http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Internal dialogue in Plato and Augustine as a method of pedagogy
  • Home
  • /
  • Internal dialogue in Plato and Augustine as a method of pedagogy
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 34 (2017) /
  4. ARTICLES

Internal dialogue in Plato and Augustine as a method of pedagogy

Authors

  • Sławomir Chrost Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach http://orcid.org/0000-0001-6787-5379

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2017.021

Keywords

dialogue, pedagogy method

Abstract

Dialogue is a multi-discourse, a conversation of two or more people. Plato and Augustine’s many works were written in the form of a dialogue. This article is an attempt to answer the questions: why and how did Plato and Augustine use dialogue in pedagogical activity? The author, in the context of the dialogue used by Plato and Augustine, makes a distinction between inner dialogue (conversation) with himself, with the other, with God. In order to achieve the goal, the author first presents Plato and Augustine‘s figures as educators and their epistemology (the theory of reminiscence and illumination), to ultimately give examples of dialogue used by ancient authors.

References

Augustyn. „O nauczycielu”. W: Dialogi filozoficzne, t. III, tłum. Józef Modrzejewski, 18-70. Warszawa: PAX 1953.

Augustyn. Wyznania, tłum. Zygmunt Kubiak. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1987.

Gilson, Etienne. Wprowadzenie do nauki Świętego Augustyna, tł. Zygmunt Jakimiak. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1953.

Hummel, Charles. „Platon (428-348 p.n.e.)”. Kwartalnik Pedagogiczny 3-4 (1997): 145-162.

Kukuła, Elżbieta. „Arete okresu klasycznego”. Kwartalnik Pedagogiczny 3-4 (2002): 23-48.

Możdżeń, Stefan. „Ojcowie i pisarze Kościoła – poglądy pedagogiczne”. W: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, tom IV, red. Tadeusz Pilch, 93-97. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2005.

Platon. „Obrona Sokratesa”. W: Tekst opracowany na podstawie: Plato, Dzieła Platona, przekł. F. Kozłowski (Warszawa: druk. S. Orgelbranda, 1845). http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/obrona-sokratesa dostęp 20.07.2017

Sajdak, Anna. „Metoda nauczania”. W: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. III, red. Tadeusz Pilch, 180-186. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2004.

Sinica, Marian. „Metoda heurystyczna nauczania”. W: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. III, red. Tadeusz Pilch, 167-170. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2004).

Szulakiewicz, Marek. „Kategoria dialogu w refleksji filozoficznej”. Paedagogia Christiana 1/25 (2010): 33-53.

Tatarkiewicz, Władysław. Historia Filozofii, t. I. Warszawa: PWN, 1983.

Urmański, Franciszek. „Koncepcja prawdy we wczesnych pismach filozoficznych Św. Augustyna z Hippony”. Bielańskie Studia teologiczne 2 (2016): 150-160.

Waga, Leszek, „Obecność teoretycznych i metateoretycznych założeń współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej w "De catechizandis rudibus" św. Augustyna”, Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego 1 (36) (2016): 227 – 249.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2017-03-05

How to Cite

1.
CHROST, Sławomir. Internal dialogue in Plato and Augustine as a method of pedagogy. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika. Online. 5 March 2017. Vol. 34, pp. 177-201. [Accessed 8 July 2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2017.021.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 34 (2017)

Section

ARTICLES

Stats

Number of views and downloads: 1294
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

dialogue, pedagogy method
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop