http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Kreowanie tożsamości społeczno-kulturowej i osobowej w warunkach wielokulturowości. Działalność naukowo-dydaktyczna pracowników Katedry Edukacji Międzykulturowej Uniwersytetu w Białymstoku
  • Strona domowa
  • /
  • Kreowanie tożsamości społeczno-kulturowej i osobowej w warunkach wielokulturowości. Działalność naukowo-dydaktyczna pracowników Katedry Edukacji Międzykulturowej Uniwersytetu w Białymstoku
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 36 Nr 2 (2018) /
  4. MATERIAŁY

Kreowanie tożsamości społeczno-kulturowej i osobowej w warunkach wielokulturowości. Działalność naukowo-dydaktyczna pracowników Katedry Edukacji Międzykulturowej Uniwersytetu w Białymstoku

Autor

  • Emilia Żyłkiewicz-Płońska Wydział Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet w Białymstoku http://orcid.org/0000-0002-7864-4821
  • Urszula Namiotko Wydział Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet w Białymstoku http://orcid.org/0000-0001-9015-3091

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2018.021

Słowa kluczowe

tożsamość, wielokulturowość, międzykulturowość, pogranicze, Podlasie

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest prezentacja działań naukowo-dydaktycznych podejmowanych od 1995 roku przez pracowników Katedry, a uprzednio Zakładu Edukacji Międzykulturowej Uniwersytetu w Białymstoku, związanych z pogłębianiem refleksji, jak również kreowaniem tożsamości społeczno-kulturowej i osobowej w warunkach wielokulturowości Podlasia. Refleksja naukowa nad problematyką tożsamości człowieka pogranicza prowadzona jest w formie badań, wydawanych publikacji, realizacji projektów badawczych i organizacji konferencji naukowych. Upowszechnienie dorobku naukowego Zespołu następuje również poprzez działalność o charakterze edukacyjnym egzemplifikowaną realizacją przedmiotów dydaktycznych z zakresu problematyki edukacji regionalnej, wielo- i międzykulturowej, prowadzenie krajowych i międzynarodowych projektów dydaktyczno-metodycznych oraz współpracę z środowiskiem lokalnym, która przyjmuje formę realizacji w szkołach czy też organizacjach pozarządowych warsztatów uwrażliwiających na odmienność kulturową. Wymienione powyżej inicjatywy stanowią teoretyczną i praktyczną ofertę, która może być punktem wyjścia do analiz, porównań i dyskusji w zakresie kształtowania tożsamości, jak również kreowania pomysłów na realizację edukacji regionalnej, wielo- i międzykulturowej zarówno w przestrzeni formalnej, jak i nieformalnej.

Bibliografia

Acienė, Elvyra, Sonata Mačiulskytė, Emilia Zylkiewicz (eds.). A Better Tomorrow. Klaipedos: Universiteto Leidykla, 2008.

Acienė, Elvyra, Sonata Mačiulskytė, Emilia Zylkiewicz (eds.). A Better Tomorrow. Klaipedos: Universiteto Leidykla, 2009.

Bajkowski, Tomasz. Kobiecość i męskość w percepcji młodzieży akademickiej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2010.

Barwiński, Marek. Podlasie jako pogranicze narodowościowo-wyznaniowe. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2004.

Boski, Paweł, Maria Jarymowicz, Hanna Malewska-Peyre (red.). Tożsamość a odmienność kulturowa. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, 1992.

Żmudzińska-Nowak, Magdalena. Miejsce, tożsamość i zmiana. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2010.

Buczyńska-Garewicz, Hanna. Miejsca, strony, okolice. Przyczynek do fenomenologii przestrzeni. Kraków: Wydawnictwo UNIVERSITAS, 2006.

Czykwin, Elżbieta, Dorota Misiejuk. Dwujęzyczność i dwukulturowość w perspektywie psychopedagogicznej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 1998.

Konaszewski, Karol. Tożsamość wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2016.

Kryńska, Elwira (red.). Utrwalić chwilę… XXX-lecie Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku (1977–2007). Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 2007.

Mendel, Maria (red.). Pedagogika miejsca. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2006.

Misiejuk, Dorota. Dziedzictwo i dziedziczenie w kontekście procesów socjalizacji. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 2013.

Młynarczuk-Sokołowska, Anna. Teoria i praktyka międzykulturowej edukacji nieformalnej w kontekście działań adresowanych do dzieci. Białystok: Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, 2016.

Młynarczuk-Sokołowska, Anna. Od obcości do inności. Międzykulturowa edukacja nieformalna na przykładzie działań polskich organizacji pozarządowych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2015.

Młynarczuk-Sokołowska, Anna, Szostak-Król Katarzyna. Zrozumieć Innego. Międzykulturowa kompetencja komunikacyjna w procesie uczenia się języka polskiego jako obcego. Białystok: Fundacja Dialog, 2016 (wyd. II), 2014 (wyd. I).

Młynarczuk-Sokołowska, Anna, Katarzyna Potoniec, Katarzyna Szostak-Król (red.). Przygody Innego. Bajki międzykulturowe na rzecz integracji o cudzoziemskich. Białystok: Wydawnictwo Fundacja Dialog, Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, 2015.

Młynarczuk-Sokołowska, Anna, Katarzyna Potoniec, Katarzyna Szostak-Król (red.). Przygody Innego. Bajki w edukacji międzykulturowej. Białystok: Wydawnictwo Fundacja Edukacji i Twórczości w Białymstoku, 2011.

Muszyńska, Jolanta. Miejsce i wspólnota. Poczucie wspólnotowości mieszkańców północno-wschodniego pogranicza Polski. Studium pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2014.

Nikitorowicz, Jerzy. Grupy etniczne w wielokulturowym świecie. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2010. Nikitorowicz, Jerzy. Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009.

Nikitorowicz, Jerzy. Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005.

Nikitorowicz, Jerzy. Młodzież pogranicza kulturowego Polski, Białorusi, Ukrainy wobec integracji europejskiej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 2000.

Nikitorowicz, Jerzy. Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 1995 (wyd. I), 2001 (wyd. II).

Nikitorowicz, Jerzy. Socjalizacja i wychowanie w zróżnicowanych wyznaniowo i etnicznie rodzinach Białostocczyzny. Białystok: Dział Wydawnictw Filii UW w Białymstoku, 1992.

Rozpoznanie mapy zawodów MUSA „Muzyka, sztuki widowiskowe i zawody artystyczne zaangażowane w opiece zdrowotnej: portal promocji kształcenia zawodowego VET i wzajemnego rozpoznawania profili” w Europie. Doświadczenia i refleksje na temat skuteczności terapeutycznej. Białystok: Wydawnictwo EkoPress, 2016.

Smułkowa, Elżbieta, Anna Engelking (red.). Język a tożsamość na pograniczu kultur. Prace Katedry Kultury Białoruskiej Uniwersytetu w Białymstoku, t. 1. Białystok: Katedra Kultury Białoruskiej w Białymstoku, 2000.

Sobecki, Mirosław. Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej. Studium z pogranicza polsko-litewsko-białorusko-ukraińskiego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2016.

Sobecki, Mirosław. Kultura symboliczna a tożsamość: studium tożsamości kulturowej Polaków na Grodzieńszczyźnie z perspektywy edukacji międzykulturowej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 2007.

Sobecki, Mirosław. Funkcja etniczno-kulturowa szkół mniejszości narodowych. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 1997.

Sobecki, Mirosław. Edukacja kulturalna młodzieży Białostocczyzny: (raport z badań). Białystok: Wojewódzki Dom Kultury w Białymstoku, 1989.

Żyłkiewicz-Płońska, Emilia. Europejski wymiar w edukacji młodzieży akademickiej. Studium porównawcze. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2016.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2019-03-19

Jak cytować

1.
ŻYŁKIEWICZ-PŁOŃSKA, Emilia & NAMIOTKO, Urszula. Kreowanie tożsamości społeczno-kulturowej i osobowej w warunkach wielokulturowości. Działalność naukowo-dydaktyczna pracowników Katedry Edukacji Międzykulturowej Uniwersytetu w Białymstoku. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 19 marzec 2019, T. 36, nr 2, s. 225–241. [udostępniono 18.11.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2018.021.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 36 Nr 2 (2018)

Dział

MATERIAŁY

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 798
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

tożsamość, wielokulturowość, międzykulturowość, pogranicze, Podlasie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa