Węgielnym szlakiem pod opieką Skarbka – analiza strukturalna górniczych górnośląskich legend
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2023.014Słowa kluczowe
legendy, tożsamość, edukacja regionalna, Górny Śląsk, archetypAbstrakt
Legendy jako pewien zasób kulturowy mogą zawierać informacje o wybranej grupie społecznej dotyczące jej funkcjonowania. W trakcie analizy treści i struktury mogą występować elementy imaginarium społecznego dotyczące aspektów własnego pochodzenia, tożsamości, struktury normatywnej, relacji z innymi. Z uwagi na to legendy mogą być interesującym źródłem wiedzy dla nauczycieli zajmujących się edukacją regionalną oraz międzykulturową, ponieważ przedstawiają to, co głęboko zakorzenione w społeczeństwie.
W niniejszym artykule przedstawiono wyniki analizy strukturalnej górniczych legend górnośląskich, której celem jest wydobycie komponentów wspólnych pojawiających się w treści czterech różnych legend zawierających postać Skarbka. Zakłada się, że postacie występujące w legendach wzorowano na pewnym wzorze cech, który przypuszczalnie może oddawać aprobowany
archetyp wzorowego mieszkańca Górnego Śląska. Do przeprowadzenia analizy wykorzystano metodę analizy strukturalnej zgodnie z myślą Claude’a Lévi-Straussa. Na podstawie wyników analizy podjęto próbę opisania aprobowanych cech charakteru archetypu Górnoślązaka oraz zidentyfikowano opozycyjne do nich, nieakceptowalne cechy. Legendy są niezwykle cennym źródłem wiedzy dotyczącej regionalizmu. W myśl edukacji międzykulturowej, odnoszącej się do poznawania tego, co własne, aby zrozumieć to, co inne, legendy mogą zawierać cenne wskazówki do poszukiwania i opracowywania matryc kompetencyjnych, charakterologicznych i innych związanych z kulturąregionalną.
Bibliografia
Bodnicki, Krzysztof, Natalia Regulska. „Baśnie, bajki i legendy jako metoda motywująca do nauki chemii”. W: Metody motywujące w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych, red. Jan Rajmund Paśko, Ewa Żesławska, Alicja Żylewska, 10–16. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej. Zakład Chemii i Dydaktyki Chemii, 2012.
Brzezińska, Anna. „Różne światy kultury ludowej – perspektywa teoretyczna a działania praktyczne”. W: Kultura ludowa. Teorie, praktyki, polityki, red. Barbara Fatyga, Ryszard Michalski, 133–155. Warszawa: ISNS, 2014.
Cipcer, Krystian. Legendy Górnego Śląska. Katowice: Wydawnictwo KOS, 2006.
Doroszewski, Witold. Słownik języka polskiego. Warszawa: PAN, 1958.
Dyczewski, Leon. „Kultura lokalna a tożsamość”. W: Region, tożsamość, edukacja, red. Jerzy Nikitorowicz, Dorota Misiejuk, Mirosław Sobecki, 34–46. Białystok: Trans Humana, 2005.
Eliade, Mircea. Aspekty mitu, przeł. Piotr Mrówczyński, Warszawa: Wydawnictwo KR, 1998.
Gaze, Mateusz. „Przygotowanie legendy do pracy z dzieckiem polonijnym”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców 2 (2020): 495–504.
Jung, Carl Gustaw. Typy psychologiczne, przeł. Robert Reszke. Warszawa: Wydawnictwo KR, 2015.
Konecki, Krzysztof. Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN, 2000.
Kopaliński, Władysław. Słownik symboli. Warszawa: Oficyna Wydawnicza RYTM, 2012.
Kosowska, Ewa. Legenda. Kanon i transformacje. Św. Jerzy w polskiej kulturze ludowej. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum, 1985.
Kosowska, Ewa. „Społeczne funkcje legendy”. W: Społeczne funkcje folkloru, red. Zbigniew Biały, 56–69. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1985.
Lévi-Strauss, Claude. Antropologia strukturalna, przeł. Krzysztof Pomian. Warszawa: Aletheia, 2021.
Miszczak, Agata, Joanna Walasek. „Techniki wyboru próby badawczej”. Obronność – Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej 2/6 (2013): 100–108.
Niestolik, Norbert. Legendy śląskie oczami pedagoga. Rybnik: Stowarzyszenie Korzenie.pl, 2017.
Nikitorowicz, Jerzy. „Edukacja regionalna jako podstawa kreowania społeczeństwa obywatelskiego”. W: Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej. Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi doktorowi habilitowanemu Michałowi Balickiemu, red. Agata Cudowska, 23–32. Białystok: Trans Human, 2011.
Nikitorowicz, Jerzy. „Próba określenia przedmiotu edukacji międzykulturowej”. W: Region, tożsamość, edukacja, red. Jerzy Nikitorowicz, Danuta Misiejuk, Mirosław Sobecki, 15–33. Białystok: Trans Humana, 2005.
Niżnik, Jan. „Mit jako kategoria metodologiczna”. Kultura i Społeczeństwo 3 (1978): 163–174.
Paleczny, Tadeusz. Socjologia tożsamości. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM, 2008.
Petrykowski, Piotr. Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2003.
Petrykowski, Piotr. Edukacyjne konteksty regionalizmu – stowarzyszenia społeczne. Toruń: Zakład Usług Poligraficznych DRUK-TOR, 2004.
Podemska-Kałuża, Anna. „Świat wartości w legendach i podaniach wielkopolskich w perspektywie edukacji regionalnej”. Język – Szkoła – Religia 4 (2009): 239–249.
Prószyńska-Bordas, Hanna. „Wykorzystanie legend w uprzystępnianiu dziedzictwa na przykładzie Gór Świętokrzyskich”. Studia i Materiały CPEL 47/2 (2016): 109–117.
Rosner, Katarzyna. „Narracja jako struktura rozumienia”. Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja 3/57 (1999): 7–16.
Rosner, Katarzyna. „Współczesne stanowiska narratywistyczne w filozofii historii a problem realtywizmu”. Pamiętnik Literacki 4 (2001): 29–44.
Skibiński, Adam. „Narracje i autonarracje tożsamości: kodowanie siebie-jako--innego”. W: Narracje w życiu. O grupie i o jednostce, red. Jacek Wasilewski,161–170. Seria „Media w początkach XXI wieku”, t. 29. Warszawa: Aspra-JR, 2016.
Skotnicka, Gertruda. Literatura polska dla dzieci i młodzieży u progu nowego wieku. Gdańsk: Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Josepha Conrada-Korzeniowskiego, 2000.
Stomma, Ludwik. „Próba analizy strukturalnej czterech legend średniowiecznych”. Etnografia Polska 16 (1972): 281–293.
Swadźba, Urszula. Śląski świat wartości. Z badań empirycznych w Rybniku. Katowice: Wydawnictwo Gnome, 2008.
Taylor, Charles. Nowoczesne imaginaria społeczne, przeł. Adam Puchejda, Karolina Szymaniak. Kraków: Znak, 2010.
Wędzina, Dariusz. „Edukacyjne walory materialnego dziedzictwa kulturowego”. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy 2 (2007): 15–24.
Wróblewska, Urszula. „Elementy folkloru we współczesnej kulturze Tatarów polskich”. W: Region, tożsamość, edukacja, red. Jerzy Nikitorowicz, Dorota Misiejuk, Mirosław Sobecki, 168–176. Białystok: Trans Humana, 2005.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 159
Liczba cytowań: 0