http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Węgielnym szlakiem pod opieką Skarbka – analiza strukturalna górniczych górnośląskich legend
  • Strona domowa
  • /
  • Węgielnym szlakiem pod opieką Skarbka – analiza strukturalna górniczych górnośląskich legend
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 46 Nr 2 (2023): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. ARTYKUŁY

Węgielnym szlakiem pod opieką Skarbka – analiza strukturalna górniczych górnośląskich legend

Autor

  • Patryk Stępień Szkoła Doktorska Uniwersytet Śląski w Katowicach https://orcid.org/0000-0002-5653-9895

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2023.014

Słowa kluczowe

legendy, tożsamość, edukacja regionalna, Górny Śląsk, archetyp

Abstrakt

Legendy jako pewien zasób kulturowy mogą zawierać informacje o wybranej grupie społecznej dotyczące jej funkcjonowania. W trakcie analizy treści i struktury mogą występować elementy imaginarium społecznego dotyczące aspektów własnego pochodzenia, tożsamości, struktury normatywnej, relacji z innymi. Z uwagi na to legendy mogą być interesującym źródłem wiedzy dla nauczycieli zajmujących się edukacją regionalną oraz międzykulturową, ponieważ przedstawiają to, co głęboko zakorzenione w społeczeństwie.
W niniejszym artykule przedstawiono wyniki analizy strukturalnej górniczych legend górnośląskich, której celem jest wydobycie komponentów wspólnych pojawiających się w treści czterech różnych legend zawierających postać Skarbka. Zakłada się, że postacie występujące w legendach wzorowano na pewnym wzorze cech, który przypuszczalnie może oddawać aprobowany
archetyp wzorowego mieszkańca Górnego Śląska. Do przeprowadzenia analizy wykorzystano metodę analizy strukturalnej zgodnie z myślą Claude’a Lévi-Straussa. Na podstawie wyników analizy podjęto próbę opisania aprobowanych cech charakteru archetypu Górnoślązaka oraz zidentyfikowano opozycyjne do nich, nieakceptowalne cechy. Legendy są niezwykle cennym źródłem wiedzy dotyczącej regionalizmu. W myśl edukacji międzykulturowej, odnoszącej się do poznawania tego, co własne, aby zrozumieć to, co inne, legendy mogą zawierać cenne wskazówki do poszukiwania i opracowywania matryc kompetencyjnych, charakterologicznych i innych związanych z kulturąregionalną.

Bibliografia

Bodnicki, Krzysztof, Natalia Regulska. „Baśnie, bajki i legendy jako metoda motywująca do nauki chemii”. W: Metody motywujące w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych, red. Jan Rajmund Paśko, Ewa Żesławska, Alicja Żylewska, 10–16. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej. Zakład Chemii i Dydaktyki Chemii, 2012.

Brzezińska, Anna. „Różne światy kultury ludowej – perspektywa teoretyczna a działania praktyczne”. W: Kultura ludowa. Teorie, praktyki, polityki, red. Barbara Fatyga, Ryszard Michalski, 133–155. Warszawa: ISNS, 2014.

Cipcer, Krystian. Legendy Górnego Śląska. Katowice: Wydawnictwo KOS, 2006.

Doroszewski, Witold. Słownik języka polskiego. Warszawa: PAN, 1958.

Dyczewski, Leon. „Kultura lokalna a tożsamość”. W: Region, tożsamość, edukacja, red. Jerzy Nikitorowicz, Dorota Misiejuk, Mirosław Sobecki, 34–46. Białystok: Trans Humana, 2005.

Eliade, Mircea. Aspekty mitu, przeł. Piotr Mrówczyński, Warszawa: Wydawnictwo KR, 1998.

Gaze, Mateusz. „Przygotowanie legendy do pracy z dzieckiem polonijnym”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców 2 (2020): 495–504.

Jung, Carl Gustaw. Typy psychologiczne, przeł. Robert Reszke. Warszawa: Wydawnictwo KR, 2015.

Konecki, Krzysztof. Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN, 2000.

Kopaliński, Władysław. Słownik symboli. Warszawa: Oficyna Wydawnicza RYTM, 2012.

Kosowska, Ewa. Legenda. Kanon i transformacje. Św. Jerzy w polskiej kulturze ludowej. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum, 1985.

Kosowska, Ewa. „Społeczne funkcje legendy”. W: Społeczne funkcje folkloru, red. Zbigniew Biały, 56–69. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1985.

Lévi-Strauss, Claude. Antropologia strukturalna, przeł. Krzysztof Pomian. Warszawa: Aletheia, 2021.

Miszczak, Agata, Joanna Walasek. „Techniki wyboru próby badawczej”. Obronność – Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej 2/6 (2013): 100–108.

Niestolik, Norbert. Legendy śląskie oczami pedagoga. Rybnik: Stowarzyszenie Korzenie.pl, 2017.

Nikitorowicz, Jerzy. „Edukacja regionalna jako podstawa kreowania społeczeństwa obywatelskiego”. W: Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej. Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi doktorowi habilitowanemu Michałowi Balickiemu, red. Agata Cudowska, 23–32. Białystok: Trans Human, 2011.

Nikitorowicz, Jerzy. „Próba określenia przedmiotu edukacji międzykulturowej”. W: Region, tożsamość, edukacja, red. Jerzy Nikitorowicz, Danuta Misiejuk, Mirosław Sobecki, 15–33. Białystok: Trans Humana, 2005.

Niżnik, Jan. „Mit jako kategoria metodologiczna”. Kultura i Społeczeństwo 3 (1978): 163–174.

Paleczny, Tadeusz. Socjologia tożsamości. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM, 2008.

Petrykowski, Piotr. Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2003.

Petrykowski, Piotr. Edukacyjne konteksty regionalizmu – stowarzyszenia społeczne. Toruń: Zakład Usług Poligraficznych DRUK-TOR, 2004.

Podemska-Kałuża, Anna. „Świat wartości w legendach i podaniach wielkopolskich w perspektywie edukacji regionalnej”. Język – Szkoła – Religia 4 (2009): 239–249.

Prószyńska-Bordas, Hanna. „Wykorzystanie legend w uprzystępnianiu dziedzictwa na przykładzie Gór Świętokrzyskich”. Studia i Materiały CPEL 47/2 (2016): 109–117.

Rosner, Katarzyna. „Narracja jako struktura rozumienia”. Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja 3/57 (1999): 7–16.

Rosner, Katarzyna. „Współczesne stanowiska narratywistyczne w filozofii historii a problem realtywizmu”. Pamiętnik Literacki 4 (2001): 29–44.

Skibiński, Adam. „Narracje i autonarracje tożsamości: kodowanie siebie-jako--innego”. W: Narracje w życiu. O grupie i o jednostce, red. Jacek Wasilewski,161–170. Seria „Media w początkach XXI wieku”, t. 29. Warszawa: Aspra-JR, 2016.

Skotnicka, Gertruda. Literatura polska dla dzieci i młodzieży u progu nowego wieku. Gdańsk: Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Josepha Conrada-Korzeniowskiego, 2000.

Stomma, Ludwik. „Próba analizy strukturalnej czterech legend średniowiecznych”. Etnografia Polska 16 (1972): 281–293.

Swadźba, Urszula. Śląski świat wartości. Z badań empirycznych w Rybniku. Katowice: Wydawnictwo Gnome, 2008.

Taylor, Charles. Nowoczesne imaginaria społeczne, przeł. Adam Puchejda, Karolina Szymaniak. Kraków: Znak, 2010.

Wędzina, Dariusz. „Edukacyjne walory materialnego dziedzictwa kulturowego”. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy 2 (2007): 15–24.

Wróblewska, Urszula. „Elementy folkloru we współczesnej kulturze Tatarów polskich”. W: Region, tożsamość, edukacja, red. Jerzy Nikitorowicz, Dorota Misiejuk, Mirosław Sobecki, 168–176. Białystok: Trans Humana, 2005.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-02-07

Jak cytować

1.
STĘPIEŃ, Patryk. Węgielnym szlakiem pod opieką Skarbka – analiza strukturalna górniczych górnośląskich legend. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 7 luty 2024, T. 46, nr 2, s. 99–120. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2023.014.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 46 Nr 2 (2023): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 324
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

legendy, tożsamość, edukacja regionalna, Górny Śląsk, archetyp
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa