http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

How can Christian love be taught using the ‘spiritual cinema’?
  • Strona domowa
  • /
  • How can Christian love be taught using the ‘spiritual cinema’?
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 37 Nr 1 (2019): The most important religious books as a source of inspiration for the pedagogical sciences /
  4. ARTYKUŁY

How can Christian love be taught using the ‘spiritual cinema’?

Autor

  • Jūratė Baranova Vilnius University, Institute of Educational Sciences https://orcid.org/0000-0003-4085-2737

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2019.007

Słowa kluczowe

teaching with films, Christian values, suffering, love, patience

Abstrakt

The article reflects upon one aspect of multimodal education – the possibility to teach moral matters with films. This possibility was discerned by American film philosopher Stanley Cavell. It was also discussed in detail by American social science teacher W.B.Russell III, The author of this particular article sees some essential similarities and some differences between Russell’s suggested methodologies and stages and the methodology she developed herself and started to use actively from 2002 teaching practical philosophy in some Lithuanian universities in practical philosophy courses. She is using films as an analogy. Educators using this method of teaching with films customarily stress its purpose as being to develop critical-thinking ability and acquire knowledge. But is it possible to use cinema in education for acquiring sensitivity to certain values? For example, the ability to recognize the values of Christian ethics? The article discusses the results of multimodal teaching experiment teaching Christian ethics with two feature films: Ingmar Bergman’s The Winter Light (1963) and Robert Bresson’s Diary of a Country Priest (1951). As the results of teaching experiments were reflected the values of suffering, love and patience discerned by the students. 

Bibliografia

Gilles D. ,The Brain is the Screen: An Interview with Gilles Deleuze. In: The Brain Is. he Screen. Deleuze and the Philosophy of Cinema. ed. G. Flaxman. Minneapolis, 355-372. London: University of Minnesota Press. 2000.

Gilles D., Cinema 1: The Movement-Image. Trans. H. Tomlinson and B. Habberjam Minneapolis: University of Minnesota Press. 1986 .

Emmanuel L., Autrement qu'être ou Au-delà de l'essence,. Paris: Kluwer Academic, 1978.

Emmanuel L., Humanisme de l’autre homme. Paris: Fata Morgana, 1972.

Litch M., A. Karofsky. Philosophy through Film. New York, London: Routledge, 2015.

Mealey A. M., The Identity of Christian Ethics. Fareham, Burlington: Ashgate eBook, 2009.

Russell W.B., S. Waters, The Fundamentals of Teaching with Films, In: Cinematic Social Studies. A Resource for Teaching and Learning Social Studies with Film, Charlotte, NC: Information Age Publishing, 2017.

Klevan A., What Becomes of Thinking of Film? In: Film as Philosophy. Essays in Cinema after Wittgenstein and Cavell. ed. R. Read, J. Goodenought, 167-209. New York: Palgrave Macmillan, 2005.

Tertullian. Of Patience. Trans. Rev. S. Thelwall, https://caplawson.files.wordpress.com/2015/01/of-patience-by-tertullian.pdf

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2020-09-19

Jak cytować

1.
BARANOVA, Jūratė. How can Christian love be taught using the ‘spiritual cinema’?. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 19 wrzesień 2020, T. 37, nr 1, s. 115. [udostępniono 25.3.2023]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2019.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 37 Nr 1 (2019): The most important religious books as a source of inspiration for the pedagogical sciences

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 207
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

teaching with films, Christian values, suffering, love, patience
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa