Determinants of Human Educational-Vocational Aspirations
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2018.020Keywords
aspirations, educational aspirations, occupational aspirations, quality of life, sense of coherenceAbstract
Abstract: Aspirations are an essential personality component of an active man. They directly influence the ability of decision-making, starting new life tasks, they determine the direction and strength of life activity. Aspirations are a group of drives, extending the hierarchy of values and aims, which a man accepts and desires to achieve. Aspirations are the factors which strongly influence the life activity during the whole life, especially adult life. Therefore the aspirations are so closely, tightly attached to the life plans of a person. The aspirations will derive from the individual system of values, attitudes and life expectations. The set of life values determines the direction of life activities and pursuits, along the educational and vocational activities and plans. Therefore the life achievements and the level of life activity will depend on the strength and direction of man aspirations.
References
Alheit, Peter. „Podwójne oblicze całożyciowego uczenia się: dwie analityczne perspektywy «cichej rewolucji». Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja 2 (2000): 55–77.
Antonovsky, Aaron. Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo IPiN, 2005.
Arends, Richard. Uczymy się nauczać. Warszawa: Wydawnictwo WSiP, 1994.
Bartnicki, Michał, Janusz Strużyna. Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny. Katowice: Wydawnictwo AE, 2001.
Bębas, Sylwester. Współczesne determinanty profilaktyki i resocjalizacji nieletnich. Radom: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Handlowej, 2010.
Brzezińska, Anna, Karolina Appelt, Beata Ziółkowska. Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk: Wydawnictwo GWP, 2016.
Cudowska, Agata. Orientacje życiowe współczesnych studentów. Białystok: Trans Humana, 1997.
Czapiński, Janusz. Cywilizacyjna rola edukacji. Dlaczego warto inwestować w wykształcenie. Warszawa: Instytut Studiów Społecznych, 1996.
Czapiński, Janusz, Tadeusz Panek. Diagnoza społeczna 2015: warunki i jakość życia Polaków – Raport. Warszawa: Wydawnictwo Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, 2015.
Dobrzańska-Socha, Barbara. Sytuacja utraty zdrowia. Problemy psychologiczne osób z kalectwem nabytym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013.
Delors, Jacques. Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, 1998.
Faure, Edgar. Uczyć się, aby być. Warszawa: Wydawnictwo PWN, 1975.
Frączek, Zofia. „Aspiracje życiowe a wartości uczniów szkół średnich”. Nowa Szkoła 1 (2009): 41–47.
Hejnicka-Bezwińska, Teresa. Orientacje życiowe młodzieży. Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Pedagogiczna, 1991.
Janowski, Andrzej. Aspiracje młodzieży szkół średnich. Warszawa: Wydawnictwo PWN, 1977. Janowski, Andrzej. Poznawanie uczniów. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1991.
Jarmużek, Joanna. Poczucie koherencji a aktywność edukacyjna dorosłych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018.
Kozielecki, Józef. Psychologiczna teoria decyzji. Warszawa: Wydawnictwo PWN, 1977.
Kulutkin, Julij N. Problemy twórczych możliwości rozwoju człowieka dorosłego. W: Integracja prac andragogów Europy Środkowej i Wschodniej, red. Eugenia Anna Wesołowska, Zbigniew P. Kruszewski. Płock: Wydawnictwo Novum, 2000.
Kwieciński, Zbigniew. Wykluczanie. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2002.
Lewowicki, Tadeusz. „Aspiracje – podstawowe pojęcia i zarys zagadnień badawczych”. W: Aspiracje dzieci i młodzieży uczącej się w województwie zielonogórskim, red. Maria Jakowicka, Tadeusz Lewowicki. Zielona Góra: Wyższa Szkoła Pedagogiczna, 1987.
Lewowicki, Tadeusz, Barbara Galas. „Poziom aspiracji młodzieży”. Nowa Szkoła 9 (1984): 387–390.
Mądrzycki, Tadeusz. „Osobowość a plany życiowe”. Przegląd Psychologiczny 3/4 (1996): 7–28.
Narkiewicz-Niedbalec, Ewa. Uczestnictwo w kulturze i aspiracje życiowe młodzieży szkolnej. Zielona Góra: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Tadeusza Kotarbińskiego, 1997.
Obuchowski, Kazimierz. „Rewolucja podmiotów i nowy indywidualizm”. W: Humanistyka przełomu wieków, red. Józef Kozielecki. Warszawa: Wydawnictwo Żak, 1999.
Okoń, Wincenty. Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo PWN, 1987.
Pluskota, Anna. „Uwarunkowania aspiracji edukacyjnych współczesnej młodzieży”. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja (wydanie specjalne) (2000): 257–269.
Putnam, Robert D. Samotna gra w kręgle. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.
Skorny, Zbigniew. Aspiracje młodzieży oraz kierujące nimi prawidłowości. Wrocław: Zakład Narodowy Ossolińskich, 1990.
Sikorski, Władysław. „Zaniżone aspiracje edukacyjne – ich źródła i korekcja”. Opieka, Wychowanie, Terapia 2 (1999): 5–10. Sikorski, Władysław. „Dynamika aspiracji życiowych młodzieży uczącej się”. Edukacja 1 (2000): 43–52.
Solarczyk-Ambrozik, Ewa. Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej: między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2009.
Wawrzonek, Anna. „Sytuacja utraty pracy – szansą rozwoju”. W: Edukacyjne wyzwania początku XXI wieku. Red. Andrzej Zduniak, Kazimierz Pająk. Warszawa–Poznań: Wydawnictwo Elipsa, 2003.
Wilk, Teresa. Edukacja, wartości i style życia reprezentowane przez współczesną młodzież w Polsce w odmiennych regionach gospodarczych. Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2003.
Włodarski, Ziemowit. Andrzej Hankała. Nauczanie i wychowanie. Warszawa– Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2004.
Wróblewska, Walentyna. Dynamika aspiracji edukacyjnych studentów w obliczu zmian. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana, 2004.
Ziółkowski, Marek. „Społeczne uwarunkowania wiedzy indywidualnej. Socjalizacja poznawcza i role poznawcze”. W: Socjalizacja – osobowość – wychowanie, red. Heliodor Muszyński. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1201
Number of citations: 0