Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Editorial Policies
    • Open Access Policy
    • Abstract and Index Services
    • Publishing free of charge
    • Archiving policy
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici [Heritage Studies and Conservation Science]

The Specificity of the Technique and Technology of the Byzantine-Ruthenian Paintings of the Jagiellonian Foundation
  • Home
  • /
  • The Specificity of the Technique and Technology of the Byzantine-Ruthenian Paintings of the Jagiellonian Foundation
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 52 (2021) /
  4. Articles

The Specificity of the Technique and Technology of the Byzantine-Ruthenian Paintings of the Jagiellonian Foundation

Authors

  • Agata Mamoń independent art restorer, Kraków https://orcid.org/0000-0002-3518-962X

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2021.005

Keywords

mural painting, Jagiellonian frescoes, Byzantine-Ruthenian frescoes, painting technique, mortar, pigments, painting layers

Abstract

Due to the technique and technology of manufacturing, Byzantine-Ruthenian frescoes founded by the Jagiellonian dynasty differ from medieval mural paintings preserved on the territory of Poland. They constitute uniform and distinct group of monumental paintings of this period of time, among others, because of the unique painting method belonging to the so called “wet fresco technique”. The differences relate to types of materials and ways of their application but also to the painting structure itself. The lack of technical and technological similarities with medieval monumental murals is mainly attributed to the origin of Eastern artels (teams) whose members used techniques characteristic for the Orthodox Church or recipes unfamiliar for the Latin tradition. The most noticeable difference is in the kind of used mortars which are frequently purely lime, devoid of sand, with an addition of fillers in the form of fibrous plants endowing characteristic features to those plasters. Other typical features are: layered technique of mural built-up the use of undercoat layer (so called rieft) in particular in the background, where they are followed by layers painted with azurite and malachite. It is also worth mentioning, that Ruthenian painters used certain kind of sinopia, engravings and typical pigments. All aforementioned elements of the Ruthenian-Byzantine frescoes have significant impact on their preservation and restoration challenges.

Author Biography

Agata Mamoń, independent art restorer, Kraków

1989 uzyskała dyplom pod kierunkiem prof.dr Władysława Zalewskiego na Wydziale Konserwacji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, w l. 2008-2009 ukończyła studia podyplomowe na Wydziale Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego („Nowoczesne techniki analityczne dla konserwacji”), w 2020 r. obroniła doktorat w dziedzinie sztuki, w dyscyplinie sztuki plastyczne i konserwacji dzieł sztuki na podstawie rozprawy doktorskiej: "Specyfika konserwacji i rozwiązań estetycznych malowideł bizantyńsko-ruskich. Wnioski z prac przy freskach fundacji Jagiellonów pod kierunkiem prof. dr hab. Władysława Zalewskiego". W l. 1990-1995 współpracowała z Fundacją im. św. Włodzimierza Chrzciciela Rusi Kijowskiej w Krakowie w ramach Sekcji Ochrony i Konserwacji Ukraińskiej Kultury Materialnej; w 1991 była beneficjentką stypendium paryskiego Funduszu Pomocy Niezależnej Literaturze i Nauce Polskiej na prace dotyczące polichromii ściennych w drewnianych cerkwiach południowo-wschod­nich ziem Polski. Jest członkiem  Społecznego Komitetu Ochrony Zabytków Krakowa i Stowarzyszenia na Rzecz Ochrony Dziedzictwa Kulturowego "Kon-Federacja".  Udział w zespołowych pracach konserwatorskich, między innymi: konserwacja gotyckiej polichromii wschodniego słupa nawowego, Świerzawa, woj.jelenio­górskie, 1990; prace badawczo-odkrywkowe, Cmolas, woj.rzeszowskie, 1990; konserwacja malowideł z XVII i XIX w. w pomieszczeniach frontowych I p. kamienicy przy ul.Kanoniczej 15, Kraków 1991-93; portal kamienny w skrzydle wsch. klasztoru o.o.Augustianów, Kraków, 1990; konserwacja polichromii w krużgankach klasztoru oo.Karmelitów na Piasku, Kraków 1991-92; konserwacja polichromii stropu i nawy prezbiterium z XVII w., Cmolas, woj. rzeszowskie, 1993-94; konserwacja ikonostasu z XVII w., Cewków, woj.przemyskie, 1990-94 (prace uzyskały dotację Fundacji Kultury); prace konserwatorskie przy malowidłach z XVII i XIX w. w cerkwi w Gorajcu, woj.przemyskie, 1994-5; konserwacja fresków bizantyjsko-ruskich z XV w. w Wiślicy, woj.kieleckie, 1994; zespół portali kamiennych od XVI do XVII w., Kanonicza 15, Kraków, 1994-95; konserwacja ikonostasu z XVII w., Gorajec, woj.przemyskie, 1995-2000; konserwacja i aranżacja malowideł ściennych XVI-XIX w. w kamienicy przy ul. Kanoniczej 18, Kraków, 1997-8; prace badawcze i konserwatorskie przy freskach bizantyjsko-ruskich z 1470 r. w kaplicy Świętokrzyskiej, katedra na Wawelu, Kraków, 1997-2001, (prowadząca prace pod kierunkiem prof.dr W.Zalewskiego); konserwacja reliktów malowidła gotyckiego w dawnej kaplicy św. Marii Egipcjanki na Wawelu, 2001-2; prace badawcze przy dekoracji rzeźbiarskiej w kaplicy Zygmuntowskiej na Wawelu, Kraków, 2001; konserwacja dekoracji rzeźbiarskiej wnętrza kaplicy Zygmuntowskiej, katedra na Wawelu, Kraków 2002-2004; prace badawcze i konserwacja malowideł ściennych w kap. Mariackiej – reliktów fresków ruskich z poł.XIV w. i manierystycznej dekoracji Kaspra Kurcza, katedra na Wawelu, Kraków 2005-2006, (prowadząca prace pod kierunkiem prof.dr W.Zalewskiego); zdjęcie i przeniesienie malowideł ściennych z Domu Zdrojowego w Szczawnicy, 2005; konserwacja reliktów malowidła ściennego w kaplicy Hińczy z Rogowa z 1465 r, katedra na Wawelu, Kraków, 2007, (prowadząca prace pod kierunkiem prof.dr W.Zalewskiego); konserwacja malowideł ściennych w kaplicy zdrojowej w Szczawnicy, 2008; konserwacja malowideł ściennych Stanisława Samostrzelnika w prezbiterium koś. oo.cystersów w Mogile, 2012; konserwacja dekoracji malarskiej z ok.1500 r. w tzw. zielonej komnacie wieży św.Jadwigi Zamku Piastowskiego w Legnicy, 2012-2013; konserwacja malowideł klatki schodowej w kamienicy przy ul.Ariańskiej w Krakowie, 2013-2016; konserwacja malowideł w sali modlitw dawnej synagogi Talmud Tora w Bieczu (2018-prace w toku). Liczne indywidualne prace badawcze z zakresu malowideł ściennych i stratygrafii tynków na terenie Krakowa m.in.: pałac królewski w Łobzowie, kamienica przy ul.Kanoniczej nr 24, nr 15, Collegium Maius, Collegium Nowodworskiego, dwór Czeczów, pałac Tyszkiewiczów, Muzeum Mehoffera, Dom Matejki oraz prace badawcze przy malowidłach ściennych synagogi w Dąbrowie Górniczej, pałacu Sanguszków w Tarnowie; ekspertyza badawcza dekoracji malarskiej w Izbie Wielkiej kamienicy Brzykowskiej w Przemyślu. Udział w projekcie "Badania techniki, technologii i stanu zachowania nawarstwień malarskich występujących w obiektach na terenie Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau oraz badania nad opracowaniem metod ich konserwacji i zabezpieczenia, 2013-2014.  Nadzory: konserwacja elewacji kamienic w Krakowie: ul.Krakusa 1, 2005, ul.Serkowskiego 10, 2010; konserwacja malowideł ściennych w synagodze w Dąbrowie Tarnowskiej 2011, prace budowlane i konserwatorskie w bloku A-27 Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu 2011, prace konserwatorskie przy elewacji budynku WIEK Politechniki Krakowskiej 2012, prace demontażowe przy zabytkowej Strzelnicy przy ul.Królowej Jadwigi w Krakowie. Bardzo liczne opracowania programów konserwatorskich zespołowe i indywidualne, także dla zadań finansowanych ze środków unijnych m.in.: pałac w Lewkowie (Wielkopolska), wnętrza, 2005, zespół kaplic Kalwarii Wejherowskiej, elewacje i wnętrza, 2005, Kraków, programy dla elewacji zespołów kamienic, ul.Floriańska 2006 i Grodzka 2007; Collegium Maius, elewacje, 2006; katedra w Sandomierzu, freski bizantyńsko-ruskie, 2006; Zamek Żupny w Wieliczce, elewacje 2006-9; pałac Getzów Okocimskim w Brzesku, elewacje i wnętrza, 2008; Muzeum w Bochni, elewacje z dekoracją sgraffitową, 2008; Pałac Hutten-Czapskich w Krakowie, elewacje, wnętrza, lapidarium, 2006-8; Męcina, koś. par., wyposażenie wnętrza i dekoracja malarska kościoła drewnianego, 2008; Zamek w Prószkowie, elewacja z dekoracją sgraffitową, kaplica i sali rycerska, 2008; Pałac Kultury Zagłębia w Dąbrowie Górniczej, elewacja i wnętrza, 2009; kościoły diecezji kieleckiej (Busko, Chotel Czerwony, Gorzków, Imielno, Kossów, Mieronice, Mnichów, Moskorzew, Obiechów, Nowy Korczyn, Skalbmierz, Stary Korczyn, Stopnica, Szaniec, Świniary, Tarczek, Zagość, Zborówek), wybrane elementy wnętrz i elewacje, 2009; Zamek w Mosznej, elewacja i wnętrza, 2010; Fort Kościuszko w Krakowie, kurtyna, 2010; Blok A-27, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, 2010; tzw. Stary Teatr, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, 2010; zespół pałacowo-parkowy w Brzegu Dolnym, elementy małej architektury 2011; Fort Krzesławice nr 49 w Krakowie, kaponiery, 2011; kościół p.w.Wniebowzięcia NMP i św. Mikołaja w Bolesławcu, elewacja, 2013; Fort Skotniki, elewacje, 2014; ruiny teatru miejskiego w Gliwicach, 2015; Brama Floriańska i drewniane ganki miejskie, 2015; Oranżeria Zamku w Łańcucie, 2015; Blok o nr inw. A-17, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau 2016; Wieliczka, Zamek Żupny, program związany z projektem remontu, przebudowy i rozbudowy, 2017; Oświęcim, Muzeum Pamięci, 2019.  Publikacje na tematy związane ze sztuką i konserwacją w m.in.: Tygodniku Powszechnym, Kulturze (Paryż), Spotkaniach z Zabytkami, Krakowskich Zeszytach Ukrainoznawczych, Biuletynie Informacyjnym Konserwatorów, Renowacjach, Studiach i Materiałach WKiRDS ASP w Krakowie, Wiadomościach Konserwatorskich. Konsultacja i opieka merytoryczna przy realizacji filmu związanego z odnalezieniem i konserwacją ikony pt."Cudowna Matka Boska", reż. Jan Mamoń, 2016.

References

Brochwicz, Zbigniew. „Kleje roślinne w polichromiach ściennych i ich identyfikacja. Zagadnienia technologiczne konserwacji malowideł ściennych.” Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków. Seria B 11 (1965) [Zagadnienia technologiczne konserwacji malowideł ściennych: materiały z konferencji w Krakowie w dniach 22–24 października 1964 r., red. Halina Andrzejewska i Piotr Rudniewski]: 79–95.

Gawłowska, Małgorzata. „Lublin, Kaplica Zamkowa pw. Trójcy Świętej. Dokumentacja konserwatorska malowideł ściennych. T. 1, Dokumentacja opisowa i rysunkowa. Ściana południowa nawy.” Dokumentacja konserwatorska, Lublin 1993, Pracownia Konserwacji Malarstwa Muzeum Lubelskiego, sygn. KK/17/93 A.

Grekov, Aleksandr Petrovic. Freski cerkvi Spasa Preobraženija na Kovalevie. Moskva: Iskusstvo, 1987.

Gronek, Agnieszka. Opuszczone dziedzictwo. O malowidłach w cerkwi św. Onufrego w Posadzie Rybotyckiej. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2015.

Haldon, John, i Robin Cormack. The Oxford Handbook of Byzantine Studies. Oxford: Oxford University Press, 2008.

Istudor, Ioan. „The Church of Voronet Monastery. Technical Considerations of the Mural Paintings.” e_conservation 7 (2008): 26–40. Dostęp 15 lutego 2010. http://e-conservationline.com/content/view/37/54

Jabłońska-Szyszko, M., K. Baczko, i B. Świniarska. „Lublin, kaplica zamkowa. Badanie próbek tynków, oznaczenia soli i wilgotności ścian.” Dokumentacja badawcza, Lublin 1981, Pracownia Konserwacji Malarstwa Muzeum Lubelskiego, sygn. KT/43/81.

Jędrzejewska, Sara, Piotr Rudniewski, Andrzej Wawrzeńczak, i Barbara Piątkowska. „Lublin. Badanie próbek tynków, zapraw i cegły pochodzących z kaplicy zamkowej.” Dokumentacja badawcza, Warszawa 1973, Pracownia Konserwacji Malarstwa Muzeum Lubelskiego, sygn. KT/43/81.

Klimek, Beata. „Dokumentacja badań historycznych zapraw z kaplicy Trójcy Świętej na zamku w Lublinie.” W 600 lat fresków w kaplicy Trójcy Świętej na Zamku Lubelskim. Historia, technologia, sztuka, konserwacja, red. Jolanta Żuk-Orysiak i Andrzej Frejlich, 251–298. Lublin: Muzeum Narodowe, 2021.

Koss, Irena. „Badanie próbki zaprawy pochodzącej z malowidła bizantyjskiego z kaplicy Świętokrzyskiej na Wawelu.” Dokumentacja badawcza, Kraków 1999, archiwum własne autorki, fotokopia.

Kozieł, Stanisław. „Badania archeologiczne w kaplicy Świętokrzyskiej w latach 1970–1976.” W Studia do dziejów Wawelu, t. 4, red. Jerzy Szablowski i Adam Bochnak, 441–459. Kraków: Ministerstwo Kultury i Sztuki / Zarząd Muzeów i Ochrony Zabytków, 1978.

Łepkowski, Józef. „Odkrycie i restauracja malowideł ściennych w Krakowie.” Architekt 12, z. 1 (1911): 1–6.

Mamoń, Agata. „Dziennik prac konserwatorskich 1998–2000. Kaplica Świętokrzyska na Wawelu.” Kraków 1998–2000, archiwum własne autorki.

Mamoń, Agata. „Malowidła bizantyńsko-ruskie w kaplicy Świętokrzyskiej katedry wawelskiej. Budowa technologiczna, stan zachowania i postępowanie konserwatorskie na podstawie prac prowadzonych w latach 1998–2001.” Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki 14, nr 1–2 (2003): 74–85.

Mamoń, Agata. „Problemy rekonstrukcji i aranżacji malowideł ściennych w kaplicy Mariackiej przy katedrze wawelskiej.” Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki 20, nr 1–4 (2009): 74–81.

Mamoń, Agata. „Specyfika konserwacji i rozwiązań estetycznych malowideł bizantyńsko-ruskich. Wnioski z prac przy freskach fundacji Jagiellonów.” Rozprawa doktorska, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, 2019.

Mamoń, Agata. „Wybrane problemy konserwacji malowideł bizantyńsko-ruskich kaplic Mariackiej i Świętokrzyskiej w katedrze na Wawelu.” W 600 lat fresków w Kaplicy Trójcy Świętej na Zamku Lubelskim. Historia, technologia, sztuka, konserwacja, red. Jolanta Żuk-Orysiak i Andrzej Frejlich, 239–252. Lublin: Muzeum Narodowe, 2021.

Mamoń, Agata, i Władysław Zalewski. „Kaplica Świętokrzyska w katedrze wawelskiej.” Renowacje 3 (2000): 66–71.

Marxen-Wolska, Ewa. „Odkrycie malowideł ściennych w kościele parafialnym w Ostrzeszowie i zastosowanie polioctanu winylu do ich konserwacji.” Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 5 (1973): 165–188.

[NN] „Sprawozdanie z prac badawczo-odkrywkowych na ścianie wschodniej nawy głównej kolegiaty wiślickiej.” Dokumentacja konserwatorska, Kraków 1972, Archiwum Narodowego Instytutu Dziedzictwa oddział w Krakowie, sygn. K-506.

Orkisz, Maria, i Jadwiga Styrna. „Wiślica – kolegiata. Dokumentacja konserwatorska.” Dokumentacja konserwatorska, Kraków 1974, Archiwum Narodowego Instytutu Dziedzictwa oddział w Krakowie, sygn. 507–K.

Płuska, Ireneusz, Leszek Polanowski, Maria Rogóż, Maria Smorąg-Różycka, Urszula Stępień, Katarzyna Sułkowska, Marek Walczak, Władysław Zalewski, i Bożena Żbikowska-Sobieraj. „Dokumentacja prac konserwatorskich. Bazylika katedralna pw. Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Sandomierzu. Wnętrza części prezbiterialnej. T. I, Prezbiterium – malowidła ścienne. Dokumentacja opisowa.” Dokumentacja konserwatorska, Kraków 2011, archiwum własne autorki, fotokopia.

Ptak, Jan. „Malowidło bizantyjsko-ruskie w kaplicy Świętokrzyskiej katedry wawelskiej. Identyfikacja gatunku włókien w oryginalnej zaprawie.” Dokumentacja badawcza, 1998, archiwum własne autorki, fotokopia.

Rafalska-Łasocha, Alicja, Wiesław Łasocha, Marta Grzesiak, i Roman Dziembaj. „X-ray Powder Diffraction Investigations of Ruthenian-Byzantine Frescoes from the Royal Wawel Cathedral (Poland).” Powder Diffraction 25, nr 3 (2010): 258–263. https://doi.org/10.1154/1.3478748

Rogóż, Maria. „Badania pigmentów i zapraw próbek pobranych z malowideł ściennych w kaplicy Świętokrzyskiej katedry wawelskiej w Krakowie.” Dokumentacja badawcza, Kraków 1997, archiwum własne autorki, fotokopia.

Rogóż, Maria. „Podsumowanie badań pigmentów, spoiw i zapraw próbek pobranych z polichromii ściennej w kaplicy Świętokrzyskiej katedry Wawelskiej w Krakowie.” Dokumentacja badawcza, Kraków [brak daty], archiwum własne autorki, fotokopia.

Rokoszny, Józef. „Średniowieczne freski w katedrze sandomierskiej.” Sprawozdania Komisji do Badania Historii Sztuki w Polsce 9, z. 3–4 (1914): 451–474.

Różycka-Bryzek, Anna. „Bizantyńsko-ruskie malowidła ścienne w kaplicy Świętokrzyskiej na Wawelu.” W Studia do dziejów Wawelu, t. 3, red. Jerzy Szablowski i Adam Bochnak, 17–287. Kraków: Ministerstwo Kultury i Sztuki / Zarząd Muzeów i Ochrony Zabytków, 1968.

Różycka-Bryzek, Anna. Bizantyńsko-ruskie malowidła ścienne w kaplicy zamku lubelskiego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1983.

Różycka-Bryzek, Anna. „Bizantyńsko-ruskie malowidła ścienne w kolegiacie wiślickiej.” Folia Historiae Artium 2 (1965): 47–81.

Różycka-Bryzek, Anna. „Bizantyńsko-ruskie malowidła w Polsce wczesnojagiellońskiej: problem przystosowań na gruncie kultury łacińskiej.” W Polska–Ukraina. 1000 lat sąsiedztwa. T. 2 Studia z dziejów chrześcijaństwa na pograniczu kulturowym i etnicznym, red. Stanisław Stępień, 307–326. Przemyśl: Południowo-Wschodni Instytut Naukowy, 1994.

Różycka-Bryzek, Anna. „Cykl maryjny we freskach ‘graeco opere’ fundacji Władysława Jagiełły w katedrze sandomierskiej.” Modus. Prace z Historii Sztuki 7 (2006): 33–52.

Różycka-Bryzek, Anna. Freski bizantyńsko-ruskie fundacji Jagiełły w kaplicy Zamku Lubelskiego. Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2000.

Różycka-Bryzek, Anna. „Malowidła ścienne bizantyńsko-ruskie.” W Malarstwo gotyckie w Polsce, red. Adam S. Labuda i Krystyna Secomska, t. 1, 155–184. Warszawa: DiG, 2004.

Różycka-Bryzek, Anna. „Niezachowane malowidła ‘graeco opere’ z czasów Władysława Jagiełły.” Analecta Cracoviensia 19 (1987): 295–318.

Różycka-Bryzek, Anna. „Obraz Czuwającego Emmanuela w malowidłach Kaplicy Świętokrzyskiej na Wawelu.” Modus. Prace z Historii Sztuki 7 (2006): 53–58.

Różycka-Bryzek, Anna. „O freskach lubelskich ponownie: uzupełnienia i dopowiedzenia.” W Kaplica Trójcy Świętej na Zamku Lubelskim. Historia, teologia, sztuka, konserwacja. Materiały sesji zorganizowanej w Muzeum Lubelskim 24–26 kwietnia 1997 roku, red. Barbra Paprocka i Jan Sil, 91–104. Lublin: Muzeum Lubelskie, 1999.

Różycka-Bryzek, Anna. „O uwarunkowaniach patronatu Jagiełły nad malarstwem bizantyńsko- ruskim w Polsce.” Sprawozdania z Czynności i Posiedzeń Polskiej Akademii Umiejętności 44 (2001): 16–22.

Różycka-Bryzek, Anna. „Sztuka w Polsce piastowskiej a Bizancjum i Ruś.” W Polska–Ukraina. 1000 lat sąsiedztwa. T. 2 Studia z dziejów chrześcijaństwa na pograniczu kulturowym i etnicznym, red. Stanisław Stępień, 295–306. Przemyśl: Południowo-Wschodni Instytut Naukowy, 1994.

Różycka-Bryzek, Anna. „Zarys historyczny badań nad bizantyńsko-ruskimi malowidłami ściennymi w Polsce.” Biuletyn Historii Sztuki 27 (1965): 291–294.

Rudniewski, Piotr. „Technika malowideł bizantyjsko-ruskich na przykładzie polichromii ściennych w Lublinie i Supraślu.” Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków. Seria B 11 (1965) [Zagadnienia technologiczne konserwacji malowideł ściennych: materiały z konferencji w Krakowie w dniach 22–24 października 1964 r., red. Halina Andrzejewska i Piotr Rudniewski]: 96–102.

Rudniewski, Piotr, i Mieczysław Samborski. „Problemy związane z pracami konserwatorskimi przy kaplicy św. Trójcy na zamku w Lublinie.” Ochrona Zabytków 21, nr 3 (1968): 15–30.

Smorąg-Różycka, Małgorzata. „Bizantyńskie freski w sandomierskiej katedrze: królewski dar na chwałę Bożą czy odblask idei unii horodelskiej?” Zeszyty Naukowe UJ. Prace Historyczne 141, z. 2 (2014): 235–255. https://doi.org/10.4467/20844069PH.14.012.2740

Smorąg-Różycka, Małgorzata. „Bizantyńskie malowidła króla Władysława II Jagiełły: pytania i dylematy badawcze.” W 600 lat fresków w Kaplicy Trójcy Świętej na Zamku Lubelskim. Historia, technologia, sztuka, konserwacja, red. Jolanta Żuk-Orysiak i Andrzej Frejlich, 53–74. Lublin: Muzeum Narodowe, 2021.

Smorąg-Różycka, Małgorzata. „Bizantyńskie malowidła w prezbiterium katedry pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Sandomierzu – odkrycia niespodziewane i doniosłe.” Modus. Prace z Historii Sztuki 12–13 (2013): 53–71.

Smorąg-Różycka, Małgorzata. „Wstęp.” W Dionizjusz z Furny, Hermeneia, czyli objaśnienie sztuki malarskiej, V–XXX. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2003.

Sobczyk, Joanna, i Julio M. del Hoyo-Melendez. „Badanie technologiczne oraz strategia ochrony bizantyńsko-ruskich malowideł ściennych kaplicy Trójcy Świętej na zamku w Lublinie.” W 600 lat fresków w kaplicy Trójcy Świętej na Zamku Lubelskim. Historia, technologia, sztuka, konserwacja, red. Jolanta Żuk-Orysiak i Andrzej Frejlich, 239–252. Lublin: Muzeum Narodowe, 2021.

Stawicki, Stanisław. „Techniczne i technologiczne problemy ściennych malowideł bizantyńsko-ruskich w kościele zamkowym w Lublinie.” W Kaplica Trójcy Świętej na Zamku Lubelskim. Historia, teologia, sztuka, konserwacja. Materiały sesji zorganizowanej w Muzeum Lubelskim 24–26 kwietnia 1997 roku, red. Barbara Paprocka i Jan Sil, 115–174. Lublin: Muzeum Lubelskie, 1999.

Stawicki, Stanisław. „Technika ściennych malowideł bizantyjsko-ruskich. Cz. I: Przyrządzanie ciasta wapiennego i zaprawy.” Ochrona Zabytków 23, nr 4 (1970): 267–278.

Stawicki, Stanisław. „Technika ściennych malowideł bizantyjsko-ruskich. Cz. II: Wykonywanie rysunku oraz przygotowywanie farb i sposób ich nakładania.” Ochrona Zabytków 24, nr 1 (1971): 9–3.

Suder, Janina. „Badania technik malowideł ściennych z XIV i XV w. na terenie Małopolski historycznej.” Ochrona Zabytków 15, nr 1 (1962): 34–59.

Šelkova, Elena Nikolaevna. „Technologia stenopisi Dionisiâ (poâs polotenec).” Kraevedčeskij almanach „Kiryllov” 4 (2001). Dostęp 25 marca 2019. http://www.rusarch.ru/shelkova1.html

Tolstoj, Vladimir Pavlovič. „Freski snetogorskego monasteru v Pskove.” Biuletyn Historii Sztuki 25, 1963: 5–21.

Vinner, Aleksej Vladimirovič. Materiali i technika monumentalno-dekorativnoj živopisi. Moskva: Iskusstvo 1953.

Węcławowicz, Tomasz. „Katedra wawelska. Przemiany architektury kaplicy Mariackiej (Batorego). Opracowanie historyczne wykonane w trakcie prac konserwatorskich w latach 2005–2007.” Dokumentacja konserwatorska, Międzyuczelniany Instytut Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, Kraków 2007, archiwum własne autorki, fotokopia.

Wyrzykowski, Andrzej. Zabytkowe freski w prezbiterium katedry sandomierskiej. Sandomierz: Diecezjalny Zakład Graficzno-Drukarski, 1934 (także: Kronika Diecezji Sandomierskiej 37, nr 10 (1934): 277–287).

XX. „Korespondencja z Krakowa. Odnowienie fresków w kaplicy Śgo Krzyża w katedrze na Wawelu.” Czas 24 (1871): 606–608.

Zalewski, Władysław. „Konserwacja fresków w prezbiterium kolegiaty wiślickiej.” Ochrona Zabytków 21, nr 3 (1968): 45–50.

Zalewski, Władysław. „Problemy konserwacji fresków rusko-bizantyńskich w kolegiacie wiślickiej.” Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków. Seria B 11 (1965) [Zagadnienia technologiczne konserwacji malowideł ściennych: materiały z konferencji w Krakowie w dniach 22–24 października 1964 r., red. Halina Andrzejewska i Piotr Rudniewski]: 298–303.

Acta Universitatis Nicolai Copernici [Heritage Studies and Conservation Science]

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2022-01-26

How to Cite

1.
MAMOŃ, Agata. The Specificity of the Technique and Technology of the Byzantine-Ruthenian Paintings of the Jagiellonian Foundation . Acta Universitatis Nicolai Copernici [Heritage Studies and Conservation Science]. Online. 26 January 2022. Vol. 52, pp. 147-182. [Accessed 2 July 2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2021.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 52 (2021)

Section

Articles

License

Copyright (c) 2022 Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.

  • The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University. 
  • Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
  • The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.

FULL TEXT License Agreement

Stats

Number of views and downloads: 1087
Number of citations: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

mural painting, Jagiellonian frescoes, Byzantine-Ruthenian frescoes, painting technique, mortar, pigments, painting layers
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop