Platonic Dialectics and Education
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2018.015Keywords
education, philosophy, virtue, dialectics, science, PlatoAbstract
Education in the light of Platonic philosophy is seen as establishing the natural order of the soul, or forming a character by basing it on what is eternal and perfect. The educational effort constitutes a deep insight info the spiritual and moral destiny of a human. In the face of contemporary intellectual attitudes, thinking about education manifests itself in determining effective methods and powerful means to satisfy arbitrary, incommensurable and changeable goals that do not exceed their historical-empirical conditioning. Intellectual attractiveness and the diversity of theoretical systems with logically constructed reasons is seen as an obvious, necessary and unproblematic answer to the question about education. However, that answer will be contested in this work.
References
Bloom, Allan. Umysł zamknięty, tłum. Tomasz Bieroń. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2012.
Folkierska, Andrea. Sergiusz Hessen – pedagog odpowiedzialny. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2005.
Fukuyama, Francis. Koniec człowieka, tłum. Bartłomiej Pietrzyk. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2004.
Fukuyama, Francis. Koniec historii i Ostatni człowiek, tłum. Tomasz Bieroń i Marek Wichrowski. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2017.
Gadamer, Hans-Georg. Idea dobra w dyskusji między Platonem i Arystotelesem, tłum. Zbigniew Nerczuk. Kęty: Wydawnictwo Antyk, 2002.
Jaeger, Werner. Paideia, tom drugi, tłum. Marian Plezia. Warszawa: Wydawnictwo Pax, 1964.
MacIntyre, Alasdair. Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, tłum. Adam Chmielewski. Warszawa: PWN, 1996.
Muszyński, Heliodor. Wstęp do metodologii pedagogiki. Warszawa: PWN, 1971. Pangle, Thomas. Uszlachetnienie demokracji, tłum. Marek Klimowicz. Kraków: Wydawnictwo Znak, 1994.
Platon. Kratylos, tłum. Zofia Brzostowska. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, 1990.
Platon. Państwo, tłum. Władysław Witwicki. Kęty: Wydawnictwo Antyk, 1999. Platon. Teajtet, tłum. Władysław Witwicki. Warszawa: PWN, 1959.
Platon. Timaios, tłum. Władysław Witwicki. Warszawa: PWN, 1960.
Platon. Fedon, Uczta, tłum. Władysław Witwicki. Warszawa: PWN, 1984.
Rosen, Stanley. Hermeneutyka jako polityka, tłum. Paweł Maciejko. Warszawa: Fundacja ALETHEIA, 1998.
Spaemann, Robert, Reinhard Löw. Cele naturalne. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2008.
Strauss, Leo. Jerozolima i Ateny oraz inne eseje z filozofii politycznej, tłum. Ryszard Mordarski. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki, 2012.
Strauss, Leo. Prawo naturalne w świetle historii, tłum. Tomasz Górski. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1969.
Strauss, Leo. Sokratejskie pytania, tłum. Paweł Maciejko. Warszawa: Fundacja ALETHEIA, 1998.
Strauss, Leo, Joseph Cropsey. Historia filozofii politycznej, tłum. Piotr Herbrich, Piotr Nowak, Andrzej Serafin, Mikołaj Wiśniewski. Warszawa: Wydawnictwo Fundacji Augusta hr. Cieszkowskiego „Fronda”, 2012.
Śliwerski, Bogusław. Pedagogika ogólna. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2012.
Śpiewak, Paweł. „Filozofia jako utopia zrealizowana”. W: L. Strauss, Sokratejskie pytania, tłum. Paweł Maciejko, 10–18. Warszawa: Fundacja ALETHEIA, 1998.
Voegelin, Eric. Izrael i objawienie, tłum. Michał J. Czarnecki. Warszawa: Teologia Polityczna, 2014.
Voegelin, Eric. Nowa nauka polityki, tłum. Paweł Śpiewak. Warszawa: Biblioteka ALETHEIA, 1992.
Voegelin, Eric. Platon, tłum. Alicja Legutko-Dybowska. Warszawa: Teologia Polityczna, 2015.
Wujek, Tadeusz. „Miejsce pedagogiki w systemie nauk”. W: Pedagogika. Podręcznik akademicki, 11–12. Warszawa: PWN, 1976.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 665
Number of citations: 0