„School in the Cloud” in the Discourse Created by “Gazeta Wyborcza”. Selected Aspects
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2025.003Keywords
“School in the Cloud”, “Gazeta Wyborcza”, school; discourse, discourse’s procedures, home educationAbstract
The aim of the article is identify the knowledge construction procedures about “School in the Cloud” by the publishing house “Gazeta Wyborcza”. The media often discusses the topic of traditional schools. It is sometimes criticized or supported. The criticism includes postulates proclaiming the need for change and searching for alternative forms of education. One of the new and developing educational institutions is the “School in the Cloud”. The aim of the founder of this school is to introduce modern IT solutions to schools, offering home education in an online form and accessible to everyone (Szkoła w Chmurze 2015).
The article is based on the theory of Michel Foucault’s discourse. The empirical material was obtained as a result of discourses research. Articles from the “Gazeta Wyborcza” were analysed. The articles were published between 10/07/2024 and 02/11/2024. The author choose nine articles for article purposes.
These articles in the author’s opinion are representative of the others articles. The discursive analysis allowed for the reconstruction of “Gazeta Wyborcza” discourse about “School in the Cloud”. The presented material reveals new important conclusions, including: /1/ in education at “School in the Cloud” occur inequalities in access to education; /2/ the emphasis on the word “school” in the name of the institution imposes a definition of what this institution is; /3/ presented differences “School in the Cloud” and traditional education truly shows their common features.
References
Ball, S. J. Foucault i edukacja. Dyscyplina i wiedza. tłum. K. Kwaśniewicz. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 1994.
Boryczko, M. Paradoksalne funkcje szkoły. Studium krytyczno-etnograficzne. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2016.
Foucault, M. Porządek dyskursu. przeł. M. Kozłowski. Gdańsk 2002.
Fromm, E. Mieć czy być. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 2009.
Gajda, S. „Media – stylowy tygiel współczesnej polszczyzny”. W: Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, 17–25. Warszawa: Wydawnictwo Upowszechnianie Nauki – Oświata „UN-O”, 2000.
Illich, I. Odszkolnić społeczeństwo. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, 2010.
Kożyczkowska, A. 2023. „Szkoła. Esej o (nie)odpowiedzialności”. Acta Universitatis Nicolai Copernici 2 (46): 63–97. https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2023.013.
Kwieciński, Z. „Odpad a status społeczno-zawodowy rodziny”. W: Drogi szkolne młodzieży a środowisko, red. Z. Kwieciński, 175–178. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1980.
Kwieciński, Z. „Położenie społeczne rodziny a wydatkowanie czasu przez uczniów”. W: Drogi szkolne młodzieży a środowisko, red. Z. Kwieciński, 125–134. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1980.
Kwieciński, Z. „Stałe miejsce zamieszkania rodziny ucznia a odpad szkolny”. W: Drogi szkolne młodzieży a środowisko, red. Z. Kwieciński, 168–173. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1980.
Lehmann, A. 2024. Uczennica Szkoły w Chmurze: „Łatwiej zdobyć super stopnie i mieć z głowy”. Gazeta Wyborcza, 23.07.
Nowak, W., Kaniewski, R. 2016. „Analiza danych zastanych generowanych przez system symulacyjny JTLS”. Zeszyty Naukowe Akademii Obrony Narodowej 3: 141–158. https://bibliotekanauki.pl/articles/119636.pdf.
Ptaszek, G. „Przygotowanie oraz realizacja edukacji zdalnej: sprzęt, metody, kompetencje cyfrowe”. W: Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, red. A. Turula, 32–74. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Sp. z o.o., 2020.
Rifkin, J. „Komercjalizacja stosunków międzyludzkich”. W: Wiek dostępu. Nowa kultura hiperkapitalizmu, w której płaci się za każdą chwilę życia, red. J. Rifkin, 105–121. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 2003.
Rifkin, J. „Wkraczamy w wiek dostępu”. W: Wiek dostępu. Nowa kultura hiperkapitalizmu, w której płaci się za każdą chwilę życia, red. J. Rifkin, 7–18. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 2003.
Sowiński, A. J. „Pedagogiczny sens innowacji w wychowaniu”. W: Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań i reformy, red. J. Piekarski, B. Śliwerski, 196–209. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2000.
Szkoła w Chmurze, 2024, Szkoła w Chmurze: Czym jest nowoczesna edukacja?, https://www.youtube.com/watch?v=pInQunWJyw0&t=601s (dostęp: 27.01.2025).
Szkoła w Chmurze, 2015, Szkoła w Chmurze, bo szkoły mogą wyglądać inaczej, https://szkolawchmurze.org/ (dostęp: 27.01.2025).
Szuksta, M., Mendel, M. Współczesne tendencje w nauczaniu inspirowane metodami M. Montessori, C. Freineta i R. Steinera: na przykładzie jednej ze szkół społecznych w Gdańsku. Płock: Zakład Wydawnictw i Reklamy „Iwanowski”, 1995.
Schutz, A. O wielości światów: szkice z socjologii fenomenologicznej. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”, 2008.
Śliwerski, B. „Edukacja alternatywna – dylematy teorii i praktyki”. W: Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, red. B. Śliwerski, 9–16. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 1992.
Śliwerski, B. Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2015.
Świderek, K. „Źródła danych zastanych”. W: Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, red. M. Makowska, 32–55. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2013.
Warchala-Kopeć, M. 2024. „Edukacja domowa to nie tylko Szkoła w Chmurze.
Są także wśród zwyczajnych, rejonowych szkół publicznych”. Gazeta Wyborcza, 4.09.
Warchala-Kopeć, M. 2024. „Szkoła w Chmurze wraz z Uniwersytetem Śląskim będą promować śląską godkę”. Gazeta Wyborcza, 25.09.
Wenklar, K. 2013. „Edukacja domowa – pięć najczęściej stawianych pytań”. Edukacja elementarna w teorii i praktyce 4: 109–118.
Zakrzewska, S. 2024. „Zoja Skubis, 19-letnia zdobywczyni Manaslu: Straciłam w górach tatę, ale wspinam się dla siebie”. Gazeta Wyborcza, 02.11.
Zubik, M. 2024. „Czarne chmury nad Szkołą w Chmurze. Nawet jej nauczyciele krytykują sposób egzaminowania”. Gazeta Wyborcza, 05.08.
Zubik, M. 2024. „Szkoła w Chmurze ma zwrócić ponad 20 mln zł dotacji miastu Warszawa. Ale zwracać nie zamierza”. Gazeta Wyborcza, 16.07.
Zubik, M. 2024. „Szkoła w Chmurze otwiera się w nowych miastach i znów prowadzi rekrutację. Ogłasza też cennik”. Gazeta Wyborcza, 09.08.
Zubik, M. 2024. „To nauczyciele najczęściej nie wysyłają dzieci do szkół. Jest raport o edukacji domowej”. Gazeta Wyborcza, 06.08.
Zubik, M. 2024. „«Żeby dzieci wzięły na siebie 100 proc. odpowiedzialności». Rozgryzamy fenomen edukacji domowej”. Gazeta Wyborcza, 27.09.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 102
Number of citations: 0