http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

THE MISSION AND VISION OF PEDAGOGICAL SCIENCE
  • Strona domowa
  • /
  • THE MISSION AND VISION OF PEDAGOGICAL SCIENCE
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 44 Nr 2 (2022): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. ARTYKUŁY

THE MISSION AND VISION OF PEDAGOGICAL SCIENCE

Autor

  • Waldemar Furmanek https://orcid.org/0000-0002-1032-4266
  • Renata Tomaszewska https://orcid.org/0000-0001-9605-1483

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2022.014

Abstrakt

W artykule przedstawiono refleksje na temat misji i wizji nauk pedagogicznych, koncentrując się na ich humanistycznym i personalistycznym, a nie naturalistycznym, fundamencie. Stosując metodę rekonstrukcji pozytywnej, przyjęto, że istotą nauk pedagogicznych jest wypracowywanie efektywnych oraz godziwych systemów strategii i procesów wspomagania człowieka w jego dążeniach do osiągnięcia pełni człowieczeństwa. Z tak sformułowanego zapisu wyprowadzono kategorie pojęciowe wymagające wyjaśnienia i interpretacji. Autorzy szczególną uwagę poświęcili zagadnieniom: człowieka, człowieczeństwa oraz wspomagania – kluczowym dla szeroko rozumianej działalności pedagogicznej realizowanej we współczesnych uwarunkowaniach społeczno-kulturowych. Analizy te zostały zaprezentowane na takim poziomie ogólności, aby tematy dopełniające ich treść mogły być zaakceptowane przez przedstawicieli wszystkich subdyscyplin naukowych będących częścią systemu nauk pedagogicznych.

Bibliografia

Furmanek, Waldemar. “Człowiek jako obiekt badań humanistycznej pedagogiki pracy.” Labor et Educatio 2 (2014): 9–30.

Furmanek, Waldemar. Człowiek w badaniach współczesnej pedagogiki zorientowanej personalistycznie. Rzeszów: UR, 2019.

Furmanek, Waldemar. “Humanistyczne aspekty współczesnej pedagogiki pracy.” In: Pedagogika pracy – tradycja i wyzwania współczesności, ed. Stefan M. Kwiatkowski, 107–129. Radom–Warszawa–Bydgoszcz: Wyd. ITE– PIB, 2012.

Gajda, Janusz. Honor. Godność. Człowieczeństwo. Lublin: UMCS, 2000.

Nowak, Marian. Pedagogika otwarta. Lublin: KUL, 1999.

Nowak, Marian. Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: WAiP, 2008.

Ostrowska, Urszula. “Fenomen pracy ludzkiej z perspektywy aksjologicznej.” In: Wokół podstawowych zagadnień pedagogiki pracy, eds. Ryszard Gerlach, Renata Tomaszewska-Lipiec, 137–156. Bydgoszcz: UKW, 2017.

Tomaszewska, Renata. “Jednostka na rozdrożu. O wyzwaniach życia i poszukiwaniu szczęścia w ponowoczesnej rzeczywistości.” In: Wspieranie jednostek i grup w różnych wymiarach życia społecznego. Aspekty teoretyczno-praktyczne, eds. Magdalena Piorunek, Joanna Nawój-Połoczańska, Agnieszka Skowrońska-Pućka, 81–105. Poznań: UAM, 2021.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

2023-05-20

Jak cytować

1.
FURMANEK, Waldemar & TOMASZEWSKA, Renata. THE MISSION AND VISION OF PEDAGOGICAL SCIENCE. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 20 maj 2023, T. 44, nr 2, s. 54–65. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2022.014.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 44 Nr 2 (2022): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 376
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa