Badania podobrazi malarskich caravaggionistów na podstawie obrazów z polskich kolekcji muzealnych
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2017.009Słowa kluczowe
podobrazia malarskie, malarstwo barokowe, caravaggionizm, Caravaggio, techniki malarskieAbstrakt
Badania nad podłożami malarskimi caravaggionistów przeprowadzono w ramach projektu badawczego Technika i technologia obrazów caravaggionistów w oparciu o polskie zbiory muzealne. Projekt został sfinansowany przez Narodowe Centrum Nauki (nr 2013/09/N/HS2/02116, PRELUDIUM V) i jest tematem rozprawy doktorskiej realizowanej pod kierunkiem prof. Jerzego Nowosielskiego.
Powstanie nowej estetyki za sprawą Michealangelo Merisiego zwanego Caravaggio spowodowało modę na naśladowanie zasad luminizmu, nowych form i tematów w środowiskach artystycznych Włoch, Hiszpanii, Niderlandów, Niemiec i Francji. Artyści przyjęli zasady warsztatowe od Caravaggia, jednak w użytych materiałach można doszukać się naleciałości z tradycji kręgów artystycznych, z których się wywodzili. Caravaggioniści najczęściej stosowali grubo tkane płótna, często o skośnym splocie, które służyły uzyskaniu określonych efektów artystycznych. Jednak jednym z najważniejszych aspektów technologii Caravaggia i jego naśladowców było użycie barwnych zapraw, które odgrywały ogromną rolę w budowaniu tonacji całego obrazu i oddaniu dramatyzmu przedstawianych scen. Kolory zapraw u poszczególnych artystów często różniły się dość znacznie między sobą i użytymi wypełniaczami.
Do badań wybrano 23 obrazów z polskich muzeów. Na szlifach stratygraficznych przeprowadzono badania wypełniaczy zapraw metodą SEM–EDS, co pozwoliło wykazać podobieństwa i różnice pomiędzy poszczególnymi warsztatami.
Bibliografia
Bastek, Grażyna. Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i w XVI wieku. Warszawa: Wydawnictwo UW, 2011.
Białostocki, Jan. Caravaggio. Warszawa: Wydawnictwo Sztuka, 1955.
Ciatti, Marco, i Carlo Lalli. “Caravaggio’s the Behanding of Saint John the Baptist in Malta. Investigation into Execution, Technique, Style, and Restoration”. W Caravaggio’s Painting Technique. Proceedings of the CHARISMA Workshop, Firenze, 17 September 2010, red. Andrea Gelazzi, 11–22. Firenze: Nardini Editore, 2012.
Falucci, Claudio. “Practices and Processes, from Odescalchi Conversion of Saint Paul to the Adoration of Shepherds”. W Caravaggio’s Painting Technique. Proceedings of the CHARISMA Workshop, Firenze, 17 September 2010, red. Andrea Gelazzi, 31–40. Firenze: Nardini Editore, 2012.
Hommes, Margriet van Eikem. Changing Pictures. Discoloration in 15th–17th-Century Oil Paintings. London: Archetype Publications, 2004.
Jasiński, Mateusz, Badania dwóch obrazów Jana Lievensa: Młody mężczyzna zapalający żagiew, 1625; Młody mężczyzna z fajką dmuchający na żar, 1625;ze zbiorów Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. http://www.wilanow-palac.pl/badania_dwoch_obrazow_jana_lievens_a_z_kolekcji_wilanowskiej_cenne_obrazy_w_nowym_swietle.html. Dostęp 22 kwietnia 2018.
Jeżewska, Elżbieta. „Opracowanie budowy technologicznej w zakresie stratygrafii warstw oraz użytych pigmentów i wypełniaczy na podstawie próbek pobranych z obrazu autorstwa Hendricka Ter Brugghena pt. Król Dawid grający na harfie i chór aniołów”. Dokumentacja badań, Warszawa 2015, Archiwum Katedry Technik i Technologii Malarstwa Sztalugowego WKRiDS ASP w Warszawie.
Jeżewska, Elżbieta. „Opracowanie budowy technologicznej w zakresie stratygrafii warstw oraz użytych pigmentów i wypełniaczy na podstawie próbek pobranych z obrazu autorstwa Theodora Romboutsa pt. Gra w karty”. Dokumentacja badań, Warszawa 2015, Archiwum Katedry Technik i Technologii Malarstwa Sztalugowego WKRiDS ASP w Warszawie.
Keith, Larry. “Three Paintings by Caravaggio”. National Gallery Technical Bulletin 19 (1998): 37–51.
Martin, Elisabeth. “Grounds on canvas 1600–1640 in various European artistic centers”. W Preparation for Painting: The Artist's Choice and its Consequences, red. Joyce H. Townsend, Tiarna Doherty, Gunnar Heydenreich, Jacqueline Ridge, 59–67. London: Archetype Publications, 2010.
Mayerne, Théodore de. “Pictoria, Sculptoria, Tinctoria et guae subaltern rum atrium”. W Gudrun Bishop, Das de Mayerne-Manuskript. Die Rezepte der Werkstoffe, Maltechniken und Gemalderestaurierung. Munchen: Siegl, 2002.
Michnikowa, Anna. „Badania technologiczne obrazu Francisco de Zurbarana, Madonna Różańcowa adorowana przez kartuzów, nr inw. MNPFR 433”. Dokumentacja badań, Poznań 2012, Archiwum MN w Poznaniu.
Roy, Ashok. “Caravaggio’s Influence in the North”. W Caravaggio’s Painting Technique. Proceedings of the CHARISMA Workshop, Firenze, 17 September 2010, red. Andrea Gelazzi, 85–94. Firenze: Nardini Editore, 2012.
Rzepińska, Maria. Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego. Warszawa: Arkady, 1989.
Seccaroni, Claudio, i Cecilia F. Cassacia. “A New Survey of Caravaggio’s Canvases and Preparatory Layers: Materials and Aesthetic Effects”. W Caravaggio’s Painting Technique. Proceedings of the CHARISMA Workshop, Firenze, 17 September 2010, red. Andrea Gelazzi, 59–68. Firenze: Nardini Editore, 2012.
Sidoti, Giancarlo, Fabio Talarico, i Giuseppina Vigliano. “Caravaggio’s Painting Technique Through the Study of Cross-Sections: Optical Microscopy Survey and SEM–EDS Analyses”. W Caravaggio’s Painting Technique. Proceedings of the CHARISMA Workshop, Firenze, 17 September 2010, red. Andrea Gelazzi, 69–78. Firenze: Nardini Editore, 2012.
Skaug, Erling. “Not Just Panel and Ground”. W Preparation for Painting: The Artist's Choice and its Consequences, red. Joyce H. Townsend, Tiarna Doherty, Gunnar Heydenreich, Jacqueline Ridge, 22–29. London: Archetype Publications, 2010.
Vodret, Rosella, i Belinda Granata. “Not Only Caravaggio”. W Caravaggio’s Rome 1600–1630, red. Rosella Vodret. T. 1, 21–95. Rome: Museo Nazionale di Palazzo Venezia, 2012.
Ziemba, Antoni. “Johan Carl Loth, Śmierć Katona”. W Serenissima. Światło Wenecji. Dzieła mistrzów weneckich XIV–XVIII wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie w świetle nowych badań technologicznych, historycznych i prac konserwatorskich, red. Grażyna Bastek, Grzegorz Janczarski, 256–261. Warszawa: Muzeum Narodowe, 1999.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1362
Liczba cytowań: 0