Kreowanie tożsamości społeczno-kulturowej i osobowej w warunkach wielokulturowości. Działalność naukowo-dydaktyczna pracowników Katedry Edukacji Międzykulturowej Uniwersytetu w Białymstoku
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2018.021Słowa kluczowe
tożsamość, wielokulturowość, międzykulturowość, pogranicze, PodlasieAbstrakt
Celem niniejszego artykułu jest prezentacja działań naukowo-dydaktycznych podejmowanych od 1995 roku przez pracowników Katedry, a uprzednio Zakładu Edukacji Międzykulturowej Uniwersytetu w Białymstoku, związanych z pogłębianiem refleksji, jak również kreowaniem tożsamości społeczno-kulturowej i osobowej w warunkach wielokulturowości Podlasia. Refleksja naukowa nad problematyką tożsamości człowieka pogranicza prowadzona jest w formie badań, wydawanych publikacji, realizacji projektów badawczych i organizacji konferencji naukowych. Upowszechnienie dorobku naukowego Zespołu następuje również poprzez działalność o charakterze edukacyjnym egzemplifikowaną realizacją przedmiotów dydaktycznych z zakresu problematyki edukacji regionalnej, wielo- i międzykulturowej, prowadzenie krajowych i międzynarodowych projektów dydaktyczno-metodycznych oraz współpracę z środowiskiem lokalnym, która przyjmuje formę realizacji w szkołach czy też organizacjach pozarządowych warsztatów uwrażliwiających na odmienność kulturową. Wymienione powyżej inicjatywy stanowią teoretyczną i praktyczną ofertę, która może być punktem wyjścia do analiz, porównań i dyskusji w zakresie kształtowania tożsamości, jak również kreowania pomysłów na realizację edukacji regionalnej, wielo- i międzykulturowej zarówno w przestrzeni formalnej, jak i nieformalnej.
Bibliografia
Acienė, Elvyra, Sonata Mačiulskytė, Emilia Zylkiewicz (eds.). A Better Tomorrow. Klaipedos: Universiteto Leidykla, 2008.
Acienė, Elvyra, Sonata Mačiulskytė, Emilia Zylkiewicz (eds.). A Better Tomorrow. Klaipedos: Universiteto Leidykla, 2009.
Bajkowski, Tomasz. Kobiecość i męskość w percepcji młodzieży akademickiej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2010.
Barwiński, Marek. Podlasie jako pogranicze narodowościowo-wyznaniowe. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2004.
Boski, Paweł, Maria Jarymowicz, Hanna Malewska-Peyre (red.). Tożsamość a odmienność kulturowa. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, 1992.
Żmudzińska-Nowak, Magdalena. Miejsce, tożsamość i zmiana. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2010.
Buczyńska-Garewicz, Hanna. Miejsca, strony, okolice. Przyczynek do fenomenologii przestrzeni. Kraków: Wydawnictwo UNIVERSITAS, 2006.
Czykwin, Elżbieta, Dorota Misiejuk. Dwujęzyczność i dwukulturowość w perspektywie psychopedagogicznej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 1998.
Konaszewski, Karol. Tożsamość wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2016.
Kryńska, Elwira (red.). Utrwalić chwilę… XXX-lecie Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku (1977–2007). Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 2007.
Mendel, Maria (red.). Pedagogika miejsca. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2006.
Misiejuk, Dorota. Dziedzictwo i dziedziczenie w kontekście procesów socjalizacji. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 2013.
Młynarczuk-Sokołowska, Anna. Teoria i praktyka międzykulturowej edukacji nieformalnej w kontekście działań adresowanych do dzieci. Białystok: Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, 2016.
Młynarczuk-Sokołowska, Anna. Od obcości do inności. Międzykulturowa edukacja nieformalna na przykładzie działań polskich organizacji pozarządowych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2015.
Młynarczuk-Sokołowska, Anna, Szostak-Król Katarzyna. Zrozumieć Innego. Międzykulturowa kompetencja komunikacyjna w procesie uczenia się języka polskiego jako obcego. Białystok: Fundacja Dialog, 2016 (wyd. II), 2014 (wyd. I).
Młynarczuk-Sokołowska, Anna, Katarzyna Potoniec, Katarzyna Szostak-Król (red.). Przygody Innego. Bajki międzykulturowe na rzecz integracji o cudzoziemskich. Białystok: Wydawnictwo Fundacja Dialog, Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, 2015.
Młynarczuk-Sokołowska, Anna, Katarzyna Potoniec, Katarzyna Szostak-Król (red.). Przygody Innego. Bajki w edukacji międzykulturowej. Białystok: Wydawnictwo Fundacja Edukacji i Twórczości w Białymstoku, 2011.
Muszyńska, Jolanta. Miejsce i wspólnota. Poczucie wspólnotowości mieszkańców północno-wschodniego pogranicza Polski. Studium pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2014.
Nikitorowicz, Jerzy. Grupy etniczne w wielokulturowym świecie. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2010. Nikitorowicz, Jerzy. Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009.
Nikitorowicz, Jerzy. Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005.
Nikitorowicz, Jerzy. Młodzież pogranicza kulturowego Polski, Białorusi, Ukrainy wobec integracji europejskiej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 2000.
Nikitorowicz, Jerzy. Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 1995 (wyd. I), 2001 (wyd. II).
Nikitorowicz, Jerzy. Socjalizacja i wychowanie w zróżnicowanych wyznaniowo i etnicznie rodzinach Białostocczyzny. Białystok: Dział Wydawnictw Filii UW w Białymstoku, 1992.
Rozpoznanie mapy zawodów MUSA „Muzyka, sztuki widowiskowe i zawody artystyczne zaangażowane w opiece zdrowotnej: portal promocji kształcenia zawodowego VET i wzajemnego rozpoznawania profili” w Europie. Doświadczenia i refleksje na temat skuteczności terapeutycznej. Białystok: Wydawnictwo EkoPress, 2016.
Smułkowa, Elżbieta, Anna Engelking (red.). Język a tożsamość na pograniczu kultur. Prace Katedry Kultury Białoruskiej Uniwersytetu w Białymstoku, t. 1. Białystok: Katedra Kultury Białoruskiej w Białymstoku, 2000.
Sobecki, Mirosław. Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej. Studium z pogranicza polsko-litewsko-białorusko-ukraińskiego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2016.
Sobecki, Mirosław. Kultura symboliczna a tożsamość: studium tożsamości kulturowej Polaków na Grodzieńszczyźnie z perspektywy edukacji międzykulturowej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 2007.
Sobecki, Mirosław. Funkcja etniczno-kulturowa szkół mniejszości narodowych. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 1997.
Sobecki, Mirosław. Edukacja kulturalna młodzieży Białostocczyzny: (raport z badań). Białystok: Wojewódzki Dom Kultury w Białymstoku, 1989.
Żyłkiewicz-Płońska, Emilia. Europejski wymiar w edukacji młodzieży akademickiej. Studium porównawcze. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2016.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 406
Liczba cytowań: 0