THE MISSION AND VISION OF PEDAGOGICAL SCIENCE
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2022.014Abstrakt
W artykule przedstawiono refleksje na temat misji i wizji nauk pedagogicznych, koncentrując się na ich humanistycznym i personalistycznym, a nie naturalistycznym, fundamencie. Stosując metodę rekonstrukcji pozytywnej, przyjęto, że istotą nauk pedagogicznych jest wypracowywanie efektywnych oraz godziwych systemów strategii i procesów wspomagania człowieka w jego dążeniach do osiągnięcia pełni człowieczeństwa. Z tak sformułowanego zapisu wyprowadzono kategorie pojęciowe wymagające wyjaśnienia i interpretacji. Autorzy szczególną uwagę poświęcili zagadnieniom: człowieka, człowieczeństwa oraz wspomagania – kluczowym dla szeroko rozumianej działalności pedagogicznej realizowanej we współczesnych uwarunkowaniach społeczno-kulturowych. Analizy te zostały zaprezentowane na takim poziomie ogólności, aby tematy dopełniające ich treść mogły być zaakceptowane przez przedstawicieli wszystkich subdyscyplin naukowych będących częścią systemu nauk pedagogicznych.
Bibliografia
Furmanek, Waldemar. “Człowiek jako obiekt badań humanistycznej pedagogiki pracy.” Labor et Educatio 2 (2014): 9–30.
Furmanek, Waldemar. Człowiek w badaniach współczesnej pedagogiki zorientowanej personalistycznie. Rzeszów: UR, 2019.
Furmanek, Waldemar. “Humanistyczne aspekty współczesnej pedagogiki pracy.” In: Pedagogika pracy – tradycja i wyzwania współczesności, ed. Stefan M. Kwiatkowski, 107–129. Radom–Warszawa–Bydgoszcz: Wyd. ITE– PIB, 2012.
Gajda, Janusz. Honor. Godność. Człowieczeństwo. Lublin: UMCS, 2000.
Nowak, Marian. Pedagogika otwarta. Lublin: KUL, 1999.
Nowak, Marian. Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: WAiP, 2008.
Ostrowska, Urszula. “Fenomen pracy ludzkiej z perspektywy aksjologicznej.” In: Wokół podstawowych zagadnień pedagogiki pracy, eds. Ryszard Gerlach, Renata Tomaszewska-Lipiec, 137–156. Bydgoszcz: UKW, 2017.
Tomaszewska, Renata. “Jednostka na rozdrożu. O wyzwaniach życia i poszukiwaniu szczęścia w ponowoczesnej rzeczywistości.” In: Wspieranie jednostek i grup w różnych wymiarach życia społecznego. Aspekty teoretyczno-praktyczne, eds. Magdalena Piorunek, Joanna Nawój-Połoczańska, Agnieszka Skowrońska-Pućka, 81–105. Poznań: UAM, 2021.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 273
Liczba cytowań: 0