Konserwacja oraz technika wykonania dwóch malowanych chorągwi jedwabnych z kolekcji Książąt Czartoryskich.
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2022.006Słowa kluczowe
konserwacja jedwabiu, konserwacja chorągwi, dwustronnie malowane chorągwie, technika wykonania chorągwiAbstrakt
Artykuł omawia prace konserwatorskie oraz technikę wykonania dwóch jedwabnych dwustronnie malowanych chorągwi ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie: szesnastowiecznej chorągwi województwa poznańskiego lub mazowieckiego, nr inw. MNK-XIV-882, oraz osiemnastowiecznej chorągwi gwardii Stanisława Poniatowskiego Króla Polskiego, nr inw. MNK-XIV-883. Chorągwie trafiły do kolekcji książąt Czartoryskich na początku XIX wieku i były eksponowane w Świątyni Sybilli w Puławach, a następnie w Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie. Wybór odpowiednich metod i środków konserwacji chorągwi był trudny, zważywszy na wysoki stopień degradacji jedwabiu, dużą liczbę luźnych fragmentów tkanin oraz wielowarstwową budowę technologiczną obiektów. Problem stanowiły także warstwy wtórne w postaci błon kolagenowych naklejonych przy użyciu kleju skrobiowego na powierzchnię chorągwi podczas historycznej konserwacji. W celu ich skutecznego usunięcia zastosowano skalpel parowy oraz kompresy z żelu Gellan Gum. Natomiast do czasowego zabezpieczania warstwy malarskiej wykorzystano tkaninę syntetyczną Cerex, naklejoną przy użyciu żywicy akrylowej Acrylharz P-550. Żywica ta została także zastosowana do napylania jedwabnej krepeliny, która posłużyła do połączenia osobnych fragmentów tkanin. W celu określenia techniki wykonania chorągwi do badań pobrano próbki proszkowe, które poddano analizie z wykorzystaniem metody fluorescencji spektroskopii rentgenowskiej (XRF) oraz spektroskopii w podczerwieni z transformatą Fouriera (FTIR). Przekroje poprzeczne warstw poddano obserwacji w światłach analitycznych przy użyciu mikroskopu optycznego oraz przeprowadzono badania z wykorzystaniem skaningowego mikroskopu elektronowego z analizą rentgenowską z dyspersją energii (SEM-EDS).
Bibliografia
OPRACOWANIA
Ahmed, Harby E., i Fragiskos N. Kolisis. „An Investigation Into the Removal of Starch Past Adhesives from Historical Textiles by Using the Enzyme .-Amylase.” Journal of Cultural Heritage 12, Issue 2 (2011): 169–179 https://doi.org/10.1016/j.culher.2010.08.001
Bancerz, Dorota. „Klejenie i stabilizacja rozdarć obrazów malowanych na płótnach bez użycia zaprawy.” Ochrona Zabytków 55, nr 3/4 (2002): 339–359.
Bella, Joanna. „Badania nad jedwabnymi malowanymi chorągwiami w ramach projektu norweskiego.” Studia Waweliana 16 (2015): 229–238.
Betlej, Andrzej. „Kolekcja Czartoryskich w Puławach. Między tradycją a przyszłością.” W Muzeum Książąt Czartoryskich. Katalog, red. Katarzyna Płonka-Bałus i Natalia Koziara, 7–12. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2019.
Biedrońska-Słotowa, Barbara. Raport o tkaninach ze zbiorów XX Czartoryskich. Dokumentacja badawcza, Kraków 2019, archiwum Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby w Pałacu bp. Erazma Ciołka.
Chełmecka, Paulina. „Muzeum Książąt Czartoryskich: historia, ludzie, zbiory.” W Muzeum Książąt Czartoryskich. Katalog, red. Katarzyna Płonka-Bałus i Natalia Koziara, 13–37. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2019.
Ciabach, Jerzy. „Werniksy akrylowe.” Ochrona Zabytków 54, nr 1 (212) (2001): 30–35.
Consentino, Antonino. „Effects of Different Binders on Technical Photography and Infrared Reflectography of 54 Historical Pigments.” International Journal of Conservation Science 6, Issue 3 (2015): 287–298.
Czop, Janusz, Anna Prokopowicz, i Elżbieta Zygier. Chorągiew hetmańska Iwana Mazepy (Prace Konserwatorskie Muzeum Narodowego w Krakowie). Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2008.
Czuczko, Jolanta, Aleksandra Cybul-Różycka, i Dominika Wojciechowska. „Zastosowanie żeli gellan do konserwacji zabytków papierowych wrażliwych na działanie wody: badania i praktyka.” Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 48 (2017): 423–460.
Drążkowska, Anna. „Konserwacja XVII- i XVIII-wiecznej dziecięcej odzieży grobowej.” Ochrona Zabytków 1 (2005): 55–67.
Eastaugh, Nicholas, Valentine Walsh, i Tracy Chaplin. Pigment Compedium: A Dictionary and Optical Microscopy of Historic Pigments. Oxford: Elsevier Butterworth-Heinemann, 2008.
Hillyer, Lynda, Zenzie Tinker, i Poppy Singer. „Evaluating the Use of Adhesives in Textile Conservation. Part I: An Overview and Surveys of Current Use.” The Conservator 21, nr 1 (1997): 37–47 https://doi.org/10.1080/01410096.1997.9995114
Hradil, David, Tomáš Grygar, JankaHradilová, i Petr Bezdička. „Clay and Iron Oxide Pigments in the History of Painting.” Applied Clay Science 22 (2003): 223–236 https://doi.org/10.1016/S0169-1317(03)00076-0
Iannuccelli, Simonetta, i Silvia Sotgiu. „Wet Treatment of Works of Art. On Paper with Rigid Gellan Gels.” The Book and Paper Group 29 (2010): 25–39, CoOl: https://cool.culturalheritage.org/coolaic/sg/bpg/annual/v29/bpga29-04.pdf.
Kopera, Feliks. Dzieje Skarbca Koronnego, czyli Insygniów i Klejnotów Koronnych Polski. Kraków: Spółka Wydawnicza Polska w Krakowie, 1904.
Kuczyński, Stefan Krzysztof. Polskie herby ziemskie. Geneza, treści, funkcje. Warszawa: Wydawnictwo PWN, 1993.
Kukuczka, Katarzyna. „Próby enzymatycznego usuwania klejów skrobiowych na przykładzie XVIII-wiecznego atlasu z norymberskiej oficyny Jana Baptysty Hommana.” W Materiały I Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Studentów Konserwacji Zabytków (Studenci o Konserwacji 1), red. Tomasz Korzeniowski, 211–216. Toruń: Wydawnictwo UMK, 1999.
Kusion, Tomasz. Katalog Zbrojowni Muzeum Książąt Czartoryskich. Kraków: MNK, 2019.
Muzeum Książąt Czartoryskich. Katalog. Red. Katarzyna Płonka-Bałus i Natalia Koziara. Kraków: Muzeum Narodowe, 2019.
Myśliński, Michał. Klejnoty Rzeczypospolitej. Zawartość Skarbca Koronnego na Wawelu w świetle jego inwentarzy z lat 1475–1792. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2007.
Novlaković, Katarzyna, i Anna Prokopowicz. „Chorągiew wojskowa z XVII w., nr inw. MNK-XIV-866. Dokumentacja konserwatorska.” Dokumentacja konserwatorska, Kraków 2002, archiwum Pracowni Konserwacji Malarstwa przy Muzeum Książąt Czartoryskich.
Pawcenis, Dominika. „Raport z analiz mas cząsteczkowych techniką chromatografii wykluczenia molekularnego (SEC) jedwabnych fragmentów chorągwi z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie.” Dokumentacja badawcza, Kraków 2018, Wydział Chemii UJ.
Potocka, Anna Dorota. Dublowanie jedwabnych obiektów zabytkowych na podłoża syntetyczne z użyciem klejów akrylowych. Warszawa: Wydawnictwo ASP, 2002.
Pretzel, Boris. „Evaluating the Use of Adhesives in Textile Conservation. Part II: Tests and Evaluation matrix.” The Conservator 21, nr 1 (2010): 48–58 https://doi.org/10.1080/01410096.1997.9995115
Rafalska-Łasocha, Alicja, Zofia Kaszowska, Wiesław Łasocha, i Roman Dziembaj. „X-ray Powder Diffraction Investigation of Green Earth Pigments.” Powder Diffraction 25 (2010): 38–45 https://doi.org/10.1154/1.3308412
Rogal, Robert. „Washi kozo i funori jako materiały do licowania przenoszonych malowideł ściennych.” Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 42 (2011): 71–96 https://apcz.umk.pl/AUNC_ZiK/article/view/AUNC_ZiK.2011.014
Syguła-Cholewińska, Jadwiga, i Tomasz Sawoszczuk. „Badanie jakości mikrobiologicznej i bezpieczeństwa procesu konserwacji wybranych chorągwi pochodzących z kolekcji Muzeum Książąt Czartoryskich.” Dokumentacja badawcza, Kraków 2018–2019, Katedra Mikrobiologii UE w Krakowie, archiwum Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby w Pałacu bp. Erazma Ciołka.
Śliwka-Kaszyńska, Magdalena. „Raport z prac badawczych nr 033331. Identyfikacja substancji barwiących obecnych w próbkach tkanin pobranych z historycznych sztandarów.” Dokumentacja badawcza, Gdańsk 2019, archiwum Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby w Pałacu bp. Erazma Ciołka.
Timar-Balazsy, Agnes, i Dinah Eastop. Chemical Principles of Textile Conservation (Conservation and Museology Series). Milton Park: Routledge, 1998.
Wyszyńska, Jadwiga. Metody konserwacji malowideł dwustronnych na płótnie w pracach magisterskich Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Kraków: Wydawnictwo ASP, 2017.
Żygulski, Zdzisław jun. „Dzieje zbiorów puławskich (Świątynia Sybilli i Dom Gotycki).” Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie 7 (1962): 49–68.
NETOGRAFIA
„L’Agence Photo RMN.” Dostęp 24 kwietnia 2022 https://www.photo.rmn.fr/C.aspx?VP3=SearchResult&VBID=-
CO5PC04XE09K&SMLS=1&RW=1280&RH=856.
„Composition and Properties of Lead-Tin Yellow.” Dostęp 27 kwietnia 2022 https://colourlex.com/project/lead-tin-yellow/
,,CTS Enzyme Preparation.” Dostęp 27 kwietnia 2022 https://www.ctseurope.com/img/cms/documentazione/41/Inglese/ENZYME%20
PREPARATION_TDS.pdf.
,,Database of ATR-FT-IR spectra of various materials.” Dostęp 29 marca 2022 https://spectra.chem.ut.ee/paint/binders/starch/; https://spectra.chem.ut.ee/textile-fibres/silk/
Karta charakterystyki obiektu. Dostęp 25 kwietnia 2022 https://gerstendoerferblattgold.de/media/unknown/d3/95/4a/ger_tds_acrylic_resin-2155869.pdf.
,,Lascaux Synthetic Resins and Varnishes.” Dostęp 25 kwietnia 2022 https://gerstendoerfer-blattgold.de/media/unknown/d3/95/4a/ger_tds_acrylic_resin-
pdf.
,,Special Ingredients, Gellan Gum.” Dostęp 17 listopada 2022 https://www.specialingredients.co.uk/gellan-gum-vegan-e418-type-f-low-acyl.
Susan Russick „Behind the Scenes Conservation: Gellan Gum Workshop.” Dostęp 17 listopada 2022 https://sites.northwestern.edu/northwesternlibrary/2017/11/29/behind-the-sce
nes-conservation-gellan-gum-workshop/
Środek Gellan Gum. Dostęp 17 listopada 2022 https://www.specialingredients.co.uk/gellan-gum-vegan-e418-type-f-low-acyl
Zestaw enzymów firmy C.T.S. Dostęp 25 kwietnia 2022 https://www.ctseurope.com/img/cms/documentazione/41/Inglese/ENZYME%20
PREPARATION_TDS.pdf.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Maria Labut, Aldona Stępień, Julio M. del Hoyo-Meléndez
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 847
Liczba cytowań: 0