http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Analiza dorobku Marioli Chomczyńskiej-Rubachy w świetle możliwości generatywnej sztucznej inteligencji
  • Strona domowa
  • /
  • Analiza dorobku Marioli Chomczyńskiej-Rubachy w świetle możliwości generatywnej sztucznej inteligencji
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 50 Nr 2 (2025): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. ARTYKUŁY

Analiza dorobku Marioli Chomczyńskiej-Rubachy w świetle możliwości generatywnej sztucznej inteligencji

Autor

  • Danuta Martínez Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0002-2734-5581

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2025.016

Słowa kluczowe

Mariola Chomczyńska-Rubacha, generatywna sztuczna inteligencja, edukacja seksualna, płeć kulturowa, edukacja rodzajowa, ChatGPT

Abstrakt

Celem artykułu jest ujęcie dorobku naukowego Marioli Chomczyńskiej-Rubachy z perspektywy współczesnych możliwości generatywnej sztucznej inteligencji, ze szczególnym uwzględnieniem narzędzia ChatGPT. W analizie skoncentrowano się na trzech monografiach autorki, dotyczących problematyki płci kulturowej, edukacji seksualnej, pedagogiki rodzaju oraz funkcjonowania nauczycieli w kontekście rozwoju ról płciowych. Artykuł pokazuje, w jaki sposób AI może wspierać różne etapy pracy badawczej – od doboru teorii, poprzez konstruowanie narzędzi badawczych, aż po interpretację danych. Jednocześnie zwraca uwagę na takie ograniczenia i zagrożenia związane z zastosowaniem technologii generatywnej w naukach społecznych, jak uproszczenia analityczne czy ryzyko falsyfikowania informacji.

Bibliografia

Chomczyńska-Miliszkiewicz, M., Edukacja seksualna w społeczeństwie. Konteksty pedagogiczne i psychospołeczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2002.

Chomczyńska-Rubacha, M., Płeć i szkoła. Od edukacji rodzajowej do pedagogiki rodzaju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.

Chomczyńska-Rubacha, M., Rubacha, K., Płeć kulturowa nauczycieli. Funkcjonowanie w roli zawodowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2007.

Bail, C. A. 2024. „Can generative AI improve Social Science?”. Proceedings of the National Academy of Sciences vol. 121 no. 21(121): 14–23. https://doi. org/10.1073/pnas.2314021121.

Jarocki, M. 2024. „Generatywna sztuczna inteligencja w edukacji akademickiej na przykładzie doświadczeń na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis 22: 561–571. https://doi.org/10.24917/20811861.22.32.

Kosiak, P. 2023. „Etyczne aspekty rozwoju i wykorzystania sztucznej inteligencji”. National Journal of New Economic and Social Sciences 5(21): 341– 348. https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.8421.

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-11-13

Jak cytować

1.
MARTÍNEZ, Danuta. Analiza dorobku Marioli Chomczyńskiej-Rubachy w świetle możliwości generatywnej sztucznej inteligencji. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 13 listopad 2025, T. 50, nr 2, s. 149–177. [udostępniono 16.12.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2025.016.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 50 Nr 2 (2025): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 54
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Mariola Chomczyńska-Rubacha, generatywna sztuczna inteligencja, edukacja seksualna, płeć kulturowa, edukacja rodzajowa, ChatGPT
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa