Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Editorial Policies
    • Open Access Policy
    • Abstract and Index Services
    • Publishing free of charge
    • Archiving policy
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici [Heritage Studies and Conservation Science]

Vincent Lesseur’s Portrait Miniatures on Ivory : Studies of the Workshop on the Example of a Group of Miniatures from the Collection of the Princes Czartoryski in the National Museum in Kraków
  • Home
  • /
  • Vincent Lesseur’s Portrait Miniatures on Ivory : Studies of the Workshop on the Example of a Group of Miniatures from the Collection of the Princes Czartoryski in the National Museum in Kraków
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 55 (2024): Tom 55 (2024) /
  4. Articles

Vincent Lesseur’s Portrait Miniatures on Ivory

Studies of the Workshop on the Example of a Group of Miniatures from the Collection of the Princes Czartoryski in the National Museum in Kraków

Authors

  • Zofia Maniakowska-Jazownik MNK https://orcid.org/0000-0001-6941-6512
  • Anna Ryguła MNK https://orcid.org/0000-0001-6356-1049
  • Marta Matosz MNK https://orcid.org/0000-0001-6721-7296

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2024.003

Keywords

Vincent Lesseur, miniature paintings on ivory, portrait miniature, XRF analysis, Raman spectroscopy, non-destructive examination of paint layers, cobalt blue

Abstract

As part of preparations for the new exhibition at the Princes’ Czartoryski Museum, a branch of the National Museum in Kraków, it was necessary to carry out conservation work on some of the miniatures by Wincenty Lesseur in this collection, which in turn made it possible to examine the artist’s workshop. In order to identify and analyze Lesseur’s workshop in this group of portraits, measurements were made using X-ray fluorescence spectroscopy (macro-XRF) and Raman spectroscopy (RS). Microscopic observations were made, and photographs were taken in analytical lights. The research made it possible to identify more than a dozen pigments as well as starch on the surface of the objects. Of particular interest is the artist’s use of cobalt blue as early as 1796, before the pigment gained wider popularity in the first half of the 19th century. The revealed methods of applying and combining the various pigments allowed Lesseur’s painting technology to be developed. It should be emphasized that the study of a set of miniatures that came out of one excellent hand is an exceptional circumstance, especially for a workshop of a miniaturist working in Poland. 

Author Biographies

Zofia Maniakowska-Jazownik, MNK

Absolwentka kierunku Konserwacja i Restauracja Papieru i Skóry na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Prace dyplomowa i magisterska dotyczyły olejnych dzieł Olgi Boznańskiej na tekturze. Praca doktorska była poświęcona tematowi problematyki konserwatorskiej miniatur ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Od 2000 roku pracuje w Pracowni Konserwacji Papieru i Skóry Muzeum Narodowego w Krakowie.

Anna Ryguła, MNK

Od 2018 asystent w Laboratorium Analiz i Nieniszczących Badań Obiektów Zabytkowych (LANBOZ) w Muzeum Narodowym w Krakowie, gdzie jest odpowiedzialna za aplikację technik oscylacyjnych, w szczególności spektroskopii ramanowskiej, do badań dzieł sztuki. Pracę magisterską obroniła w 2006 roku na Wydziale Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego, a następnie doktorat pod kierunkiem Prof. Małgorzaty Barańskiej w 2011 roku. W latach 2013-2017 pracowała jako asystent, a następnie kierownik Pracowni Spektroskopii Ramanowskiej w Jagiellońskim Centrum Rozwoju Leków JCET.

Marta Matosz, MNK

Marta Matosz – od 2008 r. chemik w Laboratorium Analiz i Nieniszczących Badań Obiektów Zabytkowych (LANBOZ) w Muzeum Narodowym w Krakowie. Prowadzi badania z zastosowaniem techniki fluorescencji rentgenowskiej w celu rozpoznania technologicznego obiektów zabytkowych i materiałów wchodzących w ich skład. Ukończyła Wydział Chemii na Uniwersytecie Wrocławskim oraz Podyplomowe Studia Konserwacji Zabytków Architektury i Urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej.

References

Aronson, Julie, i Marjorie E. Wieseman. Perfect likeness: European and American Portrait Miniatures from the Cincinnati Art Museum. New Haven: Yale University Press, 2006.

Bacci, Mauro, i Marcello Picollo. „Non-Destructive Spectroscopic Detection of Cobalt (II) in Paintings and Glass.” Studies in Conservation 41, nr 3 (1996): 136–144.

Bell, Ian M., Robin J. H. Clark, i Peter J. Gibbs. „Raman Spectroscopic Library of Natural and Synthetic Pigments (pre- . 1850 AD).” Spectrochimica Acta Part A: Molecular and Biomolecular Spectroscopy 53, nr 12 (1997): 2159–2179.

Bernatowicz, Aleksandra. Malarze w Warszawie czasów Stanisława Augusta. Status – aspiracje – twórczość. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2016.

Bouchard, Michel, i Alessa Gambardella. „Raman Microscopy Study of Synthetic Cobalt Blue Spinels Used in the Field of Art.” Journal of Raman Spectroscopy 41 (2011): 1477–1485, https://doi.org/10.1002/jrs.2645.

Burgio, Lucia, i Robin J. H. Clark. „Library of FT-Raman Spectra of Pigments, Minerals, Pigment Media and Varnishes, and Supplement to Existing Library of Raman Spectra of Pigments with Visible Excitation.” Spectrochimica Acta Part A: Molecular and Biomolecular Spectroscopy 57, nr 7 (2001): 1491–1521.

Colding, Torben H. Aspects of Miniature Painting. Copenhagen: Munksgaard,1953.

Czartoryska, Izabela. Poczet pamiątek zachowanych w Domu Gotyckim w Puławach. Warszawa: Drukarnia Banku Polskiego, 1828.

Eastaugh, Nicholas, Valentine Walsh, Tracey Chaplin, i Ruth Siddall. Pigment Compendium: A Dictionary and Optical Microscopy of Historic Pigments: A Dictionary and Optical Microscopy of Historical Pigments. New York: Taylor & Francis, 2013.

Enfield, William. Young Artist’s Assistant or Elements of the Fine Arts Containing the Principles of Drawing, Painting in General, Crayon Painting, Oil Painting, Portrait Painting, Miniature Painting Designing, Colouring, Engraving. London: Simpkin and Marshall, 1822.

Geldof, Muriel, i Lidec Steyn. Van Gogh’s Studio Practice. Amsterdam: Mercatorfonds, 2013.

Hradilová, Janka, David Hradil, Michal Pech, Petr Bezdička, Vilém Neděla, Eva Tihlaříková, i Piotr Targowski. „Complementary Use of X-ray Based Imaging and Analytical Methods in the Investigation of Miniature Portraits.” Microchemical Journal 153 (2020): 104371, https://doi.org/10.1016/j.microc.2019.104371.

Kamińska-Krassowska, Halina. Miniatury Wincentego Lesseura i Walerii Tarnowskiej z dawnej kolekcji z Dzikowa w zbiorach Muzeum Polskiego w Rapperswil. Warszawa: Zamek Królewski w Warszawie, 1994.

Kamińska-Krassowska, Halina. „Wincenty de Lesseur – życie i działalność.” Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie 13 (1969): 145–259.

Kah, Yaw E., Mei Ki, i Mun Ling Lee. „Physicochemical, Thermal and Rheological Properties of Commercial Wheat Flours and Corresponding Starches.” Food Science: Technology and Nutrition 40, Suppl. 1 (2020): 51–59 https://doi.org/10.1590/fst.39718.

Kruczek, Lidia. Gabinet Miniatur. Pszczyna: Muzeum Zamkowe w Pszczynie, 2018.

Loon, Annelies van, Petria Noble, Geert van der Snickt, Koen Janssens, Abe Janssens, Izumi Nakai, i Joris Dik. „Artificial Orpiment, a New Pigment in Rembrandt’s Palette.” Heritage Science 5 (2017): 26–39.

Maniakowska-Jazownik, Zofia. „Problematyka konserwatorska miniatur ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie.” Rozprawa doktorska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2020.

Maniakowska-Jazownik, Zofia, Anna Ryguła, i Marta Matosz. „Around the Set of Early -Modern Miniatures Painted on Parchment Donated by Konstanty Schmidt-Ciążyński in the Collection of the National Muzeum in Kraków.” Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 53 (2022): 183–230, https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2022.005.

Leite Medeiros, Artur Manoel, i Carlos Alexandre Marques. „Key to Identification of Starch Grains Used as Foods.” bioRxiv. The Preprint Server for Biology (2018), https://doi.org/10.1101/392209.

Rastawiecki, Edward. Słownik malarzów polskich tudzież obcych w Polsce osiadłych lub czasowo w niej przebywających. T. 1. Warszawa: Nakładem autora, 1857.

Rastawiecki, Edward. Słownik malarzów polskich tudzież obcych w Polsce osiadłych lub czasowo w niej przebywających. T. 3. Warszawa: Nakładem autora, 1850.

Schuster, Kurt Christian, Horst Ehmoser, J. R. Gapes, i Bernhard Lendl. „On-line FT-Raman Spectroscopic Monitoring of Starch Gelatinisation and Enzyme Catalysed Starch Hydrolysis.” Vibrational Spectroscopy 22 (2000): 181–190, https://doi.org/10.1016/S0924-2031(99)00080-6.

Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających (zmarłych przed 1966 r.): malarze, rzeźbiarze, graficy: uzupełnienia i sprostowania do tomów 1–4. Red. Janusz Derwojed. T. 5. Warszawa: Instytut Sztuki PAN / Wydawnictwo Krąg, 1993.

Vermeulen, Marc, Karel Palka, Miroslav Vlček, i Jana Sanyova. „Study of Dry and Wet-Process Amorphous Arsenic Sulfides: Synthesis, Raman Reference Spectra, and Identification in Historical Art Materials.” Journal of Raman Spectroscopy (2018): 1–11.

Vermeulen, Marc, Steven Saverwyns, Alexia Coudray, Koen Janssens, i Jana Sanyova. „Identification by Raman Spectroscopy of Pararealgar as a Starting Material in the Synthesis of Amorphous Arsenic Sulfide Pigments.” Dyes and Pigments 149 (2018): 290–297.

Whittock, Nathaniel. The Miniature Painter’s Manual Containing Progressive Lessons on the Art of Drawing and Painting Likenesses from Life on Card-Board, Vellum, and Ivory, with Concise Remarks on the Delineation of Character and Caricature. London: Sherwood, Gilbert and Piper, 1844.

NETOGRAFIA

Mulholland, Richard. Rubies and Weasel’s Teeth: Reconstructing Nicholas Hilliard, V&A Blog, https://www.vam.ac.uk/blog/caring-for-our-collections/fake-rubies-and-weasels-teeth-reconstructing-nicholas-hilliard

Le Guide des Fournisseurs de Materiel Pour Artistes, France, XVIII–XX sičcles, Société du Guide Labreuche SAS, https://www.guide-labreuche.com/collection/maisons/ maison-binant-souchard-hadrot

Chwałek-Oczkowska, Monika. Waleria hr. Tarnowska, https://waleria-tarnowska.pl/dzienniki/tlumaczenie-dziennikow/

Chwałek-Oczkowska, Monika. Waleria hr. Tarnowska, https://waleria-tarnowska.pl/dzienniki/

Acta Universitatis Nicolai Copernici [Heritage Studies and Conservation Science]

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2024-12-18

How to Cite

1.
MANIAKOWSKA-JAZOWNIK, Zofia, RYGUŁA, Anna and MATOSZ, Marta. Vincent Lesseur’s Portrait Miniatures on Ivory : Studies of the Workshop on the Example of a Group of Miniatures from the Collection of the Princes Czartoryski in the National Museum in Kraków. Acta Universitatis Nicolai Copernici [Heritage Studies and Conservation Science]. Online. 18 December 2024. Vol. 55, no. -, pp. 103-135. [Accessed 8 July 2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2024.003.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 55 (2024): Tom 55 (2024)

Section

Articles

License

Copyright (c) 2024 Zofia Maniakowska-Jazownik, Anna Ryguła, Marta Matosz

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.

  • The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University. 
  • Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
  • The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.

FULL TEXT License Agreement

Stats

Number of views and downloads: 234
Number of citations: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Vincent Lesseur, miniature paintings on ivory, portrait miniature, XRF analysis, Raman spectroscopy, non-destructive examination of paint layers, cobalt blue
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop