Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Archiwum Emigracji

Akulturacja z perspektywy dziecka w powieści Giant Agi Maksimowskiej
  • Strona domowa
  • /
  • Akulturacja z perspektywy dziecka w powieści Giant Agi Maksimowskiej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. 2023: Zeszyt 32 /
  4. EMIGRACYJNA LITERATURA DZIECIĘCA I MŁODZIEŻOWA

Akulturacja z perspektywy dziecka w powieści Giant Agi Maksimowskiej

Autor

  • Justyna Zych Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.12775/AE.2023.031

Słowa kluczowe

imigracja, akulturacja, wielokulturowość, literatura polsko-kanadyjska, dziecięcy narrator, autofikcja

Abstrakt

W niniejszym artykule autorka analizuje powieść Giant (2012) Agi Maksimowskiej, historię polskiej nastolatki, która w latach 80. wyemigrowała wraz z rodziną do Kanady, przez pryzmat badań nad akulturacją, prowadzonych przez takich psychologów jak J. W. Berry i M. J. Bennett. Takie ramy lektury pozwalają dostrzec w tej w dużej mierze autobiograficznej opowieści jedenastoletniej dziewczynki typowe zjawiska doświadczane przez jednostki poddane imigracji i wystawione na kulturową inność. Wśród tych zjawisk można wskazać w powieści różne stresory związane z imigracją, zwłaszcza te dotykające głównie nastolatków, kolejne etapy akulturacji, od obrony po integrację, a także mechanizmy psychologiczne stojące za ostateczną postawą bohaterki wobec nowego kraju oraz jej tożsamości narodowej i kulturowej. Potwierdzając większość badań psychologów międzykulturowych, Giant przedstawia trajektorię akulturacji, która w pewnych aspektach odbiega od ogólnego schematu. Niemniej jednak jawi się jako powieść charakteryzująca się psychologicznym autentyzmem, jeśli chodzi o przedstawienie doświadczeń imigrantów, co prawdopodobnie wynika z autobiograficznego kontekstu książki.

Bibliografia

Akhtar S., Immigration and Acculturation. Mourning, Adaptation, and the Next Generation, Plymouth 2011.

Bennett M. J., Basic Concepts of Intercultural Communication. Paradigms, Principles & Practices, Boston 2013.

Bodal E., Nie możesz stać w dwóch różnych miejscach: Polska, Kanada i tożsamość narodowa w powieści „Giant” Agi Maksimowskiej, [w:] Niuanse wyobcowania. Diaspora i tematyka polska w Kanadzie, red. A. Branach-Kallas, Toruń 2014.

Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Warszawa 2010.

Bouloudani M., Les défis de l’acculturation, Paris 2019.

Carter L., Firelight Interview Series: Aga Maksimowska, 2014; https://laurencarter.ca/firelight-interview-series-aga-maksimowska/ (dostęp online: 20 października 2021).

Chun K. M., Conceptual and Measurement Issues in Family Acculturation Research, [w:] Acculturation and Parent-Child Relationships. Measurement and Development, red. M. H. Bornstein, L. R. Cote, Mahwah 2006.

Chutnik M., Szok kulturowy. Przyczyny, konsekwencje, przeciwdziałanie, Kraków 2007.

Colonna V., Autofiction & autres mythomanies littéraires, Auch 2004.

Gadpaille M., Tropes of Transition: Words, Memory and the Immigrant Experience, [w:] Le Canada sous le signe de la migration et du transculturalisme. Du multiculturalisme au transculturalisme, red. K.-D. Ertler, M. Löschnigg, Frankfurt am Main 2004.

Gagné M. H., Shapka J. D., Law D. M., The Impact of Social Contexts in Schools: Adolescents Who Are New to Canada and Their Sense of Belonging, [w:] The Impact of Immigration on Children’s Development, red. C. Garcia Call, Basel 2012.

Lindeman Y., Old for New: Narratives of Changing Identity in Three “New” Canadian Authors, [w:] Identity, Community, Nation. Essays on Canadian Writing, Jerusalem 2002.

Maksimowska A., Giant, Toronto 2012.

Mann J., The Search for a New National Identity. The Rise of Multiculturalism in Canada and Australia, 1890s–1970s, New York 2016.

Matsumoto D., Juang L., Psychologia międzykulturowa, tłum. A. Nowak, Gdańsk 2007.

Molinié M., Leray Ch., Le Voyage à l’Étranger: un déplacement fondateur, [w:] Identités, acculturation et altérité, red. C. Sabatier, H. Malewska, F. Tanon, Paris 2002.

Mosimann-Barbier M. C., Immersion et bilinguisme en Ontario, Rouen 1992.

Noels K. A., Berry J. W., Acculturation in Canada, [w:] The Cambridge Handbook of Acculturation Psychology, red. D. L. Sam, J. W. Berry, Cambridge 2016.

Pacella B. L., The Primal Matrix Configuration, [w:] Rapprochment: The Critical Subphase of Separation – Individuation, red. R. Lax, S. Bach, J. A. Burland, New York 1980.

Phinney J. S., Berry J. W., Vedder P., Liebkind K., The Acculturation Experience: Attitudes, Identities, and Behaviors of Immigrant Youth, [w:] Immigrant Youth in Cultural Transition. Acculturation, Identity, and Adaptation Across National Contexts, red. J. W. Berry, J. S. Phinney, D. L. Sam, P. Vedder, Mahwah 2016.

Polish(ed). Poland Rooted in Canadian Fiction, red. K. Jaronczyk, M. Nowaczyk, Toronto 2017.

Riche R., Migration Story: Why novelist Aga Maksimowska revisits her Giant, „Femke Magazine” 2019, nr 1; https://femkemagazine.com/blogs/the-magazine/migration-story-why-author-aga-maksimowska-is-revisiting-her-2012-novel-giant (dostęp online: 20 października 2021).

Zych J., Doświadczenie emigracji w prozie współczesnych pisarzy kanadyjskich polskiego pochodzenia, [w:] Polonistyka na początku XXI wieku. Diagnozy, koncepcje, perspektywy, t. 2: Literatura (i kultura) polska w świecie, red. R. Cudak, K. Pospiszil, A. Tambor, A. Rudzińska, Katowice 2018.

Archiwum Emigracji

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2024-03-25

Jak cytować

1.
ZYCH, Justyna. Akulturacja z perspektywy dziecka w powieści Giant Agi Maksimowskiej. Archiwum Emigracji [online]. 25 marzec 2024, nr 2 (32). [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/AE.2023.031.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

2023: Zeszyt 32

Dział

EMIGRACYJNA LITERATURA DZIECIĘCA I MŁODZIEŻOWA

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Justyna Zych

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 218
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

imigracja, akulturacja, wielokulturowość, literatura polsko-kanadyjska, dziecięcy narrator, autofikcja
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa