http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Szkoła. Esej o (nie)odpowiedzialności
  • Strona domowa
  • /
  • Szkoła. Esej o (nie)odpowiedzialności
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 46 Nr 2 (2023): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. ARTYKUŁY

Szkoła. Esej o (nie)odpowiedzialności

Autor

  • Adela Kożyczkowska https://orcid.org/0000-0002-7952-1321

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2023.013

Słowa kluczowe

szkoła, nie(odpowiedzialność), upartyjnienie szkoły, podręcznik, konserwatyzm

Abstrakt

Zachodni człowiek ściśle powiązał ze szkołą swoją biografię. Nie może on – w swojej wyobraźni – nie posiadać świadectwa potwierdzającego wykształcenie. Trudno też sobie wyobrazić, aby jakiekolwiek społeczeństwo mogło istnieć bez szkoły. Te przekonania powodują, że każda władza podejmuje próbę przejęcia kontroli nad szkołą i kształceniem młodych ludzi. Badania Bogusława Śliwerskiego potwierdzają, że każda z partii, która dochodzi do władzy, za pomocą szkoły realizuje własne interesy. Celem artykułu jest próba rozpoznania kondycji teraźniejszej szkoły i powiązanej z nią sprawy odpowiedzialności i nie(odpowiedzialności). Wypowiedź autorki koncentruje się na trzech zagadnieniach, które ujęto w formie pytań. Pierwsze: Czyja jest szkoła? Drugie: Kim jest człowiek w szkole? Trzecie: Jakiego człowieka wykształca szkoła?

Bibliografia

Ackermann, Bruce. Przyszłość rewolucji liberalnej. Warszawa: Oficyna Naukowa, 1996.

Arendt, Hannah. „Co to jest autorytet”. W: Hannah Arendt, Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, 113–174. Warszawa: Aletheia, 1994.

Arendt, Hannah. Kondycja ludzka. Warszawa: Aletheia, 2000.

Bogoczová, Irena. Language policy in the Czech Republic in the context of the situation in Slavic-speaking territories. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2021.

Bourdieu, Pierre. „Szkic teorii praktyki”. W: Pierre Bourdieu, Szkic teorii praktyki poprzedzony trzema studiami na temat etnologii Kabylów, 167–286. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki, 2007

Foucault, Michel. Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia-Spacja, 1993.

Gramsci, Antonio. „Filozofia praktyki”. W: Antonio Gramsci, Zeszyty filozoficzne, 448–479. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1991.

Gramsci, Antonio. „Zeszyt X”. W: Antonio Gramsci, Zeszyty filozoficzne, 3–200. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1991.

Gramsci, Antonio. „Zeszyt XI”. W: Antonio Gramsci, Zeszyty filozoficzne, 201–382. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1991.

Illich, Ivan. Odszkolnić społeczeństwo. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, 2010.

Klus-Stańska, Dorota. Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2010.

Kwieciński, Zbigniew. Bezbronni. Odpad szkolny na wsi. Toruń: Wydawnictwo Edytor, 2002.

Kwieciński, Zbigniew. Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza. Poznań–Olsztyn: Wydawnictwo Edytor, 2000.

Kwieciński, Zbigniew. „Zapętlenie kwestii edukacyjnej w sytuacji gwałtownej zmiany jej kontekstu”. W: Psychologiczno-edukacyjne aspekty przesilenia systemowego, red. Jerzy Brzeziński, Zbigniew Kwieciński, 189–197. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2000.

Lewartowska-Zychowicz, Małgorzata. Homo liberalis jako projekt edukacyjny. Od emancypacji do funkcjonalności. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS, 2010.

Meighan, Roland. Socjologia edukacji. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 1993.

Miller, Romana. Socjalizacja – wychowanie – psychoterapia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1981.

Nikitorowicz, Jerzy. Edukacja międzykulturowa. Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007.

Picht, Georg. Pojęcie odpowiedzialności. W: Georg Picht, Odwaga utopii, 231- 262. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1981.

Potulicka, Eugenia, Joanna Rutkowiak. Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS, 2010.

Roszkowski, Wojciech. Historia i teraźniejszość. 1945–1979. Podręcznik do liceów i techników. Podręcznik do klasy 1. Kraków: Wydawnictwo Biały Kruk, 2022.

Roszkowski, Wojciech. Historia i teraźniejszość. 1980–2015. Podręcznik do liceów i techników. Podręcznik do klasy 2. Kraków: Wydawnictwo Biały Kruk, 2023.

Szacki, Jerzy. Liberalizm po komunizmie. Kraków–Warszawa: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Fundacja im. Stefana Batorego, 1994.

Śliwerski, Bogusław. „Edukacja alternatywna – dylematy teorii i praktyki”. W: Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, red. Bogusław Śliwerski, 9–16. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS, 1992.

Śliwerski, Bogusław. Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2015.

Śliwerski, Bogusław. „Krytycznie o polityce oświatowej MEN negującego demokrację oświaty publicznej w III RP”. Problemy Wczesnej Edukacji 2 (2011): 8–21.

Šafařik, Pavel Josef. Dejiny Slovanského jazyka a literatury všetkých nárečí. Košice: Východoslovenské vydavateľstvo Košice pre Univerzitu Pavla Josefa Šafárika w Košicach, 1992.

Theiss, Wiesław. Zniewolone dzieciństwo. Socjalizacja w skrajnych warunkach społeczno-politycznych. Warszawa: „Żak”, Teresa i Józef Śniecińscy, 1996.

Tomczyk, Ryszard. „Pierwszy projekt reformy systemu szkolnego w nowożytnej Austrii w okresie panowania Marii Teresy”. Edukacja Humanistyczna 2 (2011): 13–22.

Witkowski, Lech. „Uwagi o funkcjach edukacji”. Kultura i Społeczeństwo 3 (1991): 133–134.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-02-07

Jak cytować

1.
KOŻYCZKOWSKA, Adela. Szkoła. Esej o (nie)odpowiedzialności. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 7 luty 2024, T. 46, nr 2, s. 63–97. [udostępniono 16.5.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2023.013.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 46 Nr 2 (2023): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 426
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

szkoła, nie(odpowiedzialność), upartyjnienie szkoły, podręcznik, konserwatyzm
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa