http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Doświadczenia kynoterapii zdalnej w perspektywie osób prowadzących zajęcia. Studium przypadku
  • Strona domowa
  • /
  • Doświadczenia kynoterapii zdalnej w perspektywie osób prowadzących zajęcia. Studium przypadku
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 46 Nr 2 (2023): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. MATERIAŁY - KOMUNIKATY - SPRAWOZDANIA Z BADAŃ

Doświadczenia kynoterapii zdalnej w perspektywie osób prowadzących zajęcia. Studium przypadku

Autor

  • Natalia Stek-Łopatka Wydział Filozofii i Nauk Społecznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0002-7097-0630

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2023.016

Słowa kluczowe

kynoterapia, edukacja zdalna, kynoterapeutki, pandemia, terapia

Abstrakt

Pojawienie się wirusa SARS-CoV-2 zmusiło ludzi do przeniesienia wielu aspektów życia do Internetu. Jednym z nich była edukacja, która do tej pory – poza nielicznymi wyjątkami – niewiele miała wspólnego z technologiami. Na mocy Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty
w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 przekształcona została nie tylko forma zajęć ogólnokształcących czy zawodowych, ale również tych o charakterze terapeutycznym, w tym kynoterapii. Brak dotychczasowych badań w zakresie kynoterapii prowadzonej w sposób zdalny przyczynił się do podjęcia tej problematyki w ramach niniejszego artykułu.
Główne pytanie badawcze przybrało następującą formę: Jakie są doświadczenia badanych osób w prowadzeniu kynoterapii na odległość w czasie pierwszej fali pandemii w Polsce? Badanie przeprowadzone zostało w ramach studium przypadku z wykorzystaniem wywiadu indywidualnego, częściowo kierowanego, skoncentrowanego na problemie. Wyniki pokazały m.in., że kynoterapia realizowana w formie zdalnej była szansą na zapewnienie podopiecznym powrotu do codziennej rutyny, wsparcia emocjonalnego i zwiększenia świadomości na temat zajęć wśród rodziców i opiekunów, a jej perspektywy na przyszłość są niejednoznaczne.

Bibliografia

Bartkiewicz, Wioletta, Nina Bekasiewicz. Czy zwierzęta potrafią leczyć? Terapie z udziałem zwierząt wspomagające rehabilitację osób niepełnosprawnych. Warszawa: Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym PRZYJACIEL, 2006.

Binfet, John-Tyler (i in.). 2022. „Virtual Canine Comfort: A Randomized Controlled Trial of the Effects of a Canine-Assisted Intervention Supporting Undergraduate Wellbeing”. Anthrozoös. https://doi.org/101080/08927936.2022.2062866.

Charmaz, Kathy. Teoria ugruntowana: praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.

Chrobak, Katarzyna. „Trening umiejętności społecznych z udziałem psa”. W: Terapia i edukacja z psem, red. Agnieszka Potocka, 85–95. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019.

Dell, Colleen (i in.). 2021. „A Commentary about Lessons Learned: Transitioning a Therapy Dog Program Online during the COVID-19 Pandemic”. Animals 11(3): 914. https://doi.org/10.3390/ani11030914.

Jung, Christoph, Daniela Portl. Człowiek i pies. O głaskaniu, stresie i oksytocynie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017.

Kobylińska, Magdalena, Ewa Gajewska. „Efekty dogoterapii u dziecka z autyzmem – opis przypadku”. Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu 1(42) (2015): 14–17.

Levinson, Bernard M. „The Dog as a Co-Therapist”. Ment Hyg 46 (1962): 59–65.

Litwinow, Monika. „Klub Małego Detektywa z Psem – propozycja programowa”. Zajęcia z Psem. Terapia. Edukacja. Zabawa 4 (2020): 23–34.

Mamzer, Hanna. 2015. „Stary człowiek i pies”. Horyzonty Wychowania 32: 63–83. https://doi.org/10.17399/HW.2015.143203.

Pawlik-Popielarska, Beata. Terapia z udziałem psa. Gdańsk: Wydawnictwo Via Medica, 2005.

Polskie Towarzystwo Kynoterapeutyczne, www.kynoterapia.eu (dostęp: 31.08.2022)

Posadas, Tejodor L. (i in.). 2019. „Dog therapy for people with dementia: a systematic review”. Health and Research Journal 5(3): 99–108. https://doi.org/10.12681/healthresj.21000.

Reyes Valenzuela, Nicole (i in.). 2022. „Effects of animal-assisted therapy in older adults with cognitive impairment: A systematic review”. Scientific Journal of Sport and Performance 1(2): 50–61. https://doi.org/10.55860/CIEA8011.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 410).

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku

pracy oraz jej stosowania (Dz.U. z 2010 r. nr 82 poz. 537).

Rubacha, Krzysztof. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.

Serpell, James. W towarzystwie zwierząt. Analiza związków ludzie–zwierzęta. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1999.

Sipowicz, Kamil (i in.). Dogoterapia. Terapia z udziałem psa. Podstawy kynopedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020.

Skinderowicz, Ilona. „Przykłady ćwiczeń rozwijających umiejętność czytania dla dzieci z klas I–III z uwzględnieniem obecności psa”. Zajęcia z Psem. Terapia. Edukacja. Zabawa 5 (2020): 15–19.

Soroko, Emilia. Poziom autonarracyjności wypowiedzi i użyteczność wybranych sposobów ich generowania. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2007. https://hdl.handle.net/10593/4071 (dostęp: 31.08.2022).

Townsend, Lisa (i in.). 2022. „Reactivation of a Hospital-Based Therapy Dog Visitation Program during the COVID-19 Pandemic”. Animals 12(14). https://doi.org/10.3390/ani12141842.

Wojciszke, Bogdan. Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2012.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-02-07

Jak cytować

1.
STEK-ŁOPATKA, Natalia. Doświadczenia kynoterapii zdalnej w perspektywie osób prowadzących zajęcia. Studium przypadku. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 7 luty 2024, T. 46, nr 2, s. 151–174. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2023.016.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 46 Nr 2 (2023): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Dział

MATERIAŁY - KOMUNIKATY - SPRAWOZDANIA Z BADAŃ

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 319
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

kynoterapia, edukacja zdalna, kynoterapeutki, pandemia, terapia
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa