http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Re-konstrukcja dialogu pokoleń w rzeczywistości kultury prefiguratywnej
  • Strona domowa
  • /
  • Re-konstrukcja dialogu pokoleń w rzeczywistości kultury prefiguratywnej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 34 (2017) /
  4. ARTYKUŁY

Re-konstrukcja dialogu pokoleń w rzeczywistości kultury prefiguratywnej

Autor

  • Lidia Marszałek Pedagogium WSNS w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2017.015

Słowa kluczowe

kluczowe, kultura prefiguratywna, dialog pokoleń, dzieci, media

Abstrakt

Pokolenie dziadków zwykle stanowiło źródło wartości i wzorów kulturowych, byli oni przewodnikami po świecie dla swoich wnuków, pośrednikami między przeszłości, a czasami obecnymi. W nowoczesnym społeczeństwie dzieci zaczęły żyć własnym życiem, źródłem wzorów stały się przede wszystkim media, a nieumiejętność poruszania się starszych ludzi w tym obszarze zablokowała możliwość przekazywania doświadczenia i mądrości poprzednich pokoleń. Jednak kultura prefiguratywna niesie ze sobą w tym zakresie pewne szanse – to dzieci stają się nauczycielami i przewodnikami starszych ludzi po świecie mediów i nowoczesnych technologii, a nawiązywany przez nich często za pomocą tych technologii kontakt umożliwia – dzięki właśnie nowym umiejętnościom starszego pokolenia – przywrócenie im naturalnej roli przekazicieli tradycyjnych wartości i wzorców, szanujących jednak specyfikę funkcjonowania dzieci w medialnej rzeczywistości.

Bibliografia

Appelt, Katarzyna. Brzezińska Anna. „Dziadkowie dobrzy na wszystko”. Charaktery 1 (2006): https://charaktery.eu/artykul/1195

Appelt, Katarzyna. „Współcześni dziadkowie i ich znaczenie dla rozwoju wnuków”. W: Szanse rozwoju w okresie późnej dorosłości. Red. Anna Brzezińska; Kinga Ober-Łopatka; Roman Stec; Katarzyna Ziółkowska, 79-95. Poznań: Wyd. Fundacji Humaniora, 2007.

Bee, Helen. Psychologia rozwoju człowieka. Tłum. Aleksander Wojciechowski, Joanna Gilewicz, Poznań: Wyd. Zysk i S-ka, 2009.

Botkin, James. Elmandjra, Mahdi. Malitza, Mircea. Uczyć się – bez granic. Jak zewrzeć „lukę ludzką”? Tłum. Mirosław Kukliński. Warszawa: PWN, 1982.

Brzezińska, Anna. „Niezbędność dziadków”. „Charaktery” 5 (52) (2001): https://charaktery.eu/artykul/71

Erikson, Erik. Dopełniony cykl życia. Tłum. Aleksander Gomola. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 2002.

Karmolińska-Jagodzik, Ewa. „Komunikacja międzypokoleniowa – rozważania wokół różnic kulturowych”. Studia Edukacyjne 21 (2012): 191-210.

Kwiek, Jadwiga. „Faktyczne i wyimaginowane zagrożenia wynikające ze stosowania mediów”. W: Media a edukacja. Red. Wacław Strykowski, 91-95. Poznań: Wyd. eMPi2, 1997.

Lewek, Antoni. Podstawy edukacji medialnej i dziennikarskiej, Warszawa: Wyd. UKSW, 2003.

Mead, Margaret. Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Tłum. Jacek Hołówka. Warszawa: PWN, 2000.

Morbitzer, Janusz. „Rozważania o nietechnologicznych celach technologii informacyjnej”. W: Komputer w edukacji. Red. Janusz Morbitzer. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2008.

Olędzki, Jerzy. Komunikowanie w świecie. Narzędzia, teorie, unormowania. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA, 1998.

Przecławska, Anna. „Sytuacja kulturalna współczesnego dziecka polskiego”. Problemy opiekuńczo-wychowawcze 1 (2001): 3-9.

Reeves, Byron. Nass, Clifford. Media i ludzie. Tłum. Hanna Szczerkowska. Warszawa: PIW, 2000.

Siemieniecki, Bronisław. Manipulacja – Media – Edukacja. Toruń: Wyd. Adam Marszałek, 2006.

Szkudlarek, Tomasz. Śliwerski, Bogusław. Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 1992.

Szlendak, Tomasz. Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: PWN, 2011.

Sztompka, Piotr. Socjologia zmian społecznych. Kraków: Wyd. Znak, 2005.

Śledzianowski, Jan. „Dziadkowie z pomocą wnukom”. W: Człowiek w obliczu trudnej sytuacji życiowej. Red. Barbara Kałdon; Irena Kurlak, 173-196. Sandomierz – Warszawa: Wyd. Diecezjalne, 2011.

Zych, Adam. Przekraczając smugę cienia. Szkice z gerontologii i tanatologii. Katowice: Wyd. Śląsk, 2009.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-03-05

Jak cytować

1.
MARSZAŁEK, Lidia. Re-konstrukcja dialogu pokoleń w rzeczywistości kultury prefiguratywnej. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 5 marzec 2018, T. 34, s. 73–88. [udostępniono 27.3.2023]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2017.015.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 34 (2017)

Dział

ARTYKUŁY

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1131
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

kluczowe, kultura prefiguratywna, dialog pokoleń, dzieci, media
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa