Category of Generality in Pedagogy. Methodological Notes
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2018.013Keywords
general, generality, language of pedagogyAbstract
The article is metatheoretical and methodological and concerns the language of pedagogy. The subject of the article is the use of the category “generality” in pedagogy. The analysis covered the term and concept of “general”, and functions it performs in the field of pedagogy. The text consists of two parts. The first one contains etymological and semantic analyses concerning the analysed term, whereas in the second one there are comments related to selected problems generated by the use of the generality category in pedagogy. The text is not a systematic lecture but it is a collection of comments on the subject of the research.
References
Bauć, Piotr. „Czy można jeszcze logicznie badać praktykę pedagogiczną, czy już tylko pozostały pedagogom spory werbalne”. W: Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, red. Andrzej Pluta, 153–159. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, 1997.
Bronk, Andrzej. „Czy pedagogika jest nauką autonomiczną?”. W: W trosce o integralne wychowanie, red. Marian Nowak, Alina Rynio, Tomasz Ożóg, 47–76. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2003.
Bronk, Andrzej. „Pojęcie godności człowieka: uwagi metodologa”. W: Antropologiczna pedagogika ogólna, red. Marian Nowak, Piotr Magier, Iwona Szewczak, 57–74. Lublin: Wydawnictwo KUL, Wydawnictwo Gaudium, 2010.
Brückner, Aleksander. Słownik etymologiczny języka polskiego. Warszawa: Wiedza Powszechna, 2000.
Dębowski, Józef, Leszek Gawor, Stanisław Jedynak, Krzysztof Kosior, Jolanta Zdybel, Lech Zdybel. Mała encyklopedia filozofii. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta, 1996.
Dubisz, Stanisław. Uniwersalny słownik języka polskiego K–Ó. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006.
Dumont, Jacques, Philippe Vandooren. La philosophie. T. 3 de Objet à Wittgenstein. Paris: Centre d’étude et de promotion de la lecture, 1972.
Duraj-Nowakowa, Krystyna. „Między integracją a dezintegracją pedagogiki: od źródeł do stosowanych paradygmatów poznania”. W: Pedagogika ogólna. Dyskurs o stanie naukowym i dydaktycznym, red. Teresa Hejnicka-Bezwińska, 81–92. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2011.
Ewolucja „ogólności” w dyskursach pedagogicznych, red. Teresa Hejnicka-Bezwińska, Roman Leppert. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2005.
Foulquié, Paul, Raymond Saint-Jean. Dictionnaire de la langue philosophique. Paris: Presses Universitaires de France, 1969.
Gawlina, Bernard. „Funkcje pedagogiki z punktu widzenia rożnych kierunków filozoficznych”. W: Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, red. Andrzej Pluta, 21–27. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, 1997.
Herbut, Józef. „Teoria naukowa”. W: Słownik terminów naukoznawczych. Teoretyczne podstawy naukoznawstwa, red. Józef Herbut, Paweł Kawalec, 64–65. Lublin: Wydawnictwo Lubelskiej Szkoły Biznesu, 2009.
Hotyat, Fernand, Denise Delepine-Messe. Dictionnaire encyclopédique de pédagogie moderne. Bruxelle: Edition Labor, 1973.
Jadczak, Jadwiga, Anna Krasnodębska, Krystyna Łangowska-Marcinkowska. „Pedagogika ogólna a humanistyczna edukacja człowieka przyszłości”. W: Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, red. Andrzej Pluta, 117–125. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, 1997.
Jaworska Teresa. „Orientacje metodologiczne w badaniach pedagogicznych (implikacje wynikające z problematyki badawczej)”. W: Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, red. Andrzej Pluta, 145–151. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, 1997.
Kamiński, Stanisław. Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 1992.
Karłowicz, Jan, Adam Kryński, Władysław Niedźwiedzki. Słownik Języka Polskiego. T. III. Warszawa: Nakładem Prenumeratorów i Kasy im. Mianowskiego, 1904.
Kupisiewicz, Czesław, Małgorzata Kupisiewicz. Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.
Laeng, Mauro. Vocabulaire de pédagogie moderne. Paris: Editions du Centurion, 1974.
Landsheere, Gilbert de. Dictionnaire de l’evaluation et de la recherche en education. Paris: Presses Universitaires de France, 1979.
Lewowicki, Tadeusz. „Humanistyka i pedagogika”. W: Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, red. Andrzej Pluta, 15–22. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, 1997.
Lewowicki, Tadeusz. „O «ogólności» pedagogiki ogólnej kilka uwag pod rozwagę”. W: Ewolucja „ogólności” w dyskursach pedagogicznych, red. Teresa Hejnicka-Bezwińska, Roman Leppert, 47–52. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2005.
Linde, Samuel M. B. Słownik języka polskiego. T. 3 M–O. Warszawa: Wydawnictwo „Gutenberg-Print”, 1994.
Magier, Piotr. „O potrzebie etyki w pedagogice”. Forum Pedagogiczne 2/1 (2016): 155–167.
Magier, Piotr. „Pedagogia”. W: Encyklopedia katolicka. T. 15, red. Edward Gigilewicz, 185–186. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2011.
Magier, Piotr. „Pedagogika ogólna w strukturze nauk pedagogicznych”. W: U podstaw tożsamości pedagogiki, red. Ryszard Skrzyniarz, Ewa Smołka, Stanisława Konefał, 31–49. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2012.
Magier, Piotr. „Wprowadzenie”. W: Pedagogika rodziny. Podejście systemowe. T. 1. Familiologia, red. Marek Marczewski i inni, 35–40. Gdańsk: Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku, 2016.
Nowak, Marian. „O specyfice podejścia pedagogiki ogólnej do problemów praktyki i teorii pedagogicznej”. W: Pedagogika ogólna. Dyskurs o statusie naukowym i dydaktycznym, red. Teresa Hejnicka-Bezwińska, 265–289. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2011.
Nowak, Marian. Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe i Profesjonalne, 2008.
Okoń, Wincenty. Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1992.
Palka, Stanisław. „Orientacja empiryczno-analityczna w nurcie refleksji naukowej w pedagogice ogólnej”. W: Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, red. Andrzej Pluta, 141–144. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, 1997.
Pluta, Andrzej. „Pedagogika ogólna przez małe «o»”. W: Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, r red. Andrzej Pluta, 81–93. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, 1997.
Podsiad, Antoni. Słownik terminów i pojęć filozoficznych. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 2000.
Salamucha, Agnieszka. „Kiedy pedagogika jest chrześcijańska? Uwagi metodologiczne”. W: Pedagogika chrześcijańska. Tradycja, współczesność, nowe wyzwania, red. Jarosław Michalski, Aldona Zakrzewska, 120–125. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010.
Skorupka, Stanisław. Słownik frazeologiczny języka polskiego A–P. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1985. Słownik współczesnego języka polskiego. T. 3 N–P, red. Bogusław Dunaj. Kraków: Wydawnictwo SMS, Wydawnictwo Wilga, 2000.
Sośnicki, Kazimierz. Pedagogika ogólna. Toruń: Księgarnia Naukowa T. Szczęsny, 1949.
Śliwerski, Bogusław, Bogusław Milerski. Pedagogika. Leksykon PWN. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000.
Żmigrodzki, Piotr. Słownik synonimów i antonimów. Warszawa: Wydawnictwo Europa, Wydawnictwo Egmont Polska, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 455
Number of citations: 0