http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Constructivistic didactics in physics: implementations
  • Strona domowa
  • /
  • Constructivistic didactics in physics: implementations
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 37 Nr 1 (2019): The most important religious books as a source of inspiration for the pedagogical sciences /
  4. ARTYKUŁY

Constructivistic didactics in physics: implementations

Autor

  • Grzegorz Karwasz Faculty of Physics, Astronomy and Informatics, Nicolaus Copernicus University in Toruń https://orcid.org/0000-0001-7090-3123
  • Anna Kamińska Institute of Sciences and Technical Sciences, Department of Physics, Pomeranian University https://orcid.org/0000-0001-9371-4763

DOI:

https://doi.org/10.12775/31578

Słowa kluczowe

innovative didactics, constructivism, cognitivism, interactive teaching

Abstrakt

Cognitive strategies in teaching physics in Poland were first introduced in late 90’s. The first exhibition in the interactive form, was devoted to interactive physics - "Physics and Toys" in 1998 and "Contemporary Physics" in 2003 (founded at the University of Pomerania in Slupsk). Later, more comprehensive, interdisciplinary exhibitions were created at the Nicolaus Copernicus University. The success of this teaching method exceeded our expectations. We discuss the principles and practical methods of innovative didactics based on constructivist and cognitive theories. The two main paradigms of this teaching method are based on constructing the knowledge and competences of students (listeners, students) in interactive narrative and using real teaching subjects that can be pulled out of pocket. We call these concepts hyper-constructivism and neo-realism.

Bibliografia

Berger P. L., Luckmann T., The Social Construction of Reality. A Treatise in the Sociology of Knowledge, Ancor Books, 1966.

Bruner J., Actual Minds, Possibile Worlds, Harvard University Press, Cambridge (MA), 1986.

Campbell S., Ludic practice: the case for students play in university museums. Spark: UAL Creative Teaching and Learning Journal, Vol.4./ issue 1 (2019) pp. 59-70.

Chomsky N., Language and Mind, Cambridge University Press, Cambridge, 2006.

Crispiani P., Didattica cognitivista, Armando Editore, Roma, 2004.

Hewitt P., Conceptual Physics, Prentice Hall School Group, Upper Saddle River, NJ, 1997.

Heywood D., Parker J., The Pedagogy of Physical Science, Spinger, Dordrecht, 2010, p. 32.

Kamińska A., Karwasz G., Rola wystaw interaktywnych w nauczaniu fizyki, (Role of interactice exhibitions in teaching phyics), Fizyka w Szkole, 3/2008, p. 44.

Karwasz G.P., Karbowski A., Hyper-konstruktywizm w nauczaniu fizyki. Tożsamość indywidualna i kompetencje społeczne. (Hyper-constructivism in in teaching physics. Individual identity and social competences), Acta Univ. N. Copernici, Pedagogika XXXII/2016 No. 424, pp. 177-202.

Karwasz G., Cognitive Didactics: Hyper-Constructivistic Knowledge Building, in: Virtuality and Education – Future Prospects, ed. D. Siemieniecka, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, 2019, pp. 9-22.

Karwasz G., Astronomia dla dzieci, (Astronomy for children), Publicat, Poznań, 2016.

Karwasz G., Czy świat się kręci w prawo? Fizyka i zabawki, (Does the Word turn rigth? Physics and Toys), Postępy Fizyki, Zeszyt 60B, 1999, p. 97.

Karwasz G.P., Zecca A., Brusa R.S., Pliszka D., Application of positron annihilation techniques for semiconductor studies, J. Alloys and Compounds, 382 (2004) p. 24.

Karwasz G., Kruk J., Idee i realizacje dydaktyki interaktywnje. Muzea i centra nauki. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2011.

Karwasz G., Sadowska M, Rochowicz K., Toruński poręcznik do fizyki. I Mechanika. (Toruń’s tex-book for physics) Sci. Ed. UMK, Toruń, 2010.

Karwasz G., Scienza e Fede. Un breve manuale. Aracne Editrice, Roma, 2019.

Karwasz G., Służewski K., Kamińska A., Constructivistic paths in teaching physics: from interactive experiments to step-by-step textbooks, in: Problems of Education in the 21st Century, Vol. 64, 2015, pp. 6-23.

Nitta H., Takatsu K., The Manga Guide. Physics. Trend-Pro. Co., Ltd., San Francisco, 2009.

Okoniewska A., Przedmioty codziennego użytku i zabawki w dydaktyce fizyki – zjawiska falowe, (Objects of every-day use and toys in didactics of physics – wave phenomena), Graduate thesis, WSP Słupsk, 1998.

Osborne J., Attitudes towards science: a review of the literature and its implications, Int. J. Sci. Educ., Vol. 25 No. 9 (2003) pp. 1049-1079.

Piaget J., The construction of the reality in the child, Routledge and Kegan, Milton Park, 1954.

Pietrasiński Z., Sztuka uczenia się (The art of learning), Wiedza Powszechna, Warszawa, 1975.

Rogers E. M., Physics for Inquiring Minds, Oxford Univ. Press, 1962.

Shulman L.S., Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform, Harvard Educational Review, Vol. 57, No. 1. Feb. 1987, pp. 1-21.

Służewski K., Karwasz G., Fizyka i zabawki - wyjść poza fenomenologię. O żyroskopach, systemie słonecznym i momencie pędu, (Physics and toys – go beyond the phenomenology. On gyroscopes, Solar system and angular momentum), Physics in School (Poland), 3/2014, 25-32.

Walker J., The Flying Circus of Physics, Wiley India Pvt., 2011.

Wiśniewska-Kin M., Szkoła zapytująca miejscem rozwijania dziecięcych sposobów rozumienia, (The asking school as a place of children’s ways of reasoning), in: „Dokąd zmierza polska szkoła?” (Where does the Polish school go to?) ed. D. Klus-Stańska, Wyd. Akad. Żak, Warszawa, 2008.

Zanetti V., I giocattoli e la scienza, La fisica nella scuola, Quaderno 4, Ottobre -Dicembre 1993.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2020-09-19

Jak cytować

1.
KARWASZ, Grzegorz & KAMIŃSKA, Anna. Constructivistic didactics in physics: implementations. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 19 wrzesień 2020, T. 37, nr 1, s. 185. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/31578.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 37 Nr 1 (2019): The most important religious books as a source of inspiration for the pedagogical sciences

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 579
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

innovative didactics, constructivism, cognitivism, interactive teaching
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa