Dialektyka platońska a wychowanie
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2018.015Słowa kluczowe
wychowanie, filozofia, cnota, dialektyka, nauka, PlatonAbstrakt
Wychowanie w świetle filozofii platońskiej jawi się jako ustanawianie naturalnego porządku duszy czy też formowanie charakteru poprzez opieranie go na tym, co wieczne i doskonałe. Wysiłek wychowawczy konstytuuje namysł nad duchowym i moralnym przeznaczeniem człowieka. W obliczu nowoczesnych postaw intelektualnych myślenie o wychowaniu przejawia się w wyznaczaniu skutecznych metod i efektywnych środków, aby zaspokajać arbitralne, niewspółmierne i zmienne cele niewykraczające ponad swoje historyczno-empiryczne uwarunkowanie. Intelektualna atrakcyjność i różnorodność systemów teoretycznych z logicznie skonstruowanymi racjami uchodzi za oczywistą, konieczną i nieproblematyczną odpowiedź na pytanie o wychowanie. Jednak odpowiedź ta w niniejszym artykule zostanie skontestowana.
Bibliografia
Bloom, Allan. Umysł zamknięty, tłum. Tomasz Bieroń. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2012.
Folkierska, Andrea. Sergiusz Hessen – pedagog odpowiedzialny. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2005.
Fukuyama, Francis. Koniec człowieka, tłum. Bartłomiej Pietrzyk. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2004.
Fukuyama, Francis. Koniec historii i Ostatni człowiek, tłum. Tomasz Bieroń i Marek Wichrowski. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2017.
Gadamer, Hans-Georg. Idea dobra w dyskusji między Platonem i Arystotelesem, tłum. Zbigniew Nerczuk. Kęty: Wydawnictwo Antyk, 2002.
Jaeger, Werner. Paideia, tom drugi, tłum. Marian Plezia. Warszawa: Wydawnictwo Pax, 1964.
MacIntyre, Alasdair. Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, tłum. Adam Chmielewski. Warszawa: PWN, 1996.
Muszyński, Heliodor. Wstęp do metodologii pedagogiki. Warszawa: PWN, 1971. Pangle, Thomas. Uszlachetnienie demokracji, tłum. Marek Klimowicz. Kraków: Wydawnictwo Znak, 1994.
Platon. Kratylos, tłum. Zofia Brzostowska. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, 1990.
Platon. Państwo, tłum. Władysław Witwicki. Kęty: Wydawnictwo Antyk, 1999. Platon. Teajtet, tłum. Władysław Witwicki. Warszawa: PWN, 1959.
Platon. Timaios, tłum. Władysław Witwicki. Warszawa: PWN, 1960.
Platon. Fedon, Uczta, tłum. Władysław Witwicki. Warszawa: PWN, 1984.
Rosen, Stanley. Hermeneutyka jako polityka, tłum. Paweł Maciejko. Warszawa: Fundacja ALETHEIA, 1998.
Spaemann, Robert, Reinhard Löw. Cele naturalne. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2008.
Strauss, Leo. Jerozolima i Ateny oraz inne eseje z filozofii politycznej, tłum. Ryszard Mordarski. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki, 2012.
Strauss, Leo. Prawo naturalne w świetle historii, tłum. Tomasz Górski. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1969.
Strauss, Leo. Sokratejskie pytania, tłum. Paweł Maciejko. Warszawa: Fundacja ALETHEIA, 1998.
Strauss, Leo, Joseph Cropsey. Historia filozofii politycznej, tłum. Piotr Herbrich, Piotr Nowak, Andrzej Serafin, Mikołaj Wiśniewski. Warszawa: Wydawnictwo Fundacji Augusta hr. Cieszkowskiego „Fronda”, 2012.
Śliwerski, Bogusław. Pedagogika ogólna. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2012.
Śpiewak, Paweł. „Filozofia jako utopia zrealizowana”. W: L. Strauss, Sokratejskie pytania, tłum. Paweł Maciejko, 10–18. Warszawa: Fundacja ALETHEIA, 1998.
Voegelin, Eric. Izrael i objawienie, tłum. Michał J. Czarnecki. Warszawa: Teologia Polityczna, 2014.
Voegelin, Eric. Nowa nauka polityki, tłum. Paweł Śpiewak. Warszawa: Biblioteka ALETHEIA, 1992.
Voegelin, Eric. Platon, tłum. Alicja Legutko-Dybowska. Warszawa: Teologia Polityczna, 2015.
Wujek, Tadeusz. „Miejsce pedagogiki w systemie nauk”. W: Pedagogika. Podręcznik akademicki, 11–12. Warszawa: PWN, 1976.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 685
Liczba cytowań: 0