Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Polityka recenzowania
    • Polityka Open Access
    • Bazy indeksowe i abstraktowe
    • Polityka nieodpłatnego publikowania
    • Polityka archiwizacyjna
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Konserwacja oraz technika wykonania dwóch malowanych chorągwi jedwabnych z kolekcji Książąt Czartoryskich.
  • Strona domowa
  • /
  • Konserwacja oraz technika wykonania dwóch malowanych chorągwi jedwabnych z kolekcji Książąt Czartoryskich.
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 53 (2022) /
  4. Artykuły

Konserwacja oraz technika wykonania dwóch malowanych chorągwi jedwabnych z kolekcji Książąt Czartoryskich.

Autor

  • Maria Labut Muzeum Narodowe w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-2590-0393
  • Aldona Stępień Muzeum Narodowe w Krakowie https://orcid.org/0000-0001-8559-3439
  • Julio M. del Hoyo-Meléndez Muzeum Narodowe w Krakowie https://orcid.org/0000-0003-2163-2149

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2022.006

Słowa kluczowe

konserwacja jedwabiu, konserwacja chorągwi, dwustronnie malowane chorągwie, technika wykonania chorągwi

Abstrakt

Artykuł omawia prace konserwatorskie oraz technikę wykonania dwóch jedwabnych dwustronnie malowanych chorągwi ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie: szesnastowiecznej chorągwi województwa poznańskiego lub mazowieckiego, nr inw. MNK-XIV-882, oraz osiemnastowiecznej chorągwi gwardii Stanisława Poniatowskiego Króla Polskiego, nr inw. MNK-XIV-883. Chorągwie trafiły do kolekcji książąt Czartoryskich na początku XIX wieku i były eksponowane w Świątyni Sybilli w Puławach, a następnie w Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie. Wybór odpowiednich metod i środków konserwacji chorągwi był trudny, zważywszy na wysoki stopień degradacji jedwabiu, dużą liczbę luźnych fragmentów tkanin oraz wielowarstwową budowę technologiczną obiektów. Problem stanowiły także warstwy wtórne w postaci błon kolagenowych naklejonych przy użyciu kleju skrobiowego na powierzchnię chorągwi podczas historycznej konserwacji. W celu ich skutecznego usunięcia zastosowano skalpel parowy oraz kompresy z żelu Gellan Gum. Natomiast do czasowego zabezpieczania warstwy malarskiej wykorzystano tkaninę syntetyczną Cerex, naklejoną przy użyciu żywicy akrylowej Acrylharz P-550. Żywica ta została także zastosowana do napylania jedwabnej krepeliny, która posłużyła do połączenia osobnych fragmentów tkanin. W celu określenia techniki wykonania chorągwi do badań pobrano próbki proszkowe, które poddano analizie z wykorzystaniem metody fluorescencji spektroskopii rentgenowskiej (XRF) oraz spektroskopii w podczerwieni z transformatą Fouriera (FTIR). Przekroje poprzeczne warstw poddano obserwacji w światłach analitycznych przy użyciu mikroskopu optycznego oraz przeprowadzono badania z wykorzystaniem skaningowego mikroskopu elektronowego z analizą rentgenowską z dyspersją energii (SEM-EDS).

Biogramy autorów

Maria Labut - Muzeum Narodowe w Krakowie

Maria Labut ukończyła studia magisterskie na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz studia podyplomowe „Nowoczesne techniki analityczne w konserwacji obiektów dziedzictwa kulturowego” na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pracę w Muzeum Narodowym w Krakowie rozpoczęła w 2003 roku w Pracowni Konserwacji Malarstwa sprawującej opiekę nad sztuką polską XIX i XX wieku. Od 2010 roku pracuje w Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka, która zajmuje się opieką i konserwacją muzealiów ze zbiorów Działu Polskiego Malarstwa i Rzeźby do roku 1764 oraz Działu Sztuki Cerkiewnej.

Aldona Stępień - Muzeum Narodowe w Krakowie

Aldona Stępień – Od 2018 asystent w Laboratorium Analiz i Nieniszczących Badań Obiektów Zabytkowych (LANBOZ) w Muzeum Narodowym w Krakowie, gdzie zajmuje się badaniami technologicznymi obiektów zabytkowych poprzez stosowanie metod analitycznych tj.: spektroskopia w podczerwieni FTIR, rentgenowska spektroskopia fluorescencyjna, mikroskop optyczny. W 2019 roku ukończyła studia magisterskie na Wydziale Geografii i Geologii Uniwersytetu Jagiellońskiego o specjalności geochemiczno-petrologiczno-mineralogicznej oraz mikropaleontologicznej.

Julio M. del Hoyo-Meléndez - Muzeum Narodowe w Krakowie

Julio M. del Hoyo-Meléndez ukończył studia magisterskie z chemii na Uniwersytecie w Houston w USA. Doktorat obronił na Politechnice w Walencji w Hiszpanii w 2010 r. Od 2011 pracuje w Laboratorium Analiz i Nieniszczących Badań Obiektów Zabytkowych Muzeum Narodowego w Krakowie. Od 2017 jest kierownikiem tego laboratorium oraz Krajowego Centrum Badań nad Dziedzictwem. Od 2014 jest redaktorem naczelnym czasopisma Journal of the American Institute for Conservation.

Bibliografia

OPRACOWANIA

Ahmed, Harby E., i Fragiskos N. Kolisis. „An Investigation Into the Removal of Starch Past Adhesives from Historical Textiles by Using the Enzyme .-Amylase.” Journal of Cultural Heritage 12, Issue 2 (2011): 169–179 https://doi.org/10.1016/j.culher.2010.08.001

Bancerz, Dorota. „Klejenie i stabilizacja rozdarć obrazów malowanych na płótnach bez użycia zaprawy.” Ochrona Zabytków 55, nr 3/4 (2002): 339–359.

Bella, Joanna. „Badania nad jedwabnymi malowanymi chorągwiami w ramach projektu norweskiego.” Studia Waweliana 16 (2015): 229–238.

Betlej, Andrzej. „Kolekcja Czartoryskich w Puławach. Między tradycją a przyszłością.” W Muzeum Książąt Czartoryskich. Katalog, red. Katarzyna Płonka-Bałus i Natalia Koziara, 7–12. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2019.

Biedrońska-Słotowa, Barbara. Raport o tkaninach ze zbiorów XX Czartoryskich. Dokumentacja badawcza, Kraków 2019, archiwum Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby w Pałacu bp. Erazma Ciołka.

Chełmecka, Paulina. „Muzeum Książąt Czartoryskich: historia, ludzie, zbiory.” W Muzeum Książąt Czartoryskich. Katalog, red. Katarzyna Płonka-Bałus i Natalia Koziara, 13–37. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2019.

Ciabach, Jerzy. „Werniksy akrylowe.” Ochrona Zabytków 54, nr 1 (212) (2001): 30–35.

Consentino, Antonino. „Effects of Different Binders on Technical Photography and Infrared Reflectography of 54 Historical Pigments.” International Journal of Conservation Science 6, Issue 3 (2015): 287–298.

Czop, Janusz, Anna Prokopowicz, i Elżbieta Zygier. Chorągiew hetmańska Iwana Mazepy (Prace Konserwatorskie Muzeum Narodowego w Krakowie). Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2008.

Czuczko, Jolanta, Aleksandra Cybul-Różycka, i Dominika Wojciechowska. „Zastosowanie żeli gellan do konserwacji zabytków papierowych wrażliwych na działanie wody: badania i praktyka.” Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 48 (2017): 423–460.

Drążkowska, Anna. „Konserwacja XVII- i XVIII-wiecznej dziecięcej odzieży grobowej.” Ochrona Zabytków 1 (2005): 55–67.

Eastaugh, Nicholas, Valentine Walsh, i Tracy Chaplin. Pigment Compedium: A Dictionary and Optical Microscopy of Historic Pigments. Oxford: Elsevier Butterworth-Heinemann, 2008.

Hillyer, Lynda, Zenzie Tinker, i Poppy Singer. „Evaluating the Use of Adhesives in Textile Conservation. Part I: An Overview and Surveys of Current Use.” The Conservator 21, nr 1 (1997): 37–47 https://doi.org/10.1080/01410096.1997.9995114

Hradil, David, Tomáš Grygar, JankaHradilová, i Petr Bezdička. „Clay and Iron Oxide Pigments in the History of Painting.” Applied Clay Science 22 (2003): 223–236 https://doi.org/10.1016/S0169-1317(03)00076-0

Iannuccelli, Simonetta, i Silvia Sotgiu. „Wet Treatment of Works of Art. On Paper with Rigid Gellan Gels.” The Book and Paper Group 29 (2010): 25–39, CoOl: https://cool.culturalheritage.org/coolaic/sg/bpg/annual/v29/bpga29-04.pdf.

Kopera, Feliks. Dzieje Skarbca Koronnego, czyli Insygniów i Klejnotów Koronnych Polski. Kraków: Spółka Wydawnicza Polska w Krakowie, 1904.

Kuczyński, Stefan Krzysztof. Polskie herby ziemskie. Geneza, treści, funkcje. Warszawa: Wydawnictwo PWN, 1993.

Kukuczka, Katarzyna. „Próby enzymatycznego usuwania klejów skrobiowych na przykładzie XVIII-wiecznego atlasu z norymberskiej oficyny Jana Baptysty Hommana.” W Materiały I Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Studentów Konserwacji Zabytków (Studenci o Konserwacji 1), red. Tomasz Korzeniowski, 211–216. Toruń: Wydawnictwo UMK, 1999.

Kusion, Tomasz. Katalog Zbrojowni Muzeum Książąt Czartoryskich. Kraków: MNK, 2019.

Muzeum Książąt Czartoryskich. Katalog. Red. Katarzyna Płonka-Bałus i Natalia Koziara. Kraków: Muzeum Narodowe, 2019.

Myśliński, Michał. Klejnoty Rzeczypospolitej. Zawartość Skarbca Koronnego na Wawelu w świetle jego inwentarzy z lat 1475–1792. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2007.

Novlaković, Katarzyna, i Anna Prokopowicz. „Chorągiew wojskowa z XVII w., nr inw. MNK-XIV-866. Dokumentacja konserwatorska.” Dokumentacja konserwatorska, Kraków 2002, archiwum Pracowni Konserwacji Malarstwa przy Muzeum Książąt Czartoryskich.

Pawcenis, Dominika. „Raport z analiz mas cząsteczkowych techniką chromatografii wykluczenia molekularnego (SEC) jedwabnych fragmentów chorągwi z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie.” Dokumentacja badawcza, Kraków 2018, Wydział Chemii UJ.

Potocka, Anna Dorota. Dublowanie jedwabnych obiektów zabytkowych na podłoża syntetyczne z użyciem klejów akrylowych. Warszawa: Wydawnictwo ASP, 2002.

Pretzel, Boris. „Evaluating the Use of Adhesives in Textile Conservation. Part II: Tests and Evaluation matrix.” The Conservator 21, nr 1 (2010): 48–58 https://doi.org/10.1080/01410096.1997.9995115

Rafalska-Łasocha, Alicja, Zofia Kaszowska, Wiesław Łasocha, i Roman Dziembaj. „X-ray Powder Diffraction Investigation of Green Earth Pigments.” Powder Diffraction 25 (2010): 38–45 https://doi.org/10.1154/1.3308412

Rogal, Robert. „Washi kozo i funori jako materiały do licowania przenoszonych malowideł ściennych.” Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 42 (2011): 71–96 https://apcz.umk.pl/AUNC_ZiK/article/view/AUNC_ZiK.2011.014

Syguła-Cholewińska, Jadwiga, i Tomasz Sawoszczuk. „Badanie jakości mikrobiologicznej i bezpieczeństwa procesu konserwacji wybranych chorągwi pochodzących z kolekcji Muzeum Książąt Czartoryskich.” Dokumentacja badawcza, Kraków 2018–2019, Katedra Mikrobiologii UE w Krakowie, archiwum Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby w Pałacu bp. Erazma Ciołka.

Śliwka-Kaszyńska, Magdalena. „Raport z prac badawczych nr 033331. Identyfikacja substancji barwiących obecnych w próbkach tkanin pobranych z historycznych sztandarów.” Dokumentacja badawcza, Gdańsk 2019, archiwum Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby w Pałacu bp. Erazma Ciołka.

Timar-Balazsy, Agnes, i Dinah Eastop. Chemical Principles of Textile Conservation (Conservation and Museology Series). Milton Park: Routledge, 1998.

Wyszyńska, Jadwiga. Metody konserwacji malowideł dwustronnych na płótnie w pracach magisterskich Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Kraków: Wydawnictwo ASP, 2017.

Żygulski, Zdzisław jun. „Dzieje zbiorów puławskich (Świątynia Sybilli i Dom Gotycki).” Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie 7 (1962): 49–68.

NETOGRAFIA

„L’Agence Photo RMN.” Dostęp 24 kwietnia 2022 https://www.photo.rmn.fr/C.aspx?VP3=SearchResult&VBID=-

CO5PC04XE09K&SMLS=1&RW=1280&RH=856.

„Composition and Properties of Lead-Tin Yellow.” Dostęp 27 kwietnia 2022 https://colourlex.com/project/lead-tin-yellow/

,,CTS Enzyme Preparation.” Dostęp 27 kwietnia 2022 https://www.ctseurope.com/img/cms/documentazione/41/Inglese/ENZYME%20

PREPARATION_TDS.pdf.

,,Database of ATR-FT-IR spectra of various materials.” Dostęp 29 marca 2022 https://spectra.chem.ut.ee/paint/binders/starch/; https://spectra.chem.ut.ee/textile-fibres/silk/

Karta charakterystyki obiektu. Dostęp 25 kwietnia 2022 https://gerstendoerferblattgold.de/media/unknown/d3/95/4a/ger_tds_acrylic_resin-2155869.pdf.

,,Lascaux Synthetic Resins and Varnishes.” Dostęp 25 kwietnia 2022 https://gerstendoerfer-blattgold.de/media/unknown/d3/95/4a/ger_tds_acrylic_resin-

pdf.

,,Special Ingredients, Gellan Gum.” Dostęp 17 listopada 2022 https://www.specialingredients.co.uk/gellan-gum-vegan-e418-type-f-low-acyl.

Susan Russick „Behind the Scenes Conservation: Gellan Gum Workshop.” Dostęp 17 listopada 2022 https://sites.northwestern.edu/northwesternlibrary/2017/11/29/behind-the-sce

nes-conservation-gellan-gum-workshop/

Środek Gellan Gum. Dostęp 17 listopada 2022 https://www.specialingredients.co.uk/gellan-gum-vegan-e418-type-f-low-acyl

Zestaw enzymów firmy C.T.S. Dostęp 25 kwietnia 2022 https://www.ctseurope.com/img/cms/documentazione/41/Inglese/ENZYME%20

PREPARATION_TDS.pdf.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2023-01-27

Jak cytować

1.
LABUT, Maria, STĘPIEŃ, Aldona & M. DEL HOYO-MELÉNDEZ, Julio. Konserwacja oraz technika wykonania dwóch malowanych chorągwi jedwabnych z kolekcji Książąt Czartoryskich. . Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo [online]. 27 styczeń 2023, T. 53, s. 231–275. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2022.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 53 (2022)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Maria Labut, Aldona Stępień, Julio M. del Hoyo-Meléndez

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY-ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie. 
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1096
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

konserwacja jedwabiu, konserwacja chorągwi, dwustronnie malowane chorągwie, technika wykonania chorągwi
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa