Re-konstrukcja dialogu pokoleń w rzeczywistości kultury prefiguratywnej
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2017.015Słowa kluczowe
kluczowe, kultura prefiguratywna, dialog pokoleń, dzieci, mediaAbstrakt
Pokolenie dziadków zwykle stanowiło źródło wartości i wzorów kulturowych, byli oni przewodnikami po świecie dla swoich wnuków, pośrednikami między przeszłości, a czasami obecnymi. W nowoczesnym społeczeństwie dzieci zaczęły żyć własnym życiem, źródłem wzorów stały się przede wszystkim media, a nieumiejętność poruszania się starszych ludzi w tym obszarze zablokowała możliwość przekazywania doświadczenia i mądrości poprzednich pokoleń. Jednak kultura prefiguratywna niesie ze sobą w tym zakresie pewne szanse – to dzieci stają się nauczycielami i przewodnikami starszych ludzi po świecie mediów i nowoczesnych technologii, a nawiązywany przez nich często za pomocą tych technologii kontakt umożliwia – dzięki właśnie nowym umiejętnościom starszego pokolenia – przywrócenie im naturalnej roli przekazicieli tradycyjnych wartości i wzorców, szanujących jednak specyfikę funkcjonowania dzieci w medialnej rzeczywistości.
Bibliografia
Appelt, Katarzyna. Brzezińska Anna. „Dziadkowie dobrzy na wszystko”. Charaktery 1 (2006): https://charaktery.eu/artykul/1195
Appelt, Katarzyna. „Współcześni dziadkowie i ich znaczenie dla rozwoju wnuków”. W: Szanse rozwoju w okresie późnej dorosłości. Red. Anna Brzezińska; Kinga Ober-Łopatka; Roman Stec; Katarzyna Ziółkowska, 79-95. Poznań: Wyd. Fundacji Humaniora, 2007.
Bee, Helen. Psychologia rozwoju człowieka. Tłum. Aleksander Wojciechowski, Joanna Gilewicz, Poznań: Wyd. Zysk i S-ka, 2009.
Botkin, James. Elmandjra, Mahdi. Malitza, Mircea. Uczyć się – bez granic. Jak zewrzeć „lukę ludzką”? Tłum. Mirosław Kukliński. Warszawa: PWN, 1982.
Brzezińska, Anna. „Niezbędność dziadków”. „Charaktery” 5 (52) (2001): https://charaktery.eu/artykul/71
Erikson, Erik. Dopełniony cykl życia. Tłum. Aleksander Gomola. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 2002.
Karmolińska-Jagodzik, Ewa. „Komunikacja międzypokoleniowa – rozważania wokół różnic kulturowych”. Studia Edukacyjne 21 (2012): 191-210.
Kwiek, Jadwiga. „Faktyczne i wyimaginowane zagrożenia wynikające ze stosowania mediów”. W: Media a edukacja. Red. Wacław Strykowski, 91-95. Poznań: Wyd. eMPi2, 1997.
Lewek, Antoni. Podstawy edukacji medialnej i dziennikarskiej, Warszawa: Wyd. UKSW, 2003.
Mead, Margaret. Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Tłum. Jacek Hołówka. Warszawa: PWN, 2000.
Morbitzer, Janusz. „Rozważania o nietechnologicznych celach technologii informacyjnej”. W: Komputer w edukacji. Red. Janusz Morbitzer. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2008.
Olędzki, Jerzy. Komunikowanie w świecie. Narzędzia, teorie, unormowania. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA, 1998.
Przecławska, Anna. „Sytuacja kulturalna współczesnego dziecka polskiego”. Problemy opiekuńczo-wychowawcze 1 (2001): 3-9.
Reeves, Byron. Nass, Clifford. Media i ludzie. Tłum. Hanna Szczerkowska. Warszawa: PIW, 2000.
Siemieniecki, Bronisław. Manipulacja – Media – Edukacja. Toruń: Wyd. Adam Marszałek, 2006.
Szkudlarek, Tomasz. Śliwerski, Bogusław. Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 1992.
Szlendak, Tomasz. Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: PWN, 2011.
Sztompka, Piotr. Socjologia zmian społecznych. Kraków: Wyd. Znak, 2005.
Śledzianowski, Jan. „Dziadkowie z pomocą wnukom”. W: Człowiek w obliczu trudnej sytuacji życiowej. Red. Barbara Kałdon; Irena Kurlak, 173-196. Sandomierz – Warszawa: Wyd. Diecezjalne, 2011.
Zych, Adam. Przekraczając smugę cienia. Szkice z gerontologii i tanatologii. Katowice: Wyd. Śląsk, 2009.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1131
Liczba cytowań: 0