On Cultural Heritage and its Intergenerational Transmission
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2018.002Keywords
cultural heritage, regional education, Stanisław OssowskiAbstract
The article presents the discussion about the term ‘cultural heritage’, expecially through the prism of Ossowski’s works. According to the author, the concept of cultural heritage is a key term in the considerations of regionalism and regional education, and is often invoked in the context of reflections on the factors constituting cultural and regional identity. Furthermore, cultural heritage can become the basis of an important area of reflection concerning university education. Experience of ‘inheritance’ is important for the students because they are on the verge of parenthood, which functions as a natural carrier of cultural heritage. The issues of regional education concern are therefore in strong connection with those of contemporary education.
References
Arendt, Hannah. Między czasem minionym a przyszłym. Warsaw: Aletheia, 1994.
Benedict, Ruth. Wzory kultury. Warsaw: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, 1999.
Burszta, Józef. Kultura ludowa kultura narodowa. Warsaw: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, 1974.
Dyczewski, Leon. Rola rodziny w tworzeniu, przekazie i zakorzenieniu w kulturze narodowej, in: Rodzina. Młodzież. Regionalizm, ed. A. Kociszewski, A.J. Omelaniuk, W. Pilarczyk, Ciechanów: KODRTK, 2000.
Edukacja regionalna młodzieży w rodzinie, szkole i środowisku. ed. A. Kociszewski et al., Ciechanów: KODRTK, 2001.
Hall, Edward. Ukryty wymiar. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1978.
Heidegger, Martin. Budować, mieszkać, myśleć Warsaw: Czytelnik, 1977.
Kantor, Ryszard. Rola rodziny w przekazywaniu tradycji regionalnych. In: Rodzina. Młodzież. Regionalizm, ed. Aleksander Kociszewski, Anatol Jan Omelaniuk, Władysław Pilarczyk. Ciechanów: KODRTK , 2000.
Kwiatkowska, Halina. Czas, miejsce, przestrzeń – zaniedbane kategorie pedagogiczne. In: Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia; ed. A. Nalaskowski, K. Rubacha, Toruń, 2001.
Melosik, Zbyszko. Kultura instant – paradoksy pop – tożsamości. In: Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia; ed. Aleksander Nalaskowski, Krzysztof Rubacha, Toruń: Wydawnictwo UMK, 2001.
Mizińska, Jadwiga. Sztuka zapominania. In: Pamięć, miejsce, obecność. 59-70. ed. Jadwiga Mizińska, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 1997.
Obuchowski, Kazimierz. Człowiek intencjonalny. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1993.
Ossowski, Stanisław. Więź społeczna i dziedzictwo krwi. Warsaw: Książka Spółdzielnia Wydawnicza 1948.
Ossowski, Stanisław. Z zagadnień psychologii społecznej. In: Dzieła; vol. III, Warsaw, 1971.
Petrykowski, Piotr. Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte, Toruń , 2003.
Petrykowski, Piotr. Regionalne towarzystwa kultury wobec nowych wyzwań. Ciechanów: KODRTK, 2000. Rodzina. Młodzież. Regionalizm. ed. A. Kociszewski, A.J. Omelaniuk, W. Pilarczyk; Ciechanów, 2000.
Shils, Edward. Tradycja. In: Tradycja i nowoczesność. ed. Jerzy Szacki. 30-90. Warsaw: Czytelnik, 1984.
Słownik Języka Polskiego. ed. Mieczysław Szymczak, Warsaw: PWN, 1988.
Smolicz, Jerzy J. Kultura i nauczanie w społeczeństwie wieloetnicznym Warsaw: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1990.
Szacki, Jerzy. Tradycja. Przegląd problematyki; Warsaw, 1971.
Tuan, Yi Fu. Przestrzeń i miejsce; Warsaw: PIW, 1987.
Znaniecki, Florian. Nauki o kulturze. Narodziny i rozwój. Warsaw: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1971.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 455
Number of citations: 0