The Research and Conservation of the Icon St. Josaphat, Bishop of Belgorod with a Reconstruction of Gilding and Puncturing
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2019.007Keywords
Icon, research techniques, conservation, pigments, paint layers, gilding, puncturingAbstract
The scientific objective of the research task was the conservation, with full reconstruction, of the icon St. Josaphat, Bishop of Belgorod, and to carry out interdisciplinary research into the iconographer’s workshop. The technological layers were determined, the technique and technology of painting were analyzed, and the reconstruction of the missing elements of the work was documented. Thanks to examinations under the microscope and an analysis of a sample of wood taken from the base, we know that the base is of alder (Alnus). Organoleptic tests and tests with instruments permit the conclusion that the icon was painted using the tempera technique on a chalk-plaster ground (lefkas), on which gilding
was made (a silver-gold flake called a bipedal used in iconic painting since the 14th century) on a red bolus background.
The flesh-coloured and red layers of paint contain: lead white with the addition of barite white (?), iron red, organic red, cinnabar and umbrae. The blues were painted by using ultramarine, Prussian blue, organic blue (?), green chromate (a mixture of Prussian blue and yellow chromate – lead chromate). Dr. Katarzyna Wantuch-Jarkiewicz and Dr. Mirosław Wachowiak tested the elemental composition of the paint layers, the composition of the ground and the type of yellows, using the non-invasive XRF method. An analysis based on samples taken from the icon: the stratigraphic structure, the pigments used, the fillers in the plaster and the type of wood in the base, was carried out at the Chair of Specialist Examinations and Documentation Techniques of the Department of Conservation and Restoration of Works of Art of the Academy of Fine Arts in Warsaw. The tests were performed by Dr. Anna Nowicka, Dr. Elżbieta Jeżewska and Marek Wróbel. By establishing the icon’s content and the manner of presenting it, we obtain valuable information about the workshop and about the period in which the work was created. The results of our research enhance our knowledge of the iconographer’s workshop and are helpful in attributing similar artworks to a specific workshop and dating them.
References
Janocha, Michał. Ikony w Polsce. Od średniowiecza do współczesności. Warszawa: Arkady, 2016.
Jarmiłko, Andrzej. „Technologia i technika ruskiego malarstwa ikonowego według podlinników”. Praca magisterska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, 1998.
Kruk, Mirosław Piotr. Ikony XIV–XVI wieku w Muzeum Narodowym w Krakowie. Katalog. T. 1. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2019.
Lubryczyńska, Maria. „Współczesne metody konserwacji ikon w Polsce w odniesieniu do rozwiązań stosowanych we wschodniej Europie”. Zeszyty Muzeum Warmii i Mazur 6 (numer monograficzny: Ikona. Sacrum i piękno) (2010): 99–114.
Popowa, Olga, Engelina Smirnova, i Paola Cortesi. Ikony. Ikony różnych kręgów kulturowych od XVI w. po czasy współczesne. Warszawa: Arkady, 1998.
Rudniewski, Piotr, Danuta Jarmińska, Elżbieta Jeżewska, Luiza Kępa, Joanna Kurkowska, Anna Nowicka, Olga Syta, Barbara Wagner, i Aleksandra Wesołowska. Pigmenty. Analiza mikrochemiczna i instrumentalna. Warszawa: ASP, 2018.
Stępień, Danuta. Tempera żółtkowa jako technika w malarstwie według dawnych przekazów i twórczości wybranych współczesnych artystów. Warszawa: ASP, 2010.
Tradigo, Andrea. Icons and Saints of the Eastern Ortodox Church. Translated by Stephen Sartarelli. Los Angeles: The J. Paul Getty Museum, 2006.
Uspienski, Leonid. Teologia ikony. Tłumaczenie Maria Żurowska. Poznań: Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów „W drodze”, 1993.
Zalewski, Władysław. „Pomiędzy przemalowaniem a preparatem konserwatorskim. Spostrzeżenia dotyczące praktyki konserwatorskiej”. W Sztuka konserwacji. Materiały nadesłane na konferencję z okazji pięćdziesięciolecia Wydziału Konserwacji i Restauracji
Dzieł Sztuki ASP w Warszawie 24 i 25 października 1997 r., red. Zofia Jurkowlaniec, 71–77. Warszawa: Drukarnia W&P Malbork, 1997.
Zeszyty Muzeum Warmii i Mazur 6 (zeszyt monograficzny: Ikona. Sacrum i piękno, red.Grażyna Kobrzeniecka-Sikorska) (2010).
Netografia
https://grekokatolicy.pl/grekokatolicy/210117/ [życiorys św. Jozafata biskupa biełogorodzkiego]. Dostęp: 21.08.2020.
https://www.academia.edu/4538796/O_TECHNICE_MALARSTWA_IKONOWEGO_S%C5%81%C3%93W_KILKA [Piotr Malec O technice malarstwa ikonowego słów kilka]. Dostęp: 2.08.2020.
http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Elpis/Elpis-r2010-t12-n21_22/Elpis-r2010-t-12-n21_22-s245-289/Elpis-r2010-t12-n21_22-s245-289.pdf [Jarosław Charkiewicz o ikonografii świętych w prawosławiu Elpis 12/21-22, 245-289]. Dostęp: 10.08.2020.
https://www.pinterest.co.uk/kivot_studio/%D1%81%D0%B2%D1%8F%D1%82%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C-%D0%B8%D0%BE%D0%B0%D1%81%D0%B0%D1%84-%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%-B4%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9/ [przedstawienia św. Josafata biskupa biełogorodzkiegona ikonach]. Dostęp: 5.08.2020.
Autorzy fotografii
Fotografie badań nieinwazyjnych oraz z przebiegu prac Roman Stasiuk; fotografie z badań próbek oraz tabel i wykresów – autorzy badań: dr Katarzyna Wantuch-Jarkiewicz, dr Anna Nowicka, dr Elżbieta Jeżewska, mgr Marek Wróbel.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.
- The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University.
- Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
- The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.
FULL TEXT License Agreement
Stats
Number of views and downloads: 971
Number of citations: 0