http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Innowatorki edukacji: Jak kobiety badaczki wykorzystują technologie w rewolucjonizowaniu nauczania – od pionierek XX wieku po współczesne naukowczynie UMK
  • Strona domowa
  • /
  • Innowatorki edukacji: Jak kobiety badaczki wykorzystują technologie w rewolucjonizowaniu nauczania – od pionierek XX wieku po współczesne naukowczynie UMK
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 50 Nr 2 (2025): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. ARTYKUŁY

Innowatorki edukacji: Jak kobiety badaczki wykorzystują technologie w rewolucjonizowaniu nauczania – od pionierek XX wieku po współczesne naukowczynie UMK

Autor

  • Wioletta Kwiatkowska Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0001-8374-1370

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2025.012

Słowa kluczowe

badaczki, technologie, innowacje, nauki społeczne

Abstrakt

W niniejszym artykule omówiono kluczową rolę kobiet badaczek w rozwoju edukacji wspomaganej technologią. Tekst rozpoczyna się od ukazania znaczenia tej problematyki, podkreślając wkład kobiet nauki XX i XXI wieku, które mimo licznych barier społecznych i instytucjonalnych tworzyły fundamenty nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych i technologicznych. W dalszej części przedstawiono sylwetki wybranych badaczek z ostatniego stulecia, których prace znacząco wpłynęły na rozumienie procesów uczenia się i nauczania w kontekście technologicznym. W kontekście jubileuszu 80-lecia Uniwersytetu Mikołaja Kopernika szczególną uwagę poświęcono osiągnięciom współczesnych naukowczyń z tejże uczelni, których badania i innowacje technologiczne zmieniają oblicze dzisiejszej edukacji. Dorobek tych badaczek zyskuje szczególne znaczenie jako element budujący tożsamość akademicką uczelni oraz wspierający kształtowanie jej polityki pamięci instytucjonalnej. Pokazując ciągłość innowacyjnych działań naukowych i dydaktycznych, ich praca stanowi ważne ogniwo w narracji o rozwoju Uniwersytetu Mikołaja Kopernika jako nowoczesnego ośrodka akademickiego, otwartego na zmiany i wyzwania współczesności. Artykuł wskazuje na nieoceniony wkład kobiet w rozwój nowoczesnej dydaktyki oraz podkreśla znaczenie ich pracy dla przyszłości edukacji w erze cyfrowej.

Bibliografia

Badaczki toruńskiej pedagogiki, https://www.pedagogika.umk.pl/torunskie-pedagozki/opis-projektu/wykaz-torunskich-badaczek/elzbieta-zawacka-2/elzbieta-zawacka/zyciorys-elzbiety-zawackiej/ (dostęp: 31.03.2025).

Bainbridge, S., Wark, N., red. The Encyclopedia of Female Pioneers of Online Learning. New York–London: Routledge Academic Press, 2023. https://doi.org/10.4324/9781003275329.

Borowicz, R., Kostyło, H., Szulakiewicz, W., red. Elżbieta Zawacka „Zo” – portret akademicki. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2009.

Cooper, I., Melve, I., Tomlinson, G. Internet Web Replication and Caching Taxonomy. RFC 3040. https://datatracker.ietf.org/doc/html/rfc3040 (dostęp: 31.03.2025).

EIC Rising Innovators. European Prize for Women Innovators. https://eic.ec.europa.eu/eic-prizes/european-prize-women-innovators-powered-eic-eit_en (dostęp: 31.03.2025).

European Commission, Directorate-General for Research and Innovation. SHE FIGURES 2024. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2025. https://doi.org/10.2777/592260.

European Prize for Women Innovators. European Prize for Women Innovators. https://eic.ec.europa.eu/eic-prizes/european-prize-women-innovators-powered-eic-eit_en (dostęp: 31.03.2025).

Europejska Rada ds. Innowacji. EIC Women Leadership Programme. https://eic.ec.europa.eu/eic-funding-opportunities/bas/eic-women-leadership-programme_en (dostęp: 31.03.2025).

Exley, C., Kessler, J. „The gender gap in self-promotion” (No. w26345; p. w26345). National Bureau of Economic Research, 2019. https://doi.org/10.3386/w26345.

Fainholc, B. “Cultural Studies and Education”. W: Selected Topics in Cultural Studies, red. J. R. Naumov. New York: Nova Science Publishers, 2019a.

Fainholc, B. Distance and Flexible Education Applying ICT for an Innovative and Open Learning. Nova Science Publishers, 2011.

Fainholc, B. “Distance Education in Latin America”. W: Handbook of Distance Education, red. M. G. Moore, W. C. Diehl. New York: Routledge, 2019b.

Frąckowiak, A., Półturzycki, J., Solarczyk-Szwec, H., red. Elżbieta Zawacka. Pisma pedagogiczne. Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, 2009. Fundacja Edukacyjna Perspektywy. Women’s Leadership 2021. Technology,

Business, Science. https://womenintech.perspektywy.org/womens-leadership-2021/ (dostęp: 31.03.2025).

Guillén, L., Mayo, M., & Karelaia, N. 2017. “Appearing self-confident and getting credit for it: Why it may be easier for men than women to gain influence at work”. Human Resource Management 57(4): 839–854. https://doi.org/10.1002/hrm.21857.

Hamerlińska, A. Laryngektomowani: jakość życia. Toruń: Jagielloński Instytut Wydawniczy, 2023.

Hamerlińska, A. Olfactor: an invention for olfactory stimulation. Toruń: Jagielloński Instytut Wydawniczy, 2023.

Hiltz, S. R. Online communities: a case study of the office of the future. Norwood, NJ: Ablex Publishing, 1984.

Hiltz, S. R., Turoff, M. The network nation: human communication via computer. Cambridge, MA: MIT Press, 1993.

Kerr, E. B., Hiltz, S. R. Computer-Mediated Communication Systems: Status and Evaluation. New York: Academic Press, 1982.

Kwiatkowska, W. „Kobiety a technologie. Badaczki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu same o sobie”. W: Niewidzialne kobiety Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, red. A. Derra, A. M. Kola, W. Piasek, 209–225. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2020.

L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki. Program stypendialny L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki. https://www.lorealdlakobietinauki.pl/ (dostęp: 31.03.2025).

Laurel, B. Computers as Theatre. Reading: Addison-Wesley, 1991.

Lincoln, A. E., Pincus, S., Koster, J. B., Leboy, P. S. (2012). “The Matilda effect in science: Awards and prizes in the US, 1990s and 2000s”. Social Studies of Science, 42(2), 307–320.

Lindeman, M. I. H., Durik, A. M., & Dooley, M. 2019. “Women and self-promotion: A test of three theories”. Psychological Reports 122(1): 219–230. https://doi.org/10.1177/0033294118755096.

Mochetti, K. 2019. “The Impact of Women in Computer Science History: A Post-War American History”. Transversal: International Journal for the Historiography of Science 6: 65–88.

Murray, J. H. Hamlet on the Holodeck: The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge: The MIT Press, 1997.

Perspektywy Women in Tech Summit. Perspektywy Women in Tech Summit 2025. https://womenintechsummit.pl/ (dostęp: 31.03.2025).

Perspektywy. AlphaLab. https://perspektywy.org/scholarships/alphalab/ (dostęp: 31.03.2025).

Road-STEAMer. Developing a STEAM Roadmap for Science Education in Horizon Europe. https://www.road-steamer.eu/ (dostęp: 31.03.2025).

Rossiter, M. W. 1993. “The Matilda Effect in Science”. Social Studies of Science 23(2): 325–342. https://doi.org/10.1177/030631293023002004.

Schmidt, H., Bainbridge, S., Wark, N. 2021. “Mitigating the Matilda Effect on Starr Roxanne Hiltz: A Superlative Early Online Learning Researcher”. International Women Online Journal of Distance Education 10(2): 1–13.

She Figures 2024. https://projects.research-and-innovation.ec.europa.eu/en/ knowledge-publications-tools-and-data/interactive-reports/she-figures-2024 (dostęp: 24.03.2025).

Siemieniecka, D. Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015.

Siemieniecka, D. Metoda projektów w budowie i realizacji systemu kształcenia studentów. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2012.

Siemieniecka-Gogolin, D. Postawa i zdolności twórcze nauczycieli a styl użytkowania elektronicznych mediów. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2005.

Skarbińska, A. Multimedia w Logo Komeniuszu. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015.

Skarbińska, A. Snapgrafx w praktyce nauczycielskiej. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2020.

Solomon, C. Computer Environments for Children: A Reflection on Theories of Learning and Education. Cambridge: The MIT Press, 1986.

Solomon, C., Minsky, M., Harvey, B. LogoWorks: Challenging Programs in Logo. Cambridge: The MIT Press, 1985.

Stachowiak, B. Socjalizacja studentów do społeczeństwa informacyjnego na przykładzie Litwy, Niemiec, Polski, Republiki Czeskiej i Ukrainy. Studium porównawcze. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2012.

Stachowiak, B. Technologie informacyjno-komunikacyjne w funkcjonowaniu uczelni wyższych. Wybrane konteksty. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2012.

Stachowiak, B. 2013. „E-czytelnictwo studentów. Wybrane konteksty”. E -mentor 48(1): 27–31.

Stachowiak, B. 2014. „The presence of Polish academics on social networking websites for academics. Using the example of employees of Nicolaus Copernicus University”. Universal Journal of Educational Research 2(1): 64–68.

Turkle, S. Alone Together. Why We Expect More from Technology and Less from Each Other. New York: Basic Books, 2011.

Turkle, S. Reclaiming conversation. The power of talk in a digital age. New York: Penguin Press, 2015.

Turkle, S. The Second Self: Computers and the Human Spirit. Cambridge: MIT Press, 2005.

Wilcox, J. Sharing the Burden: Women in Cryptology during World War II. Fort

George G. Meade, Md.: Center for Cryptologic History, National Security Agency, 1998.

Wiśniewska-Drewniak, M. Fundacja Generał Elżbiety Zawackiej. Archiwum i Muzeum Pomorskie Armii Krajowej oraz Wojskowej Służby Polek – raport z badania terenowego, 2018.

Women in Science. UNESCO – Women in Science Statistics.: https://uis.unesco.org/en/topic/women-science (dostęp: 31.03.2025).

Women in Tech Camp. Women in Tech Camp. https://womenintechcamp.pl/ (dostęp: 31.03.2025).

Zawacka, E. 1995. Kształcenie zdalne. Toruń: Druk-Tor, nakładem autorki.

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-11-13

Jak cytować

1.
KWIATKOWSKA, Wioletta. Innowatorki edukacji: Jak kobiety badaczki wykorzystują technologie w rewolucjonizowaniu nauczania – od pionierek XX wieku po współczesne naukowczynie UMK. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 13 listopad 2025, T. 50, nr 2, s. 55–83. [udostępniono 16.12.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2025.012.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 50 Nr 2 (2025): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 73
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

badaczki, technologie, innowacje, nauki społeczne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa