http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Uwarunkowania aspiracji edukacyjno-zawodowych człowieka
  • Strona domowa
  • /
  • Uwarunkowania aspiracji edukacyjno-zawodowych człowieka
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 36 Nr 2 (2018) /
  4. ARTYKUŁY

Uwarunkowania aspiracji edukacyjno-zawodowych człowieka

Autor

  • Joanna Jarmużek Zakład Polityki Oświatowej i Edukacji Obywatelskiej na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu http://orcid.org/0000-0003-4679-3723

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2018.020

Słowa kluczowe

aspiracje, aspiracje edukacyjno-zawodowe, jakość życia, poczucie koherencji

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza uwarunkowań aspiracji edukacyjno-zawodowych z różnych perspektyw: pedagogicznej, socjologicznej oraz psychologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem paradygmatu salutogenetycznego. Ponadto artykuł będzie próbą znalezienia odpowiedzi na pytanie, dlatego aspiracje są tak ważne w życiu człowieka. W świetle wybranych teorii aspiracje są istotnym składnikiem osobowości człowieka, wpływają bezpośrednio na podejmowanie decyzji, nowych życiowych zadań, określają kierunek i siłę życiowej aktywności. Aspiracje będą zawsze wynikać z indywidualnego systemu wartości, postaw i oczekiwań życiowych, są więc ściśle związane z planami życiowymi oraz codzienną aktywnością życiową człowieka. Dlatego też osiągnięcia życiowe i poziom aktywności życiowej będą zależeć od siły i kierunku ludzkich dążeń.

Bibliografia

Alheit, Peter. „Podwójne oblicze całożyciowego uczenia się: dwie analityczne perspektywy «cichej rewolucji». Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja 2 (2000): 55–77.

Antonovsky, Aaron. Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo IPiN, 2005.

Arends, Richard. Uczymy się nauczać. Warszawa: Wydawnictwo WSiP, 1994.

Bartnicki, Michał, Janusz Strużyna. Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny. Katowice: Wydawnictwo AE, 2001.

Bębas, Sylwester. Współczesne determinanty profilaktyki i resocjalizacji nieletnich. Radom: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Handlowej, 2010.

Brzezińska, Anna, Karolina Appelt, Beata Ziółkowska. Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk: Wydawnictwo GWP, 2016.

Cudowska, Agata. Orientacje życiowe współczesnych studentów. Białystok: Trans Humana, 1997.

Czapiński, Janusz. Cywilizacyjna rola edukacji. Dlaczego warto inwestować w wykształcenie. Warszawa: Instytut Studiów Społecznych, 1996.

Czapiński, Janusz, Tadeusz Panek. Diagnoza społeczna 2015: warunki i jakość życia Polaków – Raport. Warszawa: Wydawnictwo Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, 2015.

Dobrzańska-Socha, Barbara. Sytuacja utraty zdrowia. Problemy psychologiczne osób z kalectwem nabytym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013.

Delors, Jacques. Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, 1998.

Faure, Edgar. Uczyć się, aby być. Warszawa: Wydawnictwo PWN, 1975.

Frączek, Zofia. „Aspiracje życiowe a wartości uczniów szkół średnich”. Nowa Szkoła 1 (2009): 41–47.

Hejnicka-Bezwińska, Teresa. Orientacje życiowe młodzieży. Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Pedagogiczna, 1991.

Janowski, Andrzej. Aspiracje młodzieży szkół średnich. Warszawa: Wydawnictwo PWN, 1977. Janowski, Andrzej. Poznawanie uczniów. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1991.

Jarmużek, Joanna. Poczucie koherencji a aktywność edukacyjna dorosłych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018.

Kozielecki, Józef. Psychologiczna teoria decyzji. Warszawa: Wydawnictwo PWN, 1977.

Kulutkin, Julij N. Problemy twórczych możliwości rozwoju człowieka dorosłego. W: Integracja prac andragogów Europy Środkowej i Wschodniej, red. Eugenia Anna Wesołowska, Zbigniew P. Kruszewski. Płock: Wydawnictwo Novum, 2000.

Kwieciński, Zbigniew. Wykluczanie. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2002.

Lewowicki, Tadeusz. „Aspiracje – podstawowe pojęcia i zarys zagadnień badawczych”. W: Aspiracje dzieci i młodzieży uczącej się w województwie zielonogórskim, red. Maria Jakowicka, Tadeusz Lewowicki. Zielona Góra: Wyższa Szkoła Pedagogiczna, 1987.

Lewowicki, Tadeusz, Barbara Galas. „Poziom aspiracji młodzieży”. Nowa Szkoła 9 (1984): 387–390.

Mądrzycki, Tadeusz. „Osobowość a plany życiowe”. Przegląd Psychologiczny 3/4 (1996): 7–28.

Narkiewicz-Niedbalec, Ewa. Uczestnictwo w kulturze i aspiracje życiowe młodzieży szkolnej. Zielona Góra: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Tadeusza Kotarbińskiego, 1997.

Obuchowski, Kazimierz. „Rewolucja podmiotów i nowy indywidualizm”. W: Humanistyka przełomu wieków, red. Józef Kozielecki. Warszawa: Wydawnictwo Żak, 1999.

Okoń, Wincenty. Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo PWN, 1987.

Pluskota, Anna. „Uwarunkowania aspiracji edukacyjnych współczesnej młodzieży”. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja (wydanie specjalne) (2000): 257–269.

Putnam, Robert D. Samotna gra w kręgle. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.

Skorny, Zbigniew. Aspiracje młodzieży oraz kierujące nimi prawidłowości. Wrocław: Zakład Narodowy Ossolińskich, 1990.

Sikorski, Władysław. „Zaniżone aspiracje edukacyjne – ich źródła i korekcja”. Opieka, Wychowanie, Terapia 2 (1999): 5–10. Sikorski, Władysław. „Dynamika aspiracji życiowych młodzieży uczącej się”. Edukacja 1 (2000): 43–52.

Solarczyk-Ambrozik, Ewa. Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej: między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2009.

Wawrzonek, Anna. „Sytuacja utraty pracy – szansą rozwoju”. W: Edukacyjne wyzwania początku XXI wieku. Red. Andrzej Zduniak, Kazimierz Pająk. Warszawa–Poznań: Wydawnictwo Elipsa, 2003.

Wilk, Teresa. Edukacja, wartości i style życia reprezentowane przez współczesną młodzież w Polsce w odmiennych regionach gospodarczych. Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2003.

Włodarski, Ziemowit. Andrzej Hankała. Nauczanie i wychowanie. Warszawa– Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2004.

Wróblewska, Walentyna. Dynamika aspiracji edukacyjnych studentów w obliczu zmian. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana, 2004.

Ziółkowski, Marek. „Społeczne uwarunkowania wiedzy indywidualnej. Socjalizacja poznawcza i role poznawcze”. W: Socjalizacja – osobowość – wychowanie, red. Heliodor Muszyński. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1989.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2019-03-20

Jak cytować

1.
JARMUŻEK, Joanna. Uwarunkowania aspiracji edukacyjno-zawodowych człowieka. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 20 marzec 2019, T. 36, nr 2, s. 199–221. [udostępniono 17.11.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2018.020.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 36 Nr 2 (2018)

Dział

ARTYKUŁY

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 2027
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

aspiracje, aspiracje edukacyjno-zawodowe, jakość życia, poczucie koherencji
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa