Analiza dorobku Marioli Chomczyńskiej-Rubachy w świetle możliwości generatywnej sztucznej inteligencji
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2025.016Słowa kluczowe
Mariola Chomczyńska-Rubacha, generatywna sztuczna inteligencja, edukacja seksualna, płeć kulturowa, edukacja rodzajowa, ChatGPTAbstrakt
Celem artykułu jest ujęcie dorobku naukowego Marioli Chomczyńskiej-Rubachy z perspektywy współczesnych możliwości generatywnej sztucznej inteligencji, ze szczególnym uwzględnieniem narzędzia ChatGPT. W analizie skoncentrowano się na trzech monografiach autorki, dotyczących problematyki płci kulturowej, edukacji seksualnej, pedagogiki rodzaju oraz funkcjonowania nauczycieli w kontekście rozwoju ról płciowych. Artykuł pokazuje, w jaki sposób AI może wspierać różne etapy pracy badawczej – od doboru teorii, poprzez konstruowanie narzędzi badawczych, aż po interpretację danych. Jednocześnie zwraca uwagę na takie ograniczenia i zagrożenia związane z zastosowaniem technologii generatywnej w naukach społecznych, jak uproszczenia analityczne czy ryzyko falsyfikowania informacji.
Bibliografia
Chomczyńska-Miliszkiewicz, M., Edukacja seksualna w społeczeństwie. Konteksty pedagogiczne i psychospołeczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2002.
Chomczyńska-Rubacha, M., Płeć i szkoła. Od edukacji rodzajowej do pedagogiki rodzaju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.
Chomczyńska-Rubacha, M., Rubacha, K., Płeć kulturowa nauczycieli. Funkcjonowanie w roli zawodowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2007.
Bail, C. A. 2024. „Can generative AI improve Social Science?”. Proceedings of the National Academy of Sciences vol. 121 no. 21(121): 14–23. https://doi. org/10.1073/pnas.2314021121.
Jarocki, M. 2024. „Generatywna sztuczna inteligencja w edukacji akademickiej na przykładzie doświadczeń na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis 22: 561–571. https://doi.org/10.24917/20811861.22.32.
Kosiak, P. 2023. „Etyczne aspekty rozwoju i wykorzystania sztucznej inteligencji”. National Journal of New Economic and Social Sciences 5(21): 341– 348. https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.8421.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 54
Liczba cytowań: 0