red. Andrea Gelazzi, 59–68. Firenze: Nardini Editore, 2012.

Sidoti, Giancarlo, Fabio Talarico, i Giuseppina Vigliano. “Caravaggio’s Painting Technique Through the Study of Cross­-Sections: Optical Microscopy Survey and SEM–EDS Analyses”. W Caravaggio’s Painting Technique. Proceedings of the CHARISMA Workshop, Firenze, 17 September 2010, red. Andrea Gelazzi, 69–78. Firenze: Nardini Editore, 2012.

Skaug, Erling. “Not Just Panel and Ground”. W Preparation for Painting: The Artist's Choice and its Consequences, red. Joyce H. Townsend, Tiarna Doherty, Gunnar Heydenreich, Jacqueline Ridge, 22–29. London: Archetype Publications, 2010.

Vodret, Rosella, i Belinda Granata. “Not Only Caravaggio”. W Caravaggio’s Rome 1600–1630, red. Rosella Vodret. T. 1, 21–95. Rome: Museo Nazionale di Palazzo Venezia, 2012.

Ziemba, Antoni. “Johan Carl Loth, Śmierć Katona”. W Serenissima. Światło Wenecji. Dzieła mistrzów weneckich XIV–XVIII wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie w świetle nowych badań technologicznych, historycznych i prac konserwatorskich, red. Grażyna Bastek, Grzegorz Janczarski, 256–261. Warszawa: Muzeum Narodowe, 1999.

Acta Universitatis Nicolai Copernici [Heritage Studies and Conservation Science]

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-06-19

How to Cite

1.
JASIŃSKI, Mateusz and NOWOSIELSKI, Jerzy. Research on canvases and wooden supports used by Caravagesques based on paintings in Polish collections. Acta Universitatis Nicolai Copernici [Heritage Studies and Conservation Science]. Online. 19 June 2018. Vol. 48, pp. 229-246. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2017.009.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 48 (2017)

Section

Articles

License

CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.

  • The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University. 
  • Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
  • The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.

FULL TEXT License Agreement

Stats

Number of views and downloads: 1591
Number of citations: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

painitng support, baroque painting, caravaqescue, Caravaggio, painting techniques
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop