http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Dialog wewnętrzny u Platona i Augustyna jako metoda pedagogii
  • Strona domowa
  • /
  • Dialog wewnętrzny u Platona i Augustyna jako metoda pedagogii
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 34 (2017) /
  4. ARTYKUŁY

Dialog wewnętrzny u Platona i Augustyna jako metoda pedagogii

Autor

  • Sławomir Chrost Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach http://orcid.org/0000-0001-6787-5379

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2017.021

Słowa kluczowe

dialog, metoda pedagogiczna

Abstrakt

Dialog to wypowiedź wielopodmiotowa, rozmowa dwóch lub większej liczby osób. Wiele dzieł Platona i Augustyna zostało napisanych w formie dialogu. Niniejszy artykuł jest próbą znalezienia odpowiedzi na pytanie: w jakim celu i w jaki sposób Platon i Augustyn stosowali dialog w działalności pedagogicznej? Autor, w kontekście dialogu stosowanego przez Platona i Augustyna, dokonuje rozróżnienia na dialog wewnętrzny (rozmowę) z samym sobą, z kimś innym, z Bogiem. Aby osiągnąć zamierzony cel, autor przedstawia najpierw sylwetki Platona i Augustyna jako pedagogów oraz ich epistemologię (teorię reminiscensji i iluminizmu), aby ostatecznie dać przykłady dialogu zastosowanego przez starożytnych autorów.

Bibliografia

Augustyn. „O nauczycielu”. W: Dialogi filozoficzne, t. III, tłum. Józef Modrzejewski, 18-70. Warszawa: PAX 1953.

Augustyn. Wyznania, tłum. Zygmunt Kubiak. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1987.

Gilson, Etienne. Wprowadzenie do nauki Świętego Augustyna, tł. Zygmunt Jakimiak. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1953.

Hummel, Charles. „Platon (428-348 p.n.e.)”. Kwartalnik Pedagogiczny 3-4 (1997): 145-162.

Kukuła, Elżbieta. „Arete okresu klasycznego”. Kwartalnik Pedagogiczny 3-4 (2002): 23-48.

Możdżeń, Stefan. „Ojcowie i pisarze Kościoła – poglądy pedagogiczne”. W: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, tom IV, red. Tadeusz Pilch, 93-97. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2005.

Platon. „Obrona Sokratesa”. W: Tekst opracowany na podstawie: Plato, Dzieła Platona, przekł. F. Kozłowski (Warszawa: druk. S. Orgelbranda, 1845). http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/obrona-sokratesa dostęp 20.07.2017

Sajdak, Anna. „Metoda nauczania”. W: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. III, red. Tadeusz Pilch, 180-186. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2004.

Sinica, Marian. „Metoda heurystyczna nauczania”. W: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. III, red. Tadeusz Pilch, 167-170. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2004).

Szulakiewicz, Marek. „Kategoria dialogu w refleksji filozoficznej”. Paedagogia Christiana 1/25 (2010): 33-53.

Tatarkiewicz, Władysław. Historia Filozofii, t. I. Warszawa: PWN, 1983.

Urmański, Franciszek. „Koncepcja prawdy we wczesnych pismach filozoficznych Św. Augustyna z Hippony”. Bielańskie Studia teologiczne 2 (2016): 150-160.

Waga, Leszek, „Obecność teoretycznych i metateoretycznych założeń współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej w "De catechizandis rudibus" św. Augustyna”, Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego 1 (36) (2016): 227 – 249.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2017-03-05

Jak cytować

1.
CHROST, Sławomir. Dialog wewnętrzny u Platona i Augustyna jako metoda pedagogii. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 5 marzec 2017, T. 34, s. 177–201. [udostępniono 22.3.2023]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2017.021.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 34 (2017)

Dział

ARTYKUŁY

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 458
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

dialog, metoda pedagogiczna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa