http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Kategoria ogólności w pedagogice. Uwagi metodologiczne
  • Strona domowa
  • /
  • Kategoria ogólności w pedagogice. Uwagi metodologiczne
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 36 Nr 2 (2018) /
  4. ARTYKUŁY

Kategoria ogólności w pedagogice. Uwagi metodologiczne

Autor

  • Piotr Magier Katolicki Uniwersytet Lubelski http://orcid.org/0000-0002-9977-5214

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2018.013

Słowa kluczowe

ogólny, ogólna, ogólne, ogólność, język pedagogiki

Abstrakt

Artykuł ma charakter metateoretyczny oraz metodologiczny i dotyczy języka pedagogiki. Przedmiotem artykułu jest użycie kategorii „ogólność” w pedagogice. Analizie poddane zostały terminy i pojęcia: „ogólny”, „ogólna”, „ogólne” oraz funkcje, jakie pełnią na terenie pedagogiki. Tekst składa się z dwóch części. W pierwszej zamieszczone zostały analizy etymologiczne i semantyczne dotyczące analizowanych terminów, w drugiej uwagi odnoszące się do wybranych problemów, jakie generuje zastosowanie kategorii ogólności w pedagogice. Teksty nie jest systematycznym wykładem, lecz zbiorem uwag dotyczących podjętego przedmiotu badań.

Bibliografia

Bauć, Piotr. „Czy można jeszcze logicznie badać praktykę pedagogiczną, czy już tylko pozostały pedagogom spory werbalne”. W: Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, red. Andrzej Pluta, 153–159. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, 1997.

Bronk, Andrzej. „Czy pedagogika jest nauką autonomiczną?”. W: W trosce o integralne wychowanie, red. Marian Nowak, Alina Rynio, Tomasz Ożóg, 47–76. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2003.

Bronk, Andrzej. „Pojęcie godności człowieka: uwagi metodologa”. W: Antropologiczna pedagogika ogólna, red. Marian Nowak, Piotr Magier, Iwona Szewczak, 57–74. Lublin: Wydawnictwo KUL, Wydawnictwo Gaudium, 2010.

Brückner, Aleksander. Słownik etymologiczny języka polskiego. Warszawa: Wiedza Powszechna, 2000.

Dębowski, Józef, Leszek Gawor, Stanisław Jedynak, Krzysztof Kosior, Jolanta Zdybel, Lech Zdybel. Mała encyklopedia filozofii. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta, 1996.

Dubisz, Stanisław. Uniwersalny słownik języka polskiego K–Ó. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006.

Dumont, Jacques, Philippe Vandooren. La philosophie. T. 3 de Objet à Wittgenstein. Paris: Centre d’étude et de promotion de la lecture, 1972.

Duraj-Nowakowa, Krystyna. „Między integracją a dezintegracją pedagogiki: od źródeł do stosowanych paradygmatów poznania”. W: Pedagogika ogólna. Dyskurs o stanie naukowym i dydaktycznym, red. Teresa Hejnicka-Bezwińska, 81–92. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2011.

Ewolucja „ogólności” w dyskursach pedagogicznych, red. Teresa Hejnicka-Bezwińska, Roman Leppert. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2005.

Foulquié, Paul, Raymond Saint-Jean. Dictionnaire de la langue philosophique. Paris: Presses Universitaires de France, 1969.

Gawlina, Bernard. „Funkcje pedagogiki z punktu widzenia rożnych kierunków filozoficznych”. W: Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, red. Andrzej Pluta, 21–27. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, 1997.

Herbut, Józef. „Teoria naukowa”. W: Słownik terminów naukoznawczych. Teoretyczne podstawy naukoznawstwa, red. Józef Herbut, Paweł Kawalec, 64–65. Lublin: Wydawnictwo Lubelskiej Szkoły Biznesu, 2009.

Hotyat, Fernand, Denise Delepine-Messe. Dictionnaire encyclopédique de pédagogie moderne. Bruxelle: Edition Labor, 1973.

Jadczak, Jadwiga, Anna Krasnodębska, Krystyna Łangowska-Marcinkowska. „Pedagogika ogólna a humanistyczna edukacja człowieka przyszłości”. W: Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, red. Andrzej Pluta, 117–125. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, 1997.

Jaworska Teresa. „Orientacje metodologiczne w badaniach pedagogicznych (implikacje wynikające z problematyki badawczej)”. W: Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, red. Andrzej Pluta, 145–151. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, 1997.

Kamiński, Stanisław. Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 1992.

Karłowicz, Jan, Adam Kryński, Władysław Niedźwiedzki. Słownik Języka Polskiego. T. III. Warszawa: Nakładem Prenumeratorów i Kasy im. Mianowskiego, 1904.

Kupisiewicz, Czesław, Małgorzata Kupisiewicz. Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.

Laeng, Mauro. Vocabulaire de pédagogie moderne. Paris: Editions du Centurion, 1974.

Landsheere, Gilbert de. Dictionnaire de l’evaluation et de la recherche en education. Paris: Presses Universitaires de France, 1979.

Lewowicki, Tadeusz. „Humanistyka i pedagogika”. W: Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, red. Andrzej Pluta, 15–22. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, 1997.

Lewowicki, Tadeusz. „O «ogólności» pedagogiki ogólnej kilka uwag pod rozwagę”. W: Ewolucja „ogólności” w dyskursach pedagogicznych, red. Teresa Hejnicka-Bezwińska, Roman Leppert, 47–52. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2005.

Linde, Samuel M. B. Słownik języka polskiego. T. 3 M–O. Warszawa: Wydawnictwo „Gutenberg-Print”, 1994.

Magier, Piotr. „O potrzebie etyki w pedagogice”. Forum Pedagogiczne 2/1 (2016): 155–167.

Magier, Piotr. „Pedagogia”. W: Encyklopedia katolicka. T. 15, red. Edward Gigilewicz, 185–186. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2011.

Magier, Piotr. „Pedagogika ogólna w strukturze nauk pedagogicznych”. W: U podstaw tożsamości pedagogiki, red. Ryszard Skrzyniarz, Ewa Smołka, Stanisława Konefał, 31–49. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2012.

Magier, Piotr. „Wprowadzenie”. W: Pedagogika rodziny. Podejście systemowe. T. 1. Familiologia, red. Marek Marczewski i inni, 35–40. Gdańsk: Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku, 2016.

Nowak, Marian. „O specyfice podejścia pedagogiki ogólnej do problemów praktyki i teorii pedagogicznej”. W: Pedagogika ogólna. Dyskurs o statusie naukowym i dydaktycznym, red. Teresa Hejnicka-Bezwińska, 265–289. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2011.

Nowak, Marian. Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe i Profesjonalne, 2008.

Okoń, Wincenty. Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1992.

Palka, Stanisław. „Orientacja empiryczno-analityczna w nurcie refleksji naukowej w pedagogice ogólnej”. W: Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, red. Andrzej Pluta, 141–144. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, 1997.

Pluta, Andrzej. „Pedagogika ogólna przez małe «o»”. W: Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, r red. Andrzej Pluta, 81–93. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, 1997.

Podsiad, Antoni. Słownik terminów i pojęć filozoficznych. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 2000.

Salamucha, Agnieszka. „Kiedy pedagogika jest chrześcijańska? Uwagi metodologiczne”. W: Pedagogika chrześcijańska. Tradycja, współczesność, nowe wyzwania, red. Jarosław Michalski, Aldona Zakrzewska, 120–125. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010.

Skorupka, Stanisław. Słownik frazeologiczny języka polskiego A–P. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1985. Słownik współczesnego języka polskiego. T. 3 N–P, red. Bogusław Dunaj. Kraków: Wydawnictwo SMS, Wydawnictwo Wilga, 2000.

Sośnicki, Kazimierz. Pedagogika ogólna. Toruń: Księgarnia Naukowa T. Szczęsny, 1949.

Śliwerski, Bogusław, Bogusław Milerski. Pedagogika. Leksykon PWN. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000.

Żmigrodzki, Piotr. Słownik synonimów i antonimów. Warszawa: Wydawnictwo Europa, Wydawnictwo Egmont Polska, 2009.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2019-03-10

Jak cytować

1.
MAGIER, Piotr. Kategoria ogólności w pedagogice. Uwagi metodologiczne. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 10 marzec 2019, T. 36, nr 2, s. 41–58. [udostępniono 14.5.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2018.013.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 36 Nr 2 (2018)

Dział

ARTYKUŁY

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 673
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

ogólny, ogólna, ogólne, ogólność, język pedagogiki
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa