Creating a Socio-Cultural and Personal Identity in the Conditions of Multiculturalism Scientific and Didactic Activity of Employees of the Department of Intercultural Education at the University of Bialystok
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2018.021Keywords
identity, multiculturalism, interculturality, borderland, PodlasieAbstract
The aim of the article is to present scientific and didactic activities that have been undertaken since 1995 by scholars from the Department of Intercultural Education at the University of Bialystok, related to deepening a theoretical reflection as well as developing socio-cultural and personal identity in the multicultural environment of Podlaskie Region. Scientific reflection on the issue of the identity of inhabitants of borderland is carried out in the form of conducted research, published research results in scientific journals and books, implementation of research projects and organization of scientific conferences. Dissemination of the scientific achievements by the scholars also took place through educational activities exemplified by conducting classes in the field of regional, multicultural and intercultural education, leading and participating in national and international scientific projects and cooperating with the local environment, mainly schools and non-governmental by organizing intercultural competence workshops. The initiatives listed above constitute a theoretical and practical offer, which can be a starting point for analyzes, comparisons and discussions in the field of identifying as well as creating ideas for the implementation of regional, multicultural and intercultural education both in formal and informal spaces.
References
Acienė, Elvyra, Sonata Mačiulskytė, Emilia Zylkiewicz (eds.). A Better Tomorrow. Klaipedos: Universiteto Leidykla, 2008.
Acienė, Elvyra, Sonata Mačiulskytė, Emilia Zylkiewicz (eds.). A Better Tomorrow. Klaipedos: Universiteto Leidykla, 2009.
Bajkowski, Tomasz. Kobiecość i męskość w percepcji młodzieży akademickiej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2010.
Barwiński, Marek. Podlasie jako pogranicze narodowościowo-wyznaniowe. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2004.
Boski, Paweł, Maria Jarymowicz, Hanna Malewska-Peyre (red.). Tożsamość a odmienność kulturowa. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, 1992.
Żmudzińska-Nowak, Magdalena. Miejsce, tożsamość i zmiana. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2010.
Buczyńska-Garewicz, Hanna. Miejsca, strony, okolice. Przyczynek do fenomenologii przestrzeni. Kraków: Wydawnictwo UNIVERSITAS, 2006.
Czykwin, Elżbieta, Dorota Misiejuk. Dwujęzyczność i dwukulturowość w perspektywie psychopedagogicznej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 1998.
Konaszewski, Karol. Tożsamość wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2016.
Kryńska, Elwira (red.). Utrwalić chwilę… XXX-lecie Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku (1977–2007). Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 2007.
Mendel, Maria (red.). Pedagogika miejsca. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2006.
Misiejuk, Dorota. Dziedzictwo i dziedziczenie w kontekście procesów socjalizacji. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 2013.
Młynarczuk-Sokołowska, Anna. Teoria i praktyka międzykulturowej edukacji nieformalnej w kontekście działań adresowanych do dzieci. Białystok: Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, 2016.
Młynarczuk-Sokołowska, Anna. Od obcości do inności. Międzykulturowa edukacja nieformalna na przykładzie działań polskich organizacji pozarządowych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2015.
Młynarczuk-Sokołowska, Anna, Szostak-Król Katarzyna. Zrozumieć Innego. Międzykulturowa kompetencja komunikacyjna w procesie uczenia się języka polskiego jako obcego. Białystok: Fundacja Dialog, 2016 (wyd. II), 2014 (wyd. I).
Młynarczuk-Sokołowska, Anna, Katarzyna Potoniec, Katarzyna Szostak-Król (red.). Przygody Innego. Bajki międzykulturowe na rzecz integracji o cudzoziemskich. Białystok: Wydawnictwo Fundacja Dialog, Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, 2015.
Młynarczuk-Sokołowska, Anna, Katarzyna Potoniec, Katarzyna Szostak-Król (red.). Przygody Innego. Bajki w edukacji międzykulturowej. Białystok: Wydawnictwo Fundacja Edukacji i Twórczości w Białymstoku, 2011.
Muszyńska, Jolanta. Miejsce i wspólnota. Poczucie wspólnotowości mieszkańców północno-wschodniego pogranicza Polski. Studium pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2014.
Nikitorowicz, Jerzy. Grupy etniczne w wielokulturowym świecie. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2010. Nikitorowicz, Jerzy. Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009.
Nikitorowicz, Jerzy. Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005.
Nikitorowicz, Jerzy. Młodzież pogranicza kulturowego Polski, Białorusi, Ukrainy wobec integracji europejskiej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 2000.
Nikitorowicz, Jerzy. Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 1995 (wyd. I), 2001 (wyd. II).
Nikitorowicz, Jerzy. Socjalizacja i wychowanie w zróżnicowanych wyznaniowo i etnicznie rodzinach Białostocczyzny. Białystok: Dział Wydawnictw Filii UW w Białymstoku, 1992.
Rozpoznanie mapy zawodów MUSA „Muzyka, sztuki widowiskowe i zawody artystyczne zaangażowane w opiece zdrowotnej: portal promocji kształcenia zawodowego VET i wzajemnego rozpoznawania profili” w Europie. Doświadczenia i refleksje na temat skuteczności terapeutycznej. Białystok: Wydawnictwo EkoPress, 2016.
Smułkowa, Elżbieta, Anna Engelking (red.). Język a tożsamość na pograniczu kultur. Prace Katedry Kultury Białoruskiej Uniwersytetu w Białymstoku, t. 1. Białystok: Katedra Kultury Białoruskiej w Białymstoku, 2000.
Sobecki, Mirosław. Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej. Studium z pogranicza polsko-litewsko-białorusko-ukraińskiego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2016.
Sobecki, Mirosław. Kultura symboliczna a tożsamość: studium tożsamości kulturowej Polaków na Grodzieńszczyźnie z perspektywy edukacji międzykulturowej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 2007.
Sobecki, Mirosław. Funkcja etniczno-kulturowa szkół mniejszości narodowych. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 1997.
Sobecki, Mirosław. Edukacja kulturalna młodzieży Białostocczyzny: (raport z badań). Białystok: Wojewódzki Dom Kultury w Białymstoku, 1989.
Żyłkiewicz-Płońska, Emilia. Europejski wymiar w edukacji młodzieży akademickiej. Studium porównawcze. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 528
Number of citations: 0