Informacja czy manipulacja? Analiza na przykładzie wybranych reklam
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2013.016Słowa kluczowe
cele komunikacji, percepcja komunikatu, zachowania i postawyAbstrakt
Dzięki wynalazkom, takim jak druk, telewizja czy Internet, wiele osób może być poinformowanych o danym zdarzeniu w bardzo krótkim czasie. Takie masowe kanały komunikacji wykorzystywane są także do przesyłania reklam. I mimo ich praktycznej wartości, a czasami nawet wartości artystycznej, powszechnie uważa się, że przez reklamy wiele osób poddawanych jest przekazom przedstawiającym nieprawdziwy obraz świata. Powszechność reklamy nie sprawiła więc, że ludzie stali się odporni na perswazję i manipulację, ale że stali się na nią obojętni i nie są świadomi jej wpływu. Dlatego w tej pracy pokazano charakterystyczne cechy i przejawy manipulacji w reklamie.
Bibliografia
Bandler R., (2006), Alchemia manipulacji, Helion, Gliwice.
Blythe J., (2002), Komunikacja marketingowa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Dołhasz M., (2013), Nowe sposoby oddziaływania na nabywców w komunikacji marketingowej przedsiębiorstw – Brand Hero, Uniwersytet Szczeciński, Zeszyty Naukowe nr 777, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu nr 32, Szczecin.
Gajlewicz M., (2009), Techniki perswazyjne, podstawy, Wyd. Difin, Warszawa.
Górecka A., (2008), Techniki manipulacji w tekstach reklamowych, [online], http:// www.reporterzy.info/195,techniki_manipulacji_w_tekstach_reklamowych.html [21.10.2013].
Harker D., (1998), Achieving acceptable advertising: An analysis of advertising regulation in five countries, „International Marketing Review”, Vol. 15 Iss: 2, DOI: http://dx.doi.org/10.1108%2F02651339810212476
Hernik J., (2013), Odpowiedzialność ekologiczna a komunikacja marketingowa, „Rocznik Ochrony Środowiska”, t. 15.
Mackiewicz H., (2010), Przejawy manipulacji w formowaniu afektywnego komponentu postawy odbiorcy, Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing nr 3 (52).
Merriam-Webster Dictionary, hasło advertising, http://www.merriamwebster.com/dictionary/ advertising [19.10.2013].
Olędzki J., (1998), Komunikowanie w świecie. Narzędzia, teorie, unormowania, Oficyna Wydawnicza ASPRA, Warszawa.
O’Sullivan D., McCallig J., (2012), Customer satisfaction, earnings and firm value, „European Journal of Marketing”, Vol. 46 Iss: 6, DOI: http://dx.doi.org/10.1108%2F03090561211214627
Pollay R.W., (1988), Keeping Advertising from Going Down in History – Unfairly, „European Journal of Marketing”, Vol. 22 Iss: 8, DOI: http://dx.doi.org/10.1108% 2FEUM0000000005292
PWN, hasło reklama, http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/3966917/reklama.html [19.10.2013].
Skąd wziął się kult Apple’a?, http://internet.gadzetomania.pl/2011/06/22/skad-wzial-sie-kult-applea-zobacz-reklamy-ktore-stworzyly-te-marke-wideo [26.10.2013]
Słownik języka polskiego, http://sjp.pwn.pl/szukaj/manipulacja [27.10.2013].
Sutherland M., Sylwester A. K., (2003), Reklama a umysł konsumenta. Co działa, co nie działa i dlaczego, PWN, Warszawa.
Zięba K., (2010), Skuteczność działań marketingowych, Zeszyty Naukowe SGGW nr 3(52).
http://www.projektowaniegraficzne.pl/skuteczny_marketing_z_apple/ [26.10.2013].
http://forsal.pl/galerie/coca_cola_konczy_126_lat_.html [22.10.2013]
http://www.infotuba.pl/biznes/wyzsza_kultura_bankowosci.xml [21.10.2013].
http://bexpress.pl/product-pol-11208-EASY-proszek-do-prania-.html [21.10.2013].
http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Klienci-Amber-Gold-od-kilku-dni-czekaja-na-pieniadzen60171.html?is_mobile=0&vop=std [27.10.2013].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 5007
Liczba cytowań: 0