Doświadczenia kynoterapii zdalnej w perspektywie osób prowadzących zajęcia. Studium przypadku
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2023.016Keywords
kynoterapia, edukacja zdalna, kynoterapeutki, pandemia, terapiaAbstract
SARS-CoV-2 virus has forced people to move many aspects of their lives to the Internet. One of them was education, which so far – apart from a few exceptions – had little to do with technology. The Regulation of the Minister of National Education of March 11, 2020 on the temporary limitation of the functioning of the education system units in connection with the prevention,
counteraction and combating of COVID-19, changed not only the form of general education or vocational classes, but also those of a therapeutic nature, including kynotherapy. The lack of research in the field of kynotherapy online has contributed to taking up this issue in this article. The main research questions took the following form: What are the experiences of the respondents in conducting kynotherapy online during the first wave of the pandemic in Poland? What are the problems, opportunities and prospects for kynotherapy online classes? The study was conducted as a case study using an individual, partially directed, problem-focused interview. The results showed i.a. that kynotherapy online was a chance to return to daily routine, to make an emotional support and increase awareness of the activities among parents and caregivers, and its prospects for the future are ambiguous.
References
Bartkiewicz, Wioletta, Nina Bekasiewicz. Czy zwierzęta potrafią leczyć? Terapie z udziałem zwierząt wspomagające rehabilitację osób niepełnosprawnych. Warszawa: Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym PRZYJACIEL, 2006.
Binfet, John-Tyler (i in.). 2022. „Virtual Canine Comfort: A Randomized Controlled Trial of the Effects of a Canine-Assisted Intervention Supporting Undergraduate Wellbeing”. Anthrozoös. https://doi.org/101080/08927936.2022.2062866.
Charmaz, Kathy. Teoria ugruntowana: praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.
Chrobak, Katarzyna. „Trening umiejętności społecznych z udziałem psa”. W: Terapia i edukacja z psem, red. Agnieszka Potocka, 85–95. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019.
Dell, Colleen (i in.). 2021. „A Commentary about Lessons Learned: Transitioning a Therapy Dog Program Online during the COVID-19 Pandemic”. Animals 11(3): 914. https://doi.org/10.3390/ani11030914.
Jung, Christoph, Daniela Portl. Człowiek i pies. O głaskaniu, stresie i oksytocynie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017.
Kobylińska, Magdalena, Ewa Gajewska. „Efekty dogoterapii u dziecka z autyzmem – opis przypadku”. Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu 1(42) (2015): 14–17.
Levinson, Bernard M. „The Dog as a Co-Therapist”. Ment Hyg 46 (1962): 59–65.
Litwinow, Monika. „Klub Małego Detektywa z Psem – propozycja programowa”. Zajęcia z Psem. Terapia. Edukacja. Zabawa 4 (2020): 23–34.
Mamzer, Hanna. 2015. „Stary człowiek i pies”. Horyzonty Wychowania 32: 63–83. https://doi.org/10.17399/HW.2015.143203.
Pawlik-Popielarska, Beata. Terapia z udziałem psa. Gdańsk: Wydawnictwo Via Medica, 2005.
Polskie Towarzystwo Kynoterapeutyczne, www.kynoterapia.eu (dostęp: 31.08.2022)
Posadas, Tejodor L. (i in.). 2019. „Dog therapy for people with dementia: a systematic review”. Health and Research Journal 5(3): 99–108. https://doi.org/10.12681/healthresj.21000.
Reyes Valenzuela, Nicole (i in.). 2022. „Effects of animal-assisted therapy in older adults with cognitive impairment: A systematic review”. Scientific Journal of Sport and Performance 1(2): 50–61. https://doi.org/10.55860/CIEA8011.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 410).
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku
pracy oraz jej stosowania (Dz.U. z 2010 r. nr 82 poz. 537).
Rubacha, Krzysztof. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.
Serpell, James. W towarzystwie zwierząt. Analiza związków ludzie–zwierzęta. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1999.
Sipowicz, Kamil (i in.). Dogoterapia. Terapia z udziałem psa. Podstawy kynopedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020.
Skinderowicz, Ilona. „Przykłady ćwiczeń rozwijających umiejętność czytania dla dzieci z klas I–III z uwzględnieniem obecności psa”. Zajęcia z Psem. Terapia. Edukacja. Zabawa 5 (2020): 15–19.
Soroko, Emilia. Poziom autonarracyjności wypowiedzi i użyteczność wybranych sposobów ich generowania. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2007. https://hdl.handle.net/10593/4071 (dostęp: 31.08.2022).
Townsend, Lisa (i in.). 2022. „Reactivation of a Hospital-Based Therapy Dog Visitation Program during the COVID-19 Pandemic”. Animals 12(14). https://doi.org/10.3390/ani12141842.
Wojciszke, Bogdan. Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 319
Number of citations: 0