The Socialization Patterns of Peasant Youth in the Periodical “Pobudka” Published in the Kingdom of Poland in 1908
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2023.008Keywords
młodzież, Królestwo Polskie, czasopiśmiennictwo, socjalizacja, nowoczesnośćAbstract
The aim of the article is to reconstruct the socialization patterns of peasant youth described in the periodical “Pobudka”. The subject of the analysis was the postulates of socialization of the young generation, promoted in a periodical addressed to peasants, which took into account the needs arising from socio-cultural changes and modernization processes in the Kingdom of Poland at the beginning of the 20th century. The establishment of a modern order was associated with increased youth involvement in social life, prompting the authors of “Pobudka” to emphasize the importance of shaping norms related to social-moral, civic, and religious upbringing. In the socialization of the young generation, preparation for social roles, especially young women, was considered a significant area. The importance of professional education was emphasized, which was a manifestation of the modernization of the peasant education process and was supposed to facilitate changes in social life. The analysis of the source material was of a qualitative nature, the methods of historical and pedagogical research were used. In “Pobudka”, the particularly important place of youth in public life was emphasized. The peasant periodical indicated the paths that young innovators were to follow and introduce changes in farms as well as the social and cultural life of the village.
References
Źródła prasowe:
B.W. „Szkoła dla córek włościańskich w Mirosławicach”. Pobudka 42 (1908): 825–826.
Borkowski, A. „Listy Czytelników. Z Rawy Mazowieckiej”. Pobudka 12 (1908): 231.
Brzeziński, Mieczysław. „Co przeszkadza nam pracować gromadnie”. Pobudka 1 (1908): 5.
Brzeziński, Mieczysław. „Co robić z dziećmi w wieku szkolnym?”. Pobudka 2 (1908): 25.
Brzeziński, Mieczysław. „Dobry nauczyciel – dobra szkoła!”. Pobudka 39 (1908): 763–764.
Brzeziński, Mieczysław. „Gawędy sąsiedzkie”. Pobudka 31 (1908): 621; Pobudka 43 (1908): 842.
Brzeziński, Mieczysław. „Jakich ludzi wybierać do instytucji społecznych ludowych?”. Pobudka 30 (1908): 581–582.
Brzeziński, Mieczysław. „Pilnuj, ojcze, syna!”. Pobudka 15 (1908): 282
Brzeziński, Mieczysław. „W walce z pijaństwem”. Pobudka 6 (1908): 102.
Brzeziński, Mieczysław. „Z życia Kurowa”. Pobudka 34 (1908): 667.
Chmielińska, Aniela. „Radosny objaw”. Pobudka 45 (1908): 881.
Dobrek. „Głosy Czytelników. Kto szerzy oświatę, ten najlepiej pracuje dla Ojczyzny”. Pobudka 39 (1908): 770.
I.K. „Listy i głosy Czytelników. Kto powinien nam pomagać?”. Pobudka 42 (1908): 830.
J. „Kursy rolniczo-hodowlane. Wydział kółek i spółek Centralnego Towarzystwa Rolniczego”. Pobudka 8 (1908): 143.
J. „Listy i głosy Czytelników. Spod Krasnegostawu w lubelskim”. Pobudka 45 (1908): 889.
Łaszcz, Jan. „Razem – naprzód (głos z ludu)”. Pobudka 4 (1908): 62.
Łaszcz, Jan. „W oświacie i pracy rozumnej nasze zbawienie”. Pobudka 46 (1908): 901–902.
M.K. „Wycieczka gospodyń wiejskich do Warszawy”. Pobudka 26 (1908): 507.
Maciąg, Michał. „Listy czytelników: Jak nauczyłem się czytać”. Pobudka 1(1908): 11–12.
Mikuliński, Aleksander. „Choćbyś znalazł – rachuj zaraz”. Pobudka 26 (1908): 506–507.
Młody przyjaciel oświaty A. „Listy Czytelników. Spod Mirosławiec w Kutnowskim”. Pobudka 28 (1908): 551.
R.M.B. [Rozalia Morzycka-Brzezińska]. „O łączności, czyli solidarności”. Pobudka 38 (1908): 742–743.
R.M.B. [Rozalia Morzycka-Brzezińska]. „Wskazówki dla samouków. I. Podręczniki do początkowej nauki języka polskiego”. Pobudka 7 (1908): 126.
R.M.B. [Rozalia Morzycka-Brzezińska]. „Wskazówki dla samouków. II. Piśmiennictwo polskie”. Pobudka 11 (1908): 208.
R.M.B. [Rozalia Morzycka-Brzezińska]. „Wskazówki dla samouków”. Pobudka 6 (1908): 109–110.
S., Józef. „Listy czytelników. Wieś Kąty, w powiecie włocławskim, guberni warszawskiej”. Pobudka 4 (1908): 71.
Strokowa, Jadwiga. „Co czynić?”. Pobudka 2 (1908): 21.
Toporek, Maciej. „Wycieczka do Kruszynka”. Pobudka 45 (1908): 884–885.
Władek Pszczeliniak. „Listy Czytelników. Z gminy Pruszkowskiej pod Łaskiem”. Pobudka 8 (1908): 151.
Włodkówna, Bronisława. „Rodzinny dom”. Pobudka 50 (1908): 984–985.
Żak, Piotr. „Listy czytelników. Spod Urzędowa w gub. lubelskiej”. Pobudka 2 (1908): 32.
Opracowania:
Bibliografia historii Polski XIX i XX wieku, red. Stefania Sokołowska, Irmina Ossowska, t. 3: 1865–1918, v. 1. Warszawa: DiG, 2000.
Bołdyrew, Aneta. „Nowoczesność, edukacja, młode pokolenie w perspektywie badań historyczno-pedagogicznych”. Wychowanie w Rodzinie 2 (2019): 66.
Bołdyrew, Aneta, Renata Bednarz-Grzybek. „Prasa katolicka w Królestwie Polskim w latach 1905–1914 wobec idei nowoczesnej oświaty i obywatelstwa”. Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne 118 (2022): 19–44.
Bołdyrew, Aneta, Joanna Falkowska. „Koncepcje nowoczesnego wychowania społeczno-moralnego w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX wieku”. Lubelski Rocznik Pedagogiczny 4 (2022): 7–21.
Bołdyrew, Aneta, Agnieszka Wałęga. „Edukacja zawodowa młodzieży a wyzwania modernizacyjne w dyskursie prasowym w Królestwie Polskim
w latach 1905–1918”. Kwartalnik Pedagogiczny 67 (2022): 35–54.
Bończa-Tomaszewski, Nikodem. „Polskojęzyczni chłopi? Podstawowe problemy nowoczesnej historii chłopów polskich”. Kwartalnik Historyczny 2 (2005): 92–93.
Chwalba, Andrzej. Historia Polski 1795–1918. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2000.
Giddens, Anthony. Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.
Janczak, Julian K. „Struktura społeczna wsi w Królestwie Polskim”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Historica 45 (1992): 35.
Kizwalter, Tomasz. Historia powszechna wiek XIX. Warszawa: Wydawnictwo „Trio”, 2007.
Kmiecik, Zenon. „Czasopiśmiennictwo ludowe w Królestwie Polskim (1866–1914)”. Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego 2–3 (1975): 144–274.
Krakowiak, Małgorzata. „Wychowanie w rodzinie włościańskiej w świetle listów czytelników »Zorzy« (1905–1918)”. Wychowanie w Rodzinie 2 (2021): 13–24.
Mędrzecki, Włodzimierz. Młodzież wiejska na ziemiach Polski centralnej 1864–1939. Procesy socjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo DiG, 2002.
Molenda, Jan. Chłop – naród – niepodległość. Kształtowanie się postaw narodowych i obywatelskich chłopów w Galicji i Królestwie Polskim w przededniu odrodzenia Polski. Warszawa: Wydawnictwo Nerition, 1999.
Napiórkowski, Marcin. Nawyk. W: Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. Magdalena Saryusz-Wolska, Robert Traba. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2014.
Simon, Gustaw. Junactwo. Geneza ruchu wojskowo-niepodległościowego wśród młodzieży wiejskiej i rzemieślniczej w b. zaborze rosyjskim w latach 1912– 1918. Warszawa: Nasza Drukarnia, 1938.
Szlendak, Tomasz. Socjologia edukacji. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.
Sztompka, Piotr. Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 59
Number of citations: 0