http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Polish Emigrants in Düsseldorf. The Migrants’ heritage of Identity and Entry into German Society
  • Strona domowa
  • /
  • Polish Emigrants in Düsseldorf. The Migrants’ heritage of Identity and Entry into German Society
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 35 Nr 1 (2018): New Trends in Multicultural and Regional Education in Poland /
  4. ARTYKUŁY

Polish Emigrants in Düsseldorf. The Migrants’ heritage of Identity and Entry into German Society

Autor

  • Edward Nycz Opole University http://orcid.org/0000-0002-3182-0728

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2018.005

Słowa kluczowe

tożsamość, emigracja, asymilacja, pogranicze, Polska–Niemcy, Düsseldor

Abstrakt

Polscy emigranci w Düsseldorfie. Dziedzictwo tożsamości migrantów a wchodzenie w społeczeństwo niemieckie

Artykuł podejmuje problem możliwego wchodzenia polskich emigrantów w społeczeństwo niemieckie w Düsseldorfie. Dziedzictwo etniczno-kulturowe może być elementem ułatwiającym lub osłabiającym to zjawisko. Przeprowadzone badania miały charakter diagnostyczny (N:150), a problem badawczy dotykał przebiegu procesu asymilacji społeczno-kulturowej polskich emigrantów w Düsseldorfie. Wyniki badań wskazały, że emigracja polska jest zróżnicowana wewnętrznie i w różnym stopniu integruje się ze społeczeństwem niemieckim. Cechy najbardziej ją różnicujące w poglądach to miejsce dorastania i czas wyjazdu z Polski. Migranci z obszaru Śląska (historyczne pogranicze etniczno-kulturowe) łatwiej adaptują się do nowej sytuacji społeczno- zawodowej w Niemczech niż przybysze z innych części Polski.

Bibliografia

Andrzejewski, Łukasz Piotr. “Polacy i ich status w Niemczech po Traktacie Wersalskim. In: Polacy w Niemczech: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość. eds. Z. T. Klimaszewski. Białystok: Agencja Wydawnicza EkoPress, 2002.

Berger, Peter. L. Sehnsucht nach Sinn. Glauben in einer Zeit der Leichtgläubigkeit. Frankfurt am Main–New York: Campus Verlag, 1994.

Bokszański, Zbigniew. Tożsamości zbiorowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.

Dyczewski, Leon. Polacy w Bawarii. Tożsamość etniczno-kulturowa. Wchodzenie w społeczeństwo niemieckie. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, 1993.

Dziewiecki, Marek, Wychowanie w dobie ponowoczesności, Kielce: Jedność 2002.

Fortuna Katarzyna, Jarzombek, Katharina. 20 Jahre Polnisches Institut Düsseldorf, Düsseldorf 2013.

Giddens, Anthony. Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001.

Halbwachs, Maurice. Społeczne ramy pamięci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1969.

Hall, Edward. Poza kulturą. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001.

Huntington, Samuel, P. Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego. Warszawa: Muza, 1997.

Kaufmann, Jean-Claude. Ego. Socjologia jednostki, Warszawa: Oficyna Naukowa, 2004.

Kijonka, Justyna. “Migracje z Górnego Śląska do Republiki Federalnej Niemiec w latach 1970–1989, czyli między ojczyzną prywatną a ideologiczną”. Górnośląskie Studia Socjologiczne. Seria Nowa, t. 4, 2013.

Kijonka, Justyna. Tożsamość współczesnych Górnoślązaków. Studium socjologiczne. Katowice: Thesaurus Silesiae–Skarb Śląski, 2016.

Kozielecki, Józef. Psychologiczna teoria samowiedzy. Warszawa: PWN, 1981.

Senft, Stanisław. Trzcielińska-Polus, Aleksandra. “Kwestie tożsamości narodowej i regionalnej na Śląsku Opolskim po II wojnie światowej”. Śląsk Opolski 1 (2004).

Kwiatkowska Henryka. Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005.

Lamping, Dieter. Über Grenzen: eine literarische Topographie, Göttingen: Verlag Vandenhoeck & Ruprecht, 2011.

Lis, Michał. Mniejszość niemiecka na Śląsku Opolskim 1989–2014. Z bagażem przeszłości w realiach współczesności. Opole: Wydawnictwo Instytut Śląski, 2015.

Łukasiewicz, Roland. “Relacje intergrupowe „starej” i najnowszej emigracji polskiej w Niemczech. Komunikat z Badań”. In: Polacy w Niemczech: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość. ed. Z.T. Klimaszewski. Białystok: Agencja Wydawnicza EkoPress, 2013.

Mariański, Janusz. Sekularyzacja i desekularyzacja w nowoczesnym świecie. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2006.

Marody, Mirosława. Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna. Warszawa: Scholar, 2015.

Melosik, Zbyszko. Szkudlarek Tomasz. Kultura, tożsamość i edukacja – migotanie znaczeń. Kraków: Impuls, 1998.

Michalczyk, Andrzej. “Społeczeństwo niemieckie wobec Polski i Polaków w ostatnich 20 latach”. In: Colloquium Opole 2011. Od wojny o granice do dobrego sąsiedztwa. eds. M. Choroś, M. Eiden, B. Linek, M. Lis. Opole: Wydawnictwo Instytut Śląski, 2012.

Nalaskowski, Aleksander. Pedagogika dyskretna. Kraków: Impuls, 2016.

Nowosielski, Michał. “Polacy w Niemczech. Stan i perspektywy badań”. Przegląd Zachodni, nr 3, 2012.

Nycz, Edward. “Współczesne autoidentyfikacje mieszkańców pogranicza etniczno-kulturowego”, In: Wielokulturowość – między edukacją regionalną i edukacją międzykulturową. Dylematy i konteksty tożsamościowe. eds. K. Kossak-Główczewski, A. Kożyczkowa. Kraków: Impuls, 2015.

Osses Dietmar, D. Von Ruhrpolen zu Kosmopolen. Einwanderer aus Polen im Ruhrgebiet. In: Nach Westen. Zuwanderung aus Osteuropa ins Ruhrgebiet. eds. D. Osses, I. Grabowsky, Essen: Verlag Klartext, 2012.

Peters-Schildgen, Susanne. “Von Ost nach West: Migration ins Ruhrgebiet. Geschichte und Fohrschungslage“. In: Polen-Ruhr. Zuwanderung zwischen 1871 und heute. eds. D. Kift, D. Osses, Essen: LWL Industriemuseum, 2007.

Popieliński, Paweł. “Problematyka narodowościowa w spisach powszechnych ludności z 2002 i 2012 roku w kontekście mniejszości niemieckiej w Polsce”. Rocznik Polsko-Niemiecki. 21 (2013).

Russell, Bernard. Szkice niepopularne. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza, 1997.

Seeman Melvin. “Alienation studies”. Annual Review of Sociology, 23 (1975).

Seidel, Hans-Christoph. “Polnische Zwangsarbeiter im Ruhrbergbau von 1940 bis 1945”. in: Schimanski, Kurorra und andere. Polnische Einwanderer im Ruhrgebiet zwischen der Reichsgründung und dem Zweitem Weltkrieg. eds. D. Dahlmann, A.S. Kotowski, Z. Karpus, Essen: Verlag Klartext, 2005.

Stefanski, Valentina-Maria. Zum Prozess der Emanzipation und Integration von Außenseitern: Polnische Arbeitsemigranten in Ruhrgebiet. Dortmund: Forschungsstelle Ostmitteleuropa and der Universität Dortmund, 1984.

Stefanski, Valentina-Maria. Zwangsarbeit in Leverkusen. Osnabrück: Verlag Fibre, 2000. Szramek, Emil. “Śląsk jako problem socjologiczny”. Roczniki Towarzystwa Przyjaciół Nauk na Śląsku 4 (1934).

Śledzianowski, Jan. Dehumanizacja człowieka i humanizacja zwierząt. Kielce: Jedność, 2014.

Tocqueville de, Alexis, O demokracji w Ameryce. Warszawa: Fundacja Aletheia, 2005. Toffler, Alvin. Trzecia fala. Warszawa: PIW, 1986.

Trzcielińska-Polus, Aleksandra, “Polacy w Niemczech – zróżnicowanie i struktura”. in: Polacy i Niemcy. Płaszczyzny i drogi normalizacji. Bilans pierwszego pięciolecia, eds. M. Lis, A. Trzcielińska-Polus. Opole: Wydawnictwo Instytut Śląski, 1997.

Żakowska, Magdalena. „Russlandeutsche“ i „Polendeutsche“. Zaprogramowanie kulturowe niemieckich „późnych przesiedleńców” z Rosji i z Polski. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2019-02-06

Jak cytować

1.
NYCZ, Edward. Polish Emigrants in Düsseldorf. The Migrants’ heritage of Identity and Entry into German Society. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 6 luty 2019, T. 35, nr 1, s. 71–94. [udostępniono 23.3.2023]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2018.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 35 Nr 1 (2018): New Trends in Multicultural and Regional Education in Poland

Dział

ARTYKUŁY

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 182
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

tożsamość, emigracja, asymilacja, pogranicze, Polska–Niemcy, Düsseldor
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa