Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Archiwum Emigracji

Migracja, pamięć, tożsamość. „Nasza przemoc, wasza przemoc” Olivera Frljicia
  • Strona domowa
  • /
  • Migracja, pamięć, tożsamość. „Nasza przemoc, wasza przemoc” Olivera Frljicia
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. 2021: 2020: Zeszyt 28 /
  4. COMPARING (E)MIGRATIONS: TRADITIONS — (POST)MEMORY — TRANSLINGUALISM

Migracja, pamięć, tożsamość. „Nasza przemoc, wasza przemoc” Olivera Frljicia

Autor

  • Magdalena Rewerenda Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań https://orcid.org/0000-0001-9031-2793

DOI:

https://doi.org/10.12775/AE.2020.016

Słowa kluczowe

immigrants, memory, identity, theatre, Frljić, social sciences, imigranci, pamięć, tożsamość, teatr, socjologia

Abstrakt

 

MIGRATION, MEMORY, IDENTITY. OUR VIOLENCE AND YOUR VIOLENCE BY OLIVER FRLJIĆ

 

The article is an analysis of the performance of Our Violence and Your Violence by Oliver Frljić through the prism of the important role the immigrants play in the process of shaping Polish national identity. It discusses the most crucial scenes which gained a lot of attention and led to protests held by the conservative circles during the presentation of the play during the 2016 edition of the Festival Premier in Bydgoszcz. The aforementioned scenes are interpreted in the context of the myth of the European Christian culture, the economic and symbolic dominance of the West over the East, the concept of the imaginary East, the phenomenon of enemy construction, and forced assimilation. The analysis also encompasses specific strategies employed by Oliver Frljić as a director, such as blurring the boundary between fiction and reality, playing with actors’ biographies, directly addressing the audience, and incorporating symbols referring to cultural, national, and religious identity. It also comments on social and artistic consequences of such artistic choices. The article reflects on the specific context of a scandal following the performance in Poland, the country hardly affected by the refugee crisis and where Muslim immigrants, despite their virtual absence, function as a bogeyman, a threatening figure of an immigrant-terrorist. The analysis of both Frljić’s performances and audience’s reaction to them reflect the way in which Polish national identity is simultaneously constructed in the relation to the figure of an aggressor and based on the perception of Poland as a victim, which is additionally fuelled by collective traumas of suffered — and often imagined — damages. Through analysing the theatrical performance, the article demonstrates that the (non)existence of the Stranger not only perpetuates harmful and excluding stereotypes, but also consolidates the collective identity of the nation.  

 

 

MIGRACJA, PAMIĘĆ, TOŻSAMOŚĆ. NASZA PRZEMOC, WASZA PRZEMOC OLIVERA FRLJICIA

 

Artykuł stanowi analizę spektaklu Nasza przemoc, wasza przemoc w reżyserii Olivera Frljicia z perspektywy roli imigrantów z krajów muzułmańskich w procesie kształtowania polskiej tożsamości narodowej. Omawia kluczowe sceny, które wzbudziły protesty środowisk prawicowych podczas prezentacji przedstawienia podczas Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy w 2016 roku w kontekście tematów takich jak: mit europejskiej kultury chrześcijańskiej, ekonomiczna i symboliczna dominacja Zachodu nad Wschodem, wyobrażony Wschód, wytwarzanie wroga czy przymus asymilacji. Analiza uwzględnia również specyficzne strategie reżyserskie Frljicia takie jak zacieranie granicy między prawdą i fikcją, gra z biografiami aktorów, bezpośrednie zwroty do publiczności czy odwołania do symboli odnoszących się do kulturowej, narodowej i religijnej tożsamości oraz artystyczne i społeczne konsekwencje tych zabiegów. Omówienie uwzględnia także specyficzny kontekst skandalu towarzyszącego pokazom w Polsce, gdzie kryzys uchodźczy praktycznie nie istnieje (z racji nieobecności emigrantów z krajów muzułmańskich), ale obecny jest podsycany lęk przed sfantazmatyzowaną figurą Muzułmanina-terrorysty. Analiza zarówno spektakli Frljicia, jak i ich recepcji wskazuje na sposób, w jaki kształtowana jest polska tożsamość narodowa: w antagonistycznej relacji do agresora, w oparciu o martyrologiczną pozycję Polski jako ofiary, wzmacnianą przez serię zbiorowych traum i pamiętanie krzywd — tych doświadczonych (i wyobrażonych), a nie wyrządzanych. Artykuł, bazując na kwestiach wypływających ze spektaklu teatralnego, pokazuje, jak (nie)obecność „obcego” nie tylko umacnia przemocowe i wykluczające stereotypy, ale także konsoliduje tożsamość zbiorową.

 

Bibliografia

Balkan macht frei. Trzy rozmowy z Oliverem Frljiciem, Didaskalia 2016 nr 132;

Bauman Z., Socjologia, Poznań 1996;

Buden B., Performer po teatrze, Didaskalia 2016 nr 132;

Godlewski S., Po raz drugi — co widzimy?, „e-teatr.pl”, http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/ 230113.html [dostęp: 18.01.2020];

Klementowska I., Skóra. Witamy uchodźców, Kraków 2019;

Kołakowski L., Czy Europa może zaistnieć?, „publica.pl”, https://publica.pl/teksty/kolakowski-czy-moze-europa-zaistniec-2-60628.html [dostęp: 24.01.2020];

Mościcki P., Migawki z tradycji uciśnionych, Bydgoszcz–Warszawa 2017;

Napiórkowski M., Turbopatriotyzm, Wołowiec 2019;

Prognozowanie teraźniejszości. Myślenie z wnętrza kryzysu, red. P. Czapliński, J. B. Bednarek, Gdańsk 2018;

Sowa J., Ciesz się, późny wnuku! Kolonializm, globalizacja, demokracja radykalna, Kraków 2008;

Wichowska J., To nie jesteśmy my, Didaskalia 2013 nr 113.

Archiwum Emigracji

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-01-02

Jak cytować

1.
REWERENDA, Magdalena. Migracja, pamięć, tożsamość. „Nasza przemoc, wasza przemoc” Olivera Frljicia. Archiwum Emigracji [online]. 2 styczeń 2021, s. 241–250. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/AE.2020.016.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

2021: 2020: Zeszyt 28

Dział

COMPARING (E)MIGRATIONS: TRADITIONS — (POST)MEMORY — TRANSLINGUALISM

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 678
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

immigrants, memory, identity, theatre, Frljić, social sciences, imigranci, pamięć, tożsamość, teatr, socjologia
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa