http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Szkoła. Esej o (nie)odpowiedzialności
  • Home
  • /
  • Szkoła. Esej o (nie)odpowiedzialności
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 46 No. 2 (2023): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. ARTICLES

Szkoła. Esej o (nie)odpowiedzialności

Authors

  • Adela Kożyczkowska https://orcid.org/0000-0002-7952-1321

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2023.013

Keywords

szkoła, nie(odpowiedzialność), upartyjnienie szkoły, podręcznik, konserwatyzm

Abstract

The Westerner closely linked his biography with the school. He should have – in his imagination – certificates that confirm his education. It is difficult for him to imagine a society without schools. Such beliefs drive every government to seek control over the school system and the education of young people. Bogusław Śliwerski’s research confirms that each political party that comes to power uses the school to further its own interests. The paper attempts to recognise the current condition of contemporary school and the related matters of responsibility and non-responsibility. The author’s statement focuses on three issues presented in the form of the following questions: Who does the school belong to? Who is the individual in the school? What kind of individuals does the school aim to cultivate?

References

Ackermann, Bruce. Przyszłość rewolucji liberalnej. Warszawa: Oficyna Naukowa, 1996.

Arendt, Hannah. „Co to jest autorytet”. W: Hannah Arendt, Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, 113–174. Warszawa: Aletheia, 1994.

Arendt, Hannah. Kondycja ludzka. Warszawa: Aletheia, 2000.

Bogoczová, Irena. Language policy in the Czech Republic in the context of the situation in Slavic-speaking territories. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2021.

Bourdieu, Pierre. „Szkic teorii praktyki”. W: Pierre Bourdieu, Szkic teorii praktyki poprzedzony trzema studiami na temat etnologii Kabylów, 167–286. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki, 2007

Foucault, Michel. Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia-Spacja, 1993.

Gramsci, Antonio. „Filozofia praktyki”. W: Antonio Gramsci, Zeszyty filozoficzne, 448–479. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1991.

Gramsci, Antonio. „Zeszyt X”. W: Antonio Gramsci, Zeszyty filozoficzne, 3–200. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1991.

Gramsci, Antonio. „Zeszyt XI”. W: Antonio Gramsci, Zeszyty filozoficzne, 201–382. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1991.

Illich, Ivan. Odszkolnić społeczeństwo. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, 2010.

Klus-Stańska, Dorota. Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2010.

Kwieciński, Zbigniew. Bezbronni. Odpad szkolny na wsi. Toruń: Wydawnictwo Edytor, 2002.

Kwieciński, Zbigniew. Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza. Poznań–Olsztyn: Wydawnictwo Edytor, 2000.

Kwieciński, Zbigniew. „Zapętlenie kwestii edukacyjnej w sytuacji gwałtownej zmiany jej kontekstu”. W: Psychologiczno-edukacyjne aspekty przesilenia systemowego, red. Jerzy Brzeziński, Zbigniew Kwieciński, 189–197. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2000.

Lewartowska-Zychowicz, Małgorzata. Homo liberalis jako projekt edukacyjny. Od emancypacji do funkcjonalności. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS, 2010.

Meighan, Roland. Socjologia edukacji. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 1993.

Miller, Romana. Socjalizacja – wychowanie – psychoterapia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1981.

Nikitorowicz, Jerzy. Edukacja międzykulturowa. Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007.

Picht, Georg. Pojęcie odpowiedzialności. W: Georg Picht, Odwaga utopii, 231- 262. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1981.

Potulicka, Eugenia, Joanna Rutkowiak. Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS, 2010.

Roszkowski, Wojciech. Historia i teraźniejszość. 1945–1979. Podręcznik do liceów i techników. Podręcznik do klasy 1. Kraków: Wydawnictwo Biały Kruk, 2022.

Roszkowski, Wojciech. Historia i teraźniejszość. 1980–2015. Podręcznik do liceów i techników. Podręcznik do klasy 2. Kraków: Wydawnictwo Biały Kruk, 2023.

Szacki, Jerzy. Liberalizm po komunizmie. Kraków–Warszawa: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Fundacja im. Stefana Batorego, 1994.

Śliwerski, Bogusław. „Edukacja alternatywna – dylematy teorii i praktyki”. W: Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, red. Bogusław Śliwerski, 9–16. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS, 1992.

Śliwerski, Bogusław. Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2015.

Śliwerski, Bogusław. „Krytycznie o polityce oświatowej MEN negującego demokrację oświaty publicznej w III RP”. Problemy Wczesnej Edukacji 2 (2011): 8–21.

Šafařik, Pavel Josef. Dejiny Slovanského jazyka a literatury všetkých nárečí. Košice: Východoslovenské vydavateľstvo Košice pre Univerzitu Pavla Josefa Šafárika w Košicach, 1992.

Theiss, Wiesław. Zniewolone dzieciństwo. Socjalizacja w skrajnych warunkach społeczno-politycznych. Warszawa: „Żak”, Teresa i Józef Śniecińscy, 1996.

Tomczyk, Ryszard. „Pierwszy projekt reformy systemu szkolnego w nowożytnej Austrii w okresie panowania Marii Teresy”. Edukacja Humanistyczna 2 (2011): 13–22.

Witkowski, Lech. „Uwagi o funkcjach edukacji”. Kultura i Społeczeństwo 3 (1991): 133–134.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2024-02-07

How to Cite

1.
KOŻYCZKOWSKA, Adela. Szkoła. Esej o (nie)odpowiedzialności. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika. Online. 7 February 2024. Vol. 46, no. 2, pp. 63-97. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2023.013.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 46 No. 2 (2023): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Section

ARTICLES

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 464
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

szkoła, nie(odpowiedzialność), upartyjnienie szkoły, podręcznik, konserwatyzm
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop