http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Upbringing for forgiveness from a biblical perspective
  • Strona domowa
  • /
  • Upbringing for forgiveness from a biblical perspective
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 37 Nr 1 (2019): The most important religious books as a source of inspiration for the pedagogical sciences /
  4. ARTYKUŁY

Upbringing for forgiveness from a biblical perspective

Autor

  • Jarosław Horowski Faculty of Philosophy and Social Sciences, Nicolaus Copernicus University in Toruń https://orcid.org/0000-0002-6412-1544

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2019.004

Słowa kluczowe

forgiveness, relationship with God, religious education, upbringing for forgiveness

Abstrakt

The analyses contained in the article refer to the tension that occurs between the biblical call to forgiveness, the purpose of which is to regulate interpersonal relationships marked by weakness and harm, and the peculiar drama of forgiveness or revenge that takes place inside a person experiencing harm and includes not only reason and will, but also intense, negative feelings. These concepts are taken from a pedagogical perspective to define guidelines for Christian education, including upbringing for forgiveness. The author is looking for answers to two questions: How can we understand the call to forgiveness written on the pages of the Bible? How can we educate so that the call to forgiveness in the context of strong faith and experience of serious harm does not cause ideological and moral crises? The analyses have been divided into three parts: the first presents the biblical call to forgiveness, the second attempts to look at forgiveness from the perspective of the parable of the prodigal son, and finally the third part contains conclusions referring to the practice of Christian education, among them the statement that, in the upbringing for forgiveness, as well as indicating the rationality of the act of forgiveness it is imperative to initiate transcendent relations of the pupil.

Bibliografia

Bagrowicz, Jerzy. Towarzyszyć wzrastaniu. Z dyskusji o metodach i środkach edukacji religijnej młodzieży. Toruń: Wydawnictwo UMK, 2006.

Butler, Joseph. “Fifteen Sermons Preached at the Rolls Chapel”. Cambridge: Hilliard and Brown, 1927. http://anglicanhistory.org/butler/rolls/index.html

Chrost, Sławomir. „Człowiek podobny do Boga przez przebaczenie w nauczaniu św. Jana Chryzostoma”. Paedagogia Christiana 1/37 (2016): 233–248.

Escher, Daniel. “How Does Religion Promote Forgiveness? Linking Beliefs, Orientations, and Practices”. Journal for the Scientific Study of Religion 1 (2013): 100–119.

Giannini, Heidi Chamberlin. “Hope as Grounds for Forgiveness. A Christian Argument for Universal, Unconditional Forgiveness”. Journal of Religious Ethics 1 (2017): 58–82.

Giblet, Jean, Marc-François Lacan. „Przebaczenie”. In: Słownik teologii biblijnej, ed. Xavier Leon-Dufour, 799–803. Poznań: Pallottinum, 1990.

Griswold, Charles L. Forgiveness. A Philosophical Exploration. New York: Cambridge University Press, 2014.

Grün, Anselm. Przebacz samemu sobie. Pojednanie – przebaczenie, transl. Juliusz Zychowicz. Kraków: WAM, 2001.

Horowski, Jarosław. “Education for forgiveness in the context of developing prudence”. Ethics and Education 3 (2019): 316–332.

Horowski, Jarosław. “What conditions education for forgiveness in terms of the neo-Thomistic philosophy of education”. Journal of Religious Education 66 (2018): 23–36.

Jankowski, Stanisław. „Przebaczenie w Biblii”. Paedagogia Christiana 1/37 (2016): 29–41.

Kręcidło, Janusz. “Jakiego przebaczenia uczy nas Jezus?”. Ateneum Kapłańskie 1 (2011): 25–34.

Lal, Sanjay. “On Radical Forgiveness, Duty, and Justice”. The Heythrop Journal LVI (2015): 677–684.

Louw, Johannes P. „Przebaczenie”. In: Słownik wiedzy biblijnej, eds. Bruce M. Metzger, Michael D. Coogan, 632. Warszawa: Vocatio, 1997.

Martini, Carlo Maria. Dawid. Grzesznik i człowiek wiary. Kraków: WAM, 1998.

Martini, Carlo Maria. Głosić Jezusa. Medytacje nad Ewangelią św. Łukasza. Kraków: WAM, 1999.

Michalski, Jarosław. Edukacja i religia jako źródła rozwoju egzystencjalno-kognitywnego. Toruń: UMK, 2004.

Murphy, Jeffrie. “Forgiveness and Mercy”. In: Routledge Encyclopedia of Philosophy, vol. 3, ed. Edward Craig, 697–701. London–New York: Routledge, 1998.

Murphy, Jeffrie G. “Forgiveness, Self-Respect, and the Value of Resentment”. In: Handbook of Forgiveness, ed. Everett L. Worthington, Jr., 33–40. New York, Hove: Routledge, 2005.

Murphy, Jeffrie G., Jean Hampton. Forgiveness and Mercy. Cambridge University Press, 1988.

Muszyński, Henryk J. „Przebaczenie i pojednanie między Polakami i Niemcami jako dar i zadanie. W 50 lat po wymianie listów biskupów polskich i niemieckich”. Paedagogia Christiana 1/37 (2016): 139–162.

Olbrycht, Katarzyna. „Wychowanie do przebaczenia”. Paedagogia Christiana 2/38 (2016): 45–60.

Pilarczyk, Krzysztof. „Przebaczenie w judaizmie. W perspektywie rytuału święta Jom Kippur”. Paedagogia Christiana 1/37 (2016): 43–65.

Szablowinski, Zenon. “Between Forgiveness and Unforgiveness”. The Heythrop Journal LI (2010): 471–482.

White, Patricia. “What Should We Teach Children about Forgiveness?”. Journal of Philosophy of education 1 (2002): 57–67.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2020-09-19

Jak cytować

1.
HOROWSKI, Jarosław. Upbringing for forgiveness from a biblical perspective. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 19 wrzesień 2020, T. 37, nr 1, s. 51. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2019.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 37 Nr 1 (2019): The most important religious books as a source of inspiration for the pedagogical sciences

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 599
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

forgiveness, relationship with God, religious education, upbringing for forgiveness
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa