Dialog wewnętrzny u Platona i Augustyna jako metoda pedagogii
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2017.021Słowa kluczowe
dialog, metoda pedagogicznaAbstrakt
Dialog to wypowiedź wielopodmiotowa, rozmowa dwóch lub większej liczby osób. Wiele dzieł Platona i Augustyna zostało napisanych w formie dialogu. Niniejszy artykuł jest próbą znalezienia odpowiedzi na pytanie: w jakim celu i w jaki sposób Platon i Augustyn stosowali dialog w działalności pedagogicznej? Autor, w kontekście dialogu stosowanego przez Platona i Augustyna, dokonuje rozróżnienia na dialog wewnętrzny (rozmowę) z samym sobą, z kimś innym, z Bogiem. Aby osiągnąć zamierzony cel, autor przedstawia najpierw sylwetki Platona i Augustyna jako pedagogów oraz ich epistemologię (teorię reminiscensji i iluminizmu), aby ostatecznie dać przykłady dialogu zastosowanego przez starożytnych autorów.
Bibliografia
Augustyn. „O nauczycielu”. W: Dialogi filozoficzne, t. III, tłum. Józef Modrzejewski, 18-70. Warszawa: PAX 1953.
Augustyn. Wyznania, tłum. Zygmunt Kubiak. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1987.
Gilson, Etienne. Wprowadzenie do nauki Świętego Augustyna, tł. Zygmunt Jakimiak. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1953.
Hummel, Charles. „Platon (428-348 p.n.e.)”. Kwartalnik Pedagogiczny 3-4 (1997): 145-162.
Kukuła, Elżbieta. „Arete okresu klasycznego”. Kwartalnik Pedagogiczny 3-4 (2002): 23-48.
Możdżeń, Stefan. „Ojcowie i pisarze Kościoła – poglądy pedagogiczne”. W: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, tom IV, red. Tadeusz Pilch, 93-97. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2005.
Platon. „Obrona Sokratesa”. W: Tekst opracowany na podstawie: Plato, Dzieła Platona, przekł. F. Kozłowski (Warszawa: druk. S. Orgelbranda, 1845). http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/obrona-sokratesa dostęp 20.07.2017
Sajdak, Anna. „Metoda nauczania”. W: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. III, red. Tadeusz Pilch, 180-186. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2004.
Sinica, Marian. „Metoda heurystyczna nauczania”. W: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. III, red. Tadeusz Pilch, 167-170. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2004).
Szulakiewicz, Marek. „Kategoria dialogu w refleksji filozoficznej”. Paedagogia Christiana 1/25 (2010): 33-53.
Tatarkiewicz, Władysław. Historia Filozofii, t. I. Warszawa: PWN, 1983.
Urmański, Franciszek. „Koncepcja prawdy we wczesnych pismach filozoficznych Św. Augustyna z Hippony”. Bielańskie Studia teologiczne 2 (2016): 150-160.
Waga, Leszek, „Obecność teoretycznych i metateoretycznych założeń współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej w "De catechizandis rudibus" św. Augustyna”, Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego 1 (36) (2016): 227 – 249.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1062
Liczba cytowań: 0