Internal dialogue in Plato and Augustine as a method of pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2017.021Keywords
dialogue, pedagogy methodAbstract
Dialogue is a multi-discourse, a conversation of two or more people. Plato and Augustine’s many works were written in the form of a dialogue. This article is an attempt to answer the questions: why and how did Plato and Augustine use dialogue in pedagogical activity? The author, in the context of the dialogue used by Plato and Augustine, makes a distinction between inner dialogue (conversation) with himself, with the other, with God. In order to achieve the goal, the author first presents Plato and Augustine‘s figures as educators and their epistemology (the theory of reminiscence and illumination), to ultimately give examples of dialogue used by ancient authors.
References
Augustyn. „O nauczycielu”. W: Dialogi filozoficzne, t. III, tłum. Józef Modrzejewski, 18-70. Warszawa: PAX 1953.
Augustyn. Wyznania, tłum. Zygmunt Kubiak. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1987.
Gilson, Etienne. Wprowadzenie do nauki Świętego Augustyna, tł. Zygmunt Jakimiak. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1953.
Hummel, Charles. „Platon (428-348 p.n.e.)”. Kwartalnik Pedagogiczny 3-4 (1997): 145-162.
Kukuła, Elżbieta. „Arete okresu klasycznego”. Kwartalnik Pedagogiczny 3-4 (2002): 23-48.
Możdżeń, Stefan. „Ojcowie i pisarze Kościoła – poglądy pedagogiczne”. W: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, tom IV, red. Tadeusz Pilch, 93-97. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2005.
Platon. „Obrona Sokratesa”. W: Tekst opracowany na podstawie: Plato, Dzieła Platona, przekł. F. Kozłowski (Warszawa: druk. S. Orgelbranda, 1845). http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/obrona-sokratesa dostęp 20.07.2017
Sajdak, Anna. „Metoda nauczania”. W: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. III, red. Tadeusz Pilch, 180-186. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2004.
Sinica, Marian. „Metoda heurystyczna nauczania”. W: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. III, red. Tadeusz Pilch, 167-170. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2004).
Szulakiewicz, Marek. „Kategoria dialogu w refleksji filozoficznej”. Paedagogia Christiana 1/25 (2010): 33-53.
Tatarkiewicz, Władysław. Historia Filozofii, t. I. Warszawa: PWN, 1983.
Urmański, Franciszek. „Koncepcja prawdy we wczesnych pismach filozoficznych Św. Augustyna z Hippony”. Bielańskie Studia teologiczne 2 (2016): 150-160.
Waga, Leszek, „Obecność teoretycznych i metateoretycznych założeń współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej w "De catechizandis rudibus" św. Augustyna”, Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego 1 (36) (2016): 227 – 249.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 968
Number of citations: 0