http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Politics of Memory and the State of Education Before and After Poland Regains Independence Using the Example of the City of Białystok – Contexts of Regional Education
  • Strona domowa
  • /
  • Politics of Memory and the State of Education Before and After Poland Regains Independence Using the Example of the City of Białystok – Contexts of Regional Education
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 35 Nr 1 (2018): New Trends in Multicultural and Regional Education in Poland /
  4. ARTYKUŁY

Politics of Memory and the State of Education Before and After Poland Regains Independence Using the Example of the City of Białystok – Contexts of Regional Education

Autor

  • Joanna Sacharczuk University of Białystok http://orcid.org/0000-0001-6031-1167
  • Alina Szwarc University of Białystok http://orcid.org/0000-0002-3075-5872

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2018.003

Słowa kluczowe

pamięć społeczna, pamięć historyczna, polityka pamięci, historia szkolnictwa w Białymstoku, region, edukacja regionalna

Abstrakt

 Polityka pamięci a sytuacja szkolnictwa przed i po odzyskaniu przez Polskę niepodległości na przykładzie miasta Białystok – konteksty edukacji regionalnej

W tekście podejmujemy próbę pokazania sposobów używania przez dominującą władzę polityki pamięci w działaniach edukacyjnych w celu podporządkowania sobie członków podległych grup. Jest to temat ważny w kontekście obchodzonej w tym roku setnej rocznicy odzyskania niepodległości przez państwo polskie. Na przykładzie Białegostoku poruszamy zagadnienie polityki oświatowej zaborców wobec Polaków oraz państwa polskiego wobec mniejszości w okresie międzywojennym.

Bibliografia

Dobroński, Adam Czesław. Białystok – historia miasta. Białystok: Zarząd Miasta Białegostoku, 2001.

Dobroński, Adam Czesław. “Białystok w latach 1796–1864”. In: Historia Białegostoku, ed. Adam Czesław Dobroński, 215–280. Białystok: Fundacja Sąsiedzi, 2012.

Dziedzictwo kulturowe w regionie. Założenia programowe. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej, 1995. Fiedorowicz, Tomasz, Kietliński Marek, Maciejczuk Jarosław. Białostockie ulice i ich patroni. Białystok: Prymat, 2012.

Goławski, Michał. Szkolnictwo powszechne w Białymstoku. Białystok: Miejska Rada Szkolna, 1934.

Lechowski, Andrzej. “Białystok w latach 1864–1936”. In: Historia Białegostoku, ed. Adam Czesław Dobroński. 281–401. Białystok: Fundacja Sąsiedzi, 2012.

Majorek, Czesław. “Historyczne źródła teorii wychowania obywatelsko-państwowego w Polsce doby międzywojennej”. In: Edukacja historyczna i obywatelska w Polsce odrodzonej 1918–1939. ed. Jerzy Maternicki. 15–19. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyczny Studiów Nauk Politycznych, 1987.

Mościcki, Henryk. Białystok. Zarys historyczny. Białystok: Wydawnictwo Magistratu Miejskiego, 1933.

Nikitorowicz, Jerzy. Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009.

Nikitorowicz, Jerzy. Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2017.

Petrykowski, Piotr. Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2003.

Pierwszy Powszechny Spis Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 września 1921r. Mieszkania, ludność, stosunki zawodowe. Województwo białostockie. Warszawa: GUS, 1927.

Sadowski, Andrzej. Białystok. Kapitał społeczny mieszkańców miasta. Białystok: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku, 2006.

Szablicka-Żak, Jolanta. Szkolnictwo i oświata w pracach Sejmu Ustawodawczego II Rzeczypospolitej, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe, 1997.

Szacka, Barbara. “Przeszłość jako wymiar czasu”. In: Wobec przeszłości, pamięć przeszłości jako element kultury współczesnej. ed. Andrzej Szpociński. 97–110. Warszawa: Instytut im. Adama Mickiewicza, 2005.

Szpociński, Andrzej, Kwiatkowski Piotr Tadeusz. Przeszłość jako przedmiot przekazu. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, 2006.

Szwarc, Alina. „Edukacja międzykulturowa w pozalekcyjnych formach kształcenia – komunikat z badań”. Pogranicze. Studia społeczne. XVII (2011): 188–199.

Szwarc, Alina. “Intercultural education in urban and rural secondary schools”. In: The city: a learning experience. ed. Kamila Kamińska, Alicja. Szerląg. 168–186. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2011.

Szwarc, Alina. “Rola i miejsce treści kulturowych w procesie kształcenia na przykładzie podlaskich gimnazjów”. Ars inter Culturas 3 (2014): 171–178.

Wróblewska, Urszula. “Polityka oświatowa państwa polskiego wobec mniejszości narodowych, grup etnicznych i wyznaniowych zamieszkujących Kresy Wschodnie w II RP”. Nauka 2 (2011): 109–124.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2019-02-05

Jak cytować

1.
SACHARCZUK, Joanna & SZWARC, Alina. Politics of Memory and the State of Education Before and After Poland Regains Independence Using the Example of the City of Białystok – Contexts of Regional Education. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 5 luty 2019, T. 35, nr 1, s. 35–53. [udostępniono 24.3.2023]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2018.003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 35 Nr 1 (2018): New Trends in Multicultural and Regional Education in Poland

Dział

ARTYKUŁY

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 180
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

pamięć społeczna, pamięć historyczna, polityka pamięci, historia szkolnictwa w Białymstoku, region, edukacja regionalna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa