http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Socjalizacja młodzieży włościańskiej w świetle periodyku „Pobudka” wydawanego w Królestwie Polskim w 1908 roku
  • Strona domowa
  • /
  • Socjalizacja młodzieży włościańskiej w świetle periodyku „Pobudka” wydawanego w Królestwie Polskim w 1908 roku
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 45 Nr 1 (2023): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. MATERIAŁY – RAPORTY Z BADAŃ

Socjalizacja młodzieży włościańskiej w świetle periodyku „Pobudka” wydawanego w Królestwie Polskim w 1908 roku

Autor

  • Małgorzata Maria Krakowiak Wydział Nauk o Wychowaniu, Uniwersytet Łódzki https://orcid.org/0000-0001-5724-301X

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2023.008

Słowa kluczowe

młodzież, Królestwo Polskie, czasopiśmiennictwo, socjalizacja, nowoczesność

Abstrakt

Celem artykułu jest zrekonstruowanie opisywanych na łamach „Pobudki” wzorów socjalizacyjnych młodzieży włościańskiej. Przedmiotem analiz były propagowane w periodyku kierowanym do włościan postulaty socjalizacji młodego pokolenia, w których uwzględniano potrzeby wynikające z przemian społeczno-kulturowych i procesów modernizacyjnych w Królestwie Polskim na początku XX wieku. Kształtowanie nowoczesnego ładu wiązało się ze zwiększonym zaangażowaniem młodzieży w życie społeczne. W „Pobudce” za szczególnie ważne uważano kształtowanie norm wychowania społeczno--moralnego, obywatelskiego i religijnego. W socjalizacji młodego pokolenia za znaczący obszar uznawano przygotowanie do pełnienia ról społecznych, w szczególności młodych kobiet. Podkreślano znaczenie edukacji fachowej, która była przejawem unowocześnienia procesu kształcenia włościan i miała sprzyjać wprowadzaniu zmian w życiu społecznym. Analiza materiału źródłowego miała charakter jakościowy, zastosowano metody badań historyczno-pedagogicznych. W „Pobudce” podkreślano szczególnie ważne miejsce młodzieży w życiu publicznym, wiązało się to z uznaniem młodego pokolenia za generację, która będzie miała znaczenie w odbudowie niepodległego państwa. We włościańskim periodyku wskazywano ścieżki modernizacji, którymi mieli podążać młodzi innowatorzy i wprowwadzać zmiany w gospodarstwach oraz życiu społecznym i kulturalnym wsi.

Bibliografia

Źródła prasowe:

B.W. „Szkoła dla córek włościańskich w Mirosławicach”. Pobudka 42 (1908): 825–826.

Borkowski, A. „Listy Czytelników. Z Rawy Mazowieckiej”. Pobudka 12 (1908): 231.

Brzeziński, Mieczysław. „Co przeszkadza nam pracować gromadnie”. Pobudka 1 (1908): 5.

Brzeziński, Mieczysław. „Co robić z dziećmi w wieku szkolnym?”. Pobudka 2 (1908): 25.

Brzeziński, Mieczysław. „Dobry nauczyciel – dobra szkoła!”. Pobudka 39 (1908): 763–764.

Brzeziński, Mieczysław. „Gawędy sąsiedzkie”. Pobudka 31 (1908): 621; Pobudka 43 (1908): 842.

Brzeziński, Mieczysław. „Jakich ludzi wybierać do instytucji społecznych ludowych?”. Pobudka 30 (1908): 581–582.

Brzeziński, Mieczysław. „Pilnuj, ojcze, syna!”. Pobudka 15 (1908): 282

Brzeziński, Mieczysław. „W walce z pijaństwem”. Pobudka 6 (1908): 102.

Brzeziński, Mieczysław. „Z życia Kurowa”. Pobudka 34 (1908): 667.

Chmielińska, Aniela. „Radosny objaw”. Pobudka 45 (1908): 881.

Dobrek. „Głosy Czytelników. Kto szerzy oświatę, ten najlepiej pracuje dla Ojczyzny”. Pobudka 39 (1908): 770.

I.K. „Listy i głosy Czytelników. Kto powinien nam pomagać?”. Pobudka 42 (1908): 830.

J. „Kursy rolniczo-hodowlane. Wydział kółek i spółek Centralnego Towarzystwa Rolniczego”. Pobudka 8 (1908): 143.

J. „Listy i głosy Czytelników. Spod Krasnegostawu w lubelskim”. Pobudka 45 (1908): 889.

Łaszcz, Jan. „Razem – naprzód (głos z ludu)”. Pobudka 4 (1908): 62.

Łaszcz, Jan. „W oświacie i pracy rozumnej nasze zbawienie”. Pobudka 46 (1908): 901–902.

M.K. „Wycieczka gospodyń wiejskich do Warszawy”. Pobudka 26 (1908): 507.

Maciąg, Michał. „Listy czytelników: Jak nauczyłem się czytać”. Pobudka 1(1908): 11–12.

Mikuliński, Aleksander. „Choćbyś znalazł – rachuj zaraz”. Pobudka 26 (1908): 506–507.

Młody przyjaciel oświaty A. „Listy Czytelników. Spod Mirosławiec w Kutnowskim”. Pobudka 28 (1908): 551.

R.M.B. [Rozalia Morzycka-Brzezińska]. „O łączności, czyli solidarności”. Pobudka 38 (1908): 742–743.

R.M.B. [Rozalia Morzycka-Brzezińska]. „Wskazówki dla samouków. I. Podręczniki do początkowej nauki języka polskiego”. Pobudka 7 (1908): 126.

R.M.B. [Rozalia Morzycka-Brzezińska]. „Wskazówki dla samouków. II. Piśmiennictwo polskie”. Pobudka 11 (1908): 208.

R.M.B. [Rozalia Morzycka-Brzezińska]. „Wskazówki dla samouków”. Pobudka 6 (1908): 109–110.

S., Józef. „Listy czytelników. Wieś Kąty, w powiecie włocławskim, guberni warszawskiej”. Pobudka 4 (1908): 71.

Strokowa, Jadwiga. „Co czynić?”. Pobudka 2 (1908): 21.

Toporek, Maciej. „Wycieczka do Kruszynka”. Pobudka 45 (1908): 884–885.

Władek Pszczeliniak. „Listy Czytelników. Z gminy Pruszkowskiej pod Łaskiem”. Pobudka 8 (1908): 151.

Włodkówna, Bronisława. „Rodzinny dom”. Pobudka 50 (1908): 984–985.

Żak, Piotr. „Listy czytelników. Spod Urzędowa w gub. lubelskiej”. Pobudka 2 (1908): 32.

Opracowania:

Bibliografia historii Polski XIX i XX wieku, red. Stefania Sokołowska, Irmina Ossowska, t. 3: 1865–1918, v. 1. Warszawa: DiG, 2000.

Bołdyrew, Aneta. „Nowoczesność, edukacja, młode pokolenie w perspektywie badań historyczno-pedagogicznych”. Wychowanie w Rodzinie 2 (2019): 66.

Bołdyrew, Aneta, Renata Bednarz-Grzybek. „Prasa katolicka w Królestwie Polskim w latach 1905–1914 wobec idei nowoczesnej oświaty i obywatelstwa”. Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne 118 (2022): 19–44.

Bołdyrew, Aneta, Joanna Falkowska. „Koncepcje nowoczesnego wychowania społeczno-moralnego w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX wieku”. Lubelski Rocznik Pedagogiczny 4 (2022): 7–21.

Bołdyrew, Aneta, Agnieszka Wałęga. „Edukacja zawodowa młodzieży a wyzwania modernizacyjne w dyskursie prasowym w Królestwie Polskim

w latach 1905–1918”. Kwartalnik Pedagogiczny 67 (2022): 35–54.

Bończa-Tomaszewski, Nikodem. „Polskojęzyczni chłopi? Podstawowe problemy nowoczesnej historii chłopów polskich”. Kwartalnik Historyczny 2 (2005): 92–93.

Chwalba, Andrzej. Historia Polski 1795–1918. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2000.

Giddens, Anthony. Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.

Janczak, Julian K. „Struktura społeczna wsi w Królestwie Polskim”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Historica 45 (1992): 35.

Kizwalter, Tomasz. Historia powszechna wiek XIX. Warszawa: Wydawnictwo „Trio”, 2007.

Kmiecik, Zenon. „Czasopiśmiennictwo ludowe w Królestwie Polskim (1866–1914)”. Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego 2–3 (1975): 144–274.

Krakowiak, Małgorzata. „Wychowanie w rodzinie włościańskiej w świetle listów czytelników »Zorzy« (1905–1918)”. Wychowanie w Rodzinie 2 (2021): 13–24.

Mędrzecki, Włodzimierz. Młodzież wiejska na ziemiach Polski centralnej 1864–1939. Procesy socjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo DiG, 2002.

Molenda, Jan. Chłop – naród – niepodległość. Kształtowanie się postaw narodowych i obywatelskich chłopów w Galicji i Królestwie Polskim w przededniu odrodzenia Polski. Warszawa: Wydawnictwo Nerition, 1999.

Napiórkowski, Marcin. Nawyk. W: Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. Magdalena Saryusz-Wolska, Robert Traba. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2014.

Simon, Gustaw. Junactwo. Geneza ruchu wojskowo-niepodległościowego wśród młodzieży wiejskiej i rzemieślniczej w b. zaborze rosyjskim w latach 1912– 1918. Warszawa: Nasza Drukarnia, 1938.

Szlendak, Tomasz. Socjologia edukacji. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.

Sztompka, Piotr. Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2012.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2023-12-07

Jak cytować

1.
KRAKOWIAK, Małgorzata Maria. Socjalizacja młodzieży włościańskiej w świetle periodyku „Pobudka” wydawanego w Królestwie Polskim w 1908 roku. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 7 grudzień 2023, T. 45, nr 1, s. 159–177. [udostępniono 27.12.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2023.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 45 Nr 1 (2023): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Dział

MATERIAŁY – RAPORTY Z BADAŃ

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 166
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

młodzież, Królestwo Polskie, czasopiśmiennictwo, socjalizacja, nowoczesność
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa