http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

PERCEIVED DIFFICULTIES RELATED TO THE COVID-19 PANDEMIC AND RESILIENCE AMONG SCHOOL AND ACADEMIC TEACHERS IN POLAND
  • Strona domowa
  • /
  • PERCEIVED DIFFICULTIES RELATED TO THE COVID-19 PANDEMIC AND RESILIENCE AMONG SCHOOL AND ACADEMIC TEACHERS IN POLAND
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 44 Nr 2 (2022): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. ARTYKUŁY

PERCEIVED DIFFICULTIES RELATED TO THE COVID-19 PANDEMIC AND RESILIENCE AMONG SCHOOL AND ACADEMIC TEACHERS IN POLAND

Autor

  • Magdalena Boczkowska https://orcid.org/0000-0003-3435-8193
  • Agnieszka Gabryś https://orcid.org/0000-0002-8502-7119

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2022.016

Słowa kluczowe

resilience, teachers’ resilience, perceived difficulties, academic teachers, school teachers, COVID-19 pandemic

Abstrakt

Celem niniejszej pracy było zbadanie, czy istnieją różnice między nauczycielami szkolnymi a nauczycielami akademickimi w Polsce w zakresie postrzeganych trudności związanych z pandemią COVID-19 oraz w zakresie resilience ujmowanym jako prężność psychiczna, a jeśli tak, to sprawdzenie, na czym one polegają. Badaniem objęto 139 nauczycieli, w tym nauczycieli szkolnych (n = 68) i akademickich (n = 71), którzy wypełnili Skalę Prężności Psychicznej (SPP-25) oraz Skalę Odczuwanych Trudności Związanych z Pandemią COVID-19 (SOTCov19). W celu ustalenia, czy istnieją różnice między nauczycielami szkolnymi a nauczycielami akademickimi w zakresie postrzeganych trudności związanych z pandemią COVID-19 i resilience, zastosowano współczynnik korelacji dwuseryjnej Glassa z wielkością efektu dla testu sumy rang Manna-Whitneya. Z przeprowadzonych badań wynika, że nauczyciele szkolni i nauczyciele akademiccy różnią się istotnie pod względem postrzeganych trudności związanych z pandemią COVID-19 i resilience. Nauczyciele szkolni doświadczają istotnie większych trudności w związku z pandemią COVID-19 i niższy poziom resilience w porównaniu z nauczycielami akademickimi.

Bibliografia

Ainsworth, Steph, Jeremy Oldfield. 2019. “Quantifying Teacher Resilience: Context Matters.” Teaching and Teacher Education 82: 117–128. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2019.03.012.

Aliyyah, Rusi Rusmiati, Reza Rachmadtullah, Achmad Samsudin, Ernawulan Syaodih, , Muhammad Nurtanto, Anna Riana Suryanti Tambunan. 2020.

“The Perceptions of Primary School Teachers of Online Learning during the COVID-19 Pandemic Period: A Case Study in Indonesia.” Journal of Ethnic and Cultural Studies 7(2): 90–109. http://dx.doi.org/10.29333/ejecs/38.

Bhamani, Shelina, Areeba Zainab Makhdoom, Vardah Bharuchi, Nasreen Ali, Sidra Kaleem, Dawood Ahmed. 2020. “Home Learning in Times of COVID: Experiences of Parents.” Journal of Education and Educational Development 7(1): 9–26. http://dx.doi.org/10.22555/joeed.v7i1.3260.

Boczkowska, Magdalena. “Pojęcie resilience w ujęciu tradycyjnym i współczesnym.”

Lubelski Rocznik Pedagogiczny 38(4) (2019): 125–141.

Botou, Anastasia, Iro Mylonakou-Keke, Ourania Kalouri, Nikolas Tsergas. 2017. “Primary School Teachers’ Resilience during the Economic Crisis in Greece.”Psychology 8(1): 131. http://dx.doi.org/10.4236/psych.2017.81009.

Rapanta, Chrysi, Luca Botturi, Peter Goodyear, Lourdes Guardia, Marguerite Koole. 2020. “Online University Teaching During and After the Covid-19 Crisis: Refocusing Teacher Presence and Learning Activity,” Postdigital Science Education 2: 923–945. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00155-y.Decree of the Minister of Science and Higher Education of 11 March 2020 (2020, item 405).

Dhavan, Shivangi. 2020. “Online Learning: A Panacea in the Time of COVID-19 Crisis.” Journal of Educational Technology Systems. Advance online publication. http://dx.doi.org/10.1177/0047239520934018.

Dong, Chuanmei, Simin Cao, Hui Li. 2020. “Young Children’s Online Learning during COVID-19 Pandemic: Chinese Parents’ Beliefs and Attitudes.” Child Youth Services Review Journal. Advance, online publication. doi: 10.1016/j.childyouth.2020.105440.

Eldridge, Madelaine. “Understanding th e Factors that Build Teacher Resilience. University College London (University of London), 2013.

Gu, Qing. “(Re)conceptualising Teacher Resilience: A Social-Ecological Approach to Understanding Teachers’ Professional Worlds.” In: Resilience in Education: Concepts, Contexts and Connections, eds. Marold Wosnitza, Francisco Peixoto, Susan Beltman, Caroline Mansfield, 13–33. New York, NY: Springer, 2018.

Gu, Qing, Christopher Day. 2013. “Challenges to Teacher Resilience: Conditions Count.” British Educational Research Journal 39(1): 22–44. http: /dx.doi.org/10.1080/01411926.2011.623152.

Hart, Catherine, Fredrica Nash. Teacher Resilience during COVID: Burnout and Trauma, 2020.

Huisman, Sarah, Nancy Robb Singer, Susan Catapano. 2010. “Resiliency to Success: Supporting Novice Urban Teachers.” Teacher Development 14(4): 483–499. http://dx.doi.org/10.1080/13664530.2010.533490.

Kangas-Dick, Kayleigh, Emily O’Shaughnessy. 2020. “Interventions that Promote Resilience among Teachers: A Systematic Review of the Literature.”International Journal of School & Educational Psychology 8(2): 131–146. http://dx.doi.org/10.1080/21683603.2020.1734125.

Kimhi, Shaul, Hadas Marciano, Yohanan Eshel, Bruria Adini. “Resilience and Demographic Characteristics Predicting Distress during the COVID-19 Crisis.”Social Science & Medicine (2020): 265, 113389.

Kruszewska, Aleksandra, Stanisława Nazaruk, Karolina Szewczyk. “Polish Teachers of Early Education in the Face of Distance Learning during the COVID-19 Pandemic – The Difficulties Experienced and Suggestions for the Future.” Education 3–13 (2020): 1–12.

Lazarus, Richard S., Susan Folkman. Stress, Appraisal, and Coping. Springer Publishing Company, 1984.

Lee Shing, Chien, Rohaida Mohd Saat, Siow Heng Loke. “The Knowledge of Teaching – Pedagogical Content Knowledge (PCK).” MOJES: Malaysian Online Journal of Educational Sciences 3(3) (2018): 40–55.

Luthar, Suniya S., Pamela J. Brown. “Maximizing Resilience through Diverse Levels of Inquiry: Prevailing Paradigms, Possibilities, and Priorities for the Future.” Development and Psychopathology 19(3) (2007): 931–955.

Mansfield, Caroline F., Susan Beltman, Tania Broadley, Noelene Weatherby-Fell. 2016. “Building Resilience in Teacher Education: An Evidenced Informed Framework.” Teaching and Teacher Education 54: 77–87. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2015.11.016.

Mansfield, Caroline, Susan Beltman. 2019. “Promoting Resilience for Teachers: Pre-service and In-service Professional Learning.” The Australian Educational Researcher 46: 583–588. http://dx.doi.org/10.1007/s13384-019-00347-x

Masten, Ann S. 2015. “Pathways to Integrated Resilience Science.” Psychological Inquiry 26(2): 187–196. http://dx.doi.org/10.1080/1047840X.2015.1012041.

Masten, Ann S., Dante Cicchetti. 2016. “Resilience in Development: Progress and Transformation.” In: Developmental Psychopathology: Risk, Resilience, and Intervention, ed. Dante Cicchetti, 271–333. John Wiley & Sons, Inc. https://doi.org/10.1002/9781119125556.devpsy406.

Ng, Pak Tee, Kam Ming Lim, Ee Ling Low, Chenri Hui. 2018. “Provision of Early Field Experiences for Teacher Candidates in Singapore and How it Can Contribute to Teacher Resilience and Retention.” Teacher Development 22(5): 632–650. http://dx.doi.org/10.1080/13664530.2018.1484388.

Niemi, Hannele Marjatta, & Päivi Kousa. “A Case Study of Students’ and Teachers’ Perceptions in a Finnish High School during the COVID Pandemic.”International Journal of Technology in Education and Science (IJTES) 4(4) (2020): 352–369. doi: 10.46328/ijtes.v4i4.167.

Ogińska-Bulik, Nina, Zygfryd Juczyński. “Skala pomiaru prężności – SPP-25.”

Nowiny Psychologiczne 3 (2008): 39–56.

Peixoto, Francisco, Marold Wosnitza, Joana Pipa, Mark Morgan, Carmel Cefai. “A Multidimensional View on Pre-service Teacher Resilience in Germany, Ireland, Malta and Portugal.” In: Resilience in Education, 73–89. Springer, Cham, 2008.

Plebańska, Marlena, Małgorzata Sieńczewska, Aleksandra Szyller. Edukacja zdalna w czasach COVID-19. Raport z badania [Remote Education in the Age of COVID-19. A Survey Report], 2020.

Polat, Deniz Demir, Murat İskender. 2018. “Exploring Teachers’ Resilience in Relation to Job Satisfaction, Burnout, Organizational Commitment

and Perception of Organizational Climate.” International Journal of Psychology and Educational Studies 5(3): 1–13. http://dx.doi.org/10.17220/

ijpes.2018.03.001.

Raport “Jacy ludzie taka szkoła. Osobiste doświadczenia z pandemii” [The Report “Such People Such School. Personal Experiences of a Pandemic”]. Warszawa: Fundacja Szkoła z Klasą, 2021.

Romaniuk, Miłosz Wawrzyniec, Joanna Łukasiewicz-Wieleba. Zdalna edukacja kryzysowa w APS w okresie pandemii COVID-19. Z perspektywy rocznych doświadczeń [Remote Crisis Education in the APS during the COVID-19 Pandemic. From the Perspective of One Year’s Experience]. Warszawa, 2021.

World Health Organization. WHO coronavirus disease (COVID-19) dashboard. 2021. https://covid19.who.int.

Zhang, Guili, Nancy Zeller. “A Longitudinal Investigation of the Relationship between Teacher Preparation and Teacher Retention.” Teacher Education Quarterly 43(2) (2016): 73–92.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2023-05-20

Jak cytować

1.
BOCZKOWSKA, Magdalena & GABRYŚ, Agnieszka. PERCEIVED DIFFICULTIES RELATED TO THE COVID-19 PANDEMIC AND RESILIENCE AMONG SCHOOL AND ACADEMIC TEACHERS IN POLAND. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 20 maj 2023, T. 44, nr 2, s. 101–121. [udostępniono 29.6.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2022.016.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 44 Nr 2 (2022): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 339
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

resilience, teachers’ resilience, perceived difficulties, academic teachers, school teachers, COVID-19 pandemic
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa