http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

KNOWLEDGE AND EXPERIENCE DEMONSTRATED BY STUDENTS OF PEDAGOGY PROGRAMMES IN THE FIELD OF CYBER VIOLENCE AND THE MANNER OF ITS PREVENTION
  • Strona domowa
  • /
  • KNOWLEDGE AND EXPERIENCE DEMONSTRATED BY STUDENTS OF PEDAGOGY PROGRAMMES IN THE FIELD OF CYBER VIOLENCE AND THE MANNER OF ITS PREVENTION
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 44 Nr 2 (2022): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. ARTYKUŁY

KNOWLEDGE AND EXPERIENCE DEMONSTRATED BY STUDENTS OF PEDAGOGY PROGRAMMES IN THE FIELD OF CYBER VIOLENCE AND THE MANNER OF ITS PREVENTION

Autor

  • Magdalena Wędzińska https://orcid.org/0000-0002-2515-4845

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2022.015

Słowa kluczowe

cyber violence, knowledge about cyber violence, prevention of cyber violence, forms of cyber violence exercise, students

Abstrakt

Celem artykułu jest prezentacja rezultatów badań własnych poświęconych zagadnieniu wiedzy studentów kierunków pedagogicznych na temat cyberprzemocy i sposobów jej zapobiegania. W tekście zaprezentowano ustalenia terminologiczne dotyczące problematyki cyberprzemocy oraz wyniki badań obrazujące stan wiedzy studentów kierunków pedagogicznych na temat istoty cyberprzemocy, form jej realizacji, czynników mogących predysponować do bycia ofiarą cyberprzemocy oraz działań profilaktycznych, jakie powinny być podejmowane, aby zapobiegać cyberprzemocy, a także działań mających na celu niwelowanie jej skutków. W badaniach własnych eksplorowano również kwestie związane z wcześniejszymi doświadczeniami respondentów dotyczącymi cyberprzemocy (bycie jej świadkiem, bycie ofiarą różnych form cyberprzemocy).

Bibliografia

Apanowicz, Jerzy. Metodologia ogólna. Gdynia: Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej “Bernardinum,” 2002.

Banaszak, Sławomir. “Diagnoza: pojęcie, cechy diagnostyczne i zastosowania w badaniach edukacyjnych.” Studia Edukacyjne 47 (2018): 137–146.

Barlińska Julia, Piotr Plichta, Jacek Pyżalski, Anna Szuster. “Ich słowami –obraz pomocy w sytuacjach cyberprzemocy rówieśniczej z perspektywy uczniów.” Dziecko Krzywdzone. Teorie, badania, praktyka 17(4) (2018): 82–115.

Betts, Lucy R., Karin A. Spenser, Sarah E. Gardner. “Adolescents’ Involvement in Cyberbullying and Perception of School: The Importance of Perceived Peer Acceptance for Female Adolescents.” Sex Roles 77 (2017): 471–481.

d’Haenens, Leen, Sofie Vandoninck, Veronica Donoso. “How to Cope and Build Online Resilience?” EU Kids Online 1 (2013): 1–15. https://www.researchgate.net/publication/273130678_How_to_cope_and_build_online_resilience (laccess: 12.10.2021).

Fanti, Kostas A., Andreas G. Demetriou, Veronica V. Hawa. “A Longitudinal Study of Cyberbullying. Examining Risk and Protective Factors.” European Journal of Developmental Psychology 9(2) (2012): 168–181.

Janopaul-Na ylor, Elizabeth, Edward Feller. “Cyberbul lying: Harassment at Your Fingertips.” Rhode Islan d Medical Journal 102(9) (2019): 7–9.

Kowalski, Robin, Gary Giumetti, Amber Schroeder, Micah Lattanner. “Bullying in the Digital Age: A Critical Review and Meta – Analysis of Cyberbullying Research Among Youth.” Psychological Bulletin 140(4) (2014): 1073–1137.

Lange, Rafał (ed.). Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów. Warszawa: NASK – Państwowy Instytut Badawczy, 2021.

Nowakowski, Krzysztof. “Szkodliwość cyberprzemocy w ocenie młodzieży.” Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 7 (2018): 44–51.

Olweus, Dan. “School Bullying: Development and Some Important Challenges.” The Annual Review of Clinical Psychology 9 (2013): 751–780.

Orłowski, Stanisław. “Mobbing i bullying w szkole: charakterystyka zjawiska i program zapobiegania.” 2020. www.ore.edu.pl (access: 26.05.2020).

Pyżalski, Jacek. Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2011.

Rzepa, Teresa N., Marta Przybylska-Duda. “Cyberbullying z perspektywy nastolatków i ich rodziców.” Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska 28(2) (2015): 19–32.

Siemieniecka, Dorota, Małgorzata Skibińska. “Sprawcy i ofiary.” Głos Uczelni. Pismo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 28(7–10) (2019): 63–70.

Siemieniecka, Dorota, Małgorzata Skibińska, Kamila Majewska. Cyberagresja. Zjawisko, skutki, zapobieganie. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2020.

Tomczyk, Łukasz, Łukasz Srokowski. Kompetencje w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego w polskiej szkole. Tarnów: Stowarzyszenie Miast w Internecie, 2016.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2023-05-20

Jak cytować

1.
WĘDZIŃSKA, Magdalena. KNOWLEDGE AND EXPERIENCE DEMONSTRATED BY STUDENTS OF PEDAGOGY PROGRAMMES IN THE FIELD OF CYBER VIOLENCE AND THE MANNER OF ITS PREVENTION. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 20 maj 2023, T. 44, nr 2, s. 67–100. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2022.015.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 44 Nr 2 (2022): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 361
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

cyber violence, knowledge about cyber violence, prevention of cyber violence, forms of cyber violence exercise, students
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa