http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Warunki kształcenia dzieci emigrantów polskich w Irlandii
  • Strona domowa
  • /
  • Warunki kształcenia dzieci emigrantów polskich w Irlandii
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 36 Nr 2 (2018) /
  4. ARTYKUŁY

Warunki kształcenia dzieci emigrantów polskich w Irlandii

Autor

  • Anna Wołoszyn Uniwersytet Preszowski w Preszowie http://orcid.org/0000-0002-1245-6852

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2018.018

Słowa kluczowe

system edukacyjny w Irlandii, obowiązek szkolny w Irlandii, migracja Polaków do Irlandii, kształcenie Polaków w Irlandii

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie specyfiki funkcjonowania systemu szkolnego w Irlandii w aspekcie możliwości kształcenia dzieci emigrantów zarobkowych z Polski. Autorka prezentuje oprócz treści teoretycznych także wyniki badań własnych, które przeprowadziła w latach 2015–2016 w Irlandii wśród 197 rodzin polskich emigrantów, przebywających za granicą od 5 do 10 lat, zatrudnionych legalnie i posiadających stałą pracę.

Bibliografia

Ambasada Polska w Dublinie, http://www.dublin.msz.gov.pl/pl/ (dostęp: 12.05.2018).

Cylkowska-Nowak, Mirosława. „Główne tendencje w zakresie struktur funkcjonowania systemów edukacyjnych w świecie”. W: Pedagogika, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa 2003.

CSO – Central Statistics Office Ireland (Centralne Biuro Statystyczne w Irlandii), „Polscy obywatele”, https://www.cso.ie/en/releasesandpublications/ ep/p-cpnin/cpnin/polish/(dostęp: 12.05.2018).

Draus, Jan, Ryszard Terlecki. Historia wychowania Tom 2, Wiek XIX i XX. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2005.

Department of Education and Skills in Ireland (Department Edukacji i Szkoleń w Irlandii), http://www.education.ie/en/The-Department/ (dostęp: 12.05.2018).

Department of Education and Skills In Ireland, „System edukacyjny w Irlandii”, http://www.education.ie/en/The-Education-System/ (dostęp: 12.05.2018).

Euridyce, „Systemy Edukacji w Europie – Stan obecny i planowane reformy”, http://eurydice.org.pl/wp-content/uploads/2014/10/irlandia.pdf (dostęp: 12.05.2018).

Carbery, Genevieve, „Liczba polskich szkół weekendowych w Irlandii”. The Irish Times, http://linktopoland.com/pl/liczba-polskich-szkol-weekendowychw-irlandii-wzrasta/ (dostęp: 12.05.2018).

Głowniak, Krzysztof. „Migracje zagraniczne zagrożeniem dla funkcjonowania rodzin”. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 5 (2012).

Grabowska-Lusińska, Izabela. Analiza irlandzkiego rynku pracy w kontekście procesów migracyjnych ze szczególnym uwzględnieniem napływu Polaków. Centre of Migration Research, Working Papers 25/83 (2007), http:// www.migracje.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2016/12/025_83.pdf (dostęp:12.05.2018).

Kletke-Milejska, Marzena. Zreformowany system edukacji i jego wpływ na kształcenie i wychowanie dzieci w publicznych szkołach podstawowych. Studium politologiczne, Katowice 2007. http://www.sbc.org.pl/Content/7025/doktorat2754.pdf (dostęp: 12.05.2018).

Kular, Elżbieta. „Kształcenie zawodowe w Wielkiej Brytanii i Polsce”. Edukacja i Dialog 5/6 (2014).

Mazińska, Magdalena. Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna 2004.

Miłkowska, Grażyna, Anna Kulesa. „Wpływ emigracji zarobkowej rodziców na funkcjonowanie dzieci w rodzinie i w szkole”. Problemy Opiekuńczo- -Wychowawcze 9 (2009).

NCCA – National Council for Curriculum and Assessment In Ireland (Krajowa Rada ds. Programu Nauczania i Oceny w Irlandii), http://www.ncca.ie/en/ About_Us/ (dostęp: 12.05.2018).

Okoń, Wincenty. Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 1998.

Pomykało, Wojciech. Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa: Fundacja Innowacyjna, 1993. Rada Ministrów 2002,

„Raport na temat rezultatów negocjacji o członkostwo Rzeczpospolitej Polskiej w Unii Europejskiej”, http://web.um.oswiecim.pl/ bip/dokumenty/pliki/14/2455.pdf (dostęp: 12.05.2018).

Szlufik, Władysław, „Współczesna edukacja wobec problemów integracji polskiego systemu szkolnictwa”. W: Edukacja w jednoczącej się Europie (wybrane aspekty). Częstochowa: Wydawnictwo WSP, 2003.

Todorovska-Sokolovska, Valentina. Integracja i edukacja dzieci imigrantów w krajach Unii Europejskiej – Wnioski dla Polski, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, 2010. http://docplayer.pl/4205175-Integracja-i-edukacja-dzieci-imigrantow-w-krajachunii-europejskiej-wnioski-dla-polski-valentina-todorovska-sokolovska.html (dostęp: 12.05.2018).

Traktat o Unii Europejskiej (Traktat z Maastricht), 1993, art. 126 i 127.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2019-02-19

Jak cytować

1.
WOŁOSZYN, Anna. Warunki kształcenia dzieci emigrantów polskich w Irlandii. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 19 luty 2019, T. 36, nr 2, s. 151–169. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2018.018.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 36 Nr 2 (2018)

Dział

ARTYKUŁY

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 893
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

system edukacyjny w Irlandii, obowiązek szkolny w Irlandii, migracja Polaków do Irlandii, kształcenie Polaków w Irlandii
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa