„Szkoła w Chmurze” w dyskursie kreowanym przez „Gazetę Wyborczą”. Wybrane aspekty
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2025.003Słowa kluczowe
„Szkoła w Chmurze”,, „Gazeta Wyborcza”, szkoła, dyskurs, procedury dyskursu, edukacja domowaAbstrakt
Celem artykułu jest rozpoznanie procedur konstruowania wiedzy o „Szkole w Chmurze” przez wydawnictwo „Gazety Wyborczej”.
W mediach często poruszany jest temat szkoły tradycyjnej. Bywa, że jest ona krytykowana lub popierana. W ramach krytyki mówi się o postulatach głoszących konieczność zmian i poszukiwania alternatywnych form kształcenia.
Jedną z nowych i rozwijających się placówek edukacyjnych jest „Szkoła w Chmurze”. Założyciel tej szkoły za cel przyjął wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań informatycznych do szkół, oferując edukację domową w formie zdalnej i dostępnej dla każdego (Szkoła w Chmurze 2015). Wywód oparty jest na teorii dyskursu Michela Foucaulta. Materiał empiryczny został pozyskany w wyniku badań dyskursywnych. Analizie poddano artykuły zamieszczone w „Gazecie Wyborczej” w okresie od 10.07.2024 do 02.11.2024 r. Na potrzeby opracowania wybrano dziewięć artykułów, które w ocenie autorki są reprezentatywne dla pozostałych. Analiza dyskursywna pozwoliła zrekonstruować dyskurs „Gazety Wyborczej” o „Szkole w Chmurze”. Prezentowany materiał ujawnia kilka istotnych wniosków, wśród których do najważniejszych należą: /1/ w edukacji w „Szkole w Chmurze” występują nierówności w dostępie do edukacji; /2/ podkreślenie słowa „szkoła” w nazwie narzuca określenie, czym jest ta instytucja oraz /3/ przedstawiane różnice między „Szkołą w Chmurze” i edukacją tradycyjną to w rzeczywistości ich cechy wspólne.
Bibliografia
Ball, S. J. Foucault i edukacja. Dyscyplina i wiedza. tłum. K. Kwaśniewicz. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 1994.
Boryczko, M. Paradoksalne funkcje szkoły. Studium krytyczno-etnograficzne. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2016.
Foucault, M. Porządek dyskursu. przeł. M. Kozłowski. Gdańsk 2002.
Fromm, E. Mieć czy być. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 2009.
Gajda, S. „Media – stylowy tygiel współczesnej polszczyzny”. W: Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, 17–25. Warszawa: Wydawnictwo Upowszechnianie Nauki – Oświata „UN-O”, 2000.
Illich, I. Odszkolnić społeczeństwo. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, 2010.
Kożyczkowska, A. 2023. „Szkoła. Esej o (nie)odpowiedzialności”. Acta Universitatis Nicolai Copernici 2 (46): 63–97. https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2023.013.
Kwieciński, Z. „Odpad a status społeczno-zawodowy rodziny”. W: Drogi szkolne młodzieży a środowisko, red. Z. Kwieciński, 175–178. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1980.
Kwieciński, Z. „Położenie społeczne rodziny a wydatkowanie czasu przez uczniów”. W: Drogi szkolne młodzieży a środowisko, red. Z. Kwieciński, 125–134. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1980.
Kwieciński, Z. „Stałe miejsce zamieszkania rodziny ucznia a odpad szkolny”. W: Drogi szkolne młodzieży a środowisko, red. Z. Kwieciński, 168–173. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1980.
Lehmann, A. 2024. Uczennica Szkoły w Chmurze: „Łatwiej zdobyć super stopnie i mieć z głowy”. Gazeta Wyborcza, 23.07.
Nowak, W., Kaniewski, R. 2016. „Analiza danych zastanych generowanych przez system symulacyjny JTLS”. Zeszyty Naukowe Akademii Obrony Narodowej 3: 141–158. https://bibliotekanauki.pl/articles/119636.pdf.
Ptaszek, G. „Przygotowanie oraz realizacja edukacji zdalnej: sprzęt, metody, kompetencje cyfrowe”. W: Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, red. A. Turula, 32–74. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Sp. z o.o., 2020.
Rifkin, J. „Komercjalizacja stosunków międzyludzkich”. W: Wiek dostępu. Nowa kultura hiperkapitalizmu, w której płaci się za każdą chwilę życia, red. J. Rifkin, 105–121. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 2003.
Rifkin, J. „Wkraczamy w wiek dostępu”. W: Wiek dostępu. Nowa kultura hiperkapitalizmu, w której płaci się za każdą chwilę życia, red. J. Rifkin, 7–18. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 2003.
Sowiński, A. J. „Pedagogiczny sens innowacji w wychowaniu”. W: Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań i reformy, red. J. Piekarski, B. Śliwerski, 196–209. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2000.
Szkoła w Chmurze, 2024, Szkoła w Chmurze: Czym jest nowoczesna edukacja?, https://www.youtube.com/watch?v=pInQunWJyw0&t=601s (dostęp: 27.01.2025).
Szkoła w Chmurze, 2015, Szkoła w Chmurze, bo szkoły mogą wyglądać inaczej, https://szkolawchmurze.org/ (dostęp: 27.01.2025).
Szuksta, M., Mendel, M. Współczesne tendencje w nauczaniu inspirowane metodami M. Montessori, C. Freineta i R. Steinera: na przykładzie jednej ze szkół społecznych w Gdańsku. Płock: Zakład Wydawnictw i Reklamy „Iwanowski”, 1995.
Schutz, A. O wielości światów: szkice z socjologii fenomenologicznej. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”, 2008.
Śliwerski, B. „Edukacja alternatywna – dylematy teorii i praktyki”. W: Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, red. B. Śliwerski, 9–16. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 1992.
Śliwerski, B. Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2015.
Świderek, K. „Źródła danych zastanych”. W: Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, red. M. Makowska, 32–55. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2013.
Warchala-Kopeć, M. 2024. „Edukacja domowa to nie tylko Szkoła w Chmurze.
Są także wśród zwyczajnych, rejonowych szkół publicznych”. Gazeta Wyborcza, 4.09.
Warchala-Kopeć, M. 2024. „Szkoła w Chmurze wraz z Uniwersytetem Śląskim będą promować śląską godkę”. Gazeta Wyborcza, 25.09.
Wenklar, K. 2013. „Edukacja domowa – pięć najczęściej stawianych pytań”. Edukacja elementarna w teorii i praktyce 4: 109–118.
Zakrzewska, S. 2024. „Zoja Skubis, 19-letnia zdobywczyni Manaslu: Straciłam w górach tatę, ale wspinam się dla siebie”. Gazeta Wyborcza, 02.11.
Zubik, M. 2024. „Czarne chmury nad Szkołą w Chmurze. Nawet jej nauczyciele krytykują sposób egzaminowania”. Gazeta Wyborcza, 05.08.
Zubik, M. 2024. „Szkoła w Chmurze ma zwrócić ponad 20 mln zł dotacji miastu Warszawa. Ale zwracać nie zamierza”. Gazeta Wyborcza, 16.07.
Zubik, M. 2024. „Szkoła w Chmurze otwiera się w nowych miastach i znów prowadzi rekrutację. Ogłasza też cennik”. Gazeta Wyborcza, 09.08.
Zubik, M. 2024. „To nauczyciele najczęściej nie wysyłają dzieci do szkół. Jest raport o edukacji domowej”. Gazeta Wyborcza, 06.08.
Zubik, M. 2024. „«Żeby dzieci wzięły na siebie 100 proc. odpowiedzialności». Rozgryzamy fenomen edukacji domowej”. Gazeta Wyborcza, 27.09.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 102
Liczba cytowań: 0