Перейти до головного Перейти в головне навігаційне меню Перейти на нижній колонтитул сайту
  • Зареєструватися
  • Увійти
  • Language
    • English
    • Język Polski
    • Українська

Akademicka Platforma Czasopism

  • Menu
  • Головна
  • Поточний випуск
  • Архіви
  • Анонси
  • Подання
  • Про журнал
    • Мета та тематика журналу
    • Редакційна колегія
    • Наукова рада
    • Колегія рецензентів
    • Керівництво для авторів
    • Процес рецензування
    • Антиплагіатна політика
    • Етичні стандарти
    • Інформація про відсутність плати за подання та публікацію статей
    • Заява про конфіденційність
    • Індексація журналу
    • Контактна інформація
  • Зареєструватися
  • Увійти
  • Language:
  • English
  • Język Polski
  • Українська
Różnice w funkcjonowaniu archiwów i bibliotek: Raport z badania samouczków dostępnych dla użytkowników w przestrzeni WWW
  • Головна
  • /
  • Różnice w funkcjonowaniu archiwów i bibliotek: Raport z badania samouczków dostępnych dla użytkowników w przestrzeni WWW
  1. Головна /
  2. Архіви /
  3. № 15 (17) (2024) /
  4. STUDIA

Różnice w funkcjonowaniu archiwów i bibliotek

Raport z badania samouczków dostępnych dla użytkowników w przestrzeni WWW

Автор(и)

  • Monika Cołbecka Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-6494-2115

DOI:

https://doi.org/10.12775/AKZ.2024.001

Ключові слова

samouczki archiwalne online, kształcenie użytkowników archiwów

Анотація

Pierwsza wizyta użytkownika w archiwum (o ile w ogóle nastąpi) odbywa się po zdobyciu doświadczeń bibliotecznych, np. w okresie edukacji szkolnej. Zatem funkcjonowanie archiwów może być porównywane do funkcjonowania bibliotek, w końcu w świadomości społecznej jedna, jak i druga instytucja zajmują się gromadzeniem nośników informacji… Badaniu przeprowadzonemu w latach 2022 i 2023 poddano zasoby wirtualne w języku polskim i angielskim. Wykorzystano metody jakościowe (teoria ugruntowana, action research, analiza danych zastanych i analiza porównawcza) oraz ilościowe (metoda statystyczna), a jego etapy przedstawiają się następująco: wyszukiwanie informacji relewantnych do wprowadzonych instrukcji wyszukiwawczych w wyszukiwarce ogólnej Google; analiza statystyczna i porównawcza danych zastanych; analiza odnalezionych danych zastanych dotycząca różnic w funkcjonowaniu archiwów i bibliotek. Skupiono się na wskazaniu, które instytucje i w jaki sposób charakteryzują różnice dotyczące misji, pracowników, charakterystyki zbiorów, ich struktury, wyszukiwania i dostępności. Przeprowadzono analizę dla każdej kategorii osobno, następnie całościową. Cel badania ma charakter praktyczny. Zebrane dane mogą stanowić punkt wyjścia do opracowania polskich samouczków użytkowników archiwów.

Біографія автора

Monika Cołbecka, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

doktor nauk humanistycznych na podstawie rozprawy pt. „Usługi informacyjne archiwów” obronionej w roku 2020 w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Obecnie adiunkt w Instytucie Historii i Archiwistyki Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Jej zainteresowania badawcze obejmują: teorię archiwalną, powiązania archiwistyki z naukami informacyjnymi i bibliologią, systemy wyszukiwania informacji archiwalnej, użytkowników archiwów (kompetencje informacyjne, zachowania informacyjne, bariery informacyjne).

Посилання

Aldred Tania, Gordon Burr, i Eun Park. „Crossing a Librarian with a Historian: The Image of Reel Archivists”. Archivaria 66 (2008): 57–93.

ArchivesHub. „What are Archives? from Using Archives: A Guide for the Inexperienced”. Dostęp 20. 11. 2022. https://archiveshub.jisc.ac.uk/guides/whatarearchives/#library.

The Arna Bontemps African American Museum. „The differences between libraries and museums”. Udostępniono 28. 07. 2023. https://www.arnabontempsmuseum.com/the-differences-between-libraries-and-museums/.

Bailey-Ross, Claire. Online User Research Literature Review. UK Gallery, Library, Archive and Museum (GLAM) Digital Collections. 2021. https://pure.port.ac.uk/ws/portalfiles/portal/50657522/Online_User_Research_Literature_Review_PDF.pdf.

Bednarowska, Zofia. „Desk research – wykorzystanie potencjału danych zastanych w prowadzeniu badań marketingowych i społecznych”, Marketing i Rynek 7 (2015): 18–26.

Barrett, Creighton. „LibGuides: Guide to Archival Research: Differences between Archives and Libraries”. Dalhousie University. Dostęp 20. 11. 2022. https://dal.ca.libguides.com/c.php?g=257178&p=1718238.

Canada Library and Archives. „Who We Are and What We Have”, 6. 08. 2022. https://library-archives.canada.ca/eng/collection/basics/Pages/who-we-are.aspx#a3.

Candela, Gustavo , Nele Gabriëls, i Sally Chambers, „A checklist to publish collections as data in GLAM institutions”, Global Knowledge, Memory and Communication (2023). https://strathprints.strath.ac.uk/87439/1/Candela-etal-GKMC-2023-A-checklist-to- publish-collections-as-data-in-GLAM-institutions.pdf.

Chat GBT. „Czym różnią się archiwa i biblioteki”. Udostępniono 16. 06. 2024. https://chatgpt.com/c/c66737cc-c751-4c1e-abc9-d45f8acfd1ab.

Chen, Chih‐Ming, i Chia‐Chi Chen. „Problem‐based learning supported by digital archives: Case study of Taiwan Libraries' History Digital Library”. The Electronic Library 28, No. 1 (2010): 5–28.

Chorążyczewski, Waldemar. Zachęta do archiwistyki, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2022.

Cołbecka, Monika. „Are we family? On the scientific connections between archivists and bibliologists, and information scientists”. Folia Historica Cracoviensia 29, nr 1 (2023): 5–23.

Cołbecka Monika. „Jak przygotowywani są użytkownicy do wizyty w archiwum – analiza porównawcza stron internetowych wybranych archiwów na świecie”. Archiwa-Kancelarie-Zbiory 11(13) (2020): 45–72.

Cołbecka, Monika. „Oferta archiwów w Internecie w zakresie kształcenia użytkowników”. W Popularyzacja nauk historycznych – teoria i praktyka. Zbiór studiów, zredagowali Dominika Gołaszewska-Rusinowska, Małgorzata Mielewska i Tomasz Sińczak, 65–80. Toruń: Instytut Promocji Historii Sp. z o.o., 2018.

Compare the Difference Between Similar Terms. „Difference Between Library and Archive”, 13. 05. 2011. https://www.differencebetween.com/difference-between-library-and-vs-archive/.

Diffzy.com. „Difference Between Library and Archive”. Udostępniono 20. 11. 2022. https://www.diffzy.com/article/difference-between-library-and-archive-102.

Dunley, Richard, Jo Pugh. „Do Archive Catalogues Make History?: Exploring Interactions between Historians and Archives”. Twentieth Century British History 32, No. 2 (2021): 581–607.

Eppard Philip B. „Libraries and Archives: Differences and Convergences”. Pakistan Journal of Information Management & Libraries 18, No. 1 (2016): i–ii.

Europeana. „Odkryj cyfrowe dziedzictwo kulturowe Europy”. Udostępniono 15. 06. 2024. https://www.europeana.eu/pl.

Fazlagić, Jan. „Rozwój sztucznej inteligencji jako wyzwanie dla systemu edukacji”. W Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotowywać się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją? zredagował Jan Fazlagić, 25–37. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, 2022.

The Fictional World of Archives, Art Galleries & Museums. „The Fictional World of Archives, Art Galleries & Museums”. Udostępniono 15.06.2024. https://fictionalarchives.blogspot.com/.

Hejnosz, Wojciech. „Kilka uwag o archiwistach i bibliotekarzach”, Archeion 15 (1937–1938): 65–74.

The History Trust. „Differences Between Archives, Libraries, and Museums”, 15. 03. 2023. https://web.archive.org/web/20230315100457/https://historytrust.org/differences-between-archives-libraries-and-museums/.

Huang, Tiyang, Liwen Sun. „Qinfang Zhou, Archival literacy framework for the public: A Delphi and analytical hierarchy process study”. Library & Information Science Research 45, No. 2 (2023). https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0740818823000129, 2023-04-01.

International GLAM Labs Community. „International GLAM Labs Community”. Udostępniono 15. 06. 2024. https://glamlabs.io/.

„Jako korzystamy z Internetu? 2022”. Warszawa; Szczecin: Główny Urząd Statystyczny, 2023. https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5497/5/13/1/jak_korzystamy_z_internetu_2022__00b.pdf.

Kamiński, Marcin. „Statystyki wyszukiwarki Google, które musisz znać”. TopOnline, 5. 01. 2022. https://toponline.pl/blog/statystyki-wyszukiwarki-google-ktore-musisz-znac.

King’s College Cambridge. „1. What Are Archives?”. Udostępniono 20. 11. 2022. https://www.kings.cam.ac.uk/archive-centre/introduction-to-archives/a/1.

IFAR. „Archiwa i archiwiści w literaturze i filmie”. Udostępniono 22. 09. 2010. http://www.ifar.pl/index.php?topic=1668.0.

IFLA. „Libraries and archives enrich the lives of individuals and societies”. 2011. https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/hq/topics/exceptions-limitations/documents/Libraries%20and%20Arc_flyer_Nov11.pdf.

Jensen, Helle Strandgaard. „Digital Archival Literacy for (All) Historians”. Media History 27, No. 2 (2021): 251–65.

Librowski, Stanisław. „Archiwa, biblioteki i muzea kościelne. Podobieństwa i różnice. Próba rozgraniczenia”. Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne 16 (1938): 5–18. https://czasopisma.kul.pl/abmk/article/view/6543.

LIS Treasure of Knowledge. Difference between library, museum and archive. 2020. https://www.youtube.com/watch?v=hZ6nw9-DvAw.

Lourens, Lunette. „Differences between archival, library and museum material”. eGGSA Branch Genealogical Society of South Africa, 28. 05. 2020. https://web.archive.org/web/20230603150946/https://www.eggsa.org/index.php/en/contents/articles/467-differences-between-archival,-library-and-museum-material.

Magier, Dariusz. „Archiwa, studenci i Internet, czyli archiwistyka i archiwa widziane przez monitor PC. Raport z badań”. Archiwista Polski 19, nr 4 (2014): 71–9.

Mahey, Mahendra, Aisha Al-Abdulla, Sarah Ames, i in. Open a GLAM Lab. Doha: Book Sprint, 2019. https://glamlabs.pubpub.org/.

Marsh, Diana E. „Research-Driven Approaches to Improving Archival Discovery”. IASSIST Quarterly 43, No 2 (2019): 1–9.

Marsh, Daina E., Selena Andre, Travis Wagner, i Joshua A. Bell. „Attitudes and uses of archival materials among science-based anthropologists. Archival Science 23, No. 3(2023): 355–379.

Martínez Cardama, Sara, i Ana R. Pacios. „National archives’ priorities: an international overview”. Archival Science 22, No. 1 (2022), 1–42.

Maryville University Online. „Archivist vs. Librarian: Which Career Path Is for You?”, 11. 08. 2020. https://online.maryville.edu/blog/archivist-vs-librarian/.

McKenzie, Long. L, „The Delicate Art of Portraying Your Archivist: A Textual Analysis of Mass Media Portrayals of Archives, Archivists, and Archival Materials in the Twenty-First Century”. Praca magisterska, University of North Carolina at Chapel Hill, 2020. https://cdr.lib.unc.edu/concern/masters_papers/h702qc55r.

Morris, Sammie, Lawrence Mykytiuk i Sharon Weiner. „Archival Literacy for History Students: Identifying Faculty Expectations of Archival Research Skills.” The American Archivist 77, No. 2 (2014): 394–424.

Morris, Sammie L. „An Introduction to Archives for Librarians”, Libraries Research Publications 103 (2009). https://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1123&context=lib_research.

Museum Of African American History And Culture. „What Is The Difference Between Library And Archives And Museum?”. Udostępniono 28. 07. 2023. https://www.arnabontempsmuseum.com/the-differences-between-libraries-and-museums/.

Nairaland Forum. „What's The Difference Between A Library And An Archive?”. Udostępniono 10. 06. 2018. https://www.nairaland.com/4553115/whats-difference-library-archive.

nationalarchives.gov.mt. „AtoM”, 20. 11. 2022. https://web.archive.org/web/20221111100842/https://nationalarchives.gov.mt/en/Pages/AtoM.aspx.

National Archives [US]. „Archives and Records Management Resources”, 15. 08. 2016. https://www.archives.gov/research/alic/reference/archives-resources/questions-about-archives.html.

The National Archives. „What Are Archives?” The National Archives. Udostępniono 20. 11. 2022. https://www.nationalarchives.gov.uk/help-with-your-research/start-here/what-are-archives/.

The National Archives Malta. „What we do”. Udostępniono 23. 11. 2023. https://nationalarchives.gov.mt/en/what-we-do/.

New York University NYU. „The Museum-Library-Archive” Udostępniono 28. 07. 2023. https://www.miap.hosting.nyu.edu/program/04spring/chin-libraries.html.

Niedźwiedzka, Magdalena. „Badanie wizerunku archiwów polskich – sonda uliczna”. W Public relations w archiwach. Zbiór studiów, zredagowała Marlena, Jabłońska, 169–72. Poznań: Stowarzyszenie Archiwistów

Ogden, Jessica, i Emily Maemura, „‘Go fish’: Conceptualising the challenges of engaging national web archives for digital research”. International Journal of Digital Humanities 2, No. 1 (2021): 43–63.

Oliver, Amanda, i Anne Daniel. „The Identity Complex: The Portrayal of Archivists in Film”. Archival Issues 37 (2015): 50.

Pediaa.Com. „What Is the Difference Between Archive and Library”, 5. 04. 2021. https://pediaa.com/what-is-the-difference-between-archive-and-library/.

Pickard, Alison Jane. Research methods in information. Londyn: Facet Publishing, 2013.

Pitol, Scott P. „Evaluating How Well an Archival Website Allows a Researcher to Prepare for an On-Site Visit”. American Archivist 82, No. 1 (2019): 137–52.

Quora. „What Is the Difference between a Library and an Archive?”. Udostępniono 28. 07. 2023. https://www.quora.com/What-is-the-difference-between-a-library-and-an-archive.

Rasmussen, Casper Hvenegaard. „Is digitalization the only driver of convergence? Theorizing relations between libraries, archives, and museums”. Journal of Documentation 75, No. 6 (2019): 1258–73.

Relicura. What's the Difference?: Libraries, Archives & Museums (LAMs). 2018. https://www.youtube.com/watch?v=hPvZKJoEZH4.

Rydén, Reine. „National archives, national memory? How national archives describe themselves and their mission”. Archival Science 23, No. 3 (2023): 297–326.

Sapa, Remigiusz. „Reinterpretacja koncepcji użytkownika usług informacyjnych”. W Nauka o informacji w okresie zmian. Innowacyjne usługi informacyjne, zredagowali Barbara Sosińska-Kalata, Piotr Tafiłowski i Zuzanna Wiorogórska, 17–26. Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, 2018.

Society of American Archivists. „What Are Archives and How Do They Differ from Libraries?”. Udostępniono 20. 10. 2022 i 23. 10. 2023. https://www2.archivists.org/usingarchives/whatarearchives.

Statista. „Market share of leading desktop search engines worldwide from January 2015 to January 2024”. Udostępniono 12. 02. 2024. https://www.statista.com/statistics/216573/worldwide-market-share-of-search-engines/.

Strand, Karla. „Research Guides: Women’s History Research in Archives: Libraries vs. Archives”. University of Wisconsin-Madison. Udostępniono 20. 11. 2022 i 23. 10. 2023. https://researchguides.library.wisc.edu/womenshistoryinarchives/libraries-archives.

Szukaj w Archiwach. „Strona Główna – Szukaj w Archiwach.” Udostępniono 18. 03. 2024. https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/strona_glowna.

Ściąga. „Archiwum Biblioteka Muzeum”. Udostępniono 20. 11. 2022. https://sciaga.pl/tekst/39791-40-archiwum_biblioteka_muzeum.Statistica.

Yakel, Elizabeth. „Information literacy for primary sources: Creating a new paradigm for archival researcher education”. OCLC Systems & Services: International Digital Library Perspectives 20, No. 2 (2004): 61–4.

University of Colorado Boulder Libraries. „Research Guides: Introduction to Archival Research: How are archives different than libraries?”. Udostępniono 20. 11. 2022. https://libguides.colorado.edu/c.php?g=1154758&p=8428084.

University of South Australia Library. „Archives versus libraries – the differences”. Udostępniono 28. 07.2023. https://guides.library.unisa.edu.au/ArchivalResearch/DoingArchivalResearch.

University of Toronto Scarborough Library. „What are Archives?”. Udostępniono 28. 07. 2023. https://utsc.library.utoronto.ca/what-are-archives.

Vilar, Polona, i Alenka Šauperl. „Archival Literacy Different Users, Different Information Needs, Behaviour and Skills”, Communications in Computer and Information Science 492 (2014): 149–59.

WikiDiff. „Library vs Archive – What's the difference?”, 2. 10. 2015. https://wikidiff.com/library/archive.

Yakel, Elisabeth. „Information Literacy for Primary Sources: Creating a New Paradigm for Archival Researcher Education”. OCLC Systems & Services: International Digital Library Perspectives 20, No. 2 (2004): 61–4.

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Опубліковано

2024-12-27

Як цитувати

1.
COŁBECKA, Monika. Różnice w funkcjonowaniu archiwów i bibliotek: Raport z badania samouczków dostępnych dla użytkowników w przestrzeni WWW . Archiwa – Kancelarie – Zbiory. Online. 27 Грудень 2024. No. 15 (17), pp. 11-43. [Accessed 12 Грудень 2025]. DOI 10.12775/AKZ.2024.001.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Завантажити посилання
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Номер

№ 15 (17) (2024)

Розділ

STUDIA

Ліцензія

Авторське право (c) 2025 Monika Cołbecka

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 426
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Перегляд списку авторів
  • Issue archive

User

User

Поточний номер

  • Логотип Atom
  • Логотип RSS2
  • Логотип RSS1

Інформація

  • Для читачів
  • Для авторів
  • Для бібліотекарів

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Мова

  • English
  • Język Polski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

samouczki archiwalne online, kształcenie użytkowników archiwów
Нагору

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

 

 


© 2021 Akademicka Platforma Czasopism Sklep wydawnictwa