The School-Readiness of Six-Year-Old Children and their Reading, Writing and Speaking Skills in the Context of Compulsory Schooling – Selected Areas of Child Development, Preschool and School Work
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2015.008Keywords
dojrzałość, gotowość szkolna, sześciolatkiAbstract
Issues of maturity and readiness of the child in the context of the six-year mandatory school age and maturity of the school. The key is the question of the age to start school, conditioning the success of a school. The text discusses some areas of school maturity of the child in terms of reading, writing and speech. The analysis was made based on the normal development of the child, as well as confounding factors.
References
Arciszewska, Ewa. Czytające przedszkolaki. Mit czy norma? Warszawa: Wyd. Żak, 2002.
Badanie 6- i 7- Latków – rok szkolny 2012/2013, red. Radosław Kaczan, Piotr Rycielski. Warszawa: IBE, 2014.
Bogdanowicz, Marta. Leworęczność u dzieci. Warszawa: WSiP, 1992.
Brejnak, Wojciech. Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki? Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2006.
Brejnak, Wojciech. Dysleksja. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2003.
Brzezińska, Anna. „Współczesne ujęcie gotowości szkolnej”. W: O pomyślny start ucznia w szkole, red. Wojciech Brejnak. Warszawa: Biuletyn Informacyjny PTD 23(2002).
Czytanie i pisanie – nowy język dziecka, red. Anna Brzezińska. Warszawa: WSiP, 1987.
Cackowska, Maria. Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa: WSiP, 1984.
Cieszyńska, Jagoda, Korendo, Marta. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka – od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne, 2008.
Demel, Genowefa. Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. Warszawa: WSiP, 1992.
Dojrzałość szkolna a jakość startu edukacyjnego, red. Alicja Kargul. Wrocław: Wydawnictwa Uniwersytetu Wrocławskiego, 1980.
Dziecko sześcioletnie i jego rozwój, red. Marian. Lelonek. Pabianice: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, 2013.
Frydrychowicz, A., Koźniewska, E., Matuszewski, A., Zwierzyńska, E. Skala Gotowości Szkolnej. Podręcznik. Warszawa: 2006.
Grabias, Stanisław, Kurkowski, Marek. Logopedia teoria zaburzeń mowy. Lublin: Wyd. UMCS, 2012.
Healey, Jane. Leworęczność: jak wychować dziecko w świecie ludzi praworęcznych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003.
Janiszewska, Bożena. Diagnoza dojrzałości szkolnej. Warszawa: WSiP, 2012.
Janiszewska, Bożena. Diagnoza dojrzałości szkolnej u progu klasy 1. Warszawa: WSiP, 2009.
Janiszewska, Bożena. Uwaga. Wspomaganie koncentracji i nie tylko. Warszawa: Wydawnictwo Seventh Sea, 2007.
Jankowska, Halina. Rozwój czynności poznawczych u dzieci. Warszawa: WSiP, 1985.
Jurek, Anna. Rozwój dziecka a metody nauki czytania i pisania. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, 2012.
Kamińska, Krystyna. Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa: WSiP, 1999.
Kielar-Turska, Maria. Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa: WSiP, 1992.
Konarzewski, Krzysztof. „Wiek startu szkolnego a osiągnięcia w nauce w okresie wczesnoszkolnym” Edukacja 4(124) (2013): 5-19.
Malmquist, Eve. Nauka czytania w szkole podstawowej. Warszawa: WSiP, 1987.
Marek, Elżbieta, Nadrowska, Katarzyna. Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej. Przewodnik metodyczny. Warszawa: WSiP, 2010.
Matczak, Anna. Zarys psychologii rozwoju. Warszawa: PWN, 2003.
Mnich, Małgorzata. Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Impuls, 2002.
Odowska –Szlachcic, Bożenna, Mierzejewska, Beata. Wzrok i słuch - zmysły wiodące w uczeniu się w aspekcie integracji sensorycznej. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2013.
Okoń, Wincenty. Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2007.
Oszwa, Urszula. Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2007.
Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego oraz Podstawa Programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych obowiązująca od września 2014 roku.
Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, red. Maria Żebrowska, Warszawa: PWN, 1975.
Rogulska, Katarzyna. „Wyrównanie startu do nauki szkolnej w świetle programów nauczania” W: Dojrzałość szkolna a jakość startu edukacyjnego, red. Alicja Kargul. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 1980.
Spionek, Halina. Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka. Warszawa: PWN, 1969.
Spionek, Halina. Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN, 1973.
Taboł, Sebastian. Istota czytania. Kraków: Impuls, 2005.
Tyszkowa, Maria. Aktywność i działalność dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP, 1977.
Weber, Sylwia. Dziecko leworęczne: pokonaj uprzedzenia. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2007.
Więckowski, Ryszard. Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa: WSiP, 1998.
Wilgocka-Okoń, Barbara. Dojrzałość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa: wyd. Żak, 2003.
Włoch, Stanisława, Włoch Agnieszka.Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Warszawa: wyd. Żak, 2009.
Zakrzewska, Barbara. Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole. Warszawa: WSiP, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1131
Number of citations: 0