http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

„Szkoła w Chmurze” w dyskursie kreowanym przez „Gazetę Wyborczą”. Wybrane aspekty
  • Strona domowa
  • /
  • „Szkoła w Chmurze” w dyskursie kreowanym przez „Gazetę Wyborczą”. Wybrane aspekty
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 49 Nr 1 (2025): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. ARTYKUŁY

„Szkoła w Chmurze” w dyskursie kreowanym przez „Gazetę Wyborczą”. Wybrane aspekty

Autor

  • Florentyna Gracz Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Gdański https://orcid.org/0009-0009-1789-5932

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2025.003

Słowa kluczowe

„Szkoła w Chmurze”,, „Gazeta Wyborcza”, szkoła, dyskurs, procedury dyskursu, edukacja domowa

Abstrakt

Celem artykułu jest rozpoznanie procedur konstruowania wiedzy o „Szkole w Chmurze” przez wydawnictwo „Gazety Wyborczej”.
W mediach często poruszany jest temat szkoły tradycyjnej. Bywa, że jest ona krytykowana lub popierana. W ramach krytyki mówi się o postulatach głoszących konieczność zmian i poszukiwania alternatywnych form kształcenia.
Jedną z nowych i rozwijających się placówek edukacyjnych jest „Szkoła w Chmurze”. Założyciel tej szkoły za cel przyjął wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań informatycznych do szkół, oferując edukację domową w formie zdalnej i dostępnej dla każdego (Szkoła w Chmurze 2015). Wywód oparty jest na teorii dyskursu Michela Foucaulta. Materiał empiryczny został pozyskany w wyniku badań dyskursywnych. Analizie poddano artykuły zamieszczone w „Gazecie Wyborczej” w okresie od 10.07.2024 do 02.11.2024 r. Na  potrzeby opracowania wybrano dziewięć artykułów, które w ocenie autorki są reprezentatywne dla pozostałych. Analiza dyskursywna pozwoliła zrekonstruować dyskurs „Gazety Wyborczej” o „Szkole w Chmurze”. Prezentowany materiał ujawnia kilka istotnych wniosków, wśród których do najważniejszych należą: /1/ w edukacji w „Szkole w Chmurze” występują nierówności w dostępie do edukacji; /2/ podkreślenie słowa „szkoła” w nazwie narzuca określenie, czym jest ta instytucja oraz /3/ przedstawiane różnice między „Szkołą w Chmurze” i edukacją tradycyjną to w rzeczywistości ich cechy wspólne.

Bibliografia

Ball, S. J. Foucault i edukacja. Dyscyplina i wiedza. tłum. K. Kwaśniewicz. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 1994.

Boryczko, M. Paradoksalne funkcje szkoły. Studium krytyczno-etnograficzne. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2016.

Foucault, M. Porządek dyskursu. przeł. M. Kozłowski. Gdańsk 2002.

Fromm, E. Mieć czy być. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 2009.

Gajda, S. „Media – stylowy tygiel współczesnej polszczyzny”. W: Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, 17–25. Warszawa: Wydawnictwo Upowszechnianie Nauki – Oświata „UN-O”, 2000.

Illich, I. Odszkolnić społeczeństwo. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, 2010.

Kożyczkowska, A. 2023. „Szkoła. Esej o (nie)odpowiedzialności”. Acta Universitatis Nicolai Copernici 2 (46): 63–97. https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2023.013.

Kwieciński, Z. „Odpad a status społeczno-zawodowy rodziny”. W: Drogi szkolne młodzieży a środowisko, red. Z. Kwieciński, 175–178. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1980.

Kwieciński, Z. „Położenie społeczne rodziny a wydatkowanie czasu przez uczniów”. W: Drogi szkolne młodzieży a środowisko, red. Z. Kwieciński, 125–134. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1980.

Kwieciński, Z. „Stałe miejsce zamieszkania rodziny ucznia a odpad szkolny”. W: Drogi szkolne młodzieży a środowisko, red. Z. Kwieciński, 168–173. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1980.

Lehmann, A. 2024. Uczennica Szkoły w Chmurze: „Łatwiej zdobyć super stopnie i mieć z głowy”. Gazeta Wyborcza, 23.07.

Nowak, W., Kaniewski, R. 2016. „Analiza danych zastanych generowanych przez system symulacyjny JTLS”. Zeszyty Naukowe Akademii Obrony Narodowej 3: 141–158. https://bibliotekanauki.pl/articles/119636.pdf.

Ptaszek, G. „Przygotowanie oraz realizacja edukacji zdalnej: sprzęt, metody, kompetencje cyfrowe”. W: Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, red. A. Turula, 32–74. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Sp. z o.o., 2020.

Rifkin, J. „Komercjalizacja stosunków międzyludzkich”. W: Wiek dostępu. Nowa kultura hiperkapitalizmu, w której płaci się za każdą chwilę życia, red. J. Rifkin, 105–121. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 2003.

Rifkin, J. „Wkraczamy w wiek dostępu”. W: Wiek dostępu. Nowa kultura hiperkapitalizmu, w której płaci się za każdą chwilę życia, red. J. Rifkin, 7–18. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 2003.

Sowiński, A. J. „Pedagogiczny sens innowacji w wychowaniu”. W: Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań i reformy, red. J. Piekarski, B. Śliwerski, 196–209. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2000.

Szkoła w Chmurze, 2024, Szkoła w Chmurze: Czym jest nowoczesna edukacja?, https://www.youtube.com/watch?v=pInQunWJyw0&t=601s (dostęp: 27.01.2025).

Szkoła w Chmurze, 2015, Szkoła w Chmurze, bo szkoły mogą wyglądać inaczej, https://szkolawchmurze.org/ (dostęp: 27.01.2025).

Szuksta, M., Mendel, M. Współczesne tendencje w nauczaniu inspirowane metodami M. Montessori, C. Freineta i R. Steinera: na przykładzie jednej ze szkół społecznych w Gdańsku. Płock: Zakład Wydawnictw i Reklamy „Iwanowski”, 1995.

Schutz, A. O wielości światów: szkice z socjologii fenomenologicznej. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”, 2008.

Śliwerski, B. „Edukacja alternatywna – dylematy teorii i praktyki”. W: Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, red. B. Śliwerski, 9–16. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 1992.

Śliwerski, B. Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2015.

Świderek, K. „Źródła danych zastanych”. W: Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, red. M. Makowska, 32–55. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2013.

Warchala-Kopeć, M. 2024. „Edukacja domowa to nie tylko Szkoła w Chmurze.

Są także wśród zwyczajnych, rejonowych szkół publicznych”. Gazeta Wyborcza, 4.09.

Warchala-Kopeć, M. 2024. „Szkoła w Chmurze wraz z Uniwersytetem Śląskim będą promować śląską godkę”. Gazeta Wyborcza, 25.09.

Wenklar, K. 2013. „Edukacja domowa – pięć najczęściej stawianych pytań”. Edukacja elementarna w teorii i praktyce 4: 109–118.

Zakrzewska, S. 2024. „Zoja Skubis, 19-letnia zdobywczyni Manaslu: Straciłam w górach tatę, ale wspinam się dla siebie”. Gazeta Wyborcza, 02.11.

Zubik, M. 2024. „Czarne chmury nad Szkołą w Chmurze. Nawet jej nauczyciele krytykują sposób egzaminowania”. Gazeta Wyborcza, 05.08.

Zubik, M. 2024. „Szkoła w Chmurze ma zwrócić ponad 20 mln zł dotacji miastu Warszawa. Ale zwracać nie zamierza”. Gazeta Wyborcza, 16.07.

Zubik, M. 2024. „Szkoła w Chmurze otwiera się w nowych miastach i znów prowadzi rekrutację. Ogłasza też cennik”. Gazeta Wyborcza, 09.08.

Zubik, M. 2024. „To nauczyciele najczęściej nie wysyłają dzieci do szkół. Jest raport o edukacji domowej”. Gazeta Wyborcza, 06.08.

Zubik, M. 2024. „«Żeby dzieci wzięły na siebie 100 proc. odpowiedzialności». Rozgryzamy fenomen edukacji domowej”. Gazeta Wyborcza, 27.09.

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-10-15

Jak cytować

1.
GRACZ, Florentyna. „Szkoła w Chmurze” w dyskursie kreowanym przez „Gazetę Wyborczą”. Wybrane aspekty. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 15 październik 2025, T. 49, nr 1, s. 47–78. [udostępniono 27.12.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2025.003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 49 Nr 1 (2025): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 102
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

„Szkoła w Chmurze”,, „Gazeta Wyborcza”, szkoła, dyskurs, procedury dyskursu, edukacja domowa
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa