Nauczyciel-wychowawca w instytucjach salezjańskich O projekcie badań pedeutologicznych
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2017.006Słowa kluczowe
nauczyciel, szkoła salezjańska, wychowanie katolickie, pedeutologia, historia wychowaniaAbstrakt
Artykuł „Nauczyciel – wychowawca w instytucjach salezjańskich. O projekcie badań pedeutologicznych” zwraca uwagę na stan badań, kierunki poszukiwań i projekty badawcze w szkolnictwie salezjańskim. Podejmuje się w nim probę zaprezentowania osoby nauczyciela w instytucjach salezjańskich, przedstawiając refleksję w oparciu o literaturę przedmiotu, podstawy źrodłowe oraz wskazanie na ewolucję zadań nauczyciela we wspołczesnej szkole. Należy podkreślić, iż stan badań pedeutologicznych w instytucjach salezjańskich nie przedstawia się zadowalająco. Zauważa się jednak, iż ostatnie dwudziestolecie wskazuje na zainteresowanie się pracą nauczyciela i ewolucję, jaką doświadczyły szkoły salezjańskie, np. w pierwszych szkołach nauczycielami byli salezjanie księża i tzw. koadiutorzy, dziś natomiast jest ponad 98% nauczycieli świeckich. Spełniają oni ważną rolę w środowisku lokalnym, wpływając na dzieci i młodzież za pomocą metody wychowawczej zwaną systemem prewencyjnym harmonizującym rozum, religię oraz dobroć wychowawczą w procesie edukacyjnym. Przedstawione myśli są zachętą do pogłębiania badań pedeutologicznych, ktore należałoby kontynuować ze względu na coraz większe zainteresowanie szkolnictwem salezjańskim w Polsce.
Bibliografia
Prof. nadzw. dr Mirosław Stanisław Wierzbicki SDB
Università Pontificia Salesiana
Piazza dell'Ateneo Salesiano, 1
– Roma
e-mail: WIERZBICKI@unisal.it
________________________________________
Nauczyciel – wychowawca w instytucjach salezjańskich.
O projekcie badań pedeutologicznych
Bibliografia
-lat działalności Salezjanów w Polsce. Księga pamiątkowa, red. Remigiusz Popowski, Stanisław Wilk, Marian Lewko. Łódź-Kraków, 1974.
Animator grupy młodzieżowej, red. Pleń Edward, Zbigniew Malinowski, Tadeusz, Zbigniew Dziubinski . Wróblewski. Warszawa: Wydawnictwo Salezjanskie. 1994.
Ankowska Małgorzata, „Błogosławiony salezjanin ksiądz Józef Kowalski – męczennik Oświęcimia”. Rodzina Salezjańska. Biuletyn Inspektorii św. Wojciecha (2006): 13-14.
Archiwium Publicznego Technikum Towarzystwa Salezjańskiego w Oświęcimiu (APTTSOś). Statut Salezjańskiego Publicznego Technikum Towarzystwa Salezjańskiego w Oświęcimiu, Rodz. VII Nauczyciele i pracownicy szkoły, § 32.
Archiwum Gimnazjum Towarzystwa Salezjańskiego Torun. Protokół z działalności dydaktyczno-wychowawczej wicedyrektora ds. wychowawczych ks. mgr lic. Mirosława Wierzbickiego w Gimnazjum Towarzystwa Salezjańskiego w Toruniu w I semestrze roku szkolnego 2007/8: 2-3.
Archiwum Gimnazjum Towarzystwa Salezjańskiego w Toruniu (ArGTST), Statut Gimnazjum Towarzystwa Salezjańskiego w Toruniu, Organa szkoły § 11, ust. 3 i 4.
Archiwum Inspektorii Towarzystwa Salezjanskiego Piła, Kalendarz działalności Biura ds. Szkół i Ośrodków wychowawczych w Pile na rok 2008/2009.
Archiwum Inspektorii Towarzystwa Salezjanskiego Piła, Marek T. Chmielewski, Wychowawca w stylu salezjańskim, referat podczas Salezjańskiego Sympozjum pt. Współczesny wychowawca, Piła 11.12.2004.
Archiwum Inspektorii Towarzystwa Salezjańskiego w Pile (ArITSP), Karta Tożsamości Szkoły Salezjańskiej.
Ballesio Giuseppe, Vita intima di D. Giovanni Bosco nel suo primo Oratorio di Torino. Torino, 1888.
Bartolomè Juan José, “Il progetto di Dio. Sogno di un Bambino”. W: Parola di Dio e Spirito Salesiano, red. Juan. José Bartolomè, Fausto Perrenchio: 61-68. Leumann (Torino): Elledici, 1996.
Bissoli Cesare. Jan Paweł II o systemie wychowawczym księdza Bosko. Warszawa: Wydawnictwo Salezjanskie 2001.
Bosco Giovanni, Il sistema preventivo nell’educazione della gioventù. Leumann (TO): Elledici, 1998.
Bosco Giovanni, Memorie dell’oratorio di s. Francesco di Sales dal 1815 al 1855. Introduzione, note e testo critico a cura di Antonio da Silva Ferreira. Roma: LAS, 1991.
Bosco Giovanni. Il sistema preventivo nella educazione della gioventù. Leumann (Torino): Elledici, 1998.
Bosco Giovanni. Scritti pedagogici e spirituali. red. Jesus Borrego, Pietro Braido, Antonio, da Silva Ferreira, Francesco Motto, J.M. Prellezo. Roma: LAS, 1987.
Bosco Giovanni. Una vita per i giovani, red. Biaggio Amata. Leumann (Torino): Elledici 1988.
Braido Pietro. “Buon cristiano e onesto cittadino. Una formula dell’„umanesimo educativo di don Bosco”, Ricerche Storiche Salesiane 13 (1994): 7-75.
Braido Pietro. Il progetto operativo di don Bosco e l’utopia della società cristiana. Roma: LAS, 1982.
Braido Pietro. L’esperienza pedagogica di don Bosco nel suo divenire. W: Don Bosco e la sua esperienza pedagogica: eredità, contesti, sviluppi, risonanze. Atti del 5° Seminario di Orientamenti Pedagogici, Venezia-Cini, 3-5 ottobre 1988: 32-40. red. Carlo Nanni. Roma: LAS, 1989.
Braido Pietro. Prevenire non reprimere. Il sistema educativo di don Bosco. Roma: LAS, 1999.
Centro Salesiano Pastorale Giovanile, AA.VV. Scommettiamo nell’educazione. Sistema educativo di don Bosco e situazione giovanile attuale. Leumann (Torino): Elledici, 1988.
Cian Luciano. Il sistema preventivo di Don Bosco e i lineamenti caratteristici del suo stile. Torino: SEI, 1978.
Colli Carlo. Pedagogia spirituale di don Bosco e spirito salesiano. Roma: LAS, 1982.
Costamagna Giacomo. Scritti di vita e spiritualità salesiana. Oprac. E. Valentini. Roma: LAS, 1979.
Daj mi dusze, resztę zabierz. Salezjanie w Rumi 1937-1997, red. Janusz Zdolski. Rumia: Parafia Najświętszej Maryi Panny Wspomożenia Wiernych w Rumi, 1997.
De Pieri Severino. Orientamento educativo e accompagnamento vocazionale. Torino: Elledici, 2000.
Dicastero per la Pastorale Giovanile Salesiana. La Pastorale Giovanile Salesiana. Quadro di riferimento. Roma: Editrice S.D.B., 2014.
Don Bosco educatore. Scritti e testimonianze, red. Pietro Braido: Roma: LAS, 1992.
Don Bosco nella chiesa a servizio dell’umanità. Studi e testimonianze. red. Pietro Braido, Roma: LAS, 1987.
Don Bosco. Attualità di un magistero pedagogico, red. Roberto Giannatelli. Roma: LAS, 1988.
Dykasterium Salezjańskiego Duszpasterstwa Młodzieżowego. Salezjańskie duszpasterstwo młodzieżowe. Podstawowe punkty odniesienia. red. Dariusz Bartocha. Kraków: Salezjańskie Centrum Wychowania i Duszpasterstwa Młodzieży, 1999.
Dyrektorium Inspektorii św. Wojciecha Ląd-Piła: Typo-Offset Piła, 1998.
Dziennik Ustaw nr 95, Ustawa z dnia 7 września 1991 r. O systemie oświaty.
Fontana Umberto. Relacja sekretem wszelkiego wychowania. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 2000.
Il sistema preventivo e l’educazione dei giovani, red. Caro Nanni. Roma: LAS, 1989.
Il sistema preventivo nella educazione della gioventù, red. Pietro Braido. Roma: LAS, 1985.
Inspektoria Salezjańska w Pile. Projekt wychowawczo-duszpasterski. Piła: Typo-Offset Piła, 1998.
Inspektoria Salezjańska we Wrocławiu. Projekt wychowawczo-duszpasterski. Wrocław, 1998.
Jacewicz Wiktor, Woś Jan. Martyrologium polskiego duchowieństwa rzymskokatolickiego pod okupacją hitlerowską w latach 1939-1945, t. IV z. II. Warszawa, 1997.
Jestem wychowawcą. Model pracy z uczniem i klasą według systemu prewencyjnego Jana Bosko, red. Kazimierz Franczak. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 2004.
Kapituła Generalna 24 Salezjanów Księdza Bosko. Salezjanie i świeccy: zjednoczenie i współuczestnictwo w duchu i posłudze księdza Bosko, Dokumenty Kapituły 24. Kraków: Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego, 1997.
Kongregacja do Spraw Wychowania Katolickiego. Katolik świecki świadkiem wiary w szkole (15 października 1982 r.). Poznań: Pallottinum, 1998.
Kongregacja do Spraw Wychowania Katolickiego. Religijny wymiar wychowania w szkole katolickiej (7 kwietnia 1988 r.). Poznań: Pallottinum, 1998.
Kongregacja do Spraw Wychowania Katolickiego. Szkoła Katolicka (19 marca 1977 r.). Poznań: Pallottinum, 1998.
Kongregacja do Spraw Wychowania Katolickiego. Szkoła Katolicka u progu trzeciego tysiąclecia (28 grudnia 1997 r.). Poznań: Pallottinum, 1998.
Koral Jarosław, Skorowski Henryk, „Salezjanie polscy jako nauczyciele akademiccy uniwersytetów i akademii”.
Krawiec Jan. Cierpieć i być wzgardzonym. Błogosławiony ks. Józef Kowalski 1911-1942. Kraków: Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego, 1999.
Krawiec Jan. Powstanie Towarzystwa Św. Franciszka Salezego oraz jego organizacja i działalność na ziemiach polskich. Kraków: Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego, 2004.
Ksiądz Bosko i jego system wychowawczy. red. J. Niewęgłowski. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 2000.
Majewska Anna. Salezjanie i ich rola w szkolnictwie katolickim. Dialog i edukacja, 10 (2000): 12.
Majewska Anna. Szkoła Katolicka nową ofertą edukacyjną. Na przykładzie Collegium Salesianum w Bydgoszczy. Bydgoszcz: Wydawnictwo Unitex, 2002.
Majewska Anna. Szkoła Salezjańska w dobie rozwoju. Na przykładzie Inspektorii św. Wojciecha w Pile. Piła: Typo-Offset Piła, 2004.
Martini Carlo M. Don Bosco: ispirazioni, proposte, strategie educative. Leumann (Torino): Elledici, 1989.
Midali Mario. Don Bosco nella storia. Atti del 1° Congresso Internazionale di Studi su Don Bosco. Roma: LAS, 1990.
Misiaszek Kazimierz, Pedagogika salezjanów [Towarzystwa św. Franciszka Salezego]. W: Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność, t. 1: 229-269. red. Janina Kostkiewicz. Kraków: Impuls, 2012.
Motto Francesco. Un sistema educativo sempre attuale. Leumann (Torino): Elledici, 2000.
Nanni Carlo. L’educazione tra crisi e ricerca di senso. Roma: LAS, 1997.
Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność. red. Janina Kostkiewicz, t. 1. Kraków: Impuls, 2012.
Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność, red. Janina Kostkiewicz, Kazimierz Misiaszek, t. 2. Kraków: Impuls, 2013.
Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność, red. Janina Kostkiewicz, t. 3. Kraków: Impuls, 2015.
Pietrzykowski Jan, “Formy działalności salezjanów w Jaciążku 1928-2003”. Seminare 21 (2005): 47-61.
Pietrzykowski Jan, Obecność Salezjanów Inspektorii św. Stanisława Kostki na Ziemiach Odzyskanych w latach 1945-1952. Kutno: Typo-Offset Piła, 1990.
Pietrzykowski Jan. Szkoła salezjańska w Łodzi 1922-1992. Seminare 10 (1994): 229-245.
Pollo Mario. Le sfide educative dei giovani d’oggi. Torino: Elledici, 2000.
Prassi educativa pastorale e scienze dell’educazione, red. Juan E. Vecchi, José M. Perelezzo. Roma: LAS, 1988.
Prellezo José M. Sistema educativo ed esperienza oratoriana di don Bosco. Torino: Elledici, 2000.
Prellezo José M. Valdocco nell’ottocento tra reale e ideale (1866-1889). Documenti e testimonianze. Roma: LAS, 1992.
Ptaszkowski Jan. Rzecz o dobrej sławie Oświęcimia. Karty z historii zakładu księdza Bosko. Kraków: Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego, 1998.
Rozmus Tadeusz. „Obecny stan szkolnictwa salezjańskiego w Polsce”. Seminare 14 (1998): 187-201.
Salezjańskie Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza w Sokołowie Podlaskim. Dziesięć lat działalności wychowawczej i dydaktycznej (1993-2003), red. Piotr Boczula, Julian Dzierżak, Teresa Kraska-Iwanowicz, Anna Kuryłek, Mateusz Tutak. Sokołów Podlaski: Wyd. Nowator, 2003.
Scuola salesiana e profezia in Europa, red. Carlo Nanni. Roma: LAS, 1996.
.
Smołalski Antoni, Koncepcja międzynarodowej ustawy edukacyjnej: 181-190. W: I międzynarodowe dyscyplinarne sympozjum, Opole 1992.
Smołalski Antoni, Problematyka badawcza dziejów nauczycielskiego ruchu zawodowego w Polsce. W: Z badań nad zawodem nauczyciela, red. Stanisław Krawcewicz. Warszawa, 1979.
Smołalski Antoni. „Identyfikacja nauczyciela z zawodem”. Ruch Pedagogiczny 1 (1978).
Smołalski Antoni. „Potrzeba przygotowania nauczycieli do współpracy międzynarodowej”. Studia Pedagogiczne, t. LXI. Wrocław, 1991.
Smołalski Antoni. Bibliografia adnotowana do dziejów nauczycielstwa w Polsce. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji, 2000.
Smołalski Antoni. Historyczne podstawy historii organizacji szkolnictwa w Polsce, t. I-III. Kraków: Impuls, 1999.
Smołalski Antoni. Ideały wychowawcze w polskiej myśli pedagogicznej od XVI wieku do końca II Rzeczypospolitej. Opole: Uniwersytet Opolski, 1994.
Smołalski Antoni. Osoba i zawód nauczyciela w polskiej myśli pedagogicznej do 1939 roku. Wrocław: Akademia Wychowania fizycznego, 1983.
Smołalski Antoni. Pedeutologia historyczna. Wrocław: Wydawca Kaczorowski, 2006.
Smołalski Antoni. Stosunki służbowe i warunki pracy nauczycieli w Polsce do 1939 r. Opole: WSP, 1994.
Smołalski Antoni. Struktura zawodowa nauczycielstwa w Polsce do 1939 roku. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 1996.
Smołalski Antoni. Tezy i hipotezy pedagogiki. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa, 2001.
Smołalski Antoni. Uposażenie nauczycieli w Polsce: zarys historyczny do 1939 r. Opole: Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Powstanców Śląskich w Opolu, 1990.
Smołalski Antoni. Wizje nauczyciela w polskiej myśli pedagogicznej do 1939 roku. Opole: Uniwersytet Opolski, 1997.
Smołalski Antoni. Związek Nauczycielstwa Polskiego na Dolnym Śląsku w latach 1945-1970. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1976.
Sobór Watykański II, Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim (28 października 1965 rw: Sobór Watykański II, Konstytucje, Dekrety, Deklaracje), 313-324. Poznań: Pallottinum, 1968.
Stańkowski Bogdan. „Nauczanie religii w środowisku wielokulturowym. Wyniki badań empirycznych w katolickich szkołach gimnazjalnych w Rzymie”. Seminare 20 (2004): 411-423.
Stella Pietro. Don Bosco nella storia della religiosità cattolica. La canonizzazione (1888-1934). Roma: LAS 1988.
Styrna Stanisław. Zgromadzenie Salezjańskie w Polsce w poszukiwaniu form odpowiedzi na potrzeby wychowawcze i duszpasterskie w latach 1898-1974. W: 75 lat działalności Salezjanów w Polsce, red. Remigusz Popowski, Stanisław Wilk, Marian Lewko, 12-13. Łódź-Kraków 1974.
Szmidt Stanisław. Święci. Błogosławieni. Słudzy Boży Rodziny Salezjańskiej. Warszawa: Wydawnistwo Salezjańskie, 1997.
Ślósarczyk J., Historia Prowincji świętego Jacka Towarzystwa Salezjańskiego w Polsce. t. III. Wojna 1939-1945. Pogrzebień 1966 (mps.).
Świda Andrzej. Ksiądz Józef Kowalski 1911-1942. W: Chrześcijanie. red. Bohdan Bejze, t. VII, Warszawa 1982.
Świda Andrzej. Towarzystwo Salezjańskie. Rys historyczny. Kraków: Inspektorat Towarzystwa Salezjańskiego, 1984.
Van Looy Luc. „La formazione del salesiano educatore pastore: riflessi del Capitolo Generale (CG) 23 sulla formazione iniziale”. Atti del Capitolo Generale (ACG) 338 (1991).
Viganò Egidio. “La nuova evangelizzazione“, Atti Capitolo Generale 331 (1989): 3-32.
Viganò Egidio. “Spiritualità salesiana per la nuova evangelizzazione”. Atti Capitolo Generale 334 (1990): 5-46.
Viganò Egidio. Educare alla fede nella scuola, Atti del Capitolo Salesiano (ACS) 344 (1993): 3-35.
Wawrzyńczak Paweł, „Założenia formalne i organizacyjne szkoły katolickiej”. Seminare 12 (1996): 263-283. Niewęgłowski Jan. Salezjanie i szkolnictwo. Seminare 13(1997): 193-207.
Wawrzyńczak Paweł. „Szkoła katolicka wyrazem misji nauczycielskiej Kościoła”. Seminare 13 (1997): 207-239.
Weinschenk Rainhold. Podstawy pedagogiki księdza Bosko. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 1996. Uczeń i nauczyciel w wyścigu do wiedzy – wybrane aspekty nauczania i uczenia się, red. Kazimierz Franczak, Stanisław Chrobak. Warszawa: Salezjański Instytut Wychowania Chrześcijańskiego, 2006.
Wierzbicki Mirosław. Nauczyciel w szkole salezjańskiej. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 2011.
Wierzbicki Mirosław. Szkoły salezjańskie w Toruniu. Historia, edukacja i formacja religijna. Toruń: Wydawnictwo Marszałek, 2015.
Wilk Stanisław. Sto lat apostolstwa salezjańskiego w Polsce (1898-1998). Lublin – Warszawa: Salezjański Ośrodek Misyjny, 1998.
Wirth Morand. Da don Bosco ai nostri giorni. Tra storia e nuove sfide (1815-2000). Roma: LAS, 2000.
Współczesny wychowawca w stylu księdza Bosko, red. Józef Wilk. Lublin-Kraków: Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego, 1998.
Z Księdzem Bosko Ojcem i Nauczycielem Młodzieży – po stu latach, red. Marian Dziubiński. Kraków: Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego, 1998.
Zimniak Stanisław. Salesiani nella Mitteleuropa. Prehistoria e storia della provincia Austro-Ungarica della Società di S. Francesco di Sales (1868 ca.–1919). Roma: LAS, 1997.
Żurek Waldemar, Salezjańskie szkolnictwo ponadpodstawowe w Polsce 1900-1963. Rozwój i organizacja, Lublin-Kraków: Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego, 1996.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 624
Liczba cytowań: 0