http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

System edukacyjny w Hesji na przykładzie szkół ogólnokształcących. Ich wielokulturowość i sytuacja dzieci migrantów w heskich szkołach
  • Strona domowa
  • /
  • System edukacyjny w Hesji na przykładzie szkół ogólnokształcących. Ich wielokulturowość i sytuacja dzieci migrantów w heskich szkołach
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 48 Nr 2 (2024): (CZY) POWINNIŚMY PISAĆ O WIELOKULTUROWOŚCI (?) /
  4. ARTYKUŁY

System edukacyjny w Hesji na przykładzie szkół ogólnokształcących. Ich wielokulturowość i sytuacja dzieci migrantów w heskich szkołach

Autor

  • Barbara Dobrowolska Uniwersytet w Siedlcach https://orcid.org/0000-0003-2309-097X

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2024.017

Słowa kluczowe

Hesja, system edukacyjny, szkoły ogólnokształcące, wielokulturowość, migranci

Abstrakt

Artykuł jest próbą ukazania edukacji na przykładzie jednego z krajów związkowych Niemiec, jakim jest Hesja. Skupia się on na wielokulturowości nie tylko landu, ale przede wszystkim samej edukacji. Ukazuje wieloaspektowość w edukacji, będącej konsekwencją bardzo złożonych struktur demograficznych, kodów kulturowych, zjawiska stratyfikacji społecznej, wpisujących się w rzeczywistość społeczną niemieckich szkół, w tym także szkół w Hesji.
Celem artykułu jest przedstawienie charakterystycznych cech poziomów i form edukacyjnych w heskich szkołach, wskazanie tła migracyjnego w Hesji z jednoczesnym ukazaniem miejsca dzieci polskich migrantów realizujących obowiązek szkolny. Tekst zawiera informacje o strukturze demograficznej landu, w tym Polaków i dzieci polskich w wieku szkolnym. Ukazuje charakterystykę
szkolnictwa heskiego, w tym rodzaje szkół ogólnokształcących, i charakterystykę tła migracyjnego na poszczególnych poziomach edukacji.

Bibliografia

Die allgemeinbildenden Schulen in Hessen 2023. Teil 1: Grundschulen, Hauptschulen, Mittelstufenschulen, Förderstufen, Förderschulen, sonderpädagogische Förderung an allgemeinen Schulen. Stand: 1. November 2023, Statistischer Bericht. Wiesbaden: Hessisches Statistisches Landesamt, 2024. https://statistik.hessen.de/sites/statistik.hessen.de/files/2024-06/BI1a_j23.pdf (dostęp:6.04.2024).

Die allgemeinbildenden Schulen in Hessen 2023. Teil 4: Gesamtschulen. Stand: 1. November 2023. Wiesbaden: Statistischer Bericht, 2024. https://statistik.hessen. de/sites/statistik.hessen.de/files/2024-05/BI1d_j23.pdf (dostęp: 6.10.2024).

Antonovsky, A. Health, Stress, and Coping. New Perspectives on Mental and Physical Well-being. San Francisco: CA Jossey-Bass, 1979.

Ausländische Bevölkerung in Hessen am 31. Dezember 2023. Ergebnisse des Ausländerzentralregisters. Statistischer Bericht, 19–24. Wiesbaden: Hessisches Statistisches Ladesamt, 2024. https://statistik.hessen.de/sites/statistik. hessen.de/files/2024-05/AI7_j23.pdf (dostęp: 20.09.2024).

Ausländische Bevölkerung in Hessen am 31.12.2023 nach ausgewählten Staatsangehörigkeiten. https://statistik.hessen.de/unsere-zahlen/bevoelkerung/auslaendische-bevoelkerung-in-hessen-am-jahresende-nach-ausgewaehlten-staatsangehoerigkeiten (dostęp: 18.10.2024).

Ausländische EU-Bevölkerung in Hessen am 31.12.2023. https://statistik.hessen. de/unsere-zahlen/hessen-in-der-eu/bevoelkerung-aus-dem-eu-ausland-in-hessen (dostęp: 16.09.2024).

Berry, J. W. i in. 1989. „Aculturation Attitudes in Plural Societes”. International Review of Applied Psychology 2(38): 185–206. https://doi.org/

10.1111/j.1464-0597.1989.tb01208.x.

Die Bevölkerung der kreisfreien Städte und Landkreise Hessens am 31. Dezember 2023 nach Alter und Geschlecht Fortschreibungsergebnisse auf Basis Zensus, 9. Mai 2011, Mai 2024. Wiesbaden: Hessisches Statistisches Landesat. https://statistik.hessen.de/sites/statistik.hessen.de/files/2024-05/AI6_j23.pdf (dostęp: 15.10.2024).

Bevölkerungszahl in Hessen deutlich gestiegen, statistikhessen.de. https://statistik.hessen.de/presse/bevoelkerungszahl-in-hessen-deutlich-gestiegen (dostęp:18.10.2024).

Der Bildungsgang. Grundsätzliches zum Gymnasium. https://kultus.hessen.de/Schulsystem/Schulformen-und-Bildungsgaenge/Gymnasium/Grundsaetzliches-zum-Gymnasium (dostęp: 18.10.2024).

Bildungsgang. Die Mittelstufenschule. https://kultus.hessen.de/schulsystem/schulformen-und-bildungsgaenge/mittelstufenschule (dostęp: 18.10.2024).

Bildungsgang. Grundsätzliches zur Hauptschule. https://kultus.hessen.de/schulsystem/schulformenundbildungsgaenge/hauptschule/hauptschule(dostęp: 18.10.2024).

Bildungsgang. Grundsätzliches zur Realschule. https://kultus.hessen.de/schulsystem/schulformen-und bildungsgaenge/realschule/grundsaetzliches-zur-realschule (dostęp: 18.10.2024).

Borgna, C. „Migration in Bildung in Europa. Warum einige Bildungssysteme mehr Chancengleichheit bieten als andere?”. Bundescentrale für Politische Bildung, 2023. https://www.bpb.de/themen/bildung/dossier-bildung/303485/migration-und-bildung-in-europa/ (dostęp: 5.10.2024).

Bundescenrale für politische Bildung. https://www.bpb.de/ (dostęp: 5.10.2024)

Dollman, J., Cristen, C. „Ethnische Bildungsungleicheiten”. Bundescentrale für Politische Bildung, 2021. https://www.bpb.de/themen/bildung/dossier-bildung/211879/ethnische-bildungsungleichheiten/ (dostęp: 5.10.2024).

Flexibler Schulanfang. https://kultus.hessen.de//Schulsystem/Grundschule (dostęp: 15.10.2024).

Förderschule. Schulen für Schülerinnen und Schüler mit Behinderungen. https://kultus.hessen.de/schulsystem/inklusiver-unterricht/schulen-fuer-schuelerinnenund-schueler-mit-behinderungen (dostęp: 18.10.2024).

Förderschwerpunkte. Sonderpädagogische Förderung. https://kultus.hessen.de/schulsystem/inklusion/schwerpunktesonderpaedagogischer-foerderung (dostęp: 7.04.2024).

Frühe Bildung. Bildungs- und Erziehungsplan für Kinder von 0–10 Jahren in Hessen (BEP). https://kultus.hessen.de//Schulsystem/Grundschule/Bildungs-und-Erziehungsplan (dostęp: 7.04.2024).

Gmerek, T. Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2011.

Healing Classrooms. Resilienzförderung und psychosoziale Unterstützung für zugewanderte Kinder und Jugendliche. https://kultus.hessen.de//Schulsystem/Schulpsychologie/Healing-Classrooms (dostęp: 7.04.2024).

Maaz, K. „Ursachen Bildungsungleichheiten”. Bundescentrale für Politische Bildung, 18.12.2020a. https://www.bpb.de/themen/bildung/dossier-bildung/322528/ursachen-von-bildungsungleichheiten/ (dostęp: 10.10.2024).

Maaz, K. „Ansätze zur Verminderung von Bildungsungleichheiten”. Bundescentrale für Politische Bildung, 18.12.2020b. https://www.bpb.de/themen/bildung/dossier-bildung/322534/ansaetze-zur-verminderung-von-bildungsungleichheiten/ (dostęp: 12.10.2024).

Migration und Integration. Destatis. Statistisches Bundesamt. https://www.destatis.de/DE/Themen/GesellschaftUmwelt/Bevoelkerung/Migration-Integration/

Tabellen/rohdaten-auslaendische-bevoelkerung-zeitreihe.html?nn=208952 (dostęp:16.09.2024).

Migration. Integration. Regionen. https://service.destatis.de/DE/karten/migration_integration_regionen.html#AZR_ANT_6BU15 (dostęp: 24.09.2024).

Mittlerer Bildungsgang. https://kultus.hessen.de/schulsystem/schulformen-und-bildungsgaenge/mittelstufenschule (dostęp: 18.10.2024).

Pieper, O. „Czego boją się Niemcy – na drugim miejscu migracja – badanie”. Deutsche Welle 9.10.2024. https://www.dw.com/pl/czego-boj%C4%85-si%C4%99-niemcy-na-drugim-miejscu-migracja-nowe-badanie/a-70448343 (dostęp: 12.10.2024).

Pressemitteilung Nr. 101 vom 14. März 2024. https://www.destatis.de/DE/Presse/Pressemitteilungen/_inhalt_2.html (dostęp: 1.10.2024).

Primarstufe. Die Grundschule. https://kultus.hessen.de//Schulsystem/Grundschule (dostęp: 15.10.2024).

Resilienz. Safe Place. https://kultus.hessen.de/schulsystem/schulpsychologie/safe-place-training-fuer-schuelerinnen-und-schueler (dostęp: 12.10.2024).

Respektvolles Miteinander. Initiative zur Wertevermittlung. https://kultus.hessen.de/schulsystem/wertevermittlung (dostęp: 1.10.2024).

Riedel, J. i in. 2011. „An Integrative Theoretical Framework of Acculturation and Salutogenesis”. International Review of Psychiatry 23(6): 555–564. https://doi.org/10.3109/09540261.2011.637912.

Schulpraxis Demokratiebildung, red. F. Lederer, U. Zoller, B. Tenge-Lyazami, S. Stahl. Hessisches Kultusministerium, 2. aktualisierte Auflage. Wiesbaden,November 2023. (HKM). https://kultus.hessen.de/sites/kultus.hessen. de/files/202312/schulpraxis_demokratiebildung_2._auflage.pdf (dostęp:12.10.2024).

Segiet, W. O związkach edukacji z rodziną. Społeczne konteksty i jednostkowe biografie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013.

Sekundarstufe. Gesamtschule. https://kultus.hessen.de//Schulsystem/Gesamtschule (dostęp: 18.10.2024).

Struktury europejskich systemów edukacji. Diagramy 2019/2020. Eurydice – fakty i liczby. Warszawa: Wydawnictwo FRSE, 2020.

Tabelle. Auslӓndische Schülerinnen und Schüler an allgemeinbildenden Schulen in Hessen im Schuljahr 2023/2024 nach Schulformen und ausgawӓhlten Stattsangehörigkeiten. Stand: 1 November 2023. Wiesbaden, Februar 2024.

Tabelle. Bevölkerung in Hessen am 31.03.2024 nach Gemainden. Wiesbaden: Hessiches Statistisches Landesamt, September 2024. https://statistik.hessen.de/unsere-zahlen/bevoelkerung (dostęp: 28.10.2024).

Umgang in Schulen. Unterrichtsmaterial zum Nahostkonflikt, Umgang mit Krieg und Antisemitismus. https://kultus.hessen.de/schulsystem/unterrichtsmaterial-zum-nahostkonflikt-umgang-mit-krieg-und-antisemitismus (dostęp: 12.10.2024).

Unterrichtsprogramm. Psychische Gesundheit und Schule (IMPRES). https://kultus.hessen.de/schulsystem/schulpsychologie/impres (dostęp: 12.10.2024).

Zentrale Prüfungen. Hauptschulabschluss. https://kultus.hessen.de/schulsystem/schulformen-und-bildungsgaenge/hauptschule/hauptschulabschluss (dostęp: 18.10.2024).

Zentrale Prüfungen. Mittlerer Abschluss. https://kultus.hessen.de/schulsystem/schulformen-und-bildungsgaenge/realschule/realschulabschluss (dostęp: 18.10.2024).

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-03-29

Jak cytować

1.
DOBROWOLSKA, Barbara. System edukacyjny w Hesji na przykładzie szkół ogólnokształcących. Ich wielokulturowość i sytuacja dzieci migrantów w heskich szkołach. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 29 marzec 2025, T. 48, nr 2, s. 71–102. [udostępniono 29.6.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2024.017.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 48 Nr 2 (2024): (CZY) POWINNIŚMY PISAĆ O WIELOKULTUROWOŚCI (?)

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 126
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Hesja, system edukacyjny, szkoły ogólnokształcące, wielokulturowość, migranci
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa