KNOWLEDGE AND EXPERIENCE DEMONSTRATED BY STUDENTS OF PEDAGOGY PROGRAMMES IN THE FIELD OF CYBER VIOLENCE AND THE MANNER OF ITS PREVENTION
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2022.015Słowa kluczowe
cyber violence, knowledge about cyber violence, prevention of cyber violence, forms of cyber violence exercise, studentsAbstrakt
Celem artykułu jest prezentacja rezultatów badań własnych poświęconych zagadnieniu wiedzy studentów kierunków pedagogicznych na temat cyberprzemocy i sposobów jej zapobiegania. W tekście zaprezentowano ustalenia terminologiczne dotyczące problematyki cyberprzemocy oraz wyniki badań obrazujące stan wiedzy studentów kierunków pedagogicznych na temat istoty cyberprzemocy, form jej realizacji, czynników mogących predysponować do bycia ofiarą cyberprzemocy oraz działań profilaktycznych, jakie powinny być podejmowane, aby zapobiegać cyberprzemocy, a także działań mających na celu niwelowanie jej skutków. W badaniach własnych eksplorowano również kwestie związane z wcześniejszymi doświadczeniami respondentów dotyczącymi cyberprzemocy (bycie jej świadkiem, bycie ofiarą różnych form cyberprzemocy).
Bibliografia
Apanowicz, Jerzy. Metodologia ogólna. Gdynia: Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej “Bernardinum,” 2002.
Banaszak, Sławomir. “Diagnoza: pojęcie, cechy diagnostyczne i zastosowania w badaniach edukacyjnych.” Studia Edukacyjne 47 (2018): 137–146.
Barlińska Julia, Piotr Plichta, Jacek Pyżalski, Anna Szuster. “Ich słowami –obraz pomocy w sytuacjach cyberprzemocy rówieśniczej z perspektywy uczniów.” Dziecko Krzywdzone. Teorie, badania, praktyka 17(4) (2018): 82–115.
Betts, Lucy R., Karin A. Spenser, Sarah E. Gardner. “Adolescents’ Involvement in Cyberbullying and Perception of School: The Importance of Perceived Peer Acceptance for Female Adolescents.” Sex Roles 77 (2017): 471–481.
d’Haenens, Leen, Sofie Vandoninck, Veronica Donoso. “How to Cope and Build Online Resilience?” EU Kids Online 1 (2013): 1–15. https://www.researchgate.net/publication/273130678_How_to_cope_and_build_online_resilience (laccess: 12.10.2021).
Fanti, Kostas A., Andreas G. Demetriou, Veronica V. Hawa. “A Longitudinal Study of Cyberbullying. Examining Risk and Protective Factors.” European Journal of Developmental Psychology 9(2) (2012): 168–181.
Janopaul-Na ylor, Elizabeth, Edward Feller. “Cyberbul lying: Harassment at Your Fingertips.” Rhode Islan d Medical Journal 102(9) (2019): 7–9.
Kowalski, Robin, Gary Giumetti, Amber Schroeder, Micah Lattanner. “Bullying in the Digital Age: A Critical Review and Meta – Analysis of Cyberbullying Research Among Youth.” Psychological Bulletin 140(4) (2014): 1073–1137.
Lange, Rafał (ed.). Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów. Warszawa: NASK – Państwowy Instytut Badawczy, 2021.
Nowakowski, Krzysztof. “Szkodliwość cyberprzemocy w ocenie młodzieży.” Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 7 (2018): 44–51.
Olweus, Dan. “School Bullying: Development and Some Important Challenges.” The Annual Review of Clinical Psychology 9 (2013): 751–780.
Orłowski, Stanisław. “Mobbing i bullying w szkole: charakterystyka zjawiska i program zapobiegania.” 2020. www.ore.edu.pl (access: 26.05.2020).
Pyżalski, Jacek. Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2011.
Rzepa, Teresa N., Marta Przybylska-Duda. “Cyberbullying z perspektywy nastolatków i ich rodziców.” Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska 28(2) (2015): 19–32.
Siemieniecka, Dorota, Małgorzata Skibińska. “Sprawcy i ofiary.” Głos Uczelni. Pismo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 28(7–10) (2019): 63–70.
Siemieniecka, Dorota, Małgorzata Skibińska, Kamila Majewska. Cyberagresja. Zjawisko, skutki, zapobieganie. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2020.
Tomczyk, Łukasz, Łukasz Srokowski. Kompetencje w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego w polskiej szkole. Tarnów: Stowarzyszenie Miast w Internecie, 2016.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 289
Liczba cytowań: 0