Magazyny dla dzieci polskich mieszkających za granicą „Kumpel dla Polonii” oraz „Pstryk Myk”. Analiza porównawcza modelu komunikacyjnego i zawartości treściowej
DOI:
https://doi.org/10.12775/AE.2023.034Słowa kluczowe
czasopisma dla dzieci, prasa polonijna, Polonia, emigracjaAbstrakt
Celem społeczności polskiej na całym świecie jest podtrzymywanie tożsamości narodowej, kultywowanie języka i przekazywanie polskich tradycji nowym pokoleniom. Ważną rolę w tym procesie odgrywają czasopisma tworzone przez Polaków mieszkających za granicą i/lub adresowane do nich. Ze względu na swój charakter dydaktyczno-wychowawczy szczególnie ważną rolę odgrywają czasopisma dla dzieci i młodzieży. W artykule dokonano analizy porównawczej dwóch współczesnych czasopism adresowanych do polskich dzieci w wieku 6–10 lat mieszkających za granicą – „Kumpel dla Polonii” i „Pstryk Myk”. Okazało się, że czasopisma mają podobne cele główne, różnią się jednak sposobem ich realizacji, odmienną treścią i odmiennym podejściem do dialogu z młodym czytelnikiem. Ich analiza ukazuje także różnorodne obrazy Polski i polskości, emigracji i życia poza ojczyzną, jakie prezentowane są najmłodszym Polakom dorastającym za granicą.
Bibliografia
Chwastyk-Kowalczyk J., Polskie czasopisma emigracyjne wspierające edukację w Wielkiej Brytanii w latach 1946–2017, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 2017, nr 1–2.
Chwastyk-Kowalczyk J., Sieciowa postać polskich czasopism emigracyjnych w Wielkiej Brytanii po 2004 roku, „Zeszyty Prasoznawcze” 2016, nr 2.
Czasopisma dla dzieci, [hasło w:] Encyklopedia książki, red. A. Migoniowa, M. Skalska-Zlat, Wrocław 2017.
Czasopisma elektroniczne, [hasło w:] Encyklopedia książki, red. A. Migoniowa, M. Skalska-Zlat, Wrocław 2017.
Czasopiśmiennictwo dla dzieci i młodzieży, [hasło w:] Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wrocław 2003.
Kaczmarek M., Geneza i rozwój prasy polonijnej oraz emigracyjnej, „Rocznik Prasoznawczy” 2012, nr 6.
Lipińska E., Typ rodziny a polskość dzieci za granicą, „Postscriptum Polonistyczne” 2018, nr 2.
Lutomierski M., Doświadczenia uchodźstwa i emigracji w polskiej literaturze dla dzieci i młodzieży na obczyźnie. Rekonesans, [w:] Z ojczyzny do obczyzny. Doświadczenia uchodźstwa polskiego, red. R. Kleśta-Nawrocki, M. Lutomierski, A. Trapszyc, Toruń 2019.
Miodunka W. i in., Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza – stan – perspektywy, Katowice 2018.
Olszewska B., Polskie czasopisma emigracyjne dla dzieci i młodzieży, [w:] Literatura emigracyjna w szkole, red. Z. Kudelski, S. J. Żurek, Lublin 2008.
Orzechowski E., Media polonijne a więź Polonii z krajem oraz promocja Polski w świecie, „Zeszyty Prasoznawcze” 1999, nr 1–2.
Sękowska E., Świat języka i kultury w życiu emigracji, „Białostockie Archiwum Językowe” 2011, nr 11.
Zaniewska T., Funkcja wychowawcza i dydaktyczna „Dziatwy” (1944–1947), „Test” 1996, nr 1.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Bożena Hojka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 91
Liczba cytowań: 0