http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Terms for the Education of Children of Polish Emigrants in Ireland
  • Home
  • /
  • Terms for the Education of Children of Polish Emigrants in Ireland
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 36 No. 2 (2018) /
  4. ARTICLES

Terms for the Education of Children of Polish Emigrants in Ireland

Authors

  • Anna Wołoszyn Uniwersytet Preszowski w Preszowie http://orcid.org/0000-0002-1245-6852

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2018.018

Keywords

the educational system in Ireland, school duty in Ireland, Polish migration to Ireland, Educating Poles in Ireland

Abstract

The purpose of the article is to present the specificity of the school system in Ireland in the aspect of the possibility of educating children of economic emigrants from Poland. Apart from theoretical content, the author presents the results of her own research, which she carried out in Ireland in 2015–2016 among 197 families of Polish emigrants, staying abroad for 5 to 10 years, employed legally and having a permanent job.

References

Ambasada Polska w Dublinie, http://www.dublin.msz.gov.pl/pl/ (dostęp: 12.05.2018).

Cylkowska-Nowak, Mirosława. „Główne tendencje w zakresie struktur funkcjonowania systemów edukacyjnych w świecie”. W: Pedagogika, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa 2003.

CSO – Central Statistics Office Ireland (Centralne Biuro Statystyczne w Irlandii), „Polscy obywatele”, https://www.cso.ie/en/releasesandpublications/ ep/p-cpnin/cpnin/polish/(dostęp: 12.05.2018).

Draus, Jan, Ryszard Terlecki. Historia wychowania Tom 2, Wiek XIX i XX. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2005.

Department of Education and Skills in Ireland (Department Edukacji i Szkoleń w Irlandii), http://www.education.ie/en/The-Department/ (dostęp: 12.05.2018).

Department of Education and Skills In Ireland, „System edukacyjny w Irlandii”, http://www.education.ie/en/The-Education-System/ (dostęp: 12.05.2018).

Euridyce, „Systemy Edukacji w Europie – Stan obecny i planowane reformy”, http://eurydice.org.pl/wp-content/uploads/2014/10/irlandia.pdf (dostęp: 12.05.2018).

Carbery, Genevieve, „Liczba polskich szkół weekendowych w Irlandii”. The Irish Times, http://linktopoland.com/pl/liczba-polskich-szkol-weekendowychw-irlandii-wzrasta/ (dostęp: 12.05.2018).

Głowniak, Krzysztof. „Migracje zagraniczne zagrożeniem dla funkcjonowania rodzin”. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 5 (2012).

Grabowska-Lusińska, Izabela. Analiza irlandzkiego rynku pracy w kontekście procesów migracyjnych ze szczególnym uwzględnieniem napływu Polaków. Centre of Migration Research, Working Papers 25/83 (2007), http:// www.migracje.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2016/12/025_83.pdf (dostęp:12.05.2018).

Kletke-Milejska, Marzena. Zreformowany system edukacji i jego wpływ na kształcenie i wychowanie dzieci w publicznych szkołach podstawowych. Studium politologiczne, Katowice 2007. http://www.sbc.org.pl/Content/7025/doktorat2754.pdf (dostęp: 12.05.2018).

Kular, Elżbieta. „Kształcenie zawodowe w Wielkiej Brytanii i Polsce”. Edukacja i Dialog 5/6 (2014).

Mazińska, Magdalena. Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna 2004.

Miłkowska, Grażyna, Anna Kulesa. „Wpływ emigracji zarobkowej rodziców na funkcjonowanie dzieci w rodzinie i w szkole”. Problemy Opiekuńczo- -Wychowawcze 9 (2009).

NCCA – National Council for Curriculum and Assessment In Ireland (Krajowa Rada ds. Programu Nauczania i Oceny w Irlandii), http://www.ncca.ie/en/ About_Us/ (dostęp: 12.05.2018).

Okoń, Wincenty. Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 1998.

Pomykało, Wojciech. Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa: Fundacja Innowacyjna, 1993. Rada Ministrów 2002,

„Raport na temat rezultatów negocjacji o członkostwo Rzeczpospolitej Polskiej w Unii Europejskiej”, http://web.um.oswiecim.pl/ bip/dokumenty/pliki/14/2455.pdf (dostęp: 12.05.2018).

Szlufik, Władysław, „Współczesna edukacja wobec problemów integracji polskiego systemu szkolnictwa”. W: Edukacja w jednoczącej się Europie (wybrane aspekty). Częstochowa: Wydawnictwo WSP, 2003.

Todorovska-Sokolovska, Valentina. Integracja i edukacja dzieci imigrantów w krajach Unii Europejskiej – Wnioski dla Polski, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, 2010. http://docplayer.pl/4205175-Integracja-i-edukacja-dzieci-imigrantow-w-krajachunii-europejskiej-wnioski-dla-polski-valentina-todorovska-sokolovska.html (dostęp: 12.05.2018).

Traktat o Unii Europejskiej (Traktat z Maastricht), 1993, art. 126 i 127.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2019-02-19

How to Cite

1.
WOŁOSZYN, Anna. Terms for the Education of Children of Polish Emigrants in Ireland. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika. Online. 19 February 2019. Vol. 36, no. 2, pp. 151-169. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2018.018.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 36 No. 2 (2018)

Section

ARTICLES

Stats

Number of views and downloads: 892
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

the educational system in Ireland, school duty in Ireland, Polish migration to Ireland, Educating Poles in Ireland
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop