Szkoła. Esej o (nie)odpowiedzialności
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2023.013Keywords
szkoła, nie(odpowiedzialność), upartyjnienie szkoły, podręcznik, konserwatyzmAbstract
The Westerner closely linked his biography with the school. He should have – in his imagination – certificates that confirm his education. It is difficult for him to imagine a society without schools. Such beliefs drive every government to seek control over the school system and the education of young people. Bogusław Śliwerski’s research confirms that each political party that comes to power uses the school to further its own interests. The paper attempts to recognise the current condition of contemporary school and the related matters of responsibility and non-responsibility. The author’s statement focuses on three issues presented in the form of the following questions: Who does the school belong to? Who is the individual in the school? What kind of individuals does the school aim to cultivate?
References
Ackermann, Bruce. Przyszłość rewolucji liberalnej. Warszawa: Oficyna Naukowa, 1996.
Arendt, Hannah. „Co to jest autorytet”. W: Hannah Arendt, Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, 113–174. Warszawa: Aletheia, 1994.
Arendt, Hannah. Kondycja ludzka. Warszawa: Aletheia, 2000.
Bogoczová, Irena. Language policy in the Czech Republic in the context of the situation in Slavic-speaking territories. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2021.
Bourdieu, Pierre. „Szkic teorii praktyki”. W: Pierre Bourdieu, Szkic teorii praktyki poprzedzony trzema studiami na temat etnologii Kabylów, 167–286. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki, 2007
Foucault, Michel. Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia-Spacja, 1993.
Gramsci, Antonio. „Filozofia praktyki”. W: Antonio Gramsci, Zeszyty filozoficzne, 448–479. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1991.
Gramsci, Antonio. „Zeszyt X”. W: Antonio Gramsci, Zeszyty filozoficzne, 3–200. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1991.
Gramsci, Antonio. „Zeszyt XI”. W: Antonio Gramsci, Zeszyty filozoficzne, 201–382. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1991.
Illich, Ivan. Odszkolnić społeczeństwo. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, 2010.
Klus-Stańska, Dorota. Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2010.
Kwieciński, Zbigniew. Bezbronni. Odpad szkolny na wsi. Toruń: Wydawnictwo Edytor, 2002.
Kwieciński, Zbigniew. Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza. Poznań–Olsztyn: Wydawnictwo Edytor, 2000.
Kwieciński, Zbigniew. „Zapętlenie kwestii edukacyjnej w sytuacji gwałtownej zmiany jej kontekstu”. W: Psychologiczno-edukacyjne aspekty przesilenia systemowego, red. Jerzy Brzeziński, Zbigniew Kwieciński, 189–197. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2000.
Lewartowska-Zychowicz, Małgorzata. Homo liberalis jako projekt edukacyjny. Od emancypacji do funkcjonalności. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS, 2010.
Meighan, Roland. Socjologia edukacji. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 1993.
Miller, Romana. Socjalizacja – wychowanie – psychoterapia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1981.
Nikitorowicz, Jerzy. Edukacja międzykulturowa. Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007.
Picht, Georg. Pojęcie odpowiedzialności. W: Georg Picht, Odwaga utopii, 231- 262. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1981.
Potulicka, Eugenia, Joanna Rutkowiak. Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS, 2010.
Roszkowski, Wojciech. Historia i teraźniejszość. 1945–1979. Podręcznik do liceów i techników. Podręcznik do klasy 1. Kraków: Wydawnictwo Biały Kruk, 2022.
Roszkowski, Wojciech. Historia i teraźniejszość. 1980–2015. Podręcznik do liceów i techników. Podręcznik do klasy 2. Kraków: Wydawnictwo Biały Kruk, 2023.
Szacki, Jerzy. Liberalizm po komunizmie. Kraków–Warszawa: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Fundacja im. Stefana Batorego, 1994.
Śliwerski, Bogusław. „Edukacja alternatywna – dylematy teorii i praktyki”. W: Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, red. Bogusław Śliwerski, 9–16. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS, 1992.
Śliwerski, Bogusław. Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2015.
Śliwerski, Bogusław. „Krytycznie o polityce oświatowej MEN negującego demokrację oświaty publicznej w III RP”. Problemy Wczesnej Edukacji 2 (2011): 8–21.
Šafařik, Pavel Josef. Dejiny Slovanského jazyka a literatury všetkých nárečí. Košice: Východoslovenské vydavateľstvo Košice pre Univerzitu Pavla Josefa Šafárika w Košicach, 1992.
Theiss, Wiesław. Zniewolone dzieciństwo. Socjalizacja w skrajnych warunkach społeczno-politycznych. Warszawa: „Żak”, Teresa i Józef Śniecińscy, 1996.
Tomczyk, Ryszard. „Pierwszy projekt reformy systemu szkolnego w nowożytnej Austrii w okresie panowania Marii Teresy”. Edukacja Humanistyczna 2 (2011): 13–22.
Witkowski, Lech. „Uwagi o funkcjach edukacji”. Kultura i Społeczeństwo 3 (1991): 133–134.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 233
Number of citations: 0